Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri med genser/dekken?


Karoline KM

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

En cavalier, spesielt unghund/valp, fryser mye fortere enn det mange påstår her. Så du må nok belage deg på å kle på valpen din når det blir minusgrader om den ikke får løpe rundt og styre farten selv. Som endel sier så er det ikke dyreplageri å ta på hunden hverken genser eller dekken så lenge passformen er grei og hunden ikke blir for varm. Er det kaldt og surt, så syns jeg du kan ta på valpen din en genser om den virker kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Alle her har svart at det ikke er dyremishandling å ha på hunden en genser, HVORFOR diskuterer man da OM han trenger genser nå?

Nei, det er ikke dyremishandling å ha på hunden din en genser, så sant genseren passer og den ikke blir for varm. At noen ikke ser vitsen med genser på hunden din nå, skal du heller ikke bry deg om, om du syns det ser ut som han fryser, så gjør han antageligvis det.

(Jeg har forøvrig begynt å bruke ulvangsokkene og strikkagenser igjen, og det er meg revnende likegyldig om alle andre jeg kjenner syns det er altfor varmt med sånt enda, for JEG fryser - samme hva det står på gradestokken, samme hva naboen bruker for slags tøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe galt i å ha dekken på en kald liten valp, SELV om det er noen plussgrader. Sur vind er kjedelig og ser du at valpen trives bedre med dekken er vel det like greit.

MEN når folk driver å putter små hundehettegensere og liknende på hundene sine så må jeg innrømme at jeg snur meg etter de og tenker at hva er vitsen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er dyreplageri nei. :)

her oppe er det til tider iiiiiiskaldt om høsten og vinteren.

om det er under 5 + så fryser Eija. da tar jeg på henne et varmende regndekken.

hun har også en tykk vinterjakke som hun skal bruke når det blir enda kaldere.

når vi skal gå turer hvor det er mye snø kommer hun til å bruke en dress.

personlig synes jeg det er litt flaut å ha på hunden klær,men jeg ser at det er nødvendig for å holde henne varm.

bryr meg ikke om noen sier at det er dyreplageri da. :o

bruker heller aldri klær på henne inne,det er bare totalt unødvendig,synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel 13 grader ute i Bergen (sist jeg sjekket) :) I Haugesund er det 11 i følge værmeldingen. Det er ikke kaldt for en valp i aktivitet.

Vel i Trondheim er det i dag 2 grader. Jeg fryser skikkelig ute, og pakker derfor på meg mer klær. Jeg ville ikke kledd p hunden min dekken i dag, men så har hun igjen masse pels og er ikke valp lenger heller.

Hvis valpen din fryser så kle på den du, du vet selv best hvordan din valp har det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Milli en korthår rase, men Milli bruker dekken ofte.. Det er fordi hun er en frossen pinn.. Skal jeg trene med henne ute, og det er 16-17 grader men ikke sol så fryyyyser jenta mi, og nekter og jobbe..

Milli sover ofte med genser på seg til og med... I natt sov hun uten, og hun våkent og jeg skulle ta henne ut, så skalv hun som bare det..

Jeg syns ikke det er noe kjekt å f.eks gå på tur med en hund, som går 1 meter bak deg, og nærmest nekter og gå fordi den er kald... Da tar jeg heller på den klær til den blir varm.. Spiller ingen rolle hvor varmt værmeldingen sier det er, så lenge hunden fryser..

Og ikke missforstå meg, Milli elsker å være ute :) bare ikke når hun er kald........... I vinterferien på hemsedal brukte hun et tynt fleece dekken underst, etterfulgt av en heldrakt av bommul, og oppå der var et vanntett og vindtett dekken, da kunne hun være ute i flere timer av gangen og koste seg (klærene var heller ikke hemmende på bevegelsene hennes). :o Sikkert folk som syns det var drit teit, men bryr egetnlgi ikke meg...

Men må bare si at jeg ikke er serlig fæn av bling*bling klær til hunder da... Liker klærene/dekkene ganske nøytrale. Har nettopp fått tak i ett svart ett, som er vindtett, vandtett og foret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den ikke har noe i mot det, så bør folk lære seg å ikke stikke snuten sin i andres saker.

Hun spør jo hva vi syns og går i forsvar med en gang noen kanskje ikke syns det er helt nødvendig med klær på hunden hennes ennå. Jeg skjønner ikke helt poenget med å spørre om andres mening, hvis man egentlig har bestemt seg, jeg. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min er korthår, nesten ikke pels i det hele tatt, egentlig, siden hun er født i Australia, så her er dekkenet på nå!

Synes man skal se sin egen hund ann, og ikke bry seg med hva andre mener, men samtidig er det utrolig viktig at man ikke overdriver nå, sånn at man får problemer når vinteren virkelig setter i gang..... :)

Her på vestlandet er virkelig vinden ett problem, og om det er 13 grader ute, kan vinden være iskald!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det absolutt ikke er dyreplageri.

min firrige hund, wilma, dalmtiner tispa mi, hun fryste som bare det når det begynte bli kaldt ute, så hun hadde varmedekken på seg. så jeg vil egentlig se på det å la en hund fryse som mer dyreplageri enn å kle på hunden for at den ikke skal fryse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite :lol: Jeg stapper den ikke i genser hver gang jeg går ut, men har den av og til med.. Som sakt, det er jo ikke gøy å gå med en liten hunde draende 1 meter bak deg som nekter å gå.. Så en cavalier valp er ikke like mye utviklet som en voksen cavalier hellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke dyreplageri å ha dekken på valpen, vi har hatt det gjennom mange vintere på alle de valpene vi har hatt. Og vi fortsetter nok med det, med mindre vi skulle få en av husky typen engang. Men jeg skjønner ikke vitsen med sånne "moteklær" for hund... akkurat det ser litt teit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist man bruker klær på valpen fra den er liten av, blir den vandt med dekken og må trenge det igjennom hele vinteren.

Samme med hester. Det er enten eller.. slutter man plutselig en dag å bruke dekken vil den fryse!

Jeg skjønner folk som bruker dekken på valper og små hunder som fryser når det er bokstavligtalt bikkjekaldt.

Jeg kommer til å kjøpe dekken til min nå i vinter (ikke foret), slik at han ikke blir våt og klissblaut etter tur, men det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist man bruker klær på valpen fra den er liten av, blir den vandt med dekken og må trenge det igjennom hele vinteren.

Samme med hester. Det er enten eller.. slutter man plutselig en dag å bruke dekken vil den fryse!

Det der er et skikkelig dilemma, synes jeg. Jeg har jo en meget aktiv rase, som selv ikke vinterstid trenger dekken når den er i aktivitet. Er veldig redd for å bruke for mye dekken så han ikke utvikler pelsen nå som det går mot vinter.

Men det er stor forskjell på bevegelse og det å sitte i ro. Når jeg trener lydighet er det ikke nok bevegelse til å holde varmen utover høsten og vinteren. I fjor ble jo pelsen ganske tynn i den varme sommeren, men plutselig i starten av september fikk vi et salig regnvær under en jaktanleggsprøve. Det var masse venting, hundene måtte være i ro og ble våte til skinnet. Så var det vannarbeid i tillegg. Jeg hadde dekken på, men det var for tynt faktisk! Tenkte ikke på at dekkenet ikke var varmt nok, burde hatt et skikkelig et på en slik dag. Han fikk faktisk vannhale av den dagen! Men det var jo en meget kald og våt dag rett etter en varm sommer, så sommerpelsen tålte jo ikke noe. Vinterstid er det ikke noe problem å være ute i -10 og mer, men det er jo fordi han løper hele tiden og pelsen har blitt vinterkåpe. Da det ble ekstraordinær båndtvang i februar og 15-20 minus ble saken en annen.

Min venninne har en golder retriever, og hundene våre lekte sammen i snøen og ble våte, ble min hund skikkelig kald da de roet seg ned, mens hennes bare syntes det var deilig. Den ble alt for varm inne, lå og peste mens min sov som en stein :)

Noen dager bruker jeg regndressen også, dersom jeg skal lufte i kliss klass regnvær og jeg ikke har tid til å vaske sølete langhåret hund eller gulv.

Jeg har faktisk mange dekken, jeg, til ulik bruk. Selv til en tøff utehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo helt fint bruke dekken nå og da, så lenge det ikke er et tyky foret et.. for da får han ikke all vinterpelsen, og begynner å fryse den dagen du tar det av for godt:)

Det er kjekt med regndress! Hvem orker vel å tørke hund, og vaske gulv på våte dager ?? flere ganger pr dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig forskjellig fra hund til hund da.. Min hund er glatthåret, og korthåret, uten noe form for underpels...

Så hun ville nok aldri vent seg til å gå uten dekken.. Altså, selvsakt går hun ute om det er fint vær.. :wub: Men om det regner eller blåser så kan jeg bare glemme å trene noe som helst med småen, hjelper ikke om hun er i aktivitet, for det er hun alltid.. Blir rett og slett iskald. Har gått til innkjøp av Hurtta, fleecedekken og overall nå, som hun sikkert kommet til å bruke en del under LP trening..

Men BC'en vår bruker aldri dekken. Hun fryser aldri virker det som, har en ganske tykk pels.. Man ser jo selvsakt an hunden.. Man begynner ikke å kle på hunden fra den er liten, uten at man vet den blir kald i sånne situasjoner..

Jeg prøver i alle fall å ha Milli "naken" mest mulig.. Hater alle kommentarene man får om hun går med dekken; "Er den det er sånn Chikita/Chuhuahua/Paris Hilton hund/veskehund/shivava... Hehe.. Jeg tror heller ikke (i alle fall ikke med korthårsraser, som ikke har forskjellig sommer og vinter pels) at hunden lettere begynner å fryse om den er vandt med dekken.. Kanskje den lærer seg å overse det, men den er jo fremdeles like kald..

Men tilbake til saken, absolut ikke dyreplageri med dekken, så sant dekkene er komfortabel, og ikke hindrer bevegelsene til hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på gamlemor når det blir kaldere enn 10 kalde, ho blir nok litt sur når jeg tar det på, men det er jo til hennes eget beste da å slippe å fryse seg gjennom lufteturene.

Er jo ikke dyreplageri, verre om bikja skal fryse hele tida den er ute.

Selvfølgelig må en regne med kommentarer, sånn er det bare i denne verden, men nå skal det sies at Paris Hilton og den gjengen der er jo ikke verdens beste reklame for godt hundehold.

Hadde nok ikke blitt så mye fokus på hunder som brukte dekken hadde det ikke vært for disse damene som bruker bikjene sine som smykker.

Bruk dekken med god samvittighet du når det er til det beste for bikja di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg syns ikke det er dyreplageri å ta på hunden klær når det, regner, snør, blåser, hagler o.l, hvis hunden fryser!

Jeg vet om en chihuahua som nesten ikke har pels, og hun hadde ikke klart seg lenge i kulden hvis hun ikke hadde hatt boblejakke med fleece. Å ta på dekken på hunden er jo det samme som å ta på refleksvest.

Men jeg syns det er dyreplageri når folk tar på bikkja si gensere og t-skjorte på sommeren og det er varmt!

Det kan kalles dyreplageri. Jeg vet også om en gammel bichon frisè som hadde på seg en genser en dag det var kaldt, også hadde hun på den en stund, og når de skulle ta den av bare sto hun å skalv.. (Nå har de klart å vende henne av med å ha den på)

Men tilbake til det jeg sa ista. Å ta på hunden et dekken e.l er som å ta på hunden en refleksvest. De kjenner ikke forskjell unntatt at dekkenet er varmere enn refleksen.

En papillon jeg vet om går ikke ut i regnet hvis han ikke har på seg regntøy, hehe det kan virke litt dumt, men det gjør han ikke :blink:

Det var mitt syn på saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nakenhund som ofte bruker gensere. Hun elsker å ha de på når det er litt kjølig, kommer løpende bort når jeg tar en frem og stikker hodet inn i den. Det blir jo litt spesielt siden hun faktisk ikke har pels da, men jeg brukte også often dekken på den forrige grand danoisen min om vinterene fordi hun frøs lett.

Ser ikke noe galt i å bruke gensere/klær på hunden, så lenge de er behagelige for hunden å ha på seg - enten det er fordi den faktisk fryser eller fordi eieren synes det er kult. (Selv om jeg personlig ikke helt ser sjarmen i å bruke kjoler o.l. på hunder, men det er jo bare smak og behag.) Verre synes jeg det er om hunden faktisk blir behandlet som en dukke og ikke får lov til å være hund. Kanskje det er derfor noen reagere, fordi de tenker at klær=ikke verdig hundeliv. Om bikkja går spor i skauen med prinsessekjole så vil sikkert mange reagerer på det, men jeg tipper den har det 1000 ganger bedre enn elgbikkja som står ute i hundegården 11 måneder i året og er skikkelig HUND. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker da genser og dekken på valpen min. I byn blir mange sinte på meg og sier at der er dyreplageri, men er det egentlig det? Det er vell bedre en å la den stakkars valpen gå rund å fryse? Eller.. Jeg synes jafall det er greit med et lite dekken eller en genser.

Edit: Akkuratt nå bruker jeg bare regndekkenet! Men tenker mer på kaldevinterdager med genser/dekken.. Siden han fryser veldig lett.. Genseren går ikke over hele magen, bare bystet. Og det er ikke lange armer på den.

Syns du skal gjøre akkurat det du mener er best for hunden din! Ingen andre som vet hvordan hunden din er å om den trenger dekken eller ikke. Jeg har nettopp kjøpt regndekken til min hundå hun har godt me pels,men hun kan ikke fordra å gå ute i regn å da hjelper det stort at hun får på seg ett dekken som holder noe av regnet borte. Folk kan bare himle med øynene så mye de vil men de vet ikke at Cilla ikke kan fordra regn.. Du vet hva som er best for din hund,å ingen andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke dekken/genser er så avgjort ikke dyreplageri. Er hunden kald sett på dekken.

Jeg bruker dekken på mine nå om dagen, men så er de korthåret å da:P De bruker ikke dekken hvis de er ute å løper, men er det bare en rolig spsertur settes dekken på. Hunder med mye muskler som mynder, og andre korthårede bør bruke dekken. Så sant de fryser vel å merke. Setter seg lett betennelser i musklene til korthårede hunder med store muskelgrupper.

Fikk høre en gang at det var dyreplageri å h på dekken jeg også. Hun som kom bort å kjefta på meg hadde pels. Spurte pent hva slags pels og hun sa mink. Svarte til gjengjeld: " du synes det å kle på hunden er dyreplageri, men det å sette et lite dyr inn i et lite bur bare for pelsens skyld er helt greit?" Så heller ikke noe mer til henne. Bare si at hunden fryser og trenger klær som når de fryser:P Hvis de da ikke liker å fryse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke dekken/genser er så avgjort ikke dyreplageri. Er hunden kald sett på dekken.

Jeg bruker dekken på mine nå om dagen, men så er de korthåret å da:P De bruker ikke dekken hvis de er ute å løper, men er det bare en rolig spsertur settes dekken på. Hunder med mye muskler som mynder, og andre korthårede bør bruke dekken. Så sant de fryser vel å merke. Setter seg lett betennelser i musklene til korthårede hunder med store muskelgrupper.

Fikk høre en gang at det var dyreplageri å h på dekken jeg også. Hun som kom bort å kjefta på meg hadde pels. Spurte pent hva slags pels og hun sa mink. Svarte til gjengjeld: " du synes det å kle på hunden er dyreplageri, men det å sette et lite dyr inn i et lite bur bare for pelsens skyld er helt greit?" Så heller ikke noe mer til henne. Bare si at hunden fryser og trenger klær som når de fryser:P Hvis de da ikke liker å fryse da.

Utrolig bra kommentar til den dama ass:) Tøft! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg synes man skal ha på hunden så lite som mulig klær men fryser den skal den selvfølgelig få ett dekken eller lignende :( Brukes selv dekken på Turbo når det er på det kaldeste på vinteren fordi han er ute 80% av dagen når det er snø og i fjor fikk han blærekatarr noe jeg ikke vil ha igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på store og små hunder med tanke på om de fryser eller ikke? Altså jeg har boxere. Ingen underull og nesten fri for pels på magen. Det er først de siste tre årene at jeg har hatt dekken til de. I de 15 årene før det med boxer hadde jeg aldri noen klær på de. Så lenge de var i bevegelse kunne de være ute uansett temperatur og vind.

Det er jo ikke dyreplageri med dekken på noen måte. Men lurer på om små raser med like lite eller faktisk mer pels enn boxer har behov for å bruke dekken i 10+? Jeg tror vi noen ganger skaper et behov hos hunden. Vi tror at hunden må ha klær på og kler deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...