Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp hoster og brekker seg


Lillemus

Recommended Posts

Hei!

Nå er jeg litt redd her, for valpen min har hostet/brekt seg i hele går kveld/ i natt. Det høres ut som en blanding av at hun ikke får puste, noe sitter i halsen og at hun må kaste opp. Hun kaster ikke opp, men nå virker hun litt slapp, og det ser ut som hun ikke har det noe godt når det står på. Det "piper" liksom litt når hun puster...Skal ringe dyrlege om en times tid når de åpner for å høre. Men tenkte kanskje noen her hadde vært borti lignende?

Jeg er nesten helt sikker på at hun ikke har spist noe ute. Hun er 18 uker gammel... Da hun ble født var hun minstemann i kullet, og de måtte hjelpe hun med å puste og slike ting, kanskje det kan ha noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som valpen din har fått kennelhoste, ingen grunn til panikk, dette er som influensa så lenge den er vaksinert. Men det kan utvikle seg til andre ekle sykdommer som lungebetennelse om det ikke behandles. Så ta deg en tur til veterinæren når de åpner du.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss stille diagnose på nettet, for all del.............

Håper vedkommede følger Gråtass sitt råd og kommer seg til veterinær!

Nå skrev jo Love4Lily at hun skulle ringe veterinær så fort de åpnet, så akkurat det var jeg ikke særlig bekymret for at hun ikke skulle gjøre..

Men om det er kennelhoste, så er det viktig å holde hunden unna andre, si ifra til kjente så de også følger med hundene sine om de får det, og la hunden ta det med ro. Ei i klubben slutta å hoste etter noen dager, men hun var sterkt redusert og fikk flere problemer siden immunforsvaret ble såpass svekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte bare på om noen hadde vært borti noe lignende, ikke om noen kunne stille diagnose! Og jada, vi dro til veterinæren så fort de åpnet, og det var kennelhoste. Lily har fått antibiotika, så vi får håpe hun blir fort frisk :-) Takk for hjelpen alla i hop :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på dette med kennelhoste, må man virkelig ha antibiotika for å bli kvitt det? Hvis det er som en vanlig influensa,vil det ikke gå over av seg selv da? Lillegutt har hostet noen dager nå,var litt slapp ene dagen,men er nå i helt fin form.Hoster litt enda,men det blir mindre og mindre for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg er litt nysgjerrig på dette med kennelhoste, må man virkelig ha antibiotika for å bli kvitt det? Hvis det er som en vanlig influensa,vil det ikke gå over av seg selv da? Lillegutt har hostet noen dager nå,var litt slapp ene dagen,men er nå i helt fin form.Hoster litt enda,men det blir mindre og mindre for hver dag.

Vil tippe det er fordi det er en såpass liten valp at den får antibiotika. Hunden min som får behandling mot kreft fikk også antibiotika da hun hadde kennelhoste. Men hun hadde jo ganske nedsatt imunforsvar fra før. Så valper og hunder som er ekstra utsatt får antibiotika. Ellers går det over som en vanelig forkjølelse eller influensa (var ihvertfall det veten på vet.høgsolen sa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor dårlig bikkja blir av kennelhosten. Vesla her fikk antibiotika når hun hadde kennelhoste i våres, for hun hadde høy feber i flere dager. Mora hennes fikk ikke til tross for at hun snørra like mye som en barnehage, men hun var feberfri.

Det er jo ikke alltid kennelhoste "bare" er som en vanlig forkjølelse heller, det kan - som hos folk - utvikle seg til å bli lungebetennelse, og da er det straks litt verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er for det meste en virusinfeksjon, men det kan utvikles bakterielle infeksjoner i kjølvannet.

Som alle vet så virker ikke antibiotika på virus. Siden hunder innimellom blir behandlet med antibiotika ved KH så er det nok pga andre ting; svekket immunforsvar, gammel hund/valp, tilleggssykdom som f.eks lungebetennelse. Da er det på sin plass med antibiotika siden de bakterielle sykdommene slås ned av antibiotikaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...