Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp hoster og brekker seg

Lillemus

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Nå er jeg litt redd her, for valpen min har hostet/brekt seg i hele går kveld/ i natt. Det høres ut som en blanding av at hun ikke får puste, noe sitter i halsen og at hun må kaste opp. Hun kaster ikke opp, men nå virker hun litt slapp, og det ser ut som hun ikke har det noe godt når det står på. Det "piper" liksom litt når hun puster...Skal ringe dyrlege om en times tid når de åpner for å høre. Men tenkte kanskje noen her hadde vært borti lignende?

Jeg er nesten helt sikker på at hun ikke har spist noe ute. Hun er 18 uker gammel... Da hun ble født var hun minstemann i kullet, og de måtte hjelpe hun med å puste og slike ting, kanskje det kan ha noen sammenheng?

Skrevet

Høres ut som valpen din har fått kennelhoste, ingen grunn til panikk, dette er som influensa så lenge den er vaksinert. Men det kan utvikle seg til andre ekle sykdommer som lungebetennelse om det ikke behandles. Så ta deg en tur til veterinæren når de åpner du.

God bedring!

Skrevet

Er nok kennelhoste ja..

Hold hunden i ro, da stress gjør det verre.

Viktigst av alt, hold hunden unna andre hunder, da dette er ekstremt smittsomt..

Guest Belgerpia
Skrevet

Ja la oss stille diagnose på nettet, for all del.............

Håper vedkommede følger Gråtass sitt råd og kommer seg til veterinær!

Skrevet

Enig der :whistle:

Kom deg til veterinær så fort som mulig for å få sjekket det :)

Skrevet

Nå skrev jo Love4Lily at hun skulle ringe veterinær så fort de åpnet, så akkurat det var jeg ikke særlig bekymret for at hun ikke skulle gjøre..

Men om det er kennelhoste, så er det viktig å holde hunden unna andre, si ifra til kjente så de også følger med hundene sine om de får det, og la hunden ta det med ro. Ei i klubben slutta å hoste etter noen dager, men hun var sterkt redusert og fikk flere problemer siden immunforsvaret ble såpass svekket..

Skrevet

Jeg lurte bare på om noen hadde vært borti noe lignende, ikke om noen kunne stille diagnose! Og jada, vi dro til veterinæren så fort de åpnet, og det var kennelhoste. Lily har fått antibiotika, så vi får håpe hun blir fort frisk :-) Takk for hjelpen alla i hop :whistle:

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på dette med kennelhoste, må man virkelig ha antibiotika for å bli kvitt det? Hvis det er som en vanlig influensa,vil det ikke gå over av seg selv da? Lillegutt har hostet noen dager nå,var litt slapp ene dagen,men er nå i helt fin form.Hoster litt enda,men det blir mindre og mindre for hver dag.

Skrevet

Det jeg finner av info rundt om på nettet er at de som er sterkt plaget av det vil få antibiotika. I tillegg vil vel de med svakt immunforsvar også få det, og kanskje også valper?

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Jeg er litt nysgjerrig på dette med kennelhoste, må man virkelig ha antibiotika for å bli kvitt det? Hvis det er som en vanlig influensa,vil det ikke gå over av seg selv da? Lillegutt har hostet noen dager nå,var litt slapp ene dagen,men er nå i helt fin form.Hoster litt enda,men det blir mindre og mindre for hver dag.

Vil tippe det er fordi det er en såpass liten valp at den får antibiotika. Hunden min som får behandling mot kreft fikk også antibiotika da hun hadde kennelhoste. Men hun hadde jo ganske nedsatt imunforsvar fra før. Så valper og hunder som er ekstra utsatt får antibiotika. Ellers går det over som en vanelig forkjølelse eller influensa (var ihvertfall det veten på vet.høgsolen sa).

Skrevet

Det kommer jo an på hvor dårlig bikkja blir av kennelhosten. Vesla her fikk antibiotika når hun hadde kennelhoste i våres, for hun hadde høy feber i flere dager. Mora hennes fikk ikke til tross for at hun snørra like mye som en barnehage, men hun var feberfri.

Det er jo ikke alltid kennelhoste "bare" er som en vanlig forkjølelse heller, det kan - som hos folk - utvikle seg til å bli lungebetennelse, og da er det straks litt verre..

Skrevet

Kennelhoste er for det meste en virusinfeksjon, men det kan utvikles bakterielle infeksjoner i kjølvannet.

Som alle vet så virker ikke antibiotika på virus. Siden hunder innimellom blir behandlet med antibiotika ved KH så er det nok pga andre ting; svekket immunforsvar, gammel hund/valp, tilleggssykdom som f.eks lungebetennelse. Da er det på sin plass med antibiotika siden de bakterielle sykdommene slås ned av antibiotikaen.

Skrevet

Lily fikk antibiotika fordi hun er så ung, og hun hadde ikke fått vaksina si enda. Siden hun hadde luftveisproblemer da hun ble født også, fant veterinæren ut at det var best å være føre var med tanke på lungebetennelse og slike ting...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...