Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt hjelp med valg av rase


-Darkstar-

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en rase som er middels stor og som krever middels med mosjon/aktivitet. At den krever litt mere av eieren enn en typisk førstegangshund er heller ingen ulempe siden jeg er villig til dedikere så mye tid og tålmodighet som kreves for å få den til å trives godt. Hunden kommer til å bli boende i en middels stor leilighet med lite bråk, altså ingen barn eller noe slikt.. den kommer heller ikke til å være alene over lengre tid og vil alltids komme først hos meg og få full oppmerksomhet. :twitch:

Har allerede sett litt rundt og lest meg til om forskjellige raser og slikt. Og har falt litt for de som ser litt morske ut, blant annet Amerikansk bulldog og Staffordshire bull terrier, liker både utseende og personlighetene deres, iallfall det jeg har lest om de.

Men, det var en ting som skremte meg litt og det var staffen's oppførsel mot andre hunder som provoserer den, fikk litt intrykk av at den var spesielt agressiv mot andre dyr/hunder enn hva andre raser er. Er dette noe jeg bør bekymre meg over?

Er dette raser som kan passe for meg?

Kom gjerne med litt mere detaljert informasjon om de hunderasene som er nevnt ovenfor her som jeg burde være oppmerksom på.

Og for all del, still gjerne spørsmål om det er noe annet dere lurer på for å kunne besvare spørsmålene mine, dere må også gjerne anbefale andre raser selv om jeg har falt for de to som er nevnt ovenfor her. :P

Takk på forhånd..

Mvh -Darkstar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeaggresjon på Amerikansk Bulldog er slett ikke uvanlig. Om du velger bullehund bør du være forberedt på at hunden din ikke nødvendigvis er flink med andre hunder, spesielt av samme kjønn. Jeg vil faktisk tippe at det er mer normen enn unntakene på voksne Amerikanske Bulldogger. De er ikke løsslippshunder liksom. Av mange årsaker. Om de havner i bråk kan det bli brutalt, så du må vite hva du skal gjøre for å bryte opp i rabalderet, og holde nøtta kald på toppen av det hele.

Bulldoggen er i min mening en hund som trenger mye aktivisering, både fysisk og mentalt. Jeg mener de trenger mer enn middels. Amerikansk Bulldog kan være en krevende hund, og fortjener en eier med hundeerfaring eller som har hund litt "i fingrene". De er en arbeidende rase fra opprinnelsen av, og det skal respekteres. De er store og sterke, fysisk som mentalt, og man må ha kontroll på de. Hvilken hundeerfaring har du fra før?

Om du velger Amerikansk Bulldog bør du være forberedt på å få en hund med en solid dose jaktlyst også. Gnager = appetittvekker, katt = lunsj, vilt = middag. Dette varier selvsagt både på linjer og individ.

De kan også ha et visst vaktinstinkt, med det ansvar det kommer med. Igjen går det både på linjer og individ.

En Amerikansk Bulldog kan med andre ord være mye hund i en stor og sterk pakning.

Mer om Amerikansk Bulldog finner du her, og kanskje spesielt her.

ABKN har også et ærlig og realistisk forum med oppegående eiere. Det finner du her.

Misforstå meg rett. De er en fantastisk rase, jeg er selv på min andre. De er lærevillige, førervare, stabile, "lojale" og kjærlige vesener. Men de er slett ikke for alle. Det er viktig å kjenne sine begrensninger før man velger rasen tror jeg. Selv elsker jeg dem på godt og vondt.

Har du vurdert Bull Terrier? De er mer laidbacke i min erfaring, og litt mer letthåndterlige. Middels aktivitetsnivå, men alikevel litt krevende på terriervis. :twitch:

Spør gjerne om det er mer du lurer på om AB.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kun ute etter en middels kraftig hund med muskelmasse? Er det dette tøffe utseende som trekker deg til slike hunder? hehe :twitch:

Venninne mi har som hun over nevner, en Bull Terrier. Verdens snilleste hund, og ganske rolig, men det er en krevende og tøff rase.

Jeg kjenner også til ei som har ei Am.Bulldog tispe (hun har bare positivt å si om rasen), og den er veldig livlig av seg og krever mer enn en liten tur eller to i løpet av en dag. Fin familiehund da! Staffen kjenner jeg lite til..men har hørt og lest mye om den. Sikkert noen andre her som kan uttale seg om den bedre enn meg :P

Surf på nettet og alle hundesider du kommer over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. :twitch:

Har selv ikke hatt hund før, men har hatt gleden av å vokse opp med hunder så jeg har grunnleggende kunnskap om hundehold, kanskje ikke nok for å holde en Bulldog nå i skrivende stund, men er villig til å tilegne meg kunnskapen som trengs før jeg eventuelt går til anskaffelse av en slik rase.

Ja, mulig det er størrelsen og muskelmassen på en slik hund som tiltrekker meg, men det er så alldeles ikke bare derfor jeg synes den er skjønn. Det virker som en hund som vil passe meg som følgesvenn, en som jeg kan trene, bli sterkere og ha det moro med. Med ett middelsaktivitets nivå så ser jeg for meg circa 4timer om dagen med aktivitet.

Men, hva tror dere, burde jeg holde meg langt unna AB, er det en rase som absolutt ikke passer meg? kanskje staffen vil være ett bedre valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Burde vel kanskje ha nevnt at jeg kommer til å bruke den til løping i skog og mark, bære kløv og andre litt tyngre aktiviteter som gjerne krever at hunden har god styrke og utholdenhet.

Og nå som jeg har lest en god del om AB så ser jeg kanskje at de ikke er den mest aktuelle rasen alikevel siden de har problemer med kulde og sommervarme. Noen som bekrefte om dette er reelt problem om vinteren blant annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg bare komme med mine forslag :whistle:

Har du vudert retriver?

Jeg er selv førstegangseier nå, og mitt valg falt på en Flat, men jeg vuderte jo også Golden og Labbis. (er litt retriver frelst) :) Men jeg vill så absolutt anbefale Flaten, da får du en lærevillig, glad og ikke minst en hund med nok energi.. :rolleyes:

Jenta mi er nå 4 mnd å har energi så det holder til flere hunder.. Du kan også bruke flaten til det du nevnte i ditt innlegg, siden de er veldig glad i og jobbe, være ute i naturen og få brukt seg..

Håper du finner din drømme rase.. :) Hold oss oppdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel kanskje ha nevnt at jeg kommer til å bruke den til løping i skog og mark, bære kløv og andre litt tyngre aktiviteter som gjerne krever at hunden har god styrke og utholdenhet.

På grunnlag av disse kravene:

* Pointer (har muskler og er vakre)

* Korthåret Vorsteh (har muskler og er vakre)

* Boxer (har muskler og er vakre)

* Dobermann (har muskler og er vakre)

* Dalmatiner (har muskler og er vakre)

* Malinois (har muskler og er vakre)

* Beauceron (har muskler og er vakre)

* Boerboel (har muskler og er vakre)

* Rhodesian Ridgeback (har muskler og er vakre)

* Rottweiler (har muskler og er vakre)

* Greyhound (har muskler og er vakre)

* Azawakh (har muskler og er vakre)

* Korthåret Weimaraner (har muskler og er vakre)

Alle disse er veldig forskjellige, og har ulike krav fra eier. Faktisk er vel den eneste fellesnevneren av de har muskler og er vakre. Så det er kanskje ikke det viktigste? Kanskje du burde tenke litt på mentale egenskaper som passer for deg før du tenker utseende? Du skal tross alt leve med hunden i noen år, så det er greit at dere trives sammen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var flere gode forslag fra Mari her, minus malinois og beaceron og de to myndene og i hvertfall pointer, som kanskje skjærer litt vel langt vekk på hver sine måter fra den hundetypen jeg oppfatter at trådstarter ønsker seg?

Boxer er vel kanskje den rasen jeg ville hatt mest tro på, også som sportshund? Bullterrier blir kanskje litt for tung, men kanskje det er mer dem man ser...?

Men hvor ille er EGENTLIG staffene da? I forhold til dette med aggresjon mot andre hunder? Vi har truffet opptil mange trivelige staffer, som kanskje har vært litt heldigere med "hendene de har havnet i" enn amstaff, og det har vært av begge kjønn. Får man en selvsikker, trygg valp og oppdrar den vel og setter solide grenser i tide - FØR den lærer seg for godt mer uheldige atferder, så tror jeg kanskje ikke staffene er verre enn de fleste rasene som nevnes som alternativer her?

Amerikansk bulldog kjenner jeg for lite til, men det finnes vel nyanser mellom det å være en "frislipphund" som går overens med andre hunder, og det å ha en hund som ikke "går overens" med alle andre hunder av samme kjønn? Har man kontroll på en (hann)hund som er trygg og ikke har dårlige erfaringer, kan man godt MØTE andre hunder/passere dem, og omgås noen av dem, uten at det går galt. Men det er viktig å vite hva man KAN få - så man ikke nærmest legger opp til verst tenkelig scenario gjennom å venne dem til at ALT skal hilses på, uansett, og at man fritt kan herje med andre hunder (når man har litt tanks-egenskaper...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var flere gode forslag fra Mari her, minus malinois og beaceron og de to myndene og i hvertfall pointer, som kanskje skjærer litt vel langt vekk på hver sine måter fra den hundetypen jeg oppfatter at trådstarter ønsker seg?

Det er klart. :P Poenget mitt var at det kom fram altfor lite informasjon fram i forhold til egenskaper. Mange av de rasene er langt ifra det jeg ville anbefalt trådstarter. Jeg ville vel heller hinte til at det er litt mer som ligger bak rasevalg enn utseende. :whistle:

Men hvor ille er EGENTLIG staffene da? I forhold til dette med aggresjon mot andre hunder? Vi har truffet opptil mange trivelige staffer, som kanskje har vært litt heldigere med "hendene de har havnet i" enn amstaff, og det har vært av begge kjønn. Får man en selvsikker, trygg valp og oppdrar den vel og setter solide grenser i tide - FØR den lærer seg for godt mer uheldige atferder, så tror jeg kanskje ikke staffene er verre enn de fleste rasene som nevnes som alternativer her?

I min erfaring er ikke staffene spesielt ille. Hannene litt verre enn tispene, men uansett ikke ekstreme når det kommer til hundeaggresjon. Men mye i kløven får man jo uansett ikke stappet.

Amerikansk bulldog kjenner jeg for lite til, men det finnes vel nyanser mellom det å være en "frislipphund" som går overens med andre hunder, og det å ha en hund som ikke "går overens" med alle andre hunder av samme kjønn? Har man kontroll på en (hann)hund som er trygg og ikke har dårlige erfaringer, kan man godt MØTE andre hunder/passere dem, og omgås noen av dem, uten at det går galt.

Jeg vet ikke om vi definerer hundeaggresjon forskjellig jeg. Med hundeaggresjon på bulleraser mener jeg ikke en som står brølende i båndet når de skal passere en annen hund. Men heller det at de kan tåle svært lite provokasjon før de svarer opp, og også at jakt kan trigge et visst nivå av aggresjon. Min bulldoghanne er løs sammen kjærestens amstaffhanne inne på stua uten problem, de har også vært løse sammen ute. De går godt sammen. Men de får ikke herje, for det er mange triggere som er vanskelig å forutse. De er heller ikke løse sammen uten tilsyn. Töddel går fint sammen med andre hanner han, men om han opplever det som han definerer som ufin oppførsel er han ikke sen om å si ifra om akkurat det. Og som den bulldoggen han er sier han ifra litt annerledes enn den gjengse Retriever f.eks.

Jeg er vel enig med deg. Man skal være realistisk, og det er mulig at mitt første innlegg var litt svartmalende. Men heller det enn det omvendte i min bok. :) Med en rase som Amerikansk Bulldog kan én naiv eier få ikke så rent lite konsekvenser for oss andre.

Men det er viktig å vite hva man KAN få - så man ikke nærmest legger opp til verst tenkelig scenario gjennom å venne dem til at ALT skal hilses på, uansett, og at man fritt kan herje med andre hunder (når man har litt tanks-egenskaper...).

Vi er vel tilbake på rosemalings-advarselen der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, her var det kommet endel raser å lese om.. hehe.. er så mange fine raser der ute. :whistle:

Har tenkt endel over hva slags egenskaper en hund burde ha for å passe godt sammens med meg som person og har kommet fram til dette:

Mentale egenskaper:

- Kosete og kjærlig ovenfor sin eier. (men ikke så altfor folke ivrig som kanskje en boxer kan være?)

- Reservert og uberørt med fremmede

- Reflektert og avbalansert.. altså stille og rolig mesteparten av tiden.

- Lojal & trofast, en hund som ikke bare plutselig kan finne på å stikke av.

- Selvsikker og uredd (Legger spesielt vekt på dette, en hund som er sterk mentalt og sjelden blir nervøs/redd.)

- Pågangsmot og arbeidsvilje

Fysiske egenskaper:

- Middels til stor størrelse (ikke for stor, den skal trossalt leve i en leilighet på middelsstørrelse.)

- Motstandsdyktig i all slags vær

- Kraftig og muskuløs bygget

- Eksepsjonell styrke. utholdenhet og potensiale til å bygge videre på dette ved trening.

- God helse, en rase som ikke er særlig plaget av sykdommer.

Kanskje dette kan hjelpe til med å gjøre utvalget av raser litt mindre? :)

Setter forresten stor pris på all hjelpa jeg får her og alle de gode svarene. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med en Boxer ? Hvis du liker utseendet til de muskeløse rasene, da får du alt i en pakke :

En sosial hund som elsker å omgås andre mennesker ( en Boxer behøver ikke å være for ivrig! :whistle: )

Er leken og lærevillig

En snill og kjærlig familiehund

Spretten, sterk og tåler kulde

Boxeren er en av norges friskeste rase, etter mange års avling på friske linjer.

Men det beste er å møte noen av de rasene du ønsker deg, man kan lett ombestemme seg etter å ha møtt ulike individer av det man tror er "drømmerasen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva med en Boxer ? Hvis du liker utseendet til de muskeløse rasene, da får du alt i en pakke :

En sosial hund som elsker å omgås andre mennesker ( en Boxer behøver ikke å være for ivrig! :) )

Er leken og lærevillig

En snill og kjærlig familiehund

Spretten, sterk og tåler kulde

Boxeren er en av norges friskeste rase, etter mange års avling på friske linjer.

Men det beste er å møte noen av de rasene du ønsker deg, man kan lett ombestemme seg etter å ha møtt ulike individer av det man tror er "drømmerasen".

Må bare spørre siden du har rasen. Har Boxeren blitt friskere med årene?

Trodde det var utrolig mye luftvei, hjerte, øyne (cherry eyes) og allergi problemer på den rasen? (+ ledd problemer?)

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg digger Boxere, men er utrolig skeptisk pga alle sykdommene jeg hører dem har.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre siden du har rasen. Har Boxeren blitt friskere med årene?

Trodde det var utrolig mye luftvei, hjerte, øyne (cherry eyes) og allergi problemer på den rasen? (+ ledd problemer?)

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg digger Boxere, men er utrolig skeptisk pga alle sykdommene jeg hører dem har.. :whistle:

Jeg og reagerte på "Boxeren er en av norges friskeste rase, etter mange års avling på friske linjer." jeg og.. Etter en rask sjekk på boxerklubbens sider, så er jeg ikke sikker på om de kan kvalifiseres som en av Norges friskeste raser, i og med at de fortsatt ser nødvendigheten av å sjekke for (henta herfra):

KRAV TIL HUNDER SOM BRUKES I AVL

A Skal ha kjent HD grad etter fylte 12 måneder.

Bør ha HD status fri A eller B.

Dersom hunden har en god positiv status på punkt 4 kan en svak grad C tillates. HD statistikken på hannhund som benyttes bør da være bedre enn rasens gjennomsnitt. (Denne statistikken finnes på NKK`s dog web.)

Det gjøres oppmerksom på at ved bruk av hund med HD dekker de fleste forsikringsselskaper ikke eventuelle veterinærutgifter ved senere HD plager.

B Skal ha kjent Spondylose grad etter fylte 12 måneder.

Bør ha status fri eller svak grad.

C Skal ha kjent Aortastenose /SAS grad etter fylte 12 måneder.

Det ene foreldredyret må ha fri grad 0, dersom det andre foreldredyret har svak grad 2. Det vil si at samlet grad for begge individer ikke kan overskride 2.

Undersøkelsen skal være utført av veterinær ihht NBKs liste

over anbefalte veterinærer.

- Og ikke for å lage en boxeravl-diskusjon ut av det, men om de er så sunne som det antydes, så er det vel ikke nødvendig å bruke noe annet enn helt friske hunder i avl? HD-statestikken viser at 25,7 % har HD (17,1 % har svak grad) Samtlige 7,1 % som var røntget for AA, var fri da..

Tviler ikke på at det jobbes godt og bra med Boxer-helse i Norge, altså, men at det skal være en av landets friskeste raser syns jeg er litt rart, med tanke på hvor mye sykdom det var for bare noen år siden (går forøvrig og er småforelska i boxer selv, de er übersøte og morsomme :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og reagerte på "Boxeren er en av norges friskeste rase, etter mange års avling på friske linjer." jeg og.. Etter en rask sjekk på boxerklubbens sider, så er jeg ikke sikker på om de kan kvalifiseres som en av Norges friskeste raser, i og med at de fortsatt ser nødvendigheten av å sjekke for (henta herfra):

KRAV TIL HUNDER SOM BRUKES I AVL

A Skal ha kjent HD grad etter fylte 12 måneder.

Bør ha HD status fri A eller B.

Dersom hunden har en god positiv status på punkt 4 kan en svak grad C tillates. HD statistikken på hannhund som benyttes bør da være bedre enn rasens gjennomsnitt. (Denne statistikken finnes på NKK`s dog web.)

Det gjøres oppmerksom på at ved bruk av hund med HD dekker de fleste forsikringsselskaper ikke eventuelle veterinærutgifter ved senere HD plager.

B Skal ha kjent Spondylose grad etter fylte 12 måneder.

Bør ha status fri eller svak grad.

C Skal ha kjent Aortastenose /SAS grad etter fylte 12 måneder.

Det ene foreldredyret må ha fri grad 0, dersom det andre foreldredyret har svak grad 2. Det vil si at samlet grad for begge individer ikke kan overskride 2.

Undersøkelsen skal være utført av veterinær ihht NBKs liste

over anbefalte veterinærer.

- Og ikke for å lage en boxeravl-diskusjon ut av det, men om de er så sunne som det antydes, så er det vel ikke nødvendig å bruke noe annet enn helt friske hunder i avl? HD-statestikken viser at 25,7 % har HD (17,1 % har svak grad) Samtlige 7,1 % som var røntget for AA, var fri da..

Tviler ikke på at det jobbes godt og bra med Boxer-helse i Norge, altså, men at det skal være en av landets friskeste raser syns jeg er litt rart, med tanke på hvor mye sykdom det var for bare noen år siden (går forøvrig og er småforelska i boxer selv, de er übersøte og morsomme :) )

Derfor jeg lurte for jeg har nemlig lært på skolen i sykdomslæren at Boxeren desverre er utsatt for mye sykdommer og ble litt overrasket over at de "plutselig" er blitt så friske...skulle ønske de var verdens friskeste for det er en herlig rase :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, alle har hørt at Boxeren sliter med en hel haug sykdommer og i utlandet er den fremdeles ikke så frisk som den vi får her til lands, dette pga gode oppdrettere som har virkelig gjort en bra innsats for rasen.

Fant ikke så mye på nett, da de fleste dokumentene jeg har på sykdommer innen rasen har jeg på ark og i mapper.

Ment fant noe her, under Annet :

http://no.wikipedia.org/wiki/Boxer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må bare skrive litt om Labradoren da som etter min mening er en ypperlig førstegangshund og tur/treningskamerat!

Mentalt hos Labrador:

- Labradoren er absolutt kosete ovenfor sin eier! Kommer og legger seg i fanget og vil ha kos :whistle:

- Den er ikke særlig reservert mot fremmede hvis den får lov å hilse, men den kaster seg ikke over mannen ved siden av liksom. Mennesket må ta kontakt for at den vil hilse (som regel)

- Labradoren er stille og rolig, men det kommer jo ann på hvordan du oppdrar den da.

- Labradoren er innmari lojal og elsker sin eier!

- Ikke redd eller nervøs

- Labradoren gjør ALT for mat! Masse arbeidsvilje.

Fysisk hos Labradoren:

- ikke gigantisk, men ganske passe

- Den er jo en korthårs hund så i veldig kaldt vær bør den ha et dekken. (lite pels nederst på magen)

- Ikke veldig muskuløs, men ganske kraftig rundt hode og lignende (mest hanner)

- Labradoren har veldig god utholdenhet og jobber bra under trening

- Er som regel ikke veldig mye syk, men overvekt er viktig å passe på!

Dette er mine erfaringer med Labrador ihverfall. Utseende messig er den kanskje ikke helt perfekt, men jeg synes det mentale virker ganske bra etter hva du sa du så etter. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye sykere boxeren er i forhold til endel andre raser skal jeg ikke uttale meg om, men vet vel ikke om den kan gå for å være en av de friskeste rasene vi har?

Vi har noen oppdrettere som har veldig god HD-statistikk på hundene sine. Vi har også oppdrettere som aldri har hatt hjerteproblemer. Men, det fins mange andre sykdommer som ikke registreres eller der hundene røntges som 1-åringer og ofte er fri for spondylose og kneforkalkninger. Røntger man de samme hundene noen år senere har de aller fleste spondylose og mange fler ville hatt anmerkninger på knærne.

Jeg synes det begynner å bli litt for mye kneproblemer på boxeren innenfor enkelte linjer. Fortsatt er gjennomsnittlig levealder kortere enn for mange andre raser. Ulike former for kreft er altfor vanlig. Og hvor flott er det ikke å reklamere (skryte av) god HD-statistikk på oppdrettet sitt når litt for mange hunder fra samme oppdrett dør ung av kreft.... Har selv en på snart 8 år med middels grad HD. Han er sprek som få. Vil mye heller ha en HD-diagnose enn at han skulle fått kreft som 4-åring. Allergi er ganske utbredt og ikke så lett å finne ut av hvis man skal ha valp. Snakkes ikke så høyt om det og man må basere seg på rykter for å finne ut om enkelte linjer har mer av det enn hva som er "normalt"

Furunkulose forekommer, men ikke altfor ofte tror jeg.

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe boxer, men jeg ville prøvd å bli kjent i miljøet og ikke stolt blindt på den første oppdretteren man treffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har vokst opp med Boxer og har hatt flere i løpet av livet (6)..

Han sier at de mistet alle før 7 år pga sykdom.

Så det er jo ikke særlig friskt...Det er faktisk like ille som GD og Nappe...

Livstiden har muligens økt med tiden,men jeg reagerte også på friskeste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp en statistikk fra Agria der boxer ble angitt som den rasen som har hyppigste veterinærkonsultasjoner... Jeg kan skrive under på det KristinR skriver om å ikke kjøpe fra den første og beste oppdretteren, men bli kjent med miljøet, kanskje gå så langt som å faktisk høre på - og undersøke - rykter!

Dogweb er fint, der kan du i hvert fall undersøke HD- og AA-forekomst (AA forekommer vel nesten ikke på boxer her i landet) på ikke bare foreldredyr, men på flere individer og deres avkom i linjene. Det er bare så synd at spondylose, forkalkninger i knær og aortastenose ikke rapporteres på Dogweb, for disse er vel langt vanligere problem i rasen. Kreft og allergi blir som kjent ikke screenet... :whistle:

Jeg syntes ellers de kriterier trådstarter har listet enkelt kan gi boxer som svar.

- Kosete og kjærlig ovenfor sin eier. (men ikke så altfor folke ivrig som kanskje en boxer kan være?): boxer skal faktisk iflg. rasestandard være reservert overfor fremmede! Tro det eller ei! :rolleyes: Jeg har/har hatt en av "hver sort". En som var altfor glad i mennesker, og hun jeg har nå: med en smule reservasjon, sterk føreropptatthet, men lett å komme i kontakt med for andre. Da hilser hun som regel litt avmålt og fortsetter så med det hun gjorde før. Disse to har kommet fra vidt forskjellige linjer, og jeg får til stadighet bekreftet at denne egenskapen er arvelig når jeg treffer andre hunder fra de samme linjene. Boxere har STORT kontaktbehov, og behøver mye kos.

-motstandsdyktig i all slags vær: her har også mine vært vidt forskjellige. Den "gamle" tålte dårlig varme, og frøs lett. Den nåværende har jeg ikke sett bli påvirket av verken varme eller kulde - hun ER imidlertid mere aktiv.

-kraftig og muskuløs bygget: (enig! :) ) JA!

-- Eksepsjonell styrke. utholdenhet og potensiale til å bygge videre på dette ved trening: Dette kommer jo mye an på hva slags trening hunden får, i tillegg til raseegenskapene. Ingen problem å få dette ut av en boxer, i hvert fall!

-- Reflektert og avbalansert.. altså stille og rolig mesteparten av tiden.: De fleste boxere jeg kjenner har svært god "av-knapp". De som ikke har det har mye generelt stress, og flere av disse har jeg sett bli roligere utenfor treningssituasjoner når de får nok og riktig balansert aktivisering og rotrening. For hun jeg har nå (18 mnd) ser det ut til at jeg må "betale" for stor motivasjon med en hund som lett girer seg opp - men som også avreagerer lynkjapt!

-- Lojal & trofast, en hund som ikke bare plutselig kan finne på å stikke av.: *kremt* Det er mulig du her må velge mellom dette og god motor... Neida. Se hva som står i rasestandarden:

Nervesterk, selvbevisst, rolig og avbalansert. Gemyttet er meget viktig. Rasens lojalitet og trofasthet overfor eier og familie, dens vaktsomhet og store mot som forsvarer er fra gammelt av berømt. Tillitsfull i familien, men avventende overfor fremmede, glad og vennlig i lek og fryktløs når det gjelder. Lettlært, intelligent og modig med naturlig vaktsomhet og god luktesans. Utmerket familie-, vakt-, tur- og tjenestehund. Ærlig uten falskhet, også i høy alder.

En typisk boxeregenskap som jeg setter pris på og synes er artig er den utrolige toleransen de har overfor småbarn! Dette er ikke noe jeg har bruk for i det daglige, men det er like morsomt å se hver gang hvordan de tilpasser bevegelsene f.eks. etter størrelsen på barna!

Det eneste punktet hvor jeg mener din beskrivelse ikke passer med boxer er det med helsen. Jeg mener -dessverre, kanskje? - at dette i stor grad har med valg av linjer og oppdretter å gjøre. For meg er mange av boxerens særegne egenskaper så kjære at jeg har lagt ned mye arbeid for å få den hunden jeg (tilfeldigvis, tro det eller ei!) sitter med nå, men jeg kan ikke uten videre anbefale rasen overfor andre... Det er mange andre raser som kan passe til dine ønsker, men hvis du er som meg og synes labradorer er for kjedelige, belgere for stresset osv, er kanskje boxer svaret? :)

post-1847-1189811057_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for ett godt utfyllende svar, du har som sagt rett i det du skriver om at jeg er ute etter noe litt spesielt og boxeren er så absolutt en veldig sterk kandidat, holder selv en finger på den. :whistle:

Men, det er viktig at den tåler og liker kulde veldig godt siden jeg er en person som kan finne på å gå turer, trene og tøyse i snøen i opp til flere timer om gangen med hunden min.

Har også sett endel på Beauceron og det virker som en hund som godt mulig også kan passe meg.

Er så mye og velge mellom og så mange fine hunder...

Men, fortsett å kom med alle de gode svarene og forslagene, det hjelper veldig og jeg setter veldig stor pris på de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...