Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til aktivisering


JailyTina

Recommended Posts

Prøvde å søke litt på forumet da jeg mente å huske å ha lest lignene tråder før, men fant ikke noe... :twitch: Anyway...

Endelig har vi funnet ut av ryggproblemene til Mikey! Han hadde en haug låsninger i ryggraden som vi driver og løser opp nå for tida. Før vi fant ut av dette ble jeg med i hundeklubben her for å få begynt med litt ordentlig trening med Mikey. Både i forhold til problemene med andre hunder og i tillegg for at han skulle få litt mer å gjøre... Dessverre må vi nå utsette all form for trening der han kanskje vrir seg, hopper og spretter mye eller anstrenger ryggen på andre måter. Dermed må vi finne på noe annet.

Fra før har vi endel søk på godbiter og leiker, også går vi en hel del for tida etter en plan vi har satt opp med veterinæren for å bygge opp ryggen og høyre bakben.. (det er noe ekstra problemer med det beinet) Men han blir jo ikke ordentlig sliten! Han har masse ekstra energi som det ikke ser ut til å være noen ende på... :rolleyes:

Så... Har noen forslag til ting jeg kan finne på for å få brukt han litt mer som ikke innebærer hopp, sprett og vridninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du gerne vil aktivere din hund uden at den skal hoppe for mye rundt, så synes jeg det er en god ide med en treatball, hvor du kan fodre din hund med en del af dens mad, og bruge hovedet for at få maden ud.

Jeg har selv god erfaring med det, og bruger selv forskellige treatballs til mine hunde på forskellige sværhedsgrader.

de skal bruge deres hovede, samtidig med at de får mad, og jeg synes at de er dejligt rolige bagefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alt for lite om klikkertrening til at jeg vil innføre det akkurat nå. Han er en stressa liten klump og jeg er redd jeg hadde gjort feil med klikkeren som bare hadde økt stresset.. :twitch: Jeg trener inn en god del nye kommandoer for tida, bare for å gi han nye utfordringer, men det er grenser for hvor sliten han blir av det å...

Han får veldig lite "gratis" mat for tida. Meste parten må han jobbe for enten som søk ute (frokost) eller i sånn matleike ting... Mikey digger å jobbe for mat så jeg prøver å kombinere fôring med trening så han ikke får noe uten å gjøre seg fortjent til det.. Hvis det ga noe mening.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære han å gå/skritte over diverse hindringer. Skritting er fint for leie rygger.

F.eks legge en stige på bakken og lære han å tråkke mellom trinnene. Du kan lære inn dette både med og uten klikker. Men med klikker og shaping, må han selvsagt bruke hodet sitt mer :twitch:

Som belønning i slik trening kan du f.eks bruke leverpostei på tube. Klem ut en liten smak som han får slikke av. Slikkebelønninger virker beroligende og egner seg fint til roligaktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når Mike måtte være i ro i 5 uker pga ryggskade... så sleit jeg veldig, da han var full av energi og var vanskelig å ha med å gjøre... Men vi trente på å rydde! Og det var skikkelig gøy, han måtte rydde opp lekene sine og legge de i lekekassen, ikke alltid han skjønte hva som skulle ryddes opp og det gikk litt av vært i den kassen, men sliten i hodet ble han. men dog... dette gjorde jeg via klikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey og Loke har virkelig endel til felles... Loke har et evigvarende ryggproblem han også, med låsninger som har blitt knekkt opp uttalige ganger. Vi er inderlig lei hele ryggen hans begge to..hver gang vi kommer skikkelig i gang med treningen så må vi avbryte igjen <_<

Loke er klikkertrent og klikkerklok så jeg aktiviserer han med klikkerleker ofte. Han er en kløpper på å lukke skuffer og skapdører hehe. I dårlige perioder får han faktisk nesten mer tur enn vanlig, han får mange korte 20min turer på mykt underlag. Da bare i skritt selvfølgelig.. Fant ut at når han var på sitt verste fikk han nesten fire timer tur hver dag hvis jeg slo sammen turene :twitch: Rygghunder skal jo være i bevegelse, men de skal være kontrollert i bevegelsene.

Ellers så gjemmer jeg en kong med leverpostei eller ost i et eller annet sted i huset eller hagen. godbitsøk kan man aldri overdive, aldri mat i skål, og jeg lar han svømmme for å få ut overskuddenergien. Når han ikke er veldig ille får jeg lov til å la han leke med andre litt rolige hunder og løpe litt løs så lenge han blir varmet opp og gåes ned skikkelig i skritt etterpå. Det er noe med at man ikke skal fjerne all livskvalitet. Men jeg har alltid venten på grønt lys fra vetten selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerac: Skritte over stige var ikke dumt! Må finne frem en stige og prøve ut det.. :) Hvorfor virker slikkebelønning beroligende? (Bare lurer :P )

Silje: Lære han å rydde hadde ikke vært dumt! Takk for tips!

Loke: Hehehe... De er virkelig like da ja! :) Vi regner dessverre med at det på Mikey også er et vedvarende problem. Det er også en viss fare for at han har noen nerver i klem, men det gjennstår å finne ut om er tilfellet eller ikke! Mikey får også en 3-4 timers rolig, kontrollert gange nå for tida hver dag. Delt opp i småturer seff.. :P

Hvordan er det med hunder og svømming nå som vannet begynner å bli kaldere egentlig? Tenker i forhold til at kulde gjør han mer stiv... Men regner med at de tåler kaldere vann enn oss allikevel..? :whistle:

Mikey får veldig lite mat i skåla si. Det er snakk om kanskje 1/5 av dagsrasjonen sin. Resten er delt i søk, trening, kongleiker osv osv. Noe han egentlig ser ut til å være svært fornøyd med.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...