Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til aktivisering


JailyTina

Recommended Posts

Prøvde å søke litt på forumet da jeg mente å huske å ha lest lignene tråder før, men fant ikke noe... :twitch: Anyway...

Endelig har vi funnet ut av ryggproblemene til Mikey! Han hadde en haug låsninger i ryggraden som vi driver og løser opp nå for tida. Før vi fant ut av dette ble jeg med i hundeklubben her for å få begynt med litt ordentlig trening med Mikey. Både i forhold til problemene med andre hunder og i tillegg for at han skulle få litt mer å gjøre... Dessverre må vi nå utsette all form for trening der han kanskje vrir seg, hopper og spretter mye eller anstrenger ryggen på andre måter. Dermed må vi finne på noe annet.

Fra før har vi endel søk på godbiter og leiker, også går vi en hel del for tida etter en plan vi har satt opp med veterinæren for å bygge opp ryggen og høyre bakben.. (det er noe ekstra problemer med det beinet) Men han blir jo ikke ordentlig sliten! Han har masse ekstra energi som det ikke ser ut til å være noen ende på... :rolleyes:

Så... Har noen forslag til ting jeg kan finne på for å få brukt han litt mer som ikke innebærer hopp, sprett og vridninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du gerne vil aktivere din hund uden at den skal hoppe for mye rundt, så synes jeg det er en god ide med en treatball, hvor du kan fodre din hund med en del af dens mad, og bruge hovedet for at få maden ud.

Jeg har selv god erfaring med det, og bruger selv forskellige treatballs til mine hunde på forskellige sværhedsgrader.

de skal bruge deres hovede, samtidig med at de får mad, og jeg synes at de er dejligt rolige bagefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alt for lite om klikkertrening til at jeg vil innføre det akkurat nå. Han er en stressa liten klump og jeg er redd jeg hadde gjort feil med klikkeren som bare hadde økt stresset.. :twitch: Jeg trener inn en god del nye kommandoer for tida, bare for å gi han nye utfordringer, men det er grenser for hvor sliten han blir av det å...

Han får veldig lite "gratis" mat for tida. Meste parten må han jobbe for enten som søk ute (frokost) eller i sånn matleike ting... Mikey digger å jobbe for mat så jeg prøver å kombinere fôring med trening så han ikke får noe uten å gjøre seg fortjent til det.. Hvis det ga noe mening.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære han å gå/skritte over diverse hindringer. Skritting er fint for leie rygger.

F.eks legge en stige på bakken og lære han å tråkke mellom trinnene. Du kan lære inn dette både med og uten klikker. Men med klikker og shaping, må han selvsagt bruke hodet sitt mer :twitch:

Som belønning i slik trening kan du f.eks bruke leverpostei på tube. Klem ut en liten smak som han får slikke av. Slikkebelønninger virker beroligende og egner seg fint til roligaktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når Mike måtte være i ro i 5 uker pga ryggskade... så sleit jeg veldig, da han var full av energi og var vanskelig å ha med å gjøre... Men vi trente på å rydde! Og det var skikkelig gøy, han måtte rydde opp lekene sine og legge de i lekekassen, ikke alltid han skjønte hva som skulle ryddes opp og det gikk litt av vært i den kassen, men sliten i hodet ble han. men dog... dette gjorde jeg via klikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey og Loke har virkelig endel til felles... Loke har et evigvarende ryggproblem han også, med låsninger som har blitt knekkt opp uttalige ganger. Vi er inderlig lei hele ryggen hans begge to..hver gang vi kommer skikkelig i gang med treningen så må vi avbryte igjen <_<

Loke er klikkertrent og klikkerklok så jeg aktiviserer han med klikkerleker ofte. Han er en kløpper på å lukke skuffer og skapdører hehe. I dårlige perioder får han faktisk nesten mer tur enn vanlig, han får mange korte 20min turer på mykt underlag. Da bare i skritt selvfølgelig.. Fant ut at når han var på sitt verste fikk han nesten fire timer tur hver dag hvis jeg slo sammen turene :twitch: Rygghunder skal jo være i bevegelse, men de skal være kontrollert i bevegelsene.

Ellers så gjemmer jeg en kong med leverpostei eller ost i et eller annet sted i huset eller hagen. godbitsøk kan man aldri overdive, aldri mat i skål, og jeg lar han svømmme for å få ut overskuddenergien. Når han ikke er veldig ille får jeg lov til å la han leke med andre litt rolige hunder og løpe litt løs så lenge han blir varmet opp og gåes ned skikkelig i skritt etterpå. Det er noe med at man ikke skal fjerne all livskvalitet. Men jeg har alltid venten på grønt lys fra vetten selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerac: Skritte over stige var ikke dumt! Må finne frem en stige og prøve ut det.. :) Hvorfor virker slikkebelønning beroligende? (Bare lurer :P )

Silje: Lære han å rydde hadde ikke vært dumt! Takk for tips!

Loke: Hehehe... De er virkelig like da ja! :) Vi regner dessverre med at det på Mikey også er et vedvarende problem. Det er også en viss fare for at han har noen nerver i klem, men det gjennstår å finne ut om er tilfellet eller ikke! Mikey får også en 3-4 timers rolig, kontrollert gange nå for tida hver dag. Delt opp i småturer seff.. :P

Hvordan er det med hunder og svømming nå som vannet begynner å bli kaldere egentlig? Tenker i forhold til at kulde gjør han mer stiv... Men regner med at de tåler kaldere vann enn oss allikevel..? :whistle:

Mikey får veldig lite mat i skåla si. Det er snakk om kanskje 1/5 av dagsrasjonen sin. Resten er delt i søk, trening, kongleiker osv osv. Noe han egentlig ser ut til å være svært fornøyd med.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...