Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til aktivisering


JailyTina

Recommended Posts

Prøvde å søke litt på forumet da jeg mente å huske å ha lest lignene tråder før, men fant ikke noe... :twitch: Anyway...

Endelig har vi funnet ut av ryggproblemene til Mikey! Han hadde en haug låsninger i ryggraden som vi driver og løser opp nå for tida. Før vi fant ut av dette ble jeg med i hundeklubben her for å få begynt med litt ordentlig trening med Mikey. Både i forhold til problemene med andre hunder og i tillegg for at han skulle få litt mer å gjøre... Dessverre må vi nå utsette all form for trening der han kanskje vrir seg, hopper og spretter mye eller anstrenger ryggen på andre måter. Dermed må vi finne på noe annet.

Fra før har vi endel søk på godbiter og leiker, også går vi en hel del for tida etter en plan vi har satt opp med veterinæren for å bygge opp ryggen og høyre bakben.. (det er noe ekstra problemer med det beinet) Men han blir jo ikke ordentlig sliten! Han har masse ekstra energi som det ikke ser ut til å være noen ende på... :rolleyes:

Så... Har noen forslag til ting jeg kan finne på for å få brukt han litt mer som ikke innebærer hopp, sprett og vridninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du gerne vil aktivere din hund uden at den skal hoppe for mye rundt, så synes jeg det er en god ide med en treatball, hvor du kan fodre din hund med en del af dens mad, og bruge hovedet for at få maden ud.

Jeg har selv god erfaring med det, og bruger selv forskellige treatballs til mine hunde på forskellige sværhedsgrader.

de skal bruge deres hovede, samtidig med at de får mad, og jeg synes at de er dejligt rolige bagefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alt for lite om klikkertrening til at jeg vil innføre det akkurat nå. Han er en stressa liten klump og jeg er redd jeg hadde gjort feil med klikkeren som bare hadde økt stresset.. :twitch: Jeg trener inn en god del nye kommandoer for tida, bare for å gi han nye utfordringer, men det er grenser for hvor sliten han blir av det å...

Han får veldig lite "gratis" mat for tida. Meste parten må han jobbe for enten som søk ute (frokost) eller i sånn matleike ting... Mikey digger å jobbe for mat så jeg prøver å kombinere fôring med trening så han ikke får noe uten å gjøre seg fortjent til det.. Hvis det ga noe mening.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære han å gå/skritte over diverse hindringer. Skritting er fint for leie rygger.

F.eks legge en stige på bakken og lære han å tråkke mellom trinnene. Du kan lære inn dette både med og uten klikker. Men med klikker og shaping, må han selvsagt bruke hodet sitt mer :twitch:

Som belønning i slik trening kan du f.eks bruke leverpostei på tube. Klem ut en liten smak som han får slikke av. Slikkebelønninger virker beroligende og egner seg fint til roligaktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når Mike måtte være i ro i 5 uker pga ryggskade... så sleit jeg veldig, da han var full av energi og var vanskelig å ha med å gjøre... Men vi trente på å rydde! Og det var skikkelig gøy, han måtte rydde opp lekene sine og legge de i lekekassen, ikke alltid han skjønte hva som skulle ryddes opp og det gikk litt av vært i den kassen, men sliten i hodet ble han. men dog... dette gjorde jeg via klikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey og Loke har virkelig endel til felles... Loke har et evigvarende ryggproblem han også, med låsninger som har blitt knekkt opp uttalige ganger. Vi er inderlig lei hele ryggen hans begge to..hver gang vi kommer skikkelig i gang med treningen så må vi avbryte igjen <_<

Loke er klikkertrent og klikkerklok så jeg aktiviserer han med klikkerleker ofte. Han er en kløpper på å lukke skuffer og skapdører hehe. I dårlige perioder får han faktisk nesten mer tur enn vanlig, han får mange korte 20min turer på mykt underlag. Da bare i skritt selvfølgelig.. Fant ut at når han var på sitt verste fikk han nesten fire timer tur hver dag hvis jeg slo sammen turene :twitch: Rygghunder skal jo være i bevegelse, men de skal være kontrollert i bevegelsene.

Ellers så gjemmer jeg en kong med leverpostei eller ost i et eller annet sted i huset eller hagen. godbitsøk kan man aldri overdive, aldri mat i skål, og jeg lar han svømmme for å få ut overskuddenergien. Når han ikke er veldig ille får jeg lov til å la han leke med andre litt rolige hunder og løpe litt løs så lenge han blir varmet opp og gåes ned skikkelig i skritt etterpå. Det er noe med at man ikke skal fjerne all livskvalitet. Men jeg har alltid venten på grønt lys fra vetten selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerac: Skritte over stige var ikke dumt! Må finne frem en stige og prøve ut det.. :) Hvorfor virker slikkebelønning beroligende? (Bare lurer :P )

Silje: Lære han å rydde hadde ikke vært dumt! Takk for tips!

Loke: Hehehe... De er virkelig like da ja! :) Vi regner dessverre med at det på Mikey også er et vedvarende problem. Det er også en viss fare for at han har noen nerver i klem, men det gjennstår å finne ut om er tilfellet eller ikke! Mikey får også en 3-4 timers rolig, kontrollert gange nå for tida hver dag. Delt opp i småturer seff.. :P

Hvordan er det med hunder og svømming nå som vannet begynner å bli kaldere egentlig? Tenker i forhold til at kulde gjør han mer stiv... Men regner med at de tåler kaldere vann enn oss allikevel..? :whistle:

Mikey får veldig lite mat i skåla si. Det er snakk om kanskje 1/5 av dagsrasjonen sin. Resten er delt i søk, trening, kongleiker osv osv. Noe han egentlig ser ut til å være svært fornøyd med.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...