Gå til innhold
Hundesonen.no

Veskehunder!


Karoline KM

Recommended Posts

Jeg hater når folk går rundt med Chihuahuane , Yorshire terrierene o.s.v i veskene sine! Greit nok hvis du skal reise, ta bussen o.s.v.. Men når du bare går rundt omkring for å fjøne deg oppi høyhelte sko og Gucci solbriller og med en hund oppi den nye friis veksa di blir det for drøyt! Jeg liker det ikkje, men her om dagen var jeg i byn og tok valpen i veska.. Men det er en VALP ikke en VOKSEN hund! Stor forskjell der altsa.. Også er det så tragisk med sånne jenter rundt min alder så har Paris Hilton , Nicole Richie og alle de der som Idoler.. Maser seg til små hunder og bare går rundt med dem i små vekser, da blir jeg sur når jeg ser en stakkars liten hund knødd oppi en Prada,Gucci,D&G eller hvilken som helst veske det skal være! :) Skal du ha den i ei veske bør du i minste fall ha en hundveske.. Så hadde vært gøy å høre andres mening om dette temaet her, tror det plager mange andre også ! :P

(Greit at ikke alle har sett noen jenter som bruker hunden som smykke, men alle vet at de jentene finnes! Hakker ikke ned på dem som bruker hundeveske i byen, jeg gjør det selv.. Siden valpen min er vettskremt og nekter å bevege seg når vi går i sentrum.. Han bare setter seg ned på rompa si og nekter å gå.. Han Fryser lett, er veldig liten og da er det bra at han kan gjemme seg inne i veska med teppe , tyggeben o.s.v.. De jeg hakker ned på er dem som egentlig ikke brys seg om hunden sin, og bare bruker den som et smykke :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

syntes så utrolig synd på de små hundene når jeg tenker på at de kunne levd ett liv der de kunne gått lange turer og løpt i skogen, istendenfor å bli kjøpt av folk som kun kjøper dem til pynt :) Hadde en liten valp i veska i fjor vinter da vennina mi sin hund fikk valper og den ene måtte til vetrinærer. det var iskaldt ute og for at den ikke skulle fryse tok vi å tulla den inn i et teppe og la den i vesken. men som sagt var det en valp som ikke hadde orket å gå så langt alene i den kulden!

Folk burde tenke på hunden og hva den trenger istendenfor å tenke på hvordan de selv skal få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette flere ganger og det irriterer meg sterkt!

Og jeg reagerer også når disse miniatyrhundene er med i reklameplakater og diverse andre kommersielle ting. (oftest for å promotere sminke, vesker, klær)

Hunder bør ikke være med å promotere slike ting, da det sender ut signaler om at det er "greitt" att de blir assosiert med mote. Og at hunder er en assesorie istedenfor ett levende vesen som trenger stell, trening, sosialisering og ikke minst kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om at alle disse små hundene bare sitter i en veske hele dagen?

Borti veien her er det noen som har en hund. De gangene jeg går forbi står hunden i hundegården, men jeg har jo likevel ikke noen grunn til å tro at hunden står der hele døgnet og ikke har det bra.

Bikkja merker jo ikke forskjell på om eieren skal på bussen eller på toget ikledd joggedress, eller om hun har på høyhelte sko og gucci liksom...

Men jeg syns ikke noe om å ha hund kun som "tilbehør", men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har truffet på noen som jeg har mistenkt for å ha hunden kun som pynt, kanskje vært heldig jeg?

Jeg har sett mer til "barske" gutter som kjøper seg tøff hund fordi det er kult,men de har gjerne ikke bikkja særlig lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor ba jeg en ung Paris Hilton kopi om å dra hjem med hunden sin fra fotballkamp,

satt en jentegjeng på rundt 15-17 år på kamp og en av de hadde med seg en liten veskehund med fullt anntrekk ( rosa bligbling hettegenser) Hunden satt å skjalv og var fryktelig redd, ikke noe rart da det satt 2500 tilskuere på tribunen å sang og skrek.

Klarte ikke å dy meg og gikk bort og spurte om ikke hun kunne dra hjem med hunden sin for det var fryktelig å se slik dyremishandling for andre hundelskere.

Jente svarte frekt, men etter pausen så jeg henne heldigvis ikke så jeg håper for hundens del at den kom seg vekk derfra.

Forferdelig å se slik behandling av småhunder, hva tenker foreldrene med tenker jeg når de kjøper hund til slik bruk til ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kunn hvert borti det en gang, men jeg fikk godt inntrykk av eiern, og hunden gjemte seg inni veska mens hun var å skulle kjøpe hundemat for hunden hennes ville ikke spise noenting, hun var litt desperat trur jeg. hun skulle reisebort etterpå. hun hadde chi da. godt voksen dame var det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange jenter, brukte konfermasjons pengene sine på hundene og putter dem oppi allslaks vesker.. Har sakt det til dem at det er dyremishandling, svarte bare frekt at det er en grunn til Chihuahuaer blir kalt veskehunder! Da ble jeg sint, for chihuahuaer er egentlig kjempe søte, smarte liker å gå tur.. og er ikke laget for å stappes i en veske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tanken på veskehunder er helt forkastelig, men sannheten er at jeg ser det skrekkelig sjeldent. Så jeg lurer fælt på hvor alle disse Paris kloningene gjemmer seg :)

Sist gang jeg traff en veskehund var det en eldre mann som gikk med yorken sin i en gammel slitt skulderveske, nede på Skullerud. Han fortalte at vofsa var så gammel, og hadde så vondt i hofta at den ikke kunne gå noe særlig, men hadde allikevel glede av å komme seg ut i marka en søndag ettermiddag. Ble i grunnen skrekkelig rørt av hele greia jeg, så for min del stemmer jeg for veskehunder!

Men når de gjelder disse veskehundene det skrikes opp om, så synes jeg vi skal være litt forsiktige med å dømme. I utgangspunktet er jeg enig i at alle hunder har fire bein som bør brukes, men feks om du har lyst eller må ta med bikkja en tur til byen, hadde det da vært skrekkelig praktisk å ha henne i veska. Ikke til sjenanse for noen, og trygg og god i sin lille hule. Er sikker på at dvergschnauzeren min, om hadde blitt vent til å sitte i veske fra hun var liten av, faktisk hadde foretrukket det. Hun er en litt engstelig hund, og på T-banen feks vil hun helst sitte på fanget, og jeg vedder på at hun gjerne skulle hatt noe å gjemme seg i!

En annen side av saken er at selv om du ser bikkja i veska i dag, så vet du ikke om hun er på skogstur hver søndag, agiltytrening hver tirsdag og løs på hundesletta dagen etter. Du vet veldig lite om hva den hunden opplever, utenom sine vesketurer, så jeg synes du skal være litt forsiktig med å skue både hund og eier på hårene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om at alle disse små hundene bare sitter i en veske hele dagen?

Hvet/kjenner mange som gjør det med hunden sin.. Sitter ikke og anklager folk i løse luften! Såpass hjerne har jeg, men jeg tror du vet like godt som meg at det fins mange Paris Hilton fans der ute som ikke behandler hundene sine og gir dem like mye oppmerksomhet som jeg og deg.. :rolleyes:

Jeg synes tanken på veskehunder er helt forkastelig, men sannheten er at jeg ser det skrekkelig sjeldent. Så jeg lurer fælt på hvor alle disse Paris kloningene gjemmer seg :)

Sist gang jeg traff en veskehund var det en eldre mann som gikk med yorken sin i en gammel slitt skulderveske, nede på Skullerud. Han fortalte at vofsa var så gammel, og hadde så vondt i hofta at den ikke kunne gå noe særlig, men hadde allikevel glede av å komme seg ut i marka en søndag ettermiddag. Ble i grunnen skrekkelig rørt av hele greia jeg, så for min del stemmer jeg for veskehunder!

Men når de gjelder disse veskehundene det skrikes opp om, så synes jeg vi skal være litt forsiktige med å dømme. I utgangspunktet er jeg enig i at alle hunder har fire bein som bør brukes, men feks om du har lyst eller må ta med bikkja en tur til byen, hadde det da vært skrekkelig praktisk å ha henne i veska. Ikke til sjenanse for noen, og trygg og god i sin lille hule. Er sikker på at dvergschnauzeren min, om hadde blitt vent til å sitte i veske fra hun var liten av, faktisk hadde foretrukket det. Hun er en litt engstelig hund, og på T-banen feks vil hun helst sitte på fanget, og jeg vedder på at hun gjerne skulle hatt noe å gjemme seg i!

En annen side av saken er at selv om du ser bikkja i veska i dag, så vet du ikke om hun er på skogstur hver søndag, agiltytrening hver tirsdag og løs på hundesletta dagen etter. Du vet veldig lite om hva den hunden opplever, utenom sine vesketurer, så jeg synes du skal være litt forsiktig med å skue både hund og eier på hårene!

Som jeg har sakt til noen andre også, så kjenner jeg sånn halvvesi de Paris Hilton klonene.. De har aldri satt foten sin i ei mark en gang,, her snakker vi byjenter me merkeklær og chihuahuas i veska.. Ser dem i byn hver gang jeg er ute og handler, hundene prøver desperat og komme seg ut av veske.. En så kalt ikke hundeveske,, Å du er da like flink å dømme selv, for hvordan kan vell du vite om jeg kjenner slike jenter eller ikke.. Og viss du leste hele inlegget mitt så står det at jeg faktisk ikke er noe i mot hunder i veska når du reiser o.s.v.. men når det eneste hunden din gjør er å sitte i veska, og nesten aldri for gå så er det teit!

Veskehunder er forferdelig!

Men tror og håper at de fleste småhunder blir behandlet som hunder og ikke "accessories"!

Går på valpekurs nå, og der er det en herlig Chihuahua på 4,5 mnd som er superflink!

Småhundene kan de óg! :icon_fun:

Det er det som er så synd, at Chihuahuane ikke for utnyttet sine gode egenskaper og må bare sitte i veska hele dagen!

*Trippelpost. Bruk siter-knappen for å svare på flere innlegg - mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Selv har jeg en chi og en hundevæske, og min hund på 9 uker syntes det er veldig betryggende å sitte inne væsken med koseddyret sitt og koseteppe.

Da han er så liten og vi er i byen så er det ikke bare bare og være liten hund, de er som trekkplaster,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å se det, går greit med hund i veska hvis det er utstilling eller reise og slik. Men selv om man bare går med hunden i veska i byen, men egentlig har et veldig bra hundhold ellers(misforstå meg rett) liker jeg det ikke. Fordi det gir et inntrykk av at Chien er liten å sjør og må sitte oppi mammas veske. Jeg elsker den rasen og er fast bestemt på å eie en en gang, men fant ut at det ikke var rasen min helt nå, fordi jeg skal satse på agility og jeg vet at Chien er litt liten så den går automatisk litt senere enn Sheltien :P Men når jeg ringte rundt/sendte mail til oppdrettere for å få vite mer om rasen fikk jeg ofte negative tilbake meldinger når jeg sa jeg var 14år(det var i fjor) selv om jeg faktisk skrev en lang og utfyllende mail om meg selv og hva jeg ville bruke hunden til. Da jeg svarte at de burde lese mailen min en gang til men droppe setningen der alderen min stod fikk jeg ganske forskjellige svar :)

Men tilbake til topic; jeg synes at det gir feil inntrykk med en hund i væska, fordi jeg vet at folk som tilogmed har greie på hund kom når jeg sa jeg var inntressert i rasen med ting som; Chihuahua?? De tør jo ingenting, de er jo døds nærvøse! Haha, når en rase ikke klarer å gå nesten tror jeg ikke du kommer særlig langt Ag. Det er bare wannabe Paris Hiltoner som har slike hunder.

De trenger jo både klær og vesker og alt mulig dilldall!

Og dette er nok ting som blir sagt fordi folk har inntrykk av det, og inntrykkene får de fra folk som går rundt med hunder i Prada vesker og rosa glitter kjole..... Sier ikke at alle som har Chien i veska med rosa kjole, men alle hunder i veske(spesielt chi, yorkie) gir et inntrykk av at de er små hjelpeløse som ikke klarer å gå selv.

Dette er min mening, og det er tidlig på morningen, så før du angriper tenk litt på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg svært sjelden ser det... Og jeg bor i Oslo (selv om jeg svært sjelden ferdes i sentrum( Jeg tror vel heller grunnen til at folk har denne oppfatningen, er medias vinkling... Stadige bilder av kjendiser med en på armen, reklamer osv.

Noen veskehunder har jeg da sett, og jeg husker spesielt ett tilfelle på t-banene, der dama var skikkelig utspjåka og satt konstant og sjekket sitt eget speilbilde i vinduet på t-banen, mens lille chi satt i veska med klipsøredopp av alle ting for anledningen... Hun pratet høylydt i telefonen om at hun skulle på chi-treff med sine venninner... Hjelpes! Men dette tilhører vel heller de få, heldigvis, men gjør liksom ett uslettelig inntrykk som det kreves en 10-12 vanlige chi'er for å nøytralisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter timer i skauen, eller i varmen, eller begge deler, har den lille prinsessa innimellom lagt seg ned og "dødd". Da har jeg tatt henne over nakken i brannmannsløft for i det hele tatt å komme videre. Tenk så greit å hatt en hund på tre kilo i stedenfor tjue og en snerten liten veske å ha henne i. (Eh, ryggsekk er kanskje mer praktisk i skogen.. :rolleyes: ), men altså... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Jeg er en av de som representerer "veskehund " rasen. Jeg driver med utstilling og oppdret av yorkshire terrier. Jeg har vesker. Ja tre for å være nøyaktig. Mine hunder er aktive hunder som er ute stort sett hele dagen i stallen. Vi gr lange turer i skog og mark, selv om de er små. Men jeg bruker altså veske. Bruker det hvis vi er ute og reiser. Eller må ta med eg en/flere hunder fordi vi skall være borte hele dagen men ønsker ikke å la dem være igjen i bilen for de jeg er redd de blir stjålet eller fordi det er for kaldt eller varmt. Mine hunder elsker det. De legger seg ofte i veskene selv om vi bare er hjemme. De går til vi kommer til en butikk legger vesken på bakken og bikkjene hopperi slik at vi kan gå inn i butikken. Ellers reiser vi titt og ofte til ungarn og er har jeg dem stort sett hele tiden i vesken. Jeg er redd for at dem blir tråkket på eller bitt av løse hunder. De har aldri tatt skade av det. Det jeg derimot går og irriterer meg over er folk som ser en hund i veske hyler stakkars hund og for en dyrepleier jeg er. De vet ikke at vi en time i forrveien var i skogen og gikk 2 timers tur. Men ja jeg er en dyreplager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei meg når jeg ser sånt. Liker ikke gå inn i dyrebutikker heller der dyr er stappa oppi bur oppå hverandre. Synes det er helt utroligt at noen putter de i veska! Slemt, og ille. Man kan jo tenke seg selv; "Hva hadde jeg gjort om noen putta meg i en varm vond veske?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok ikke veske til knøtta mi, men hun sitter ofte på armen når vi går gjennom jernbanetorget eller sentrum i rushtiden. Grunnen er at hun er så lita, det er lett å tråkke på henne og lett at hun blir redd og roter seg inn i beina på noen. Syns det er veldig praktisk å kunne ta henne på armen, savna det med collien min avogtil når han ble påkjørt av barnevogner og tråkka på av stressa folk.

Har enda ikke sett noen sånne "paris hilton"fan jeg da. Ser noen chi'er av og til, men de ser da helt normale og fornøyde ut selv om de sitter på armen eller i ei veske for anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei meg når jeg ser sånt. Liker ikke gå inn i dyrebutikker heller der dyr er stappa oppi bur oppå hverandre. Synes det er helt utroligt at noen putter de i veska! Slemt, og ille. Man kan jo tenke seg selv; "Hva hadde jeg gjort om noen putta meg i en varm vond veske?"

LOL! Er dette ironisk ment?

HVORDAN er det synd i en hund som blir puttet i en veske? Kan du forklare meg det er du snill?

Hunden min syns ikke det er ille å være i veska i det hele tatt. Faktisk hopper hun oppi selv når hun ser at vi har pakket og skal noen plass.. Da veit hun at vi skal reise og hun veit at hennes plass på reise er oppi veska. Syns det er utroooolig greit å ha en bag å ha henne i på ferge og buss for eksempel.

Jeg syns heller ikke det er særlig forsvarlig å la en pitteliten hund tusle på bakken hvis det er veldig folksomt en plass. Når man skal ut å reise kan man ofte ende opp i køer og lignende hvor mange folk er samlet på èn liten plass. Hunden min har ikke særlig mye peiling på hvor hun går og hun går ofte foran og bak folk og kan lett bli tråkket på. Jeg har selv tråkket henne på labben noen ganger iløped av oppveksten, og det er ikke moro, og jeg vil iallefall ikke at fremmede folk på mange flere kilo enn meg skal kunne komme til å tråkke henne på foten... Noe som skjer fort hvis man har ei lita vimseguri.

Men ja, jeg terroriserer hunden min jeg siden jeg har henne i en bag fra tid til annen. :) Er det ikke kjipt? Joda, hun får masse tur og hodebry, jeg vil tørre å påstå at hun får mer å bruke seg på enn maaange små hunder gjør... - men hun bruker jo noen timer av livet sitt i en bag så jeg skulle vel egentlig ikke hatt hund i det hele tatt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...