Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttfjerner og Borrelia


Bambii88

Recommended Posts

Som mange kanskje har fått med seg har min elskede prikk, Pepper, fått Borrelia fra flått. Vi dro rett til dyrlegen da vi oppdaget at bittsåret var hovnet opp (på størrelse med en golfball!) og at det var mørk rødt/lilla rundt. Vi fikk konstantert frykten vår og han har nå gått på antibiotika i 3uker. Neste onsdag skal en blodprøve tas og da får vi vite om han er kvitt det helt, er utenfor fare eller om antibiotikakuren må fortsette. (Evt andre behandlinger)

Det mest skremmende dyrlegen fortalte meg var at i og med at flåtten bare hadde sittet i noen timer(!) var han blitt smittet av borreliaen fordi jeg fjernet flåtten med pinsett! Når man fjerner en flått med en pinsett eller noe som virker på samme måte som en pinsett (klemmer på flåttens hode/kropp) klemmer man nemlig borreliaen ut i såret, om akkurat den flåtten er bærer av sykdommen. Dette står ikke i NOEN av apotekets brosjyrer og jeg har heller ikke lest om det på internett, så jeg vil tro de færreste er klar over det.

Det man skal bruke for å fjerne en flått er en "flåttgaffel" (bilde litt lenger ned). Denne får du kjøpt hos veterinæren og i enkelte dyrebutikker for under en 100-lapp. Den fungerer så enkelt som en "rake". Man skyver den under flåtten og vrir rundt til flåtten slipper tak. Alt på flåtten vil følge med og man klemmer ingenting ut i såret! To "gafler" følger med i pakken. En til mellom og stor flått, og en til små flått.

otom%20tekentang.jpg

Nov18007.JPG

http://www.otom.com/

I år er hver 3 flått smittet av Borrelia så litt viktig å sette seg inn i symptomer, hvordan fjerne flåtten riktig og hva man kan gjøre for å unngå flått. Ja det er snart høst nå, men det betyr ikke mindre flått/borrelia, det betyr det stikk motsatte. De fleste flått med borrelia finnes om høsten!

Normalt vil man ikke kunne se symptomer på dyret/mennesket før det har gått mellom to til tre uker etter at flåtten er fjernet. Symptomer kan være dårlig matlyst, slapphet, dårlig konsentrasjon, muskelsmerter, lammelser, oppkast, diare, mm. Den aller vanligste reaksjonen er at flåttbittet hovner opp og det danner seg en ring rundt bittet som enten er ildrødt, blodrødt eller lilla. Etter at flåtten er fjernet bør man alltid følge med på bittsåret de neste tre ukene. Jo tidligere borreliaen oppdages jo lettere tas den av antibiotika. En blodprøve vil kunne vise om dyret/mennesket er smittet, men sjeldent før tre uker etter bittet. Jo kortere tid flåtten sitter på sin vert, jo mindre sjanse er det for å bli smittet.

Pepper fikk allerede dagen etter flåtten, en først lys rosa så mørk lilla ring rundt bittsåret og han mistet matlysten og virket unormalt slapp. Dyrlegen undersøkte han og bittsåret nøye, mente det så stygt ut og valgte derfor å sette han på antibiotikakuren før blodprøven (som tas tre uker senere). Heller en kur for mye enn en for lite, mente hun, og jeg kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ææh! Archie ble bitt to ganger i sommer, og siden vi var på ferie hadde vi bare henda som redskaper. Det ble littegranne hovendt eterpå, men gikk over. Flaks!

Stakkars Peppergutten da. God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men.. Hva gjør dere som bor i områder hvor det er mengder med flått? Sitter dere fler timer hver kveld å sjekker hundene deres?

Var på ferie på Vestlandet i sommer, og vi hadde med to hunder. Tilsammen bare på min hund plukket vi vel godt over 50 flått, og helt opptill 2 uker etter vi kom hjem fant vi flått.. Hundene gikk bare i bånd hele tia også, så de var ikke å farta rundt i skog og kratt så mye... Vi menneskene fikk ikke en eneste en.. De som eide huset der vi leide hadde 2 hunder gående løs, og jeg kan bare tenke meg hvor fulle de må ha vært med flått..

Reiser vi tilbake dit noen gang skal jeg jammen meg kjøpe den "gaffelen". Den så skikkelig lur ut =)

Det med flått halsbånd.. Hvordan fungerer det? Har de en lukt i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men.. Hva gjør dere som bor i områder hvor det er mengder med flått? Sitter dere fler timer hver kveld å sjekker hundene deres?

Det med flått halsbånd.. Hvordan fungerer det? Har de en lukt i seg?

Diverse flåttgift, enten i flytende form som man drypper i nakken på hunden, eller som halsbånd. Det får man hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtthalsbånd må ikke brukes på små valper, giften som er i de kan faktisk drepe valpen! bare sier i fra ..:)

Og Exspot er giftig for katter (les: de dør av det). Det gjelder å faktisk LESE hva som står i pakningsvedlegget når man får medisiner utlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da man har et middel rundt nakken, rekker lukta over hele hunden? Fant jo også flått bak ved rompa på hunden min..

Det er ikke lukt, det er gift. Jeg tror den fungerer avskrekkende på flåtten også (så et visst luktelement kan det sikkert vært), men den dreper flått som blir værende på hunden.

Og ja, middelet sprer seg over hele huden innen en viss tid. På større hunder skal man dryppe både i nakken og ved haleroten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint med Pepper :) Du må holde oss oppdatert.

Litt off topic men.. Hva gjør dere som bor i områder hvor det er mengder med flått? Sitter dere fler timer hver kveld å sjekker hundene deres?

Nei, det gjør ihvertfall ikke jeg. Vi bor midt i skogen, og har derfor mye flott rundt oss. Vi behandler alle hundene med expot og har ikke plukket av en flått i år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en flåttpenn (fungerer som en slags lasso. Man vrir og flåtten løsner med et ekkelt lite "knepp")

Behandler de voksene hundene med ekspot også, men plukker en del flått allikevel. Og ja, jeg kikker over (stryker, masserer o.l.) hver dag vi har vært i skogen (nesten hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe nytt?

http://www.google.com/search?hl=en&cli...amp;btnG=Search

Men det kan vel ikke sies for ofte heller.

Beklager hvis innlegget mitt kjedet deg, men JEG visste faktisk ikke at man kunne klemme borreliaen ut i såret. Det står ikke i noen infobrosjyrer jeg har sett og heller ikke sett det noe sted på nettet.

Vi har vært gjennom et *******, mildt sagt, med borreliaen og la dette ut slik at andre kanskje slapp å oppleve det samme.

Takk for god bedrings ønsker fra dere andre )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare ønske Pepper god bedring, og håper han blir helt fin igjen. Det er mitt største mareritt at Orry skal bli syk av flått, så jeg synes synd på dere som faktisk har opplevd dette. Vi krysser fingre og labber!

Ellers synes jeg det er flott av deg å nevne dette, jeg visste heller ikke at man kunne klemme borreliabakterier ut i såret. Selv om jeg kommer til å bli enda mer redd for å fjerne flått nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et flott innlegg, for det er faktisk altfor mange som ennå ikke har hørt om borreliose.

Her blir bikkja dryppet med exspot tror jeg det er. Og hun har ikke en eneste flått i den tide nden virker. Og her KRYR det virkelig av flått. jeg bruker en tlsvarende gift på hestene , og opplever å gå fra virkelig mengder med flått , til null, osgå på dem. Det er veldig giftige greier (og pass på å ikke få de på hendene deres ) men den sjansen tar jeg. HAr hatt borreliaangrep på den ene hesten min. LETT angrep som bare satte seg i noen ledd, og hesten var satt ut av funksjon i 3 mnd ... på lett angrep ....

Borreliose er virkelig skummelt, siden det kommer i så varierende grad. setter det seg p ånervesystemet (opplevd det på menneske) så er det virkelig ikke bra .

God bedring til lille Pepper. HAr hørt om at man kan skvise ut smitten, men som du sier, de fleste vet nok ikke det. (Nå er jeg mer enn normalt opptatt av flått hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og bruker den gaffelen til å fjerne flotten og er kjempefornøyd med den. Fin å bruke både på mennesker og dyr. Har vært heldig til nå med å ikke få borelia og glad er jeg for det.

God bedring til hunden som er syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette innlegget, det er godt å vite så man kanskje kan klare å unngå at ens egen hund blir smittet :)

Jeg bruker ikke middel på Chica. Hun reagerte på et flåttmiddel for små hunder, som skal være svakere enn expot. Hun fikk rykninger i huden og begynte å klø litt.. Disse midlene kan gå på hundens nerver, og det er ikke bra. Jeg passer heller på å se over Chica ofte og nøye, slik at jeg kan ta flåtten tidlig.. Hun har fått tre flått i år, selv om hun ikke har gått på et flåttmiddel(kanskje noen hunder er mer fristende for flåtten, akkurat som at vi myggen foretrekker oss mennesker med søtt blod..? hmm) ...Men nå bor ikke jeg der det er mest flått da, heldigvis:)

God bedring til Pepper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, dette visste ikke jeg. Vi bruker Expot på den ene og Tee tree halsbånd på tispen som har små valper. Det virker ikke nok, men jeg tørr ikke bruke de vanlige flåtthalsbåndene på henne nå i dene tiden. Nå er det så ille med flått at hundene får de i pelsen av en liten tur på plenen. Ekkelt rett og slett. Hadde besøk av hund som ikke var behandlet mot flått, den hadde så mange som krøp rundt i pelsen etter en tur på plenen at vi mistet tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...