Gå til innhold
Hundesonen.no

Sasha ble spent


giggi

Recommended Posts

Jeg har hatt litt poblemer med å gjøre Sasha trygg på fremmede mennesker siden jeg fikk henne i januar i år.

Hun utagrerer mye sjeldnere nå, så vi har hatt store fremskritt. Hun er mest skeptisk på menner og mørke folk.

Hun hopper mot de og bjeffer ,hvis jeg ikke avleder henne, når hun blir redd folk.

Men idag gikk hun løs i fellesgangen her, og da kom noen inn fellesdøren vår, den personen liker ikke hunder så han har brølt mot Sasha før fordi hun bjeffet mot ham. Jeg har forklart at hun er redd og hvis han bare lar henne få hilse roer hun seg ned, men hver gang vi møter denne personen blir Sasha mer og mer utrygg på ham fordi hun ikke får hilse.

Men tilbake til idag, så kom han inn døren og Sasha var løs og sprang mot han og bjeffet. Det neste min far hørte var at hun hylte. Min far sprang opp og spurte hva som hadde sjedd, og da svarte denne mannen at han hadde trodd det var en stor hund og at han hadde spent henne. Pappa ble ganske sint og sa et elller annet mens han løp ut for å se etter henne( hun hadde løpt avsted)

Han fant henne på terassen vår bak huset, med halen mellom baina og var veldig redd. Vi kjørte til dyrlegen bare for å sjekke men alt stod fint til. Hun ble nå ikke skada fysisk, men er mye reddere mennesker nå, hun går og passer på hele tida og klarer ikke legge seg skikkelig ned å slappe av. Hvis hun hører en liten lyd så reagerer hun med en gang. Noe som hun ikke gjorde før.

Hele greia skjedde ganske fort og faren min var for sint til å snakke med han akuratt der og da, pluss han måtte jo hente Sasha.

Kan vi gjøre noe? Anmelde eller noe? Selv om hun ikke ble skadet kostet dyrlege regningen 475kr.

Og alt arbeidet vi har lagt nedd er liksom bortkastet tid.

Kanskje det blir bedre etter hvert, men slik hun er nå så ser det slik ut.

Er utrolig sinna, og frustrert akuratt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er jo ille at det skal skje med en hund som allerede er skeptisk til mennesker.

Jeg ville ha funnet ut hva man kan gjøre i denne sammenhengen (om annmeldelse er mulig/smart)

Selv aner jeg ikke hva som er mulig å gjøre, siden denne mannen kan si at hunden angrep - dermed kan det gå ille hvis han blir anmeldt.

Skjønner at du er veldig frustert, det hadde jeg også blitt!!

Men håper virkelig at alt ordner seg til slutt, selv om det kanskje kreves samme treningen om igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det du kan gjøre er å rulle sammen en avis å slå deg selv i hodet så hardt at du til en annen gang holder hunden i bånd når du går gjennom gangen.

Dere deler tydeligvis denne gangen med en person som IKKE liker hunder - hvorfor i all verden skal vedkommede utsettes for en hund som kommer brølende mot? Hva slags hundehold er det å si til folk som ikke liker/eller er redd hunder at det bare er å hilse? Er man redd så er man redd - og siden du tydeligvis vet om denne personen så bør du som hundeeier ta hensyn til dette og ikke utsette folk for en slik hund.

Beklager - men det er du som eier som har skyld i at hunden ble sparket så dette må du nok ta på din egen kappe. Du har bevisst satt hunden din i situasjonen.

Det som er trist er at det går utover hunden at eier ikke tenker seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hvorfor hun var alene i fellesgangen hvis hun er utrygg på andre mennesker? eller var hun ikke alene? kan hende jeg misforstod :) Vet ikke om hva du kan gjøre ang. han mannen men ønsker dere lykke til i treningen! synd dere må starte på begynnelsen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Belgerpia her... Slå deg selv litt i hodet, og LÆR av denne dumme hendelsen du burde ha unngått.

Vi hundeeiere har ingen rett til å kreve at folk skal verken hilse eller gjøre noe annet med hundene våre, om de selv ikke har lyst til det. Vi skal sørge for at hunden ikke er til ulempe for andre, og en hund som kaster seg frem og "brøler" er til ulempe, uansett hva som ligger bak adferden.

Jeg tror og oppstandelsen etterpå, med en far som både var sint og kanskje oppskaket, ikke gjorde saken særlig mye bedre. Hunder er supre til å lese oss, og din fars væremåte fortalte antakelig hunden at "du har helt rett, dette var skikkelig skummelt og farlig!"

Du kommer ingen vei med å anmelde dette, og gjør du det må du ikke bli overrasket om det kommer en motanmeldelse, og det er verre....

Glem hele hendelsen og start jobbingen på nytt. Sørg for å ikke sette hunden din i en slik situasjon at den kan skremme mennesker (som igjen kan gjøre sånne ting som denne mannen). Ikke la henne ta ansvar selv (dvs være løs der andre folk ferdes), og TREN videre.

Uansett veldig synd at hunden din ble utsatt for dette selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hundehold er det å si til folk som ikke liker/eller er redd hunder at det bare er å hilse? Er man redd så er man redd - og siden du tydeligvis vet om denne personen så bør du som hundeeier ta hensyn til dette og ikke utsette folk for en slik hund.

Beklager - men det er du som eier som har skyld i at hunden ble sparket så dette må du nok ta på din egen kappe. Du har bevisst satt hunden din i situasjonen.

Det som er trist er at det går utover hunden at eier ikke tenker seg om.

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Bare det at du i din naivitet bare tenker på anmeldelse sier veldig mye ang ditt nivå... du skal vel være sjele glad for at DU ikke blir anmeldt... så stikk fingern i jorda å bli voksen i ditt hunde hold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok si meg enig med Belgerpia, molly og resten med samme ståsted. Uansett hvor mye du vrir og vender på det, er dette DIN skyld. Du setter både deg og naboen i en situasjon de er til de grader ukomfortabel i, og det er å be om bråk. Jeg tror du skal være sjeleglad for at det ikke endte verre, både med tanke på hund og nabo. Du kan rett og slett ikke slippe en hund i en fellesgang, og tro det skal gå greit. Du må ta både hundens og naboenes hensyn under betraktning.

Når det er sagt: lykke til med trening, selv om dere må starte fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også enig i at det var din skyld. Hvis man har en hund som er usikker på mennesker må man jo sørge for at den ikke får flere dårlige erfaringer, og ikke slippe den løs i en fellesgang der du vet det bor en nabo som ikke liker hunder... Jeg syns faktisk også du skal si unnskyld til denne mannen. Men lykke til med treningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du sikkert lei av å få pepper, men denne setningen reagerer jeg på: "Jeg har forklart at hun er redd og hvis han bare lar henne få hilse roer hun seg ned, men hver gang vi møter denne personen blir Sasha mer og mer utrygg på ham fordi hun ikke får hilse."

Ingen har noen plikt til å hilse på din hund! Hvis de vil så er det hyggelig, men hvis de krysser gata for å unngå et møte da er det lov det også. Man må akseptere at det finnes de som er redde for hunder og de som rett og slett ikke liker de. Uansett årsak så skal ikke de menneskene plages med å få en fremmed hund oppi trynet sitt og som hundeeier må man bare lese signalene til omgivelsene. Jeg bor i tredje etasje og under meg bor det en etnisk norsk kvinne som er livredd store hunder. Hun er egentlig ikke spesielt redd min, men kvepper hver gang hun ser den. Derfor er alltid hunden i bånd i korridorer og trapper. Ikke for min grunn, ikke for hundens grunn - men for å vise denne norske naboen at jeg tar ansvar og respektrer at hun er litt usikker. Hadde vært lettvint å slippe han løs - hadde også klart vindeltrappen bedre da - men han får finne seg i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere skal ta så hart i. Slike hendelser kan skje den beste. tenk deg at hunden din kanskje stikk av en liten tur, noen blir redde og kanskje sparker hunden din ...

Dette har jeg selv opplevd. naboen vårs er ei møkkakjerring. Kan si at vi er gamle fiender :) .Hun har hund selv. Hun har sparket naboens valp, for at den hadde stukket av og ruslet inn i hagen hennes. Hun har også banket Labbetuss, som valp. Han var i hagen vår og lekte. Bror min tenkte seg ikke om og løp nedover vegen for å treffe noen. Labbetuss følgte etter og denne hendelsen skjedde :) . Så noen folk er idioter. Og hun er det. Dere trenger ikke å nekte/ prøve å forsvare henne. Hun har selv banket barn for å ha hatt ring på spring. Og hun har banket barna sine med belter. Men nok om den saken.

Folk gjør feil å dermed så trenger dere ikke å presse dem ned i dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Synes ikke dere skal ta så hart i. Slike hendelser kan skje den beste. tenk deg at hunden din kanskje stikk av en liten tur, noen blir redde og kanskje sparker hunden din ...

Dette har jeg selv opplevd. naboen vårs er ei møkkakjerring. Kan si at vi er gamle fiender :) .Hun har hund selv. Hun har sparket naboens valp, for at den hadde stukket av og ruslet inn i hagen hennes. Hun har også banket Labbetuss, som valp. Han var i hagen vår og lekte. Bror min tenkte seg ikke om og løp nedover vegen for å treffe noen. Labbetuss følgte etter og denne hendelsen skjedde :) . Så noen folk er idioter. Og hun er det. Dere trenger ikke å nekte/ prøve å forsvare henne. Hun har selv banket barn for å ha hatt ring på spring. Og hun har banket barna sine med belter. Men nok om den saken.

Folk gjør feil å dermed så trenger dere ikke å presse dem ned i dritten.

Og kanskje er det smart å tenke seg om to ganger før man svarer?

For helt alvorlig - i ditt tilfelle beskriver du en barne- og dyremisshandler som banker både barn og hunder ..... en person som burde vært arrestert og fengslet fordi vedkommede driver med ting som faktisk er ulovlig i forhold til norsk lov.

I denne tråden snakker vi om en tankeløs hunde-eier som faktisk slipper hunden sin løs i fellesområdet - hvor vedkommede VET at det ferdes en person som ikke liker/er redd hunder - hvorpå hunden går inn i skremselstaktikkmodus og løper bjeffende mot vedkommede (hunder gjør det for å skremme) og får seg ett spark - noe som er en helt naturlig respons for en redd person.........

Om ikke du klarer å lese hva trådstarter skriver - nemlig at hun PLEIER å ha hunden løs i denne gangen til TROSS FOR at hun VET denne personen ferdes der - så har du ett alvorlig problem.

Noen er misshandlere av natur - andre reagerer bare instinktivt - førstnevnte bør anmeldes - sistevnte burde anmelde hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En første ting..Ser ikke noe "pleier" å ha jeg??Noe jeg har oversett?

Uansett har du ansvar for at hunden din holder seg langt borte fra fremmede folk enten de liker ,eller ikke liker hund.

Dersom hunden har fiendtlige og utagerende reaksjoner på folk som ser sånn eller sånn ut,så hjelper det lite om de liker hunden din.Den liker tydeligvis ikke alltid dem!Og hunden din kan være farlig.

Jeg for min del ville ALDRI hatt en slik hund livet ut.

Hunden har det ikke godt med seg selv,og har det sikkert vondt inni seg.

Men det er jo ditt valg hva du vil slite med selvsagt..Jeg synes bare det er unødvendig å ta vare på de svake og usikre!

Du kan umulig ha glede av et slikt hundehold?

Lær av dette som alle sier,og holde hunden din under konstant kontroll.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere skal ta så hart i. Slike hendelser kan skje den beste. tenk deg at hunden din kanskje stikk av en liten tur, noen blir redde og kanskje sparker hunden din ...

Dette har jeg selv opplevd. naboen vårs er ei møkkakjerring. Kan si at vi er gamle fiender :) .Hun har hund selv. Hun har sparket naboens valp, for at den hadde stukket av og ruslet inn i hagen hennes. Hun har også banket Labbetuss, som valp. Han var i hagen vår og lekte. Bror min tenkte seg ikke om og løp nedover vegen for å treffe noen. Labbetuss følgte etter og denne hendelsen skjedde :) . Så noen folk er idioter. Og hun er det. Dere trenger ikke å nekte/ prøve å forsvare henne. Hun har selv banket barn for å ha hatt ring på spring. Og hun har banket barna sine med belter. Men nok om den saken.

Folk gjør feil å dermed så trenger dere ikke å presse dem ned i dritten.

Eh? Det som skjedde med Sasha har da null relevans i forhold til naboen din og hennes handlinger. I ditt tilfelle er det naboen som er problemet, og forøvrig burde anmeldes dersom det er så ille som du sier. I Wigdis' tilfelle derimot, er det HUNDEN som er problemet. En usikker og utrygg hund som reagerer slikt overfor mennesker, burde da for all del ikke slippes i en fellesgang med viten og vilje, uavhengig av om dette var første gang eller ørtende gang. Så lenge man vet at hunden er slik den er, og at naboen ikke liker hund, så er det jo en fryktelig dumt å bevisst risikere å sette både hund og nabo i en slik situasjon.

Her er det hundeeier som har gjort en feil. Selvfølgelig kan alle gjøre feil, men det er jo alltid en idé å tenke seg nøye om først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere skal ta så hart i. Slike hendelser kan skje den beste. tenk deg at hunden din kanskje stikk av en liten tur, noen blir redde og kanskje sparker hunden din ...

Dette har jeg selv opplevd. naboen vårs er ei møkkakjerring. Kan si at vi er gamle fiender :) .Hun har hund selv. Hun har sparket naboens valp, for at den hadde stukket av og ruslet inn i hagen hennes. Hun har også banket Labbetuss, som valp. Han var i hagen vår og lekte. Bror min tenkte seg ikke om og løp nedover vegen for å treffe noen. Labbetuss følgte etter og denne hendelsen skjedde :) . Så noen folk er idioter. Og hun er det. Dere trenger ikke å nekte/ prøve å forsvare henne. Hun har selv banket barn for å ha hatt ring på spring. Og hun har banket barna sine med belter. Men nok om den saken.

Folk gjør feil å dermed så trenger dere ikke å presse dem ned i dritten.

Dette var da veldig OT. At denne mannen sparket Sasha da han følte seg truet betyr ikke at han er en mishandler, slik som du sier at naboen din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ser jeg kanskje har skrevet litt rotet. Men for det første er han ikke redd, men datteren er alergisk, selfølgelig respekterer jeg det og holder henne i bånd og trekker henne unna alle i den familien. Men de klarer jo fint å bo rett ved oss.

Og jeg har henne ikke løs der vi kan risikere og møte fremmede folk i situsjoner der jeg vet hun kan komme til å bjeffe mot dem. I fellesgangen har jeg henne somregel i bånd ja, men denne gangen var de i kjelleren men hun hadde smukt seg gjennom døråpningen. Og jeg kan jo forstå at det var vårt ansvar og slikt, men føler alikevel det var unødvendig å sparke henne. Og da min far kom opp var ikke Sasha der (hun hadde spunge ut døren) så hun merket ikke at min far ble sinna.

Men han kjelte han ikke ut eller noe, spurte hvorfor hun hadde hylt, og hvorfor han hadde sparket henne. Svaret han fikk var at han var lei den hunden nå og skulle vise den..

Men selfølgelig ser vi at dette er vårt ansvar og vår feil at hun gikk løs der, men syntes det alikevel var urimelig å sparke henne. Hvis han absolutt var lei av hunden vår kunne han komt å snakket med oss, men han har aldri tidligere sagt noe, uten om han helst ikke vil ha hunden bort til seg for dattera er alergisk. Nå kom hun jo bort, ikke helt bort(for det tør hun ikke) men hun kom nærmere enn hun noen gang har vært sikkert. Men gjentar at jeg likevel syntes det var idiotisk å sparke henne....!

Ot. Tidlig på morningen nå, så risikerer jeg har skrevet veldig uforståelig, sikert masse skrivefeil men retter det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Takk for svar :)

Ser jeg kanskje har skrevet litt rotet. Men for det første er han ikke redd, men datteren er alergisk, selfølgelig respekterer jeg det og holder henne i bånd og trekker henne unna alle i den familien. Men de klarer jo fint å bo rett ved oss.

Og jeg har henne ikke løs der vi kan risikere og møte fremmede folk i situsjoner der jeg vet hun kan komme til å bjeffe mot dem. I fellesgangen har jeg henne somregel i bånd ja, men denne gangen var de i kjelleren men hun hadde smukt seg gjennom døråpningen. Og jeg kan jo forstå at det var vårt ansvar og slikt, men føler alikevel det var unødvendig å sparke henne. Og da min far kom opp var ikke Sasha der (hun hadde spunge ut døren) så hun merket ikke at min far ble sinna.

Men han kjelte han ikke ut eller noe, spurte hvorfor hun hadde hylt, og hvorfor han hadde sparket henne. Svaret han fikk var at han var lei den hunden nå og skulle vise den..

Men selfølgelig ser vi at dette er vårt ansvar og vår feil at hun gikk løs der, men syntes det alikevel var urimelig å sparke henne. Hvis han absolutt var lei av hunden vår kunne han komt å snakket med oss, men han har aldri tidligere sagt noe, uten om han helst ikke vil ha hunden bort til seg for dattera er alergisk. Nå kom hun jo bort, ikke helt bort(for det tør hun ikke) men hun kom nærmere enn hun noen gang har vært sikkert. Men gjentar at jeg likevel syntes det var idiotisk å sparke henne....!

Ot. Tidlig på morningen nå, så risikerer jeg har skrevet veldig uforståelig, sikert masse skrivefeil men retter det senere.

OK - litt ros til deg her...... (etter at jeg har vært slem tidligere)

Flott at du ser at dette er ditt ansvar - jeg skal ærlig innrømme at jeg nå forventet at du skulle kaste deg i skyttergraven og forsvare handlingene - det gjorde du ikke - og det gjør meg glad. Det betyr at du selv - etter litt tid - ser at dette i utgangspunktet er ditt ansvar. Flott!!

Når det er sagt så er det selvsagt aldri hyggelig at ens hund blir utsatt for sånne ting, man blir opprørt, man blir lei seg og det er lett å fyre seg opp i kampens hete. Og for oss som liker hunder og ikke er redd for hunder så kan det synes helt meningsløst å sparke en hund - men vi mennesker er jo litt rare, og har vi en fobi eller frykt så er det ikke helt unormalt at vi reagerer litt sterkt.

Selv er jeg livredd veps, jeg får fullstendig panikk og blir lettere hysterisk samtidig som jeg nesten mister pusten og svimer av (om den kommer nærme nok). Jeg vet at det er irrasjonelt sålenge det ikke er veps i nærheten - men jeg klarer ikke å kontrollere mine reaksjoner når vepsen først er der - jeg er livredd hinsides det meste - og jeg både slår, sparker og skriker - og det hjelper ikke det spøtt at folk rundt meg sier "stå bare rolig den er jo ikke farlig om du ikke provoserer den" ......... det går ikke - for hjernen min reagerer helt av seg selv. (jeg får til og med besvimelsesfølelse og kaldsvetter om folk lar veps sitte på seg med vilje).

Så - om din nabo føler halvparten av det jeg føler med veps når han ser en hund, ja - da kan jeg forstå reaksjonen - og jeg tror at om du setter deg ned og tenker på det du synes er mest skummelt her i verden, finn frem følelsen det gir deg og tenk at han som sparket Sasha kanskje føler det samme når han ser henne - ja, så får man kanskje en litt annen forståelse.

Mitt råd til deg er at du tar kontakt med naboen - uten hunden, ta gjerne med kjeks eller kake og inviter deg selv på besøk. Si at du beklager at han ble skremt av Sasha, forsøk å forklare rolig at hun ikke vil bite men at hun er redd, fortell kanskje litt om bakgrunnen hennes. Om fyren er livredd så vil han alltid reagere irrasjonelt i settinger hvor hunden kommer mot han løs - men kanskje kan du gi ett tips eller to om hvordan han kan unngå at hun kommer for nær. F.eks. at han snur ryggen til henne.

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Belgerpia :) Skal gjøre det ;)

Og ja, jeg forstår jo at man ikke alltid klarer å kontrolere seg og som regel gjør det man føler er tryggest når man blir redd. Er faktisk livredd veps selv så kjenner meg mye igjen i det du skriver.

Men er det noen som har noen gode råd når det gjelder å få henne trygg på fremmede? Jeg har brukt klikker, og klikker hver gang jeg ser et menneske, altså før hun reagerer. Når hun tar kontakt klikker jeg igjen og slik prver vi å fortsette het til personen(e) har gått forbi.

Har også prøvd å la fremmede gi godbiter til henne. At de setter seg ned å overser henne og bare holder godbitene fremme slik at hun asosierer? menneskene med noe positivt.

Vi gjorde fremskritt med dett, men tar også imot andre tips hvis noen har noe å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med at fremmede folk bare skal overse henne. Dette med å sitte på huk med blikket vendt bort og godbit i fremstrakt hånd fungerer dårlig. Hunden min syns det er en merkelig handling fra fremmede. Det som fungerer best er om fremmede totalt overser henne samtidig som de oppfører seg mest mulig normalt er det som fungerer best. Kjekt om de har godbiter så når hun selv finner det for godt å ta kontakt får hun noe godt. Det har ført til at hun raskere tar kontakt nå enn før.

Er litt skeptisk til slik prøve prøve prøve. Hos oss går alt mye bedre nå når jeg nesten har sluttet å styre med det om du forstår hva jeg mener. Jeg er observant hvis det kommer fremmede mot oss eller inn til oss og jeg forteller de at jeg vil de skal overse henne totalt. Men ellers når vi passerer folk eller er på steder der det er folk så har jeg egentlig sluttet å prøve så mye. Virker som om at jo mindre styr vi gjør utav det jo bedre går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med KristinR, hvis du gjør mye utav det skjønner hun jo at det ER noe å gjøre mye utav (omtrent som når du trøster). Det er jo ikke helt det samme, men når jeg går tur med Kaizer og det kommer folk pleier han ikke å bry seg om dem med mindre de gir ham oppmerksomhet, f.eks ser på ham og smiler. Hvis de først gir ham oppmerksomhet blir han helt gal og skal kose og slikke. Så jeg ville prøvd å late som ingenting og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...