Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideskoler i Oslo


Margrete

Recommended Posts

Da har hun kommet i alderen der hun vil begynne å ri. Jeg skal ikke hindre henne jeg :blink: Det jeg lurer litt på er om dere vet om noen gode rideskoler nord/vest i Oslo. Hun har stått på venteliste i 2 år på oslo rideskole, men.... har ikke så veldig lyst til å slippe henne inn i det miljøet. Så da gjennstår det en haug med andre skoler, men er det noen her som kan anbefale en til meg?

Har kikket litt på Norby gård i Sørkedalen, kan det være noe? Lillemorstallen er også ok, men vil nok at hun skal starte å ri på ponny for å få en riktig start på karrieren, kan heller lure henne over på islendinger etterhvert :lol:

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva tror du hun kan tenke seg å satse på etterhvert? Islendinger, sprang, dressur, tur/kos?

I de forskjellige stallene er det spesielle mijøer som støtter opp om de forskjellige grenene.

De går ofte inn i- og blir interessert i det "de voksne" driver med på stedet de går i rideskole.

Lillemorstallen er jo tilnærmet en ren islandshest stall, men veldig koselig miljø- Også har de ridehus- STOORT pluss om vinteren!

Nordby (der har jeg hatt egen hest/ ponni i mange år) - veldig koselig miljø (iallefall når jeg var der) Daglig leder driver med galopp. Ellers er det utpreget sprang/ dressur miljø.

Også har du jo Elveli i sørkedalen også. Omtrent som Nordby, men litt lenger inn OG HAR RIDEHUS.

Flotte turmuligheter i sørkedalen!

Hvor holder ORSK til nå? Når jeg red der holdt de til på slkøyen- med fæle turmuligheter og lite utegang for hestene, men veldig god ridelærer, og fint miljø synes nå jeg.

På Østern i Bærum er det UTPREGET sprang/ dressur miljø i "Eksklusive" omgivelser rettet mot konkurranser.

- Virkerlig flott sted. Jobbet som spranginstruktør i rideskolen der en periode, og hadde også hesten min der mange år.

Så har vi jo Stovner Rideskole, da. De har OPPVARMET RIDEHUS- luksus! Men noe dårligere turmulighter. Også sprang /dressur miljø, fin blanding av hester/ ponnier (alle ponniene- ca 10 stk- er hvite- litt morsomt). Litt mer avslappet "jalla" miljø rettet mot konkurranse/ gøy. Koselige folk. Har stått der noen år også- med et par hester.

Det var de jeg kom på i farta. Finnes noe i Maridalen også, men tror ikke de har ridehus?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi jo Stovner Rideskole, da. De har OPPVARMET RIDEHUS- luksus! Men noe dårligere turmulighter. Også sprang /dressur miljø, fin blanding av hester/ ponnier (alle ponniene- ca 10 stk- er hvite- litt morsomt). Litt mer avslappet "jalla" miljø rettet mot konkurranse/ gøy. Koselige folk. Har stått der noen år også- med et par hester.

Det var de jeg kom på i farta. Finnes noe i Maridalen også, men tror ikke de har ridehus?

Lykke til!

Vet ikke helt hva hun ender opp med jeg. Hadde det vært opp til meg så ville det vært dressur siden jeg har ridd det i alle år selv. Men så var det dette med å leve gjennom barna da... Så jeg vil aller først introdusere henne til hest og hva det innebærer, kose seg og ikke ha noe press på seg før hun eventuelt bestemmer seg for hva hun vil drive med. Og da må jeg si at Stovner hørtes ut som en plan. Mor i oppvarmet ridehus hørtes veldig fristende ut. Det blir jo ett stykke herfra, men jeg kjører gjerne så hun kan få en god start i miljøet.

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere blir fornøyd med stovner... De har egne ponnikurs med disse hvite ponniene som kanskje kunne passe? Også har de en koselig, oppvarmet kafeteria som dessvere kun er i drift ved stevner/ arrangementer, men dog..Den har fin utsikt mot hallen. Ellers er det stort galleri inne i ridehuset som er beregnet på tilskuere og foreldre. Luksus for ponni- mammaer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere blir fornøyd med stovner... De har egne ponnikurs med disse hvite ponniene som kanskje kunne passe? Også har de en koselig, oppvarmet kafeteria som dessvere kun er i drift ved stevner/ arrangementer, men dog..Den har fin utsikt mot hallen. Ellers er det stort galleri inne i ridehuset som er beregnet på tilskuere og foreldre. Luksus for ponni- mammaer..

Jepp, ringer i morgen den dag. Ponni-mamma likte jeg lyden av gitt :) Fotball-mamma høres liksom mer slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg red på Stovner i 11 år (sluttet i februar i år, tiden strakk ikke til lenger...), og jeg har stort sett vært veldig fornøyd :) Jeg har lært mye av å gå der. Dog har det vært litt varierende kvalitet på instruktørene på de erfarne kursene, men det er jo irrelevant i forhold til datteren din. Ponnikursene er veldig fine, og ponniene i seg selv er jo herlige!

Og ja, det er veldig praktisk med oppvarmet ridehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi jo Stovner Rideskole, da. De har OPPVARMET RIDEHUS- luksus! Men noe dårligere turmulighter. Også sprang /dressur miljø, fin blanding av hester/ ponnier (alle ponniene- ca 10 stk- er hvite- litt morsomt). Litt mer avslappet "jalla" miljø rettet mot konkurranse/ gøy. Koselige folk. Har stått der noen år også- med et par hester.

Det var de jeg kom på i farta. Finnes noe i Maridalen også, men tror ikke de har ridehus?

Lykke til!

Bare lurer.. hvem heste sto du der med? Red der i 6 år ca, begynte med de hvite ponniene, og så over på hest, så ble jeg "hestepasser" i privatstallen der. Kjenner de fleste hestene som sto der før hvertfall, hvis det ikke er snakk om 15 år tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer.. hvem heste sto du der med? Red der i 6 år ca, begynte med de hvite ponniene, og så over på hest, så ble jeg "hestepasser" i privatstallen der. Kjenner de fleste hestene som sto der før hvertfall, hvis det ikke er snakk om 15 år tilbake :)

Stod der først en stund med Alpson- En stor brun Svensk Varmblods. Konkurrerte sprang opp Til MB/MA (140).

Fikk Mr. Chance Dance i 2002, mener jeg det var, og hadde en stund begge hestene der, fram til jeg solgte Alpson. Jeg & Chance stod der fram til sommeren 2006. Vi konkurrerte også i sprang:) Han var en Holsteiner, av den kraftige "barokk" typen.

Satt i styret i rideklubben som stevnekoordinator i 2005/2006, og var ansvarlig for arrangeringen av juleshowet 2005. Dømte også mange av klubbens sprang stevner i denne perioden. Min far var styreformann for gården fra 2004- 2007.

Kanskje det hjelp deg :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i styret i rideklubben som stevnekoordinator i 2005/2006, og var ansvarlig for arrangeringen av juleshowet 2005. Dømte også mange av klubbens sprang stevner i denne perioden. Min far var styreformann for gården fra 2004- 2007.

Kanskje det hjelp deg :) ?

Er du litt sånn som gjør litt ekstra for bekjente fra nettet :) Som f.eks å dytte min datter veldig langt frem i køen eller noe *stikke noe under bordet* Neida bare tøyser og tuller. Lang kø, men nå står hun i hvert fall der og da må vi bare smøre oss med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod der først en stund med Alpson- En stor brun Svensk Varmblods. Konkurrerte sprang opp Til MB/MA (140).

Fikk Mr. Chance Dance i 2002, mener jeg det var, og hadde en stund begge hestene der, fram til jeg solgte Alpson. Jeg & Chance stod der fram til sommeren 2006. Vi konkurrerte også i sprang:) Han var en Holsteiner, av den kraftige "barokk" typen.

Satt i styret i rideklubben som stevnekoordinator i 2005/2006, og var ansvarlig for arrangeringen av juleshowet 2005. Dømte også mange av klubbens sprang stevner i denne perioden. Min far var styreformann for gården fra 2004- 2007.

Kanskje det hjelp deg :) ?

Det var nok etter min tid der :)

Jeg var hestepasser for hestene til Silje Kristiansen på Le Beau og Le Sanglier, også red jeg mye på Milton og Karius da jeg dreiv med ponniene, startet de i klubbklassene og vant endel faktisk ;) Var klubbmester der et par år. Men var ganske lave klasser da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...