Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har flydd til tromsø med hund?


tm100021

Recommended Posts

Spike og jeg har flydd en del til og fra Tromsø i det siste. Prisen ligger på 150 kr om du har liten hund som går i kabinen, 200 i IATA-godkjent flykasse. Syntes Spike har virket roligere når han har flydd i kasse med Norwegian enn med SAS faktisk.... Mulig det er tilfeldig? Har han stort sett med i kabinen når jeg reiser innenlands..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng og jeg har flydd en god del Tromsø - Oslo t/r i det siste, og det koster (som nevnt tidligere) 200kr per tur/strekning/fly. Synes det går veldig greit, har bare flydd med SAS sørover, og med Widerøe nordover (til Kirkenes). Personlig liker jeg Widerøe best, synes at de tar bedre vare på hundene (selv om det ofte er samme bakkefolkene). Men, det bråker jo litt mer og er ikke noe å sitte i over lengre strekker. Ikke tar de større kasser enn Large heller...

Lyng veier ca 20kg og bruker Vari Kennel Large. Har bestandig svart at han og buret veier tilsammen ca 25kg når de spør i innsjekkinga.. helt til jeg fant ut i går at buret alene veier 10-12kg! :blink: Ikke rart mannen i Oslo kommenterte det med vekta på Lyng.. Svarte at han var liten for rasen, men 2års 13kgs aussiegutt er jo fryktelig lite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting det kan være greit å vite er at flyselskapene innimellom setter restriksjoner på transport av hunder i lasterommet. Spesielt flyvninger til/i nord-norge på vinteren...

Har du opplevd det? Ser ingen grunn til hvorfor de skulle det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting det kan være greit å vite er at flyselskapene innimellom setter restriksjoner på transport av hunder i lasterommet. Spesielt flyvninger til/i nord-norge på vinteren...

Det har jeg faktisk aldri hørt om. Jeg har flydd litt fram og tilbake med egne og andres hunder på vinteren og har aldri vært borti at de har satt noen restriksjoner på det. Selv på vinteren, når det er kaldt og/eller dårlig vær. Nå skal det jo sies at det er fryktelig kaldt i lufta når flyene er "på topp" uansett.. De enste gangene jeg ikke har kunnet hatt hund med er når det har vært fult i flyet. En del Widerøe fly tar kun en hund i lasteromet. Familien min har også flydd en del med hunder, og venner har flydd til Tromsø/Kirkenes med hunder for å dra på jakt, sommer som vinter og de har heller ikke vært borti det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo sies at det er fryktelig kaldt i lufta når flyene er "på topp" uansett..

Jepp, det var derfor jeg også lurte litt. Det er noen og 50 minusgrader oppi der når flyet er høyt nok, uansett om det flyr til Tromsø eller Hawaii liksom. Dessuten, så er det lasterommet hundene vanligvis reiser i oppvarmet av kjølelufta fra 'datamaskinene' som står i et 'rom' foran lasterommet. Har sittet noen timer og skrudd i lasterommet, så vet alt om det - der blir det varmt innimellom. :) Blir selvsagt ikke like varmt når flyet er oppe i lufta, men det er nok godt levelig der likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian sier dette på sine nettsider:

"Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge.", hentet fra http://norwegian.no/sw185.asp#2-4 . Jeg fant ikke noe tilsvarende hos SAS eller Widerøe.

hmm... enn om man har reservert plass til bikkja flere måneder i forveien, kan de da si det? Har som nevnt ikke hørt noe fra hverken SAS eller Widerøe, selv om vi har flydd når det var -30 på bakken.. Gutten kjentes god og varm ut på hele kroppen når jeg hentet ham (liten flyplass, hentet ham selv ut av buret når vi landet), så da håper jeg ikke han frøs når vi var på topp heller. hehe:)

Uansett selskap så burde en passe på å få bestilt plass til hunden med en gang man bestiller til seg selv. Jeg bestiller over nettet, på widerøe sine sider skriver jeg bare i kommentarfeltet at jeg vil reservere plass til hund. Hvis jeg bestiller gjennom SAS eller Norwegian ringer jeg til selskapet når jeg har fått reservasjonsnummer på min billett og bestiller plass til hunden. Er det ikke plass til hunden har det aldri vært noe problem å bytte fly til et der jeg kan ha med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bestiller gjennom SAS eller Norwegian ringer jeg til selskapet når jeg har fått reservasjonsnummer på min billett og bestiller plass til hunden. Er det ikke plass til hunden har det aldri vært noe problem å bytte fly til et der jeg kan ha med hunden.

Jeg bestilte på nettet og ringte Norwegian etterpå første gangen jeg bestilte billett med hund. Da fikk jeg huden full! Har dette funket for deg altså? Man får jo ikke kampanjebillettene til 199,- om man bestiller over telefon. Selv kommer det ikke veldig klart frem av informasjonen på internet at man må ringe og bestille billett når man skal ha med hund syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte på nettet og ringte Norwegian etterpå første gangen jeg bestilte billett med hund. Da fikk jeg huden full! Har dette funket for deg altså? Man får jo ikke kampanjebillettene til 199,- om man bestiller over telefon. Selv kommer det ikke veldig klart frem av informasjonen på internet at man må ringe og bestille billett når man skal ha med hund syntes jeg.

Det står vel egentlig her:

''Alle reiser som inkluderer dyr må reserveres minimum 48 timer før avgang, via vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2.''

Edit: Vet at på SAS sine sider står det at man umiddelbart etter å ha bestilt billetter på nettet må ringe for å reservere plass til hund. Det står også at hvis det ikke er plass til hund på flyet, er de behjelpelige med at du får bytte fly slik at det er plass til både deg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte på nettet og ringte Norwegian etterpå første gangen jeg bestilte billett med hund. Da fikk jeg huden full! Har dette funket for deg altså? Man får jo ikke kampanjebillettene til 199,- om man bestiller over telefon. Selv kommer det ikke veldig klart frem av informasjonen på internet at man må ringe og bestille billett når man skal ha med hund syntes jeg.

Har aldri fått huden full fra Norwegian, nå har jeg til gjengjeld bare bestilt en gang derfra, 4ganger gjennom SAS og oftest gjennom Widerøe (flyr med sas, men får billigere billetter gjennom de... ^_^ ). Alle gangene jeg har ringt (Norwegian og SAS) så har de vært så hyggelige. På SAS har jeg måttet bytte fly en gang, jaktsesong:p Ellers har det gått helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...