Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli en Jockey?

Iago

Recommended Posts

Skrevet

Hei Hei!

Jeg lurte på hvordan jeg kan lære meg galopp?

Min drøm i livet er å bli en Jockey.

Men jeg vet ikke hvor jeg skal lære meg det.

Og jeg bor for langt fra Øvrevoll Galoppbane så jeg kan ikke ri der.

Jeg har drevet med hest hele livet men begynte på kurs for litt over 1 år siden.

• 2 weeks later...
Skrevet

husk, du kan ikke veie hundre kg og drive med gallopp! Jaja, du kan drive med det, men ikke ri selv :twitch: tror det er 55 kg som er grensen.

Du må også regne med å flytte på deg om du vil bli jockey, ikke alle plasser det er en like populær sport.

Skrevet
husk, du kan ikke veie hundre kg og drive med gallopp! Jaja, du kan drive med det, men ikke ri selv :P tror det er 55 kg som er grensen.

Du må også regne med å flytte på deg om du vil bli jockey, ikke alle plasser det er en like populær sport.

Det har jeg tenkt over. Og jeg veier ikke mye nå heller. Jogger / Løper en del også ^^

Skrevet

Lykke til!

Men får å være gledesdreper: Jockey er ikke det beste yrket, da er det bedre å jobbe på galoppstall. Mindre press (på vekt ol, mye kneproblemer på jockeyer) og litt bedre miljø...

Skrevet

Ta heller travlisens enten som kusk eller monte rytter, mye sunnere. Ikke noe slanke press, ikke alderskrav hverken øvre eller nedre.. Sats på travsporten du,mye å velge i; enten stallmann/kvinne, trener, kusk eller rytter!

Skrevet

De fleste går i lære hos en galop træner.

Der er ikke mange kvinder der ender ud med at blive professionelle jockyer, da vægtkravene er så skrappe, at piger ikke kan overholde dem når de er fuldt udvokste og udviklede. Jeg kender selv Cordrey familen der driver galopstald i Danmark, og professionelle jockyer, hele familien er små snefnug, men alligevel endte deres datter ud med at veje for meget til at blive professionel. Sønnen flyttede en overgang til Dubai, og red galopheste for den kongelige familie der.

Skrevet
Det har jeg tenkt over. Og jeg veier ikke mye nå heller. Jogger / Løper en del også ^^

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er: men du må huske på at folk legger på seg med alderen. noen lite, og andre masse.hehe.

Tror det finnes bedre betalte hesteyrker enn jockey?

Skrevet
Jeg vet. Men jeg liker fart og spenning. Og jeg vil sitte på hesten. Og i trav sitter man i sulky..(?)

Du kan ri travløp også, det heter monte.

• 1 month later...
Skrevet

Jeg har også fryktelig lyst å bli Jockey. Er bare 155cm og veier 47. Men jeg er 28 år. Er jeg da for gammel? Det er jo først nå jeg kan gjøre noe med det siden jeg ikke har tenkt å ha flere barn.

Skrevet
Ja jeg tror det er for sent at starte da med træningen, men du kan altid prøve at høre dig for. Men de fleste jockeyer stopper jo når de er omkring 35-40.

Takk for svar, det var jo veldig typisk. Men da for jeg finne på noe annet lurt.

Skrevet

Jepp jeg ser at det er på tide for meg å skrive litt her! Mye feil informasjon som står der. For det første er jockey yrket tøft veldig tøft, Men for den riktige er det drømme yrket. Verden hyler for nye jockeyer det er akkut mangel og mulighetene for å tjene godt som lærling er der. Som 28 åring er du per dags dato for gammel til å bli lærling ( de endrer kanskje regelen). Men det er ikke sant at jockeyer slutter når de er 35-40 det er bare tull de fleste holder på til godt inn i i 50 årene. Den eldste aktive jockeyen døde i fjor før løpene i hjerneblødning han var 76 år gammel!

Og igjen en jockey tjener 3-4 eller mye mer ganger så mye som en stallarbeider i en gallopstall.

Hvis du vil bli jockey må du flytte på deg. Hvor gammel er du? Hor mye veier du ? Hvor høy er du?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med slankepress?????????? Ja virkelig ikke faktisk!! En jockey må veie lite ellers for den ikke ritt. Men dette vet da alle som begynner som lærling det er ikke noe press enten er du lett og for jobb eller ikke. En bestemmer selv minimums vekten sin. Dette står gallopkalenederet og folk veøger da jockey ovenfor den vekten de kan ri. Ingen presser noen til å gå lenger ned aldri!! Og det er faktisk ikke alltid man bruker de lette for dødvekt er ikke bra så derfir velger man da utifra vekt. Det derimot som er forbudt er å ta på seg en vekt en ikke kan ri. Jeg kan si uendelig mye om dette snakke i flere timer men det blir for mye bare send meg en pm og spørr det du lurer på.

Ps. Nicholas cordrey har ALDRI ridd for sjeiken i emiratene! (bare så du vet det) Og som regel er det andre grunne for at en i familien ikke blir jockey og det har ofte lite med vekt å gjøre, ofte har det andre faktorer og da er det lett for å skylde på vekt.

• 3 weeks later...
Skrevet
Jepp jeg ser at det er på tide for meg å skrive litt her! Mye feil informasjon som står der. For det første er jockey yrket tøft veldig tøft, Men for den riktige er det drømme yrket. Verden hyler for nye jockeyer det er akkut mangel og mulighetene for å tjene godt som lærling er der. Som 28 åring er du per dags dato for gammel til å bli lærling ( de endrer kanskje regelen). Men det er ikke sant at jockeyer slutter når de er 35-40 det er bare tull de fleste holder på til godt inn i i 50 årene. Den eldste aktive jockeyen døde i fjor før løpene i hjerneblødning han var 76 år gammel!

Og igjen en jockey tjener 3-4 eller mye mer ganger så mye som en stallarbeider i en gallopstall.

Hvis du vil bli jockey må du flytte på deg. Hvor gammel er du? Hor mye veier du ? Hvor høy er du?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med slankepress?????????? Ja virkelig ikke faktisk! En jockey må veie lite ellers for den ikke ritt. Men dette vet da alle som begynner som lærling det er ikke noe press enten er du lett og for jobb eller ikke. En bestemmer selv minimums vekten sin. Dette står gallopkalenederet og folk veøger da jockey ovenfor den vekten de kan ri. Ingen presser noen til å gå lenger ned aldri! Og det er faktisk ikke alltid man bruker de lette for dødvekt er ikke bra så derfir velger man da utifra vekt. Det derimot som er forbudt er å ta på seg en vekt en ikke kan ri. Jeg kan si uendelig mye om dette snakke i flere timer men det blir for mye bare send meg en pm og spørr det du lurer på.

Ps. Nicholas cordrey har ALDRI ridd for sjeiken i emiratene! (bare så du vet det) Og som regel er det andre grunne for at en i familien ikke blir jockey og det har ofte lite med vekt å gjøre, ofte har det andre faktorer og da er det lett for å skylde på vekt.

TUSEN TAKK for disse svarene! Hvordan vet du så mye?

• 6 months later...
Guest Tibia
Skrevet

Jockey var en av drømmene mine når jeg var liten. Er det ikke både vekt og høyde begrensinger? De jockeyene jeg har møtt er i allefall lave.

• 1 month later...
Skrevet

nei det finnes ingen høyde begrensing! det som finnes er vekt begrensning. om en vill leve av det må en ikke veie for mye. selvfølgelig ikke noe press men veier du lite ikke eldig lite men lite for en flere ritt en de tunge. Grunnen til at dem er små er fordi de må veie lite en høy person som veier lite har ikke like mye krefter/muskler enn en som er lav og veier helt normalt altså ikke er tynn. Derfor er spesielt guttene lave. Men det er ett unikt yrke som er fantastisk for noe men passer ikke alle mann.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...