Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken øvelse lærte hunden(e) din(e) lettest?


belle

Recommended Posts

Jeg har lyst å høre litt med dere andre her inne hva hundene deres tar fortest?

Det vil si, hvor få repitisjoner måtte dere ha på en øvelse før den satt? Nå tenker jeg også på artige øvelser innen hverdagslivet, og ikke bare på appellbanen.

Jeg kan jo begynne med min egen. Det hun desidert skjønte etter jeg hadde vist henne det bare en gang, var det jeg kaller "labb hit". Og det betyr å sitte på mors fang med framparten og få kos. Jeg bare pekte på fanget samtidig som jeg sa det. Allerede gangen etter var det nok med ordet. Og jeg trengte ikke bruke godbit engang! Bombe? :D

Den øvelsen hun utfører raskest: er værsågod, ja i dag får du ligge i senga til mor. Da tar det kun et millisekund fra hun tar av fra dørstokken til hun ligger godt og vel i senga med øyne (og ører) lukket :)

Neiida har ikke bortskjemt hund jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phoebe lærte alt utrolig fort, husker ikke når og hvordan jeg har lært henne alt en gang :D

Men d var nok "sitt" hun lærte først, så tror jeg "highfive" kom like etter :)

Har ikke hatt mange repitisjoner på noen av øvelsene/kommandoene hun kan (sitt, legg deg, kom, bli, vent, vær så god, highfive, dans, står på to, på plass, gå fot, gå bort, gå ned osv....), så jeg er temmelig fornøyd med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt kom ganske fort, og ligg også. Men det trikset han lærte veldig fort, òg elsker, må vere "gjennom" (tunnell)

Har han kjangsen, løper han gjennom tunnellen. Hehe, han lærer fort, serlig nå etter at vi har begynt med klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første hunden min lærte var å slippe det han har i munnen når jeg sier "takk". Det gikk veldig lett. Han fikk tak i en pakke med saltpølse som lå i grøften da vi gikk tur når han var ca. 4 måneder. Da var jeg glad for at den kommandoen satt! Men "sitt" og "ligg" var også veldig lett å lære bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

her var det snurre rundt som kom først..og det er den som gjerne kommer først, uansett hva vi skal :frantics:

Nå kommer det meste ganske lett og øvelsene er ganske mange nå..Også kan hun helt ubrukelige ting som bare kom av seg selv, f.eks "gå på haugen" om vi går ved en haug :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Touch". Så langt kom jeg med klikkeren før jeg ga opp :-) Det gikk relativt fort - tok bare en kort treningsøkt foran TV'en en kveld. Det er mange år siden jeg la bort klikkeren men hunden bruker fortsatt '"touch" for å få oppmerksomhet, i hilsesituasjoner og når det er noe han vil ha. (Han berører det han ønsker eller hånden til den han vil ha kontakt med med snuten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuss! :love2: Skal ikke påstå det var det første jeg lærte henne, for hun gjorde det nesten av seg selv. Og så syns jeg det var sjarmerende og søtt når hun kom og nusset meg (presset snuten/munnen sin mot min). Jeg får natta-nuss av Tulla hver kveld. Når hun er glad eller litt ivrig kommer hun og nusser meg i hytt og pine, så sant hun når opp da selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt og gi labb var det første han lærte.. Prøvde på 'legg seg' når han var liten også, men det tok han sent.. Eller jeg orka ikke å stresse med det. Han fikk heller lære oss å kjenne godt før jeg kommanderte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første min hund lærte var sitt, det som absolutt gikk fortest å lære var "high five", det hadde han lært nesten før jeg hadde begynt. Touch med labb på musematte gikk også kjempefort.

Ser at noen av dere lærte inn "slipp" som noe av det første og at det gikk fort. Hva har dere gjort for å lære inn slipp så fort??? Dette er det som har tatt lengst tid på min! FREMDELES, ett år etter jeg begynte kan han det ikke/nekter å ville lære det :o Det jeg har gjort er å holde en godbit foran han og si takk like før han slipper for å ta godbiten. Er min hund bare SKIKKELIG sta, veldig dum, eller gjør jeg det på helt feil måte?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse artige ting. Ja jeg hadde en baktanke med denne tråden. Det er morsomt å lære inn alt mulig unyttige ting også. Og det gir jo mental trening for hunden.

Miranda: Hvis du har en lik leke og bytter med den, i stedet for godbit, så kan det hende slippen går greiere. Unngå å bruk kommando i starten. Legg på den etter at dere har lyktes noen ganger. Og bruk helst et annet ord, siden du kanskje har lært hunden din at takk betyr hold fast nå. Hunden din er ikke staere eller dummere enn andre hunder. Noen hunder har bare mer lyst å beholde det de har, og da krever det litt mer jobb å lære inn slipp. Det er også mulig at du har bommet litt på innlæringa. Hvis du fortsatt ikke lykkes, så kan du ta kontakt med en instruktør som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt :lol: Vel, med lillemann så er alt såre enkelt, den bikkja er så enkel å trene at jeg blir like forundret hver gang.

Touch lærte han på en eneste repetisjon, også nusser han på "kommando", det lærte han også kjapt.

Det siste vi har trent inn er rull rundt, og det tok kanskje 10min totalt(men vi har ikke lagt kommando på det ennå da).

Så og si alt jeg har trent inn har gått lekende lett, han har tilogmed lært seg selv ting :o Lineføring f.eks, det er han god på(vel, i visse situasjoner, den sitter ikke 100%), men jeg har aldri trent på det.

King derimot er treg syns jeg, han er fortsatt lettlært, men noe tregere enn koda. Hva han lærte lettest, hmm.. "ok" tror jeg, som betyr at han får lov til det han nå enn har lyst til akkurat da(Spise en godbit på gulvet, komme opp i soffan o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk å apportere ting, det kom mye av seg selv egentlig. Han fant stadig ting og kom i full fart tilbake til meg for å vise meg hva han hadde funnet. Kastet jeg ballen, så løp han og hentet den og kom tilbake med meg, måtte bare lære inn slipp i tilegg, så satt det egentlig ganske greit. Men nå er det en apporterende rase også da...

Eller så gikk sitt ganske fort og lineføring. Dekken sleit vi endel med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...