Gå til innhold
Hundesonen.no

Blokkering


Sverami

Recommended Posts

Jeg har overhodet ingen faglig bakgrunn for å definere begrepet blokkering rent faglig, men jeg har tenkt litt siden begrepet var oppe til heftig debatt nå nylig.

Jeg tenker som så at en reell blokkering hos en hund (eller andre individer forøvrig) fortrinnsvis skjer med tanke på redsler. En hund kan bli så skremt at den blir helt blokkert og man når rett og slett ikke inn til den. Den handler irrasjonelt (stikker av, biter, blir helt passiv etc). Det er vel også i forbindelse med momenter som fremkaller redsler ifm mentaltester det snakkes om blokkering.

"Blokkering" som følge av at hunden har sterke drifter tror jeg blir noe helt annet, selv om man ikke nødvendigvis når helt inn til hunden når den fokuserer sterkt på det som "interesserer".... som sau, en ball, fugl etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk legger litt forskjellig i ordet "blokkering". Det er et faglig begrep som defineres på en måte (se linken PO la ved), og så er det et begrep på folkemunne, og der kan nok hvem som helst definere det akkurat slik de vil, som oftest går det på at eiere ikke får kontakt med hunden sin, noe som ikke har noe å gjøre med den faglige definisjonen av ordet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...