Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella lux


elling

Recommended Posts

Jeg fikk hunden Mira (Papillon) som hadde visst Patella sterk grad da jeg hentet ho. Det var i slutten av Mai 07. Hunden haltet litt de første dagene og likte ikke å springe. Jeg kontaktet min dyrlege, og hun syns hunden var tjukk ( ca 8 kg da jeg hentet ho) og ba meg om å begynne forsiktig med å slanke ho. Hunden har jeg aldri i bånd og hun får selv bestemme om hun vil være ute eller inne. Hun sluttet å halte etter 1,5 uke og hun har nu normal vekt (veier ca 4,3 kg) og hun klarer å springe veldig fort noe hun ikke klarte de første ukene. Dyrlegen min skal sjekke om hun virkelig har Patella men jeg har ikke tid før i Oktober. Kan en hund med Patella bli frisk sånn plutselig eller kan det ha vært noe annet som feks senestrekk? Dyrlegen min ville vente med å sjekke det til hun hadde gått ned i vekt ( Patella har vel ikke noe med vekta å gjøre?) . Forrige eier hadde tatt røntgen av hunden og fått bekreftet Patella men fikk ingen attest kun muntlig om at hunden må opereres. Syns ikke en hund som ikke har vondt eller halter ikke skal opereres. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er flink å holder vekta slik den skal være, trimmer lite på asfalt men mye på mykt underlag (i skogen, på gress, o.l.) slik at hunden bygger mye muskler så kan man redusere evt smerter ved PL.

Min chihuahuatispe har grad 2 på ene bakbenet og hun kan i perioder halte mer enn andre dager. Det kommer mye ann på om det er kaldt ute(da stivner det litt i leddene hennes slik at det er ømt), om hun har gått mer på asfalt enn hun burde, osv. PL vil aldri forsvinne i løpet av en uke eller to, men om hunden er veldig ung når den tester positivt på PL kan kneleddene feste seg mer eller mindre etterhvert som den vokser.

En hund med PL kan leve et fullverdig liv så lenge man tar hensyn til at hunden ikke kan brukes i agility, ikke skal gå mye på asfalt og holde riktig vekt(sier seg jo selv at en fet hund belaster bena mer og vil derfor få smerter).

Nå er det veldig forskjell på de forskjellige gradene PL. Enkelte hunder har så sterk grad at de må opereres eller i verste fall avlives. Så det er viktig å snakke med mange dyrleger før man tar noen avgjørelser. Massasje og svømming vil også kunne være med på å hjelpe hunden, evt dempe smerter :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er rart er at dyrlegen som hun forrige eieren brukte sa at hunden må opereres hvis den skal noen gang bli bedre. Men hunden sluttet jo å halte etter noen uker her og har ikke vondt i det hele tatt. Derfor skjønner jeg ingenting. Hunden halter ikke litt heller........ hmmmm. Hun kan hoppe, springe og er så utrolig glad i å jage små fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns du sikkert. Nei jeg har ikke tid. Og så lenge hunden er frisk og halter ikke, så stresser jeg ikke. Har jobb som man ikke kan parkere. Og det syns du sikkert også at det er rart.... he he... Hundene er med meg på jobben, derfor har jeg tid til å ha hunder.

post-2564-1188054589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves spesial utdannelse for å stille en offisiel diagnose på Partella Luxasjon. Alt etter hvilken grad dem har er det nødvendig å operere eller ikke.

Det u bør vite er at selv om hunden din nå har ett knee som hopper inn og ut som det vil kan det være at det plutselig forblir "avhoppet" og jeg lover deg at det er smertefullt! Da er faktisk kneet helt ute av ledd...

Og ja, jeg syns det er rart at du ikke hat "tid" til å ta deg den turen til en veterinær å få en sikker diagnose/undersøkelse. Hunder har en helt annen smerte terskel enn oss. Selv har jeg hatt en hund med brudd i knee'et... Den var faktisk delt i to uten at hunden haltet. Smerteterskelen til hunden er på ett helt annet nivå er enn det vi kan forestille oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves spesial utdannelse for å stille en offisiel diagnose på Partella Luxasjon. Alt etter hvilken grad dem har er det nødvendig å operere eller ikke.

Det u bør vite er at selv om hunden din nå har ett knee som hopper inn og ut som det vil kan det være at det plutselig forblir "avhoppet" og jeg lover deg at det er smertefullt! Da er faktisk kneet helt ute av ledd...

Og ja, jeg syns det er rart at du ikke hat "tid" til å ta deg den turen til en veterinær å få en sikker diagnose/undersøkelse. Hunder har en helt annen smerte terskel enn oss. Selv har jeg hatt en hund med brudd i knee'et... Den var faktisk delt i to uten at hunden haltet. Smerteterskelen til hunden er på ett helt annet nivå er enn det vi kan forestille oss.

Kordan finn æ ut hvem som har det da? Altså hvem som kan fortelle meg at min hund har patella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kordan finn æ ut hvem som har det da? Altså hvem som kan fortelle meg at min hund har patella?

For å få en offisiell diagnose må dem være utdannet. Jeg vet kun om en pga det er dem jeg drar til for å få hundene mine undersøkt og få godkjente papirer til utenlandske raseklubber og NKK.

Jeg drar til Oslo dyreklinikk for å få det undersøkt.

Det er ikke første gang jeg har hund. Jeg har hatt hunder som man har måttet avlive pga sykdom som feks hd. Jeg kan se om hunden har det bra eller ikke. Min forrige papillon hadde patella og hun hadde masse problemer.

Unnskyld at jeg spør, men hvis du er så sikker på dette hvorfor lurer du på dette da? Anngående dette med vekt og partella: selfølgelig spiller det en rolle. jo tyngre hund jo større belastning. Å operere en overvektig hund øker sjangsen for at operasjonen slår feil.

Og nei, har hunden PL så vil den ikke bli leget av seg selv, men nødvendigheten av operasjon kommer ann på grad og belastning.

Edit: ops dobbel post...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns du sikkert. Nei jeg har ikke tid. Og så lenge hunden er frisk og halter ikke, så stresser jeg ikke. Har jobb som man ikke kan parkere. Og det syns du sikkert også at det er rart.... he he... Hundene er med meg på jobben, derfor har jeg tid til å ha hunder.

hvorfor i all verden har du tatt til deg en hund du VISTE hadde patella om du viste at du ikke hadde TID til å gi hunden det den trengte av tilsyn av veterinær!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verden har du tatt til deg en hund du VISTE hadde patella om du viste at du ikke hadde TID til å gi hunden det den trengte av tilsyn av veterinær!?

Hvordan i all verden kan du komme med sånne påstander om at jeg IKKE tar hundene mine til dyrlegen?????

Du kjenner IKKE meg, og så lenge dyrlegen sier at det IKKE er HASTE SAK så ER DET IKKE HAST! Virker som om du innbiller deg om at jeg ikke kan noe om hunder og dyr. Hele livet har jeg hatt hunder, og jeg tok til meg den hunden fordi jeg visste at jeg KAN få dem frisk. Og alle de andre hundene mine er friske, Hd/aa frie. Jeg bruker den ene og samme dyrlegen hver gang, HUN kjenner meg og vet at jeg er flink med hunder.

Det kreves spesial utdannelse for å stille en offisiel diagnose på Partella Luxasjon. Alt etter hvilken grad dem har er det nødvendig å operere eller ikke.

Det u bør vite er at selv om hunden din nå har ett knee som hopper inn og ut som det vil kan det være at det plutselig forblir "avhoppet" og jeg lover deg at det er smertefullt! Da er faktisk kneet helt ute av ledd...

Og ja, jeg syns det er rart at du ikke hat "tid" til å ta deg den turen til en veterinær å få en sikker diagnose/undersøkelse. Hunder har en helt annen smerte terskel enn oss. Selv har jeg hatt en hund med brudd i knee'et... Den var faktisk delt i to uten at hunden haltet. Smerteterskelen til hunden er på ett helt annet nivå er enn det vi kan forestille oss.

Jeg har vært hos dyrlegen med ho. Men hun sier at det er ikke haste sak og jeg stoler på ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du komme med sånne påstander om at jeg IKKE tar hundene mine til dyrlegen?????

Du kjenner IKKE meg, og så lenge dyrlegen sier at det IKKE er HASTE SAK så ER DET IKKE HAST! Virker som om du innbiller deg om at jeg ikke kan noe om hunder og dyr. Hele livet har jeg hatt hunder, og jeg tok til meg den hunden fordi jeg visste at jeg KAN få dem frisk. Og alle de andre hundene mine er friske, Hd/aa frie. Jeg bruker den ene og samme dyrlegen hver gang, HUN kjenner meg og vet at jeg er flink med hunder.

Jeg kan komme med slike påstander fordi du selv skriver det i ditt start innlegg! Du skriver at du ikke har tid til å ta med hunden til veterinær før i oktober. Så jeg spør deg da hvordan du forsvarer å ta til deg en hund du var klar over hadde patella, men viste at du ikke hadde tid til å ta henne til veterinær.

Hva du kan og ikke kan om hund har jeg ikke uttalt meg om, kun ditt utsagn om tid og veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen:

Du sier du ikke har tid før i Oktober, og at dyrlegen din sier det ikke haster. Greit nok.

Men hva om hunden din F.eks ble påkjørt i morgen. Hadde du DA hatt tid til dyrlege?

Skal ikke blande meg i ditt hundehold jeg, for alle del, men dersom det var MIN hund, så hadde jeg vært veldig utålmodig på å få henne sjekket så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen:

Du sier du ikke har tid før i Oktober, og at dyrlegen din sier det ikke haster. Greit nok.

Men hva om hunden din F.eks ble påkjørt i morgen. Hadde du DA hatt tid til dyrlege?

Skal ikke blande meg i ditt hundehold jeg, for alle del, men dersom det var MIN hund, så hadde jeg vært veldig utålmodig på å få henne sjekket så fort som mulig.

Uff, er dette virkelig måten vi tar imot folk på her på Dyresonen? Trådstarter sier jo at hunden ikke halter - hunden lider ikke. Husk at dette er en hund som faktisk har mistet nesten 50 % av kroppsvekten sin! Selvsagt gjør det noe med helsetilstanden på hunden!

Om trådstarter da venter et par måneder til det passer bedre å dra til veterinær for undersøkelse, tror jeg ikke hunden tar noe som helst skade av det. Det tror jeg faktisk jeg også kunne tenkes å gjøre, så lenge hunden ikke ser ut til å lide. Jeg skjønner at ikke alle har heltidsjobb her, men for min del er det viktig å bruke tid i hverdagen til å være sammen med hunden på andre måter enn å dra til veterinæren. Nå har jeg (bank i bordet) ikke måtte ta henne med til vet for annet enn vaksiner så langt, men jeg prøver å gjøre sånt på mine fridager.

Hvem sier at ikke hunden kan bli påkjørt selv om vedkommende drar til veterinær i morgen for å få den undersøkt for patella?

Du sier du vil sette dette på spissen - greit nok - men hva er poenget ditt? Selvsagt drar man til vet med en gang når det er en akutt skade (derav ordet AKUTT) - om det haster mindre, og hunden ikke lider, kan man noen ganger vente.

Sorry til Cheily for at jeg ikke har noe svar til deg, men jeg syntes bare du burde få vite at ikke alle er ute etter å "ta" nykomlinger her.

Redigert: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart at det er så lite folk i dette forumet.... Det første dem gjør her er å begynne å hakke på nykommere. Tenk dere 2 ganger før dere sier noe, for de nykommere kan jo ha mer erfaring med hunder enn dere som har vært her i all evighet. Og du som spør meg om jeg drar med hunden til dyrlegen hvis den er blitt påkjørt? Jeg sier JO at drar KUN hvis det skjer noe AKUTT. Jeg har 3 timers kjøretur til dyrlegen fra min arbeidsplass og jeg har døgn jobb. Dvs at jeg jobber 24 timer i døgnet i 2-3 mnd og at jeg har hundene med på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er dette virkelig måten vi tar imot folk på her på Dyresonen?

Sorry til Cheily for at jeg ikke har noe svar til deg, men jeg syntes bare du burde få vite at ikke alle er ute etter å "ta" nykomlinger her.

Nå er det ikke min jobb å "ta imot" noen som helst her på sonen, så når jeg svarer en person, så svarer jeg ut i fra hva vedkommende skriver, og ikke hvor lenge vedkommende har vært her.

Og må bare få presisere at jeg ikke er ute etter å "ta" noen som helst. Prøver bare å forstå om trådstarter har tid, eller ikke har tid til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig meg Wulfi her. Jeg bryr meg lite om det er en erfaren bruker med 5000 innlegg på samvittigheten eller en nykomling som skriver. Jeg forholder meg til den teksten som blir servert og det var for meg en merkelig uttalelse å si at man ikke hadde tid til å ta hunden til veterinær.

Det er nok flere med meg som og kjenner både til hunden og forhistorie til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...