Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispa angrep valpen sin.


Ulvinne

Recommended Posts

Shih tzu tispa vi har her nå har fått en valp, den er 4 uker nå på søndag.

Jeg har hatt både tispa og valpen i en valpe kasse på rommet mitt fra valpen ble 3 uker og det har gått kjempe fint.

Nå begynner valpen og bli litt mer aktiv så jeg har latt henne løpe litt rundt på gulvet og leke før jeg legger henne i kassa da vi skal sove.

I går da jeg hadde lagtmeg dreiv hun som vanlig og bølla rundt, lekte litt med mamman sin og utforsket soverommet. Tipa gikk og la seg, og valpen er på tur bort. Før valpen i det hele tatt er fremme(hun stoppa et par cm unna og bare titta på morra) så hiver tispa seg rundt, angriper og knurrer som fy! Valpen hyler og prøver og løpe unna men tispa fortsetter bare etter valpen. Jeg fikk tispa unna og løfta opp valpen som fortsetter og hyle og skjelver over hele kroppen i ett par minutter før hun roer seg.

Tok tispa opp i senga litt senere men valpen turte ikke gå bort til henne.

Det er jo selvsagt helt greit at tispa setter på plass valpen om det gjør noe galt, men her stod den fakisk helt stille. Dessuten burde vel tispa ha gitt seg da valpen hyla og prøvde og trekke seg unna?

Det jeg lurer på nå er om jeg skal passe på at valpen får mat før hun legger seg og så skille de om natta? Gjorde det natt til i dag og det taklet de begge veldig bra(begge sov hele natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun får mat og skill dem. Hadde jeg gjort. Ikke bra at tispa reagerer slik på valpen så tidlig. Hun er nok mektig lei den, og da må du passe på. Har du en annen hund som kan prege valpen? Om ikke, så søk etter en, for valpen trenger pregning fra andre hunder - en voksen sikker hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun får mat og skill dem. Hadde jeg gjort. Ikke bra at tispa reagerer slik på valpen så tidlig. Hun er nok mektig lei den, og da må du passe på. Har du en annen hund som kan prege valpen? Om ikke, så søk etter en, for valpen trenger pregning fra andre hunder - en voksen sikker hund.

Jeg har to hunder til i hus, hvorav den ene foreløpig takler valpen veldig fint,hun går bare unna om den kommer for nært. Hva hun vil gjøre om valpen kommer overraskende på aner jeg ikke.

Den andre er ikke noe godt forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih tzu tispa vi har her nå har fått en valp, den er 4 uker nå på søndag.

Jeg har hatt både tispa og valpen i en valpe kasse på rommet mitt fra valpen ble 3 uker og det har gått kjempe fint.

Nå begynner valpen og bli litt mer aktiv så jeg har latt henne løpe litt rundt på gulvet og leke før jeg legger henne i kassa da vi skal sove.

I går da jeg hadde lagtmeg dreiv hun som vanlig og bølla rundt, lekte litt med mamman sin og utforsket soverommet. Tipa gikk og la seg, og valpen er på tur bort. Før valpen i det hele tatt er fremme(hun stoppa et par cm unna og bare titta på morra) så hiver tispa seg rundt, angriper og knurrer som fy! Valpen hyler og prøver og løpe unna men tispa fortsetter bare etter valpen. Jeg fikk tispa unna og løfta opp valpen som fortsetter og hyle og skjelver over hele kroppen i ett par minutter før hun roer seg.

Tok tispa opp i senga litt senere men valpen turte ikke gå bort til henne.

Det er jo selvsagt helt greit at tispa setter på plass valpen om det gjør noe galt, men her stod den fakisk helt stille. Dessuten burde vel tispa ha gitt seg da valpen hyla og prøvde og trekke seg unna?

Det jeg lurer på nå er om jeg skal passe på at valpen får mat før hun legger seg og så skille de om natta? Gjorde det natt til i dag og det taklet de begge veldig bra(begge sov hele natta).

Hvis tispen reagerer sånn så bør du holde et øye med dem og ikke la hun være alene med den lengre.

Du kan fint begynne å gi valpen oppbløtet tørrfor(gjerne med litt biola i for magen sin del) og venne den av fra moren.

Vet at enkelet små raser er møkk lei valpene før de normalt burde vært det.

Så begynn forsiktig med tilvenning av for og avvenning av morsmelken du.

På de 6 kullene vi har hatt her i huset så har vi begynt å fore i 3-4ukers alderen og det har gått helt fint og valpene har vært avvent når de er 7 uker, så siste uken med mor er bare kos og opplæring fra moren sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...