Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispa angrep valpen sin.


Ulvinne

Recommended Posts

Shih tzu tispa vi har her nå har fått en valp, den er 4 uker nå på søndag.

Jeg har hatt både tispa og valpen i en valpe kasse på rommet mitt fra valpen ble 3 uker og det har gått kjempe fint.

Nå begynner valpen og bli litt mer aktiv så jeg har latt henne løpe litt rundt på gulvet og leke før jeg legger henne i kassa da vi skal sove.

I går da jeg hadde lagtmeg dreiv hun som vanlig og bølla rundt, lekte litt med mamman sin og utforsket soverommet. Tipa gikk og la seg, og valpen er på tur bort. Før valpen i det hele tatt er fremme(hun stoppa et par cm unna og bare titta på morra) så hiver tispa seg rundt, angriper og knurrer som fy! Valpen hyler og prøver og løpe unna men tispa fortsetter bare etter valpen. Jeg fikk tispa unna og løfta opp valpen som fortsetter og hyle og skjelver over hele kroppen i ett par minutter før hun roer seg.

Tok tispa opp i senga litt senere men valpen turte ikke gå bort til henne.

Det er jo selvsagt helt greit at tispa setter på plass valpen om det gjør noe galt, men her stod den fakisk helt stille. Dessuten burde vel tispa ha gitt seg da valpen hyla og prøvde og trekke seg unna?

Det jeg lurer på nå er om jeg skal passe på at valpen får mat før hun legger seg og så skille de om natta? Gjorde det natt til i dag og det taklet de begge veldig bra(begge sov hele natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun får mat og skill dem. Hadde jeg gjort. Ikke bra at tispa reagerer slik på valpen så tidlig. Hun er nok mektig lei den, og da må du passe på. Har du en annen hund som kan prege valpen? Om ikke, så søk etter en, for valpen trenger pregning fra andre hunder - en voksen sikker hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun får mat og skill dem. Hadde jeg gjort. Ikke bra at tispa reagerer slik på valpen så tidlig. Hun er nok mektig lei den, og da må du passe på. Har du en annen hund som kan prege valpen? Om ikke, så søk etter en, for valpen trenger pregning fra andre hunder - en voksen sikker hund.

Jeg har to hunder til i hus, hvorav den ene foreløpig takler valpen veldig fint,hun går bare unna om den kommer for nært. Hva hun vil gjøre om valpen kommer overraskende på aner jeg ikke.

Den andre er ikke noe godt forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih tzu tispa vi har her nå har fått en valp, den er 4 uker nå på søndag.

Jeg har hatt både tispa og valpen i en valpe kasse på rommet mitt fra valpen ble 3 uker og det har gått kjempe fint.

Nå begynner valpen og bli litt mer aktiv så jeg har latt henne løpe litt rundt på gulvet og leke før jeg legger henne i kassa da vi skal sove.

I går da jeg hadde lagtmeg dreiv hun som vanlig og bølla rundt, lekte litt med mamman sin og utforsket soverommet. Tipa gikk og la seg, og valpen er på tur bort. Før valpen i det hele tatt er fremme(hun stoppa et par cm unna og bare titta på morra) så hiver tispa seg rundt, angriper og knurrer som fy! Valpen hyler og prøver og løpe unna men tispa fortsetter bare etter valpen. Jeg fikk tispa unna og løfta opp valpen som fortsetter og hyle og skjelver over hele kroppen i ett par minutter før hun roer seg.

Tok tispa opp i senga litt senere men valpen turte ikke gå bort til henne.

Det er jo selvsagt helt greit at tispa setter på plass valpen om det gjør noe galt, men her stod den fakisk helt stille. Dessuten burde vel tispa ha gitt seg da valpen hyla og prøvde og trekke seg unna?

Det jeg lurer på nå er om jeg skal passe på at valpen får mat før hun legger seg og så skille de om natta? Gjorde det natt til i dag og det taklet de begge veldig bra(begge sov hele natta).

Hvis tispen reagerer sånn så bør du holde et øye med dem og ikke la hun være alene med den lengre.

Du kan fint begynne å gi valpen oppbløtet tørrfor(gjerne med litt biola i for magen sin del) og venne den av fra moren.

Vet at enkelet små raser er møkk lei valpene før de normalt burde vært det.

Så begynn forsiktig med tilvenning av for og avvenning av morsmelken du.

På de 6 kullene vi har hatt her i huset så har vi begynt å fore i 3-4ukers alderen og det har gått helt fint og valpene har vært avvent når de er 7 uker, så siste uken med mor er bare kos og opplæring fra moren sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...