Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinglete damer og tøffe menn


comit

Recommended Posts

Belgerpia har sagt det som skal sies. Selv kan jeg tilføye at ifølge statistikken, slik jeg husker den, så er det nettopp småbarnsfedre som tar på seg mest overtid jobbmessig også...

Og så synes jeg Per Olavs innlegg reflekterer bra på mange av de "eldre hundegubbene" jeg har vært borti. Kjenner en fuglehundkar som er innom parken iblant, og der et par unge jenter har ytret seg riktig kritisk om hvor "hard" han er med hundene, og at han er "slem". Vel... han kunne sikkert oppdratt dem annerledes og likevel lyktes. Men samtidig ser jeg at det virker som glade, lykkelige hunder, som samtlige er høyt jaktpremierte, og at de faktisk lyder - de kommer på innkalling når de skal og ser like blide ut, de bråker ikke med andre hannhunder, ting er avklart, de kan derfor være løs mye, og fyren setter dem jo like høyt som de som hevder de trener positivt etter å ha gått et kurs eller lest litt i en bok, og som - viser det seg ute i praksis - ofte går og smågnåler, ikke setter grenser nok, og har hunder som gir blanke i dem når det er spennende ting i nærheten. Begge deler er "hverdagshundeeiere", så det kan slå ulikt ut.

Forøvrig er kjønnene ganske likt representert på tur i parkene her i byen, virker det som. Det har vel kanskje noe med at der en rase, en klubb eller noe annet treffsted først er blitt kvinnedominert - eller, for den saks skyld, slik det har vært med visse hundesportmiljøer - mannsdominert, så skal det litt til før minoritetskjønnet finner innpass. Men når det først er blitt noen menn, blir det kanskje flere? Men se hva unge jaktjenter har gjort, de har etablert Rypejentene de :console:

Sikkert så de kan strikke litt og sladre litt mens de iblant trener fuglehundene sine - NOT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gestapo holdning var noe som slo meg da jeg for noen år siden overværte VM i IPO, med noen deltagere i høye lærstøvler og et volum på komandoene som skulle tilsi at hundene var døve. <_<

Men at det er langt flere damer innen sporten holder jeg fast ved. Det er bare å sjekke bl.a deltagerlistene ved Sølen kurset. Alle kurs jeg har deltatt på har det alltid vært flest damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syns jeg ofte at det er sånn at de få mennene som driver med hund i f.eks. agility, lydighet og bruks gjør det veldig bra. Hvorfor vet jeg selvfølgelig ikke, men det kan kanskje ha no med at de få som er med virkelig vil få det til. De driver ikke bare å aktiviserer bikkja for moroskyld og kanskje slenger seg med på en konkurranse nå og da (men da mest for kaffen og vaflene på sidelinja). Dette blir veldig (urettferdig) generalisering, men jeg har inntrykk av at de mennene som driver med hund vil frem og klare noe. Derfor ser man mange menn i toppen, som instruktører og dommere. Det samme ser du jo som tidligere nevnt i sprang. Det er fint få menn som driver med sprang, men de få som gjør det når gjerne til toppen.

Er jo mulig det har seg at menn skal være best? (jada, litt slem idag), og at får man det bare ikke til, så holder meg seg for seg selv. Og går det supert, da er det rett ut og vise hva man kan? hehe. Selvgode så det holder.

Nå får jeg vel et spark i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Er jo mulig det har seg at menn skal være best? (jada, litt slem idag), og at får man det bare ikke til, så holder meg seg for seg selv. Og går det supert, da er det rett ut og vise hva man kan? hehe. Selvgode så det holder.
Er det ikke slik for de fleste som driver en eller annen sport? Er det noe vi mener vi kan godt vil vi gjerne vise det, kan vi det mindre trener vi til vi blir gode nok?

Nå får jeg vel et spark i magen
Næh :console: - snu deg rundt - takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en sersjant i det norske forsvaret gir marsjordre med høy stemme, vil man øyeblikkelig kalle ham for gestapo og nazi?

Antagelig ikke, med mindre man er militærnekter på sin hals og ønsker å fremstille ting verst - og så urettferdig og ille som mulig. En slik kar gjør en jobb ut fra en tradisjon som skriver seg svært, svært mye lenger tilbake enn den tyske nasjonalsosialismen.

Og gjett hvor hundesporten slik vi kjenner den idag - og da snakker vi ikke om IPO, men minst like mye lydighet og bruks har sitt utspring?

Jo, fra det militære. Vi snakker om "kommando" og "hundefører", hunden skal gå på vår venstre side fordi høyrehånden skal være fri (til våpenbruk) - ellers burde det jo vært valgfritt, så kjevhendte fikk det lettere :console:

Man har "kommandører", og selv øvelsene er jo preget av marsjering (haka opp, blikket frem), ned til gamle og "nyttige" øvelser som "kryp" - selv om det ikke er så mye piggtråd ute på konkurransebanene - og budføring med skudd.

Så ting henger sammen. Er det ikke så at deltakerne på noen lag nærmest får ordre (!) om denne stemmebruken? Husker jeg leste noe om det for lenge siden. Lærstøvlene er det eneste jeg stusser på her...?

Men tenk på skydds i Sverige, som har en lang og ubrutt tradisjon siden før krigen, i motsetning til hos oss hvor det var lenge forbudt - der er det vel en god del jenter som også konkurrerer. Ifølge en deltagerliste for SM i skydds, er 7 av 15 hundeførere jenter, og på reservelisten 1 kvinne og 3 menn. Og de to som på forhånd lå høyest med poeng, var to kvinner. I IPO er det fem jenter blant de 13 kvalifiserte, ifølge SBKs statistikker - så der har de faktisk BÅDE trent OG konkurrert, og ikke "bare" trent.... slik tilfellet så ofte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik for de fleste som driver en eller annen sport? Er det noe vi mener vi kan godt vil vi gjerne vise det, kan vi det mindre trener vi til vi blir gode nok?

Næh :console: - snu deg rundt - takk.

hehe, men går ikke an å innrømme at man ikke alltid kan være best? Og tåle å vise det også? :)

Eller er det kun damene som tør å vise at man ikke alltid er best? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ting henger sammen. Er det ikke så at deltakerne på noen lag nærmest får ordre (!) om denne stemmebruken? Husker jeg leste noe om det for lenge siden. Lærstøvlene er det eneste jeg stusser på her...?

I IPO skal jo dommeren høre kommandoene også.

Lærstøvlene var sikkert gode å gå i. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mannfolk med tøffe tryner og ditto metoder: Jeg har vært på endel kurs med de såkalte barskisene fra schäferhundklubben som instruktører. Og makan til hundeforståelse og motivasjon for hund og eier, har jeg ikke møtt på andre kurs. Og ikke en gang opplevde vi å få beskjed om å ta hunden. Vi fikk lære inn nei positivt og ellers var kroppsspråk, lek og godbiter forsterkere. Og dette var på RIK-samling bl.a. Nå er det mulig andre barskiser jobber tøffere med hundene sine, men de har altså ikke jeg møtt på. Derimot var det fra et hunkjønn jeg fikk tilbud om hjelp til å sette på plass hunden min da hun bjeffet på andre hunder. Noe jeg avslo. :console:

De typene jeg vet om som styrer med jernhånd er de som er selvlært, kjøper seg macho eller jakthund med tilhørende strupelenke, lukker øyne og ører for all nytenkning og går med skylappene sine på den veien som ikke oldefaren deres gikk engang. De er gjerne ekssoldater fra Libanon og ingen skal fortelle dem at det de gjør med hund muligens kan gjøres annerledes. Joda jeg generaliserer veldig nå, men det er faktisk sånn jeg har opplevd de.

Hvorfor det er så få mannfolk på kurs og trening: Tja, kanskje det er andre steder slik som hjemme hos oss. Det er mor som har full hundegalskap og skal gjøre alt som har med hund å gjøre sammen med anna folk. Far er glad i hunden og koser og leker med den hjemme og har den med på biltur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trener jeg sammen med mannfolk med full kontroll, som visker kommandoer til hunden sin når den er i ruta og den hører etter! Jeg er mektig imponert når jeg ser dem... Ingen roping, hyling, brøling osv... ingen nøkk i bånd, de er alltid løse.

Her er det imidlertid noen av damene med dobbisene sine og rottisene som går å småbrøler til stadighet, som klasker til dem når de ikke følger med osv... men kontroll vil jeg ikke si de har. Hundene dems utagerer mot andre hunder og eieren henger stadig i enden av båndet og hyler... (Ikke noe galt om damer med slike hunder, kjenner de som klikkertrener dem også :console:)

Men det er selvfølgelig et par av mannfolk her med store kaktuser under armene som går og kommanderer hunden sin med dyp og kraftig stemme, og pass deg om du ikke hører etter... Men disse konkurerer ikke i noen ting, de kommer bare å trener. Tror man finner all typer blandt begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Gestapo holdning var noe som slo meg da jeg for noen år siden overværte VM i IPO, med noen deltagere i høye lærstøvler og et volum på komandoene som skulle tilsi at hundene var døve.

Litt historierepetisjon, Comit:GEheime STaatPOlizei - Det Tredje Rikets hemmelige politi brukte ualminnelig brutalitet og tortur i avhør av mistenkte motstandere av Riket. Gestapo og dets medhjelpere i Norge var kjent og fryktet for det samme. "Googling" på Sonderabteilung Lola kan gi litt informasjon om det.

Å antyde at vi "gamlingene" bruker tortur i hundetrening forundrer meg for å si det mildt. Som et lite historisk ps ble noen av min forrige generasjons slekt og nære bekjente arrestert og prøvd "dressert" av Gestapo og dets norske medhjelpere mens de var internert bl a på Falstad og Grini - derfor min kommentar om Gestapometoder i hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Olav, det var slettes ikke meningen å påstå at "gammlingene" bruker gestapo metoder, men de tyske og danske deltagerne med militæreffekter og tyske kommando ord ga meg likevel asossiasjoner til det Tredje Rikets makt bruk.

Er vel kjent med historien og dens grusomheter da jeg er vokst opp med min farfars historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Kjenner en fuglehundkar som er innom parken iblant, og der et par unge jenter har ytret seg riktig kritisk om hvor "hard" han er med hundene, og at han er "slem". Vel... han kunne sikkert oppdratt dem annerledes og likevel lyktes. Men samtidig ser jeg at det virker som glade, lykkelige hunder, som samtlige er høyt jaktpremierte, og at de faktisk lyder - de kommer på innkalling når de skal og ser like blide ut, de bråker ikke med andre hannhunder, ting er avklart, de kan derfor være løs mye, og fyren setter dem jo like høyt som de som hevder de trener positivt etter å ha gått et kurs eller lest litt i en bok, og som - viser det seg ute i praksis - ofte går og smågnåler, ikke setter grenser nok, og har hunder som gir blanke i dem når det er spennende ting i nærheten.

Et utmerket eksempel på, at det ikke er bare dill-dall-pjattemetodene som virker...

Men for å holde seg litt til tråden, problemet med hundesporten, er at det er alltfor mange kjerringer involvert og alltfor få mannfolk og kvinnfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Er dill-dall metoder såkalte positive metoder? Og hva er forskjellen på kvinnfolk og kjerringer? Lyder ikke bra i mine ører å være i den ene eller andre kategorien.

Syntes alltid det blir mye mer sladring jo mindre gutter det er i et miljø. Syntes ofte gutter er lettere å forholde seg til, men det er kanskje bare meg. Men jeg kan skjønne at gutter/menn ikke styrter rett inn i en kvinnedominert sport uten å ha tenkt seg om noen ganger (*mumle noe om å stikke hånden inn i et vepsebol*)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er forskjellen på kvinnfolk og kjerringer?
Kort forklart;Kjerringer finnes i begge kjønn.. :closedeyes:

Syntes alltid det blir mye mer sladring jo mindre gutter det er i et miljø. Syntes ofte gutter er lettere å forholde seg til, men det er kanskje bare meg. Men jeg kan skjønne at gutter/menn ikke styrter rett inn i en kvinnedominert sport uten å ha tenkt seg om noen ganger (*mumle noe om å stikke hånden inn i et vepsebol*)....

Jeg er helt enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så mye å si, men; I agility klubben jeg trener i, er det flest damer(selvsagt) , men det er noen menner også, og jeg vil si det er de som er i toppen. Damene går bare for å trener for å aktivisere og ha det gøy, og være sosiale(det er vel det viktigste for noen :) ) Mennene trener mer konsekvent, og gjør man fel skal dette rettes opp i med en gang. Disse vinner mye og trener for å vinnne. Komme til NM, EM og kasje VM. Det finnes jo kvinner av denne sorten også, og man ser med en gang de er "tøffere" mot hundene, hunden skal! høre med en gang, og det er ikke rom for feil...

Dette er inntrykket jeg har fått, det er ikke sikkert det er 100% slik, men veldig nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...