Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal stille for første gang!

Isabel

Recommended Posts

Skrevet

Heihei, alle utstillingsvandte mennesker! Nå trenger jeg deres tipps og råd..

Jeg skal stille på en svensk utstilling om 1 1/2 uke, og trenger litt tipps til hvordan gjøre det.. Jeg har da erfaring med hunder, men ikke mye med utstilling.. Hva skal jeg ha på meg? Hvordan skal jeg helst løpe? Litt tipps, rett og slett.. Og:

Jeg skal stille to hunder:

En gang Papillon valp i valpeklasse (svart hvit hannhund) og en gang Skotsk Hjortehund..

Hvordan handler jeg de best mulig? Takker og bukker for alle tipps!

Skrevet

Konsenter deg om dere, og noe på dommer sef :P

Bruk til tid å fikse båndet dersom dere må det, løp i det tempoet som passer dere!

Dersom det ikke går så veldig bra, ikke fortvil. Grunn til at det er valpeshow er at hundene skal lære. ;)

Så se kun på dette som en trening, kos dere! ;)

Ta på deg klær som ikke går i ett m hundene. Så dommer og andre ser hunden godt.

Skrevet

"Ny i ringen", som Pippin&Symra nevnte, inneholder mange gode tips ;)

Det viktigste er at du prøver å dempe nervene (ofte lettere sagt enn gjort, jeg sliter med det selv), fokuserer på deg og hunden, og ikke minst: husk at det skal være MORO. Kanskje kan det gå dårlig første gangen, men du lærer etter hvert. Alle har vært nybegynnere en gang, og det er ingen som bryr seg om at du man tabber seg litt ut.

Med tanke på løping; ta hensyn til hunden. Løp i det tempoet den viser seg best. Med tanke på antrekk er det lurt å ha på seg farger som fremhever hunden, og helst ikke plagg som "blafrer" for mye og tar fokus vekk fra hunden.

Skrevet

Takker for alle svar! Har nå også lest "Ny i ringen" ;)

Jeg prøvde meg litt på å stille den Skotske Hjortehunden i stad, og fikk tatt et ok bilde..

Lurte på om dere har lyst til å kommentere det, og si hva jeg kan gjøre bedre! :P

P1010016.JPG

Bildet er tatt litt til venstre, så min arm er litt overdimensjonert.. hehe...

Takker for all kritikk og muligens ros ;)

Skrevet

Hunden står fint synes jeg, men etter hva jeg har sett, så står de fleste handlere foran hunden, altså ikke foran siden på hunden men foran hodet ;) Her står jo du bak hundens side, noe som også kan gå fint så lenge du har klær som fremhever hunden og ikke slike som skjuler konturene dens (svart dress til svart hund går f.eks ikke!).

Den hunden så ganske mørk ut, så jeg ville tatt på meg lyse plagg og som nevnt lenger oppe - plagg som ikke blafrer og er forstyrrende.

Skrevet
Hunden står fint synes jeg, men etter hva jeg har sett, så står de fleste handlere foran hunden, altså ikke foran siden på hunden men foran hodet :console:

De fleste står foran hunden? Det kommer jo veldig ann på rasen det da?

Skrevet

Hunden på bildet kunne hatt bakbenene strukket LITT lenger bakover, og slik det ser ut for meg så burde den hatt litt mer avstand mellom bakbenene. Ellers står den bra :console:

Lykke til!

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå er utstillingsdebuten gjort!

Og siden dere hart vært til god hjelp her inne, så skriver jeg resultatene her nå!

Skriv gjerne kommentarer! Hehe..

Portugisisk Vannhund, tispe, voksen.

"Another Story Let The Game Begin"

2 beste tispe med HP.

Papillon, hann, valp.

"Alveseters Athias"

BIR og BIG2 med HP.

Skotsk Hjortehund, hann, valp.

"Chiraka`s Donovan Mac Manus"

BIR, BIG og BIS4 med HP!

Er kjempefornøyd! :blink: og det var utrolig morro!

Gleder meg masse til å få stille vidre, og si gjerne i fra, om noen der ute kanskje en gang i fremtiden trenger en handler! Jeg vil gjerne stille får å få lære mer, får dette ga mersmak!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...