Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta seg friår...


Guest Christine

Recommended Posts

Selvfølgelig er det deilig med fri, men du får jo fritid når du går på videregående også. Hvis du vet hva du vil gå på (virker jo som du er rimelig sikker) ville ikke jeg dratt ut tida selv om tiende er kjedelig, for videregående ER annerledes. Hvis den skolen er langt unna kan du kanskje flytte på hybel i nærheten avden? Hvis det er over 4km hjemmefra får du jo bortestipend også... Men du må jo bare finne ut hva du vil selv. Og du har ikke dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det litt dumt å ta friår når man er 16. Da er det vanskelig å få jobb og man er for ung til å reise rundt i verden alene. Selvfølgelig kan man ta et år på folkehøyskole, men det tror jeg er morosomt for de som er 19 ;) VGS er veldig annerledes enn ungdomsskolen. Der fant ialllefall jeg mine beste venner og folk med mer lik interesse enn på ungdomsskolen. Selv tok jeg all utdanning uten avbrudd, inkl høgskole. Selv om jeg ikke ante om jeg begynte på rett utdanning, så føltes det mer riktig for meg enn å drive unødvendig dank.

Prøv å endre innstilling og hold ut! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var første skoledag etter ferien, første dag i tiende. Jeg er allerede møkklei!

Begynte jo som nevnt i tiende nå, og dermed blir det VGS neste. Er det veldig dumt av meg å ta meg et friår etter tiende da?

Det som frister mest nå, masse tid til bikkjene, venner, basket og slike ting som interesserer meg...

Jeg signerer ;)

Men så har jeg bestemt meg for en ting da, og så får jeg bare håpe at mine foreldre vil godta det. Jeg orker ikke noe slikt som almenn rett etter at jeg er ferdig med 10 klasse om 10 mnd. Så jeg søker på Stend, i bergen, på smådyrlinja. om jeg kommer inn der, så blir det ikke noe friår, men om jeg ikke kommer inn, så SKAL jeg ha friår, selv om det er veldig mange som sier at det er veldig tungt og begynne på igjen. For det tviler jeg ikke på at det er ;)

Du må nesten bare finne ut selv hva du egentlig vil. Men du kan jo søke på skoler, og så kan du heller avslå plassen om du velger og ta Friår. Du har et år igjen på å bestemme deg vet du :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at det blir sånn som du tror å ha et friår Christine. Husk på at alle de du går i klasse med nå begynner på nye skoler, får nye venner, lærer masse og utvikler/forandrer seg. Mens du kanskje får det ganske kjedelig der hjemme i din egen stue. Ingen på din egen alder er hjemme om formiddagen, og om ettermiddagen skal de gjøre lekser. Du er sikkert en aktiv jente med mange interesser, men det er lett å bli sløv når man ikke MÅ opp om morgenen og sette igang med dagens oppgaver.

Dersom du har lyst til å gå på Skjetlein synes jeg ikke du skal tenke så mye på at det blir lange dager hjemmefra, veldig mange elever reiser langt til og fra skolen, det blir fort en vane, og busstid kan jo brukes til å lese eller høre musikk.

Det viktigste er at du kommer igang med noe du er interessert i neste år. Snakk med rådgiveren om hvilke muligheter som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at det blir sånn som du tror å ha et friår Christine. Husk på at alle de du går i klasse med nå begynner på nye skoler, får nye venner, lærer masse og utvikler/forandrer seg. Mens du kanskje får det ganske kjedelig der hjemme i din egen stue. Ingen på din egen alder er hjemme om formiddagen, og om ettermiddagen skal de gjøre lekser. Du er sikkert en aktiv jente med mange interesser, men det er lett å bli sløv når man ikke MÅ opp om morgenen og sette igang med dagens oppgaver.

Dersom du har lyst til å gå på Skjetlein synes jeg ikke du skal tenke så mye på at det blir lange dager hjemmefra, veldig mange elever reiser langt til og fra skolen, det blir fort en vane, og busstid kan jo brukes til å lese eller høre musikk.

Det viktigste er at du kommer igang med noe du er interessert i neste år. Snakk med rådgiveren om hvilke muligheter som finnes.

Dette er et veldig klokt og godt innlegg!

Finn noe du vil drive med, fremfor å ta friår. Det kan virke utrolig deilig og avslappende med friår, men helt ærlig; du taper mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at det blir sånn som du tror å ha et friår Christine. Husk på at alle de du går i klasse med nå begynner på nye skoler, får nye venner, lærer masse og utvikler/forandrer seg. Mens du kanskje får det ganske kjedelig der hjemme i din egen stue. Ingen på din egen alder er hjemme om formiddagen, og om ettermiddagen skal de gjøre lekser. Du er sikkert en aktiv jente med mange interesser, men det er lett å bli sløv når man ikke MÅ opp om morgenen og sette igang med dagens oppgaver.

Dersom du har lyst til å gå på Skjetlein synes jeg ikke du skal tenke så mye på at det blir lange dager hjemmefra, veldig mange elever reiser langt til og fra skolen, det blir fort en vane, og busstid kan jo brukes til å lese eller høre musikk.

Det viktigste er at du kommer igang med noe du er interessert i neste år. Snakk med rådgiveren om hvilke muligheter som finnes.

Veldig enig. Dessuten må du gå i klasse med elever som er et år yngre enn deg hvis du tar friår. Det gjør jeg nå, og det er... rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg gjennom 10`ende. Når du begynner på vgs så er det som en "ny verden" du velger mye selv om ting er lagt opp litt annerledes... jeg sleit meg gjennom 10`ende, fikk gode karakterer, kunne velge og vrake i skoler og linjer når jeg skulle begynne på vgs. Dessverre ble linjen jeg valgte lagt ned og jeg gikk 4 år på VGS også almenn påbygging. Og etter det tenkte jeg meg et friår... og klarte ikke å gå tilbake til skolen, var litt for godt å tjene penger og flytte ut. Angrer den dag i dag egentlig, pga kunne kanskje fått meg en bedre jobb og utdannelse. Selv om jeg trives med middels lønn og har det veldig bra ellers.

Utdannelse er så utrolig viktig og du har mye igjen for det senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Dessuten må du gå i klasse med elever som er et år yngre enn deg hvis du tar friår. Det gjør jeg nå, og det er... rart.

Eller med noen som er 3 år yngre ;P Det er ille, hehe. Men jeg syns ikke det var mye morsomt med ett år yngre heller. Hadde nok trivdes i en klasse der alle var ett år eldre.

Men dette er selvfølgelig noe du må tenke over, det er ikke morsomt å henge etter. MEN er du lei, så og ikke vet helt hva du vil, så er det synd å bare begynne på noe, og risikere at du rett og slett ikke gidder å jobbe for å oppnå gode karakterer, får mye fravær, eller hopper av. Been there, done that ;)

Og skal ikke oppfordre til det, men jeg syns det var utrolig herlig å kunne holde på med bikkja hele tiden, bare ta det med ro, og ha det gøy. Ingen dag var kjedelig, og ikke var det vanskelig å begynne på skolen igjen for meg. Jeg ville heller gjort det, enn å kastet bort et år på noe du absolut ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med så mange andre her. Jeg var kjempelei ungdomsskolen da jeg begynte i 10., nå hadde jeg omtrent ingen venner der heller, og det eneste jeg gledet meg til når jeg satt på skolen var å komme hjem til bikkja og hestene.. Da hadde jeg så fryktelig lyst på et friår, var helt på bunnen og utrolig lei. Problemet mitt er at mine foreldre ikke synes noe om at ungdom (15-16 og over) går hjemme og suller et helt år, og jobb er det jo vanskelig å få på den alderen. Så da dro jeg på landbruksskole, og det forandret livet mitt! Det ble plutselig morsomt å være på skolen, kunne sulle i fjøsen, kaste moll på medelever, holdt på i stallen, hadde hund og hundekjøring samt traktorkjøring (traktorlappen) og 1mx som valgfag.. Også fikk jeg masse nye venner;) Nå gikk jeg vk1 (som nå er vg2?) i Lofoten på fiskerifagskolen og lærte meg om akvakultur, noe jeg heller ikke angrer på;) Også hadde jeg et H******** tungt år på påbygging (tok 2mx, 2bi, 3bi, 3kj i tillegg til alt det andre, samt at jeg leste på 2kj ved sidenav for å forstå 3kj... :rolleyes: ).. Men påbygging var veldig greit faktisk, for vår klasse var så blandet i alder og erfaring, og var liksom en egen "gruppe" på skolen;)

Det jeg angrer på er at jeg ikke tok meg tid etter vgs til å finne ut hva jeg egt ville bli.. Var ett år i Russland for å lære meg Russisk (det anbefales!), men jeg fikk ikke tenkt over hva jeg ville, så ble det noen år med litt forskjellig på Universitetet i Tromsø.. og vips så hadde jeg mye studielån..;) Har jobbet et halvår nå, tenkt, jobbet og husket å søke på skole i april (søkte på masse så jeg kunne bestemme hva som skulle være på topp i løpet av våren). Kom nå inn på det jeg ville (tror jeg) mitt tredje forsøk på å studere noe;)

Så min konklusjon er; gå noe alternativt til allmenn på vgs, landbruk, idrett eller noe sånt, så tar du friåret etter det hvis du ikke er motivert eller vet hva du vil bli:) Ikke sos hjemme nå.. det er kjedelig å sose når alle andre har fri. Dessuten synes jeg ikke noe om at ungdom som er voksne nok til å ta vare på seg selv går hjemme og soser gratis.. for å være helt ærlig, men det er en annen diskusjon;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg gjennom 10`ende. Når du begynner på vgs så er det som en "ny verden" du velger mye selv om ting er lagt opp litt annerledes... jeg sleit meg gjennom 10`ende, fikk gode karakterer, kunne velge og vrake i skoler og linjer når jeg skulle begynne på vgs. Dessverre ble linjen jeg valgte lagt ned og jeg gikk 4 år på VGS også almenn påbygging. Og etter det tenkte jeg meg et friår... og klarte ikke å gå tilbake til skolen, var litt for godt å tjene penger og flytte ut. Angrer den dag i dag egentlig, pga kunne kanskje fått meg en bedre jobb og utdannelse. Selv om jeg trives med middels lønn og har det veldig bra ellers.

Utdannelse er så utrolig viktig og du har mye igjen for det senere...

Jeg må si meg veldig enig med den delen her inne som oppmuntrer deg til å gjøre deg ferdig med VGS. Jeg hoppet av selv, både fordi jeg var sinnsykt umotivert. Men når faren min døde oppe i den perioden, så var det bare takk og farvel for enhver mulighet for å snakke meg til rette.

Jeg endte opp med å ta voksenopplæringen som 23 åring. Dette fordi det plutselig var så veldig vanskelig å hoppe inn i en klasse hvor mange kjente hverandre fra før (iaf inne i mitt hode tenkte jeg det) og man selv følte seg så utenfor. Det er som pippin sa litt over her, hverdagen når man ikke går på skolen blir absolutt ikke det man har tenkt. Men samtidig, livet er ikke over for det, så fremt man får tatt tak i seg selv iløpet av årene som ILER avsted etterpå.

Til Silje her.. det er da ikke forsent? Jeg ble ferdig med VGS iløpet av to år på voksenopplæringen, drøyde i ganske mange år (jobbet, noen i huset måtte liksom tjene penger ;)) til FØR jeg satte meg på uni. Og her er jeg i dag, på uni altså, som student og ELSKER tilværelsen. At det kanskje er i "seneste laget", kanskje det, men det er ingen umulighet.

Til tross for at "alt er mulig", så ville jeg absolutt anbefale Christine å holde ut, bite tennene sammen, ta et år på folkehøgskole etter endt VGS og så virkelig pampre seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men det å ta et friår etter TIENDE klasse tror jeg er veldig dumt. Ettersom det er minimalt med arbeidsgivere som vil ansette folk på 15 - 16 år, man får luselønn siden man er under 18 og hvis man ikke har tiltak nok til å fortsette å gå på skole, har man da tiltak til å gjøre en god jobb? Ja selvfølgelig har man det, men det er ikke det intrykket arbeidsgiver får...

Men samtidig hvis du har problemer med å takle siste året på ungdomsskolen så ville jeg tenkt meg endel om før jeg valgte en "tung" linje. F.eks allmenn hvor det er akkurat samme opplegget som på US, bare mye mer prøver,høyere krav og tyngre lesestoff. Jeg hadde DÅRLIG snitt på US, men da jeg kom på VGS sp ble jeg motivert og i motsetning til de fleste av klasse kameratene mine som gikk ned en karakter i snitt så gikk jeg OPP en karakter. Sikkert pga jeg trivdes på skolen, og jeg var motivert.

VGS er det morsomste skolen jeg har gått på. Og jeg har gått på 2 barneskoler og 3 ungdomsskoler. Men på VGS var alle blitt mye mer voksen, vi fikk mer frihet og det er den skolen jeg har hatt best minner fra, så jeg er sjeleglad for at jeg gikk på videregående.

Men nå etter vgs så tar jeg meg et friår med jobbing. for det syns jeg at man fortjener :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Silje her.. det er da ikke forsent? Jeg ble ferdig med VGS iløpet av to år på voksenopplæringen, drøyde i ganske mange år (jobbet, noen i huset måtte liksom tjene penger :console:) til FØR jeg satte meg på uni. Og her er jeg i dag, på uni altså, som student og ELSKER tilværelsen. At det kanskje er i "seneste laget", kanskje det, men det er ingen umulighet.

Nei, det er vel aldri for sent, men har nå en jobb jeg trives med, hyggelige folk, fin arbeidstid og alt. Akkurat kjøpt oss ny leilighet og sitter med lån til jeg er 52 år gammel, så skal jeg på skole igjen, så blir det hardt for må jobbe i tilegg, og da får jeg liten tid til Mike... Så har lagd dette kaoset selv fordi jeg var så dum og ikke tok noe studie etter VGS...Har planer om å gå kurs og evt kveldsskole (nettstudie) senere... men beundrer de som vet hva de vil bli og jobber hardt for det. All kreditt til de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...