Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfôr, V&H, hva skal jeg velge?

Laila

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Første gang jeg hører om råfor, og ble nyskjærrig. Hunden min er kresen sånn sett at han ikke spiser mye, faktisk ganske lite, er tynn (20 kg) ca 70 cm lang og 65 cm høy. Det er ikke jeg som har oppdratt han, han kommer ikke til meg før om 3 uker og da er han ca 10 mnd gammel. Hittil har han levd på huskost, mest suppe med pasta og grønnsaker, lite kjøtt og noe ben (mest kylling). Nå spiser han noe tørrfôr (ikke så glad i dette) og fortsatt huskost, men jeg vil forandre på dette. Han er veldig energisk og hyper, frisk sånn sett, men han har tørr/sprø halvlang pels, tørre og sprukne poter, og sprukne negler. HAn er livsglad og det syns ikke at noe er galt, men jeg vil helst at han blir friskere slik at alt er 100% bra. Hvem vil ikke det?

Så jeg lurer på, har nå lest linken om V&H og ser veldig bra ut som fôr. Men hva burde jeg velge innenfor, altså hvem type? våtfor eller tørrfor? og hvilket nr?

Er det noen som har erfaring og kunne gi meg tips?

Skrevet

Hei, og gratulerer med ny hund, snart - og ikke minst velkommen hit inn!

Jeg har ikke noe erfaring med råfôring - men vil jo anta at det gjelder samme prinsipp som med all fôring av hund. Dvs finne en fôrtype hunden liker, som den har godt av og ikke minst er praktisk å ha/gi og få tak i.

Jeg setter smaklighet først i rekken her - men det betyr ikke at fordi hundene liker pannekaker best, så er det best for dem å få... Men det er klart at hunder har forskjellig smak, noen liker det ene noen det andre. Men de aller, aller fleste hunder vil jeg nok anta kommer til å synes at f.eks. Vom og hundemat er meget, meget godt.

Så rådet er da veldig enkelt - kjøp en "klump" og prøv. Men prøv over litt lengre tid enn bare et par måltider - da det ofte tar litt tid for hunden å venne seg til nytt fôr.

Siden hunden allerede er vant til meget variert kosthold, så vil den neppe reagere i magen på å få V & H - i så fall kanskje bare til det bedre..

Hvis du ikke får noen gode råd her ang. hvilken type, nummer, etc - så hører du med forhandleren. Kjøp det som passer til hans alder og størrelse. (Og ja - 20 kilo på en hund som er 65 cm høy er ganske lite)

Lykke til med den nye!

Susanne

Skrevet

Nr. 33 er en allround fin som passer det meste.. Har han litt dårlig pels (sånn at du kanskje vil tilsette fiskeolje) så kan du jo hoppe over på den med fisk i (nr 25?), da er det vel nok fiskeolje i den (men den lukter bittelitt mer).

Det du vil merke er økt matlyst, bedre pels, bedre poter.. (og ikke minst, mye mindre avføring enn på tørrfor)

Jeg har byttet litt mellom de forskjellige typene (den med kylling, nr 33 (med vom, kylling og storfeslakteavfall) og den med fisk), hunden har ikke reagert noe på de forskjellige.

Av og til kan du gi dagsrasjonen frosset, det er visstnok bra nok for å få renset tennene skikkelig (ifølge enkelte her på forumet)

Skrevet

TAkk for svar :lol:

Skal prøve forskjellige og se hva som faller i smak. Men fiskeolje skal det sikkert være med :)

Må rette opp med høyden, han er 65 cm fra bunn til topp (hode når han sitter). han er vel mellom 45 og 50 cm fra bunn til skulder. Er det fortsatt for lite med 20 kg? jeg syns faktisk han ser tynn ut, men når han ikke spiser så mye så legger han jo ikke på seg. Derfor tror jeg H&V vil hjelpe.

post-2548-1187542130_thumb.jpg

(Rex er på bildet blitt for litt siden kastrert, men det hindrer han ikke i å være rampete... lurer bare på om han ser tynn ut, har ikke annet bilde som viser han bedre)

Skrevet
TAkk for svar :)

Skal prøve forskjellige og se hva som faller i smak. Men fiskeolje skal det sikkert være med :D

Må rette opp med høyden, han er 65 cm fra bunn til topp (hode når han sitter). han er vel mellom 45 og 50 cm fra bunn til skulder. Er det fortsatt for lite med 20 kg? jeg syns faktisk han ser tynn ut, men når han ikke spiser så mye så legger han jo ikke på seg. Derfor tror jeg H&V vil hjelpe.

post-2548-1187542130_thumb.jpg

(Rex er på bildet blitt for litt siden kastrert, men det hindrer han ikke i å være rampete... lurer bare på om han ser tynn ut, har ikke annet bilde som viser han bedre)

Tispen min er 50 høy og veier 16kg, hun har 1 kg for mye syns jeg. Så det er ikke siker hunden din er tynn, men rett og slett dårlig föret og gjør liten nytte av den maten han får. Årsaken til at han ser tynn ut kan også være mangel på musklatur, men det er vanskelig å si utifra bilde.

Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :lol:

Skrevet
Tispen min er 50 høy og veier 16kg, hun har 1 kg for mye syns jeg. Så det er ikke siker hunden din er tynn, men rett og slett dårlig föret og gjør liten nytte av den maten han får. Årsaken til at han ser tynn ut kan også være mangel på musklatur, men det er vanskelig å si utifra bilde.

Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :lol:

HAr faktisk tenkt 50/50, variere V&H med tørrfôr, noenganger kjøtt fra butikken, noe frukt og grønnsaker. Tror at det er godt med litt variasjon og slik blir han ikke matlei heller.

han er en veldig aktiv hund (om ikke vi leker med han, så finner han alltid på noe selv), det er nok grunnen for at han er slank, og derfor vil nok V&H passe.

Klin er jeg ikke redd for, faren min både fisker og jakter, så slikt søl er vi vant til :), Verre er det ikke enn å bare vaske opp.

Skrevet
Selv syns jeg 50/50 med tørrför (av god kvalitet) og V&H er best. Årsaken er at V&H er vanskelig å ta med seg på reise og blir mye "klin" hos folk som gjerne ikke er så vant med råföring på kjøkkenet :D

At de er vant til å spise tørrfor også er bare bra, men til reiser så er det greit å ha med "porsjonspakninger", enten i zip-poser eller i esker. Da er det ikke noe rot eller kliss, og så synes jeg det lukter bedre enn tørrfor :)

Så lenge man får tilgang til en fryser så er det genialt :P

Akkurat nå slanker jeg eldstetispa mi, så derfor går det på tørrfor (skulle jeg gitt like lite næring med V&H så hadde hun vel fått en spiseskje hvert måltid :lol:)

Skrevet

Vil anbefale deg å variere mellom de ulike vitaminiserte våtfôrene V&H har. Dvs nr 25, 33, kylling vitaminisert og vom vitaminisert. Da får hunden variasjon i kosten og næringen. Vi gir våre grønnsaksblanding i tillegg omtrent hver femte dag. Bein av og til når det høver (alt fra noen ganger i måneden til en gang i halvåret).

Skrevet

Han behøver ikke nødvendigvis være tynn, det kommer veldig an på hvor kraftig bygd han er og hvor lite/mye muskulatur han har. Om man tydelig kan se eller kjenne ribbein er han tynn, men det finner du jo ut :lol:

Ellers fungerer det fint her i huset å fôre 50/50 med VH og tørrfôr. Min hund liker best vitaminisert vom, med nr 33 som et alternativ. De to siste vil han ikke ha, men så er min hund fryktelig sær også :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...