Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha aldri på halsbandet i bilen!


Imre

Recommended Posts

Kopierer fra bloggen min da jeg ikke orker å skrive det en gang til. Håper det går bra å lese svensk:

Jag höll på att förlora Zorro i går

och det hade varit mitt fel om han dött

Jag vet inte hur dum man får vara, men jag har gjort på detta vis i alla de åren jag har haft hundar och det har aldrig hänt något - förens i går.

Av olika orsaker har jag haft kedjestryp på Zorro. Dels för att han är lite för social när det kommer till att möta folk och hundar så jag har haft svårt för att hålla igen honom när jag inte varit förberedd på utfallen. Därför har jag haft kedjestryp samtidg som jag har jobbat med dessa problemen parallellt. Och vi har nått stora framgångar. Sen har han haft lite problem med att sitta kvar i buren när vi öppnat dörren så halsbandet har fått sitta på så vi har haft något att ta tag i i fall han skulle rusa ur. Men nu sitter han fint kvar i 99,5 av 100 fall.

Men det var en parantes.

När vi åkte hem från sökträningen i går började Zorro plötsligt att skrika bak i bilen och jag var nästan säker på att han hade satt fast en tass eller liknande någon stans i buren. Tyvärr kunde jag inte stanna på en gång, det var 90 väg och jag hade bil bakom mig. Men efter några 100 m (som kändes som en mil) kunde jag stanna i en korsning.

När jag kommer ut och kollar bak i bilen så har ringen till kedjan satt sig fast i buret och håller på att kväva min hund!

Fy f** vad rädd jag blev för jag fick inte loss den! Och det bara gurglade i hunden. Jag försökte dytta på honom så att kedjan blev slak men han bara stretade emot. Gissa om det gick många tankar i genom mitt huvude där och då medan jag försökte komma på om vi hade en avbitar tång eller hammare i bilen. Hur jag än gjorde så fick jag inte loss halsbandet från buret!!

Funderade på att försökta stanna någon bil och hoppas på att det var en stark karl i den som kunde hjälpa mig, men det kom inga bilar. Paniken steg och både jag och hunden blev mer och mer rädda. Till slut kom jag på att jag har spårapporter i bilen så jag tog en slutapport och slog på ringen.

OCH DEN LOSSNADE!!!!

Fy fan vad glad jag blev och allt var ok med Zorro!!!! Min älskade bästa vän! Tänk om jag hade förlorat honom där.

Jag kommer ALDRIG till att använda kedjestryp på honom igen och jag kommer aldrig ha på något halsband i bilen igen!

Jag vet inte varför, men jag har aldrig ens tanken på att något sånt kan hända när hunden sitter i bilburen *slår mig själv i hunvudet med en tidning*

Men det har alltid varit en självklarhet att ta av halbandet när man slipper hunden lös för att leka med andra hunder,

Men jag har lärt min läxa nu och hoppas att andra följer efter så att det inte händer med någon mer hund.

När jag åkte därifrån märkte jag att jag nog tagit i så att jag har fått en sträckning eller så i axeln för den värker, fast det gör inte så mycket då min älskling lever!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og jeg må si at jeg er veldig glad at det skjedde da og ikke mens han ventet i bilen under runderingstreningen. Blir jo lett att hunden må vente i bilen et par timer dag, ofte et stykke fra der vi trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og jeg må si at jeg er veldig glad at det skjedde da og ikke mens han ventet i bilen under runderingstreningen. Blir jo lett att hunden må vente i bilen et par timer dag, ofte et stykke fra der vi trener

Ja, det er sant..

Utrolig mye skummelt som kan skje. :lol: Ting som man ikke tenker over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hvor han hang seg fast da. Bra det gikk bra da. Er vanskelig å kjøre uten halsbånd på Blondie.

1. Hun skal alltid ta potene på halsbåndet når jeg tar det på, så det er vanskelig å få det på henne.

2. Hun liker ikke å kjøre bil så med en gang jeg skal bak for å ta henne ut så nærmest løper hun og presser seg ut av buret.

Så hvordan jeg skal gjøre det med henne det vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han festet öglen til kjettinghalsbandet mellom 2 sprinkler i buret.

Når det gjelder å hoppe ut av buret så MÅ du läre henne at hun ikke får hoppe ut uten lov. For tenk om det skulle hende noe at dere feks får stopp på bilen langs en traffikert vei og du må ta ut hunden. Det er fort gjort at hun blir påkjört om hun ruser ut. Tren mye på sitt og bli i dagliglivet og inför det til buret etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere treningskompis har hendt det samme med. Det gikk heldigvis bra da også, men den gang måtte det en tang til. Eieren satt inni buret til en hund i vill panikk og rett og slett brukte sin egen kroppsvekt for å hindre hunden i å dra kjede strammere.

Ikke kult :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han festet öglen til kjettinghalsbandet mellom 2 sprinkler i buret.

Når det gjelder å hoppe ut av buret så MÅ du läre henne at hun ikke får hoppe ut uten lov. For tenk om det skulle hende noe at dere feks får stopp på bilen langs en traffikert vei og du må ta ut hunden. Det er fort gjort at hun blir påkjört om hun ruser ut. Tren mye på sitt og bli i dagliglivet og inför det til buret etterhvert.

Sprinklene i vårt bur er ganske store da... Blondie klarer ikke å dra så stramt at hun kveler seg selv tror jeg. Men jeg skal begynne å øve mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Nrim mener at selv om hunden din ikke liker å kjöre bil så skal du ikke tillate henne å kaste seg ut av bilen

Jepp. Akkurat det jeg mente. Å kaste seg ut av bildører/bur, anser jeg som en meget dårlig vane. Og en potensiell farlig vane. Å lære å sitte rolig inni buret til en kommando til å komme ut, er ingen avansert sak. Det handler bare om å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...