Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn "ruten"


Marthe

Recommended Posts

Jeg tror jeg gjorde en stor feil med å lære inn kjeglen før ruten på Tassa. Nå har jeg prøvd å lære inn ruten, men det blir bare gjetning av kjegler.

Er det noen som har forslag til treningsmåter som gir mindre gjeting?

Dette gjelder også Extra. Hun gjeter/jakter også mye, så jeg trenger også en løsning til henne. Hun er blank på dette med kjegler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gjorde en stor feil med å lære inn kjeglen før ruten på Tassa. Nå har jeg prøvd å lære inn ruten, men det blir bare gjetning av kjegler.

Næmmen Crizpo! :lol: Dette er min fanesak og jeg har vel sagt det ett par ganger her inne. Tren ALDRI markør før ruta er klar! Tror??? Du HAR gjort en feil! (savner pekefinger smilie)

Er det noen som har forslag til treningsmåter som gir mindre gjeting?

Du kommer nok til å slite med dette veldig lenge... Kan han musematte eller annen target? Bruk det for det er verdt, om nødvendig legger du den ett stykke i fremkant på ruta, så han ser den og "glemmer" å løpe til en markør. Flytt den gradvis bakover. Vær konsekvent og belønn kun inngang mot midten, ikke kommander stå eller noe inne i der, belønn at han søker midten. Han må ALDRI FÅ LØPE til MARKØR IGJEN (blir sikkert moddet nå...) Jeg gjentar; ALDRI! Belønn ute hos han i ruta. Ikke fall for fristelsen til å kaste ballen fra der du stå, det vil trekke en gjeter mot deg, løp ut til han.

Du får sikkert noen andre svar også, men hovedkjernen må være at du aldri mer la han løpe ut til kjegle før den ruta er ferdig på 20 meter fra alle kanter på alle underlag! Kjenner jeg får høy puls nå, så nå poster jeg ;)

Dette gjelder også Extra. Hun gjeter/jakter også mye, så jeg trenger også en løsning til henne. Hun er blank på dette med kjegler

Gjør du det rett første gang, så slipper du dette tullet som du har fått med Crizpo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bruke kroppen din mere. Belønn kun når hunden spretter fremover i stede for å smyge seg(gjete). Start med fremadsendingen, siden er fokusert på enkeltkjegler uansett. Start med kort avstand og få hunden til å hoppe bak kjeglen. Øk avstanden gradvis.

Hm.. dette var såpass vanskelig å forklare at jeg gir opp...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...