Gå til innhold
Hundesonen.no

Global oppvarming


AllStar

Recommended Posts

Kødder du? Syns du vi skal prioritere tilrettelegging for tyske bobilturister framfor å iverksette tiltak som kan bedre miljøstandarden på jorda?

det er viktig med turisme også mener nå jeg. at norge skal få et "godt rykte". osv osv. Og hvem vil vel reise hit med sykt høye bensinpriser?

Forøvrig har du helt rett i at ruralisering kontra urbanisering er et vanskelig dilemma. Flere folk i distriktene vil nødvendigvis gi mer bilkjøring, men da kan man kanskje prøve å ordne kollektivtrafikken slik at de som bor i større og mindre byer kan la bilen stå så mye som overhodet mulig? Dessuten kan man også prøve å bygge hus i høyden, slik at man ikke sprer befolkningen i byene utover svære områder, men heller prøver å begrense den geografiske størrelsen på byene. Slik vil det bli mindre behov for transport, og det vil bli lettere å legge opp buss/trikk/t-baner slik at man kan komme seg til jobb/skole uten å kjøre bil.

Dessuten er det ikke den to ukers lange campingferien som slipper ut mest CO2, og folk flest har nok også råd til å betale bensin/diesel til campingferien, men det er all den overflødige bilkjøringa i hverdagen man bør prøve å få begrenset.

Det BLIR fort dyrt på campingferie da. Og man vil ikke bruke så mye penger på kjøring, men selveste ferien. Det er hvertfall sånn jeg tenker.

Ikke straffes nei. Hvis du synes det er en strff å skulle ta ferie, ville jeg latt det være. Det er ingen som tvinger deg og det er kun i velstandsland som norge vi ferierer så mye som vi gjør! Vi er sinnsyke når det gjelder feriering...

Nå snakker ikke jeg om kun ferie, men noen har rett og slett ikke mulighet til kollektiven. Og skal disse bli straffet? Mener du virkelig det?

Mitt tips: Reis på ferie i nærområdet. Ta heller noen få, lange ferier lenger bort en sjelden gang. Da sparer du miljøet og du sparer penger. (denne var ment til alle, ikke bare til quote)

Jeg liker å oppleve nye steder jeg, nærområdet har jeg hvert nok i. Beklager, men så egoistisk er jeg.

Ellers må jeg si meg enig med Nirm, Norge setter kun opp avgiftene. Og det skal gå til nye veier, det skal gå til ditt og det skal gå til datt. Men merker vi noe? og hvor dyrt skal det bli for f.eks Oslo-folk som skal til lillehammer nå? Det settes jo opp 4(?!) nye bomringer bare på den strekningen (greit man klarer nok å kjøre unna dem, og det hadde jeg jagu meg gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må både le og gråte av denne korttistenkningen og egoismen... Noen av disse argumentasjonene er jo helt latterlige! Man velger da ikke bort å feriere i et land fordi bensinprisene er høye? Er det det man sjekker før man skal reise? "skal vi se... Idaho, der er det billig bensin... DIT drar vi på ferie dere!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det mange sier om at vi må gjøre noe for å minke ned konsekvensene av den globale oppvarmingen, men det er mange måter å gjøre det på. Selv mener jeg tiltak som f,eks å senke prisene på biler, få bedre veier og mer fleksible ruteavganger med tanke på kollektivtransport vil være en start! Dessuten mener jeg det bør satses mer på båttransport. Gjerne frakte varer o.l med båt i stedet for fly/lastebil. Spesielt på vestlandet vil dette være mer lønnsomt, da her er veldig lite tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompengene stiger, piggdekkavgift, de tenker på å øke prisene på å passere bomringen i rushtiden og økte drivstoffavgifter...

Og det finnes jo mer miljøvennlige biler enn disse SUVene "alle" skal ha. Trafikketaten i Oslo kjører med hybridbiler. EL biler finnes på markedet.

Selvfølgelig skal man tenke på framtiden, men mener du seriøst at folk skal bruke 4-5 timer til jobb for å være miljøvennlig, når reisa egentlig tar ca bare 2 timer? Har selv alltid valgt kollektiv framfor bil når det har vært mulig (pendla Fredristad - Gardermoen med buss til jobb eks). Men kollektivtilbudet er for dårlig for de som ikke jobber "normal" arbeidsuke...

Nei, jeg synes IKKE folk skal det; det er derfor jeg har understreket flere ganger at det er umulig å gjøre noe dersom man ikke senker prisene OG øker tilretteleggingen, avgangene og rutene i kollektivtrafikken.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes IKKE folk skal det; det er derfor jeg har understreket flere ganger at det er umulig å gjøre noe dersom man ikke senker prisene OG øker tilretteleggingen, avgangene og rutene i kollektivtrafikken.. :lol:

Da henger jeg litt mer med. Dessverre frykter jeg at politikerne kommer til å skru opp avgifter FØR de tilrettelegger kollektivtilbudet... (Men tenk så digg å reise til jobb med buss egentlig, nesten to timers ekstra søvn hver dag. :lol: )

Noen som gidder å virkelig forklare prinsippet med klimakvoter forresten? For enkelte virker det litt "å kjøpe seg god samvittighet" egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som gidder å virkelig forklare prinsippet med klimakvoter forresten? For enkelte virker det litt "å kjøpe seg god samvittighet" egentlig.

Det har selvsagt positive og negative sider. Det jeg ser av positivitet i det, er at man starter rensing av utslitt der det er aller værst, før man tar de mindre utslippene. Altså får man raskt en stor virkning og for billig penge. Tanken er at det også skal gjøres mye i norge, men man tar i kina først. På den måten er det billig å gjøre en stor forbedring. Jeg synes det er veldig veldig bra, så lenge det ikke stopper der, med at "nå har vi gjort vår del av jobben".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bevist at de har sett hvithai i Plymouth? Så vidt jeg vet er det aldri bekreftet at det er hvithai rundt Storbritannia, og jeg har foreløpig ikke hørt om noe i Plymouth. Dog er det eksperter fra Plymouth som ofte uttaler seg dersom det hevdes at noen har sett hvithai, fordi National Marine Aquarium ligger der.

Ja, kan hende det var det jeg leste :lol: men er vel litt usannsynlig at en hvithai kommer til Norge? :s

Aina&Kaizer

Ligger ikke Norge littegranne foran Hellas i utvikling da? Jeg syns det bare er bra at Norge "maser" om det, NOEN må jo gjøre det.

Jojo, men som sagt lenger fram, hvorfor skal Norge gjøre så mye, når andre land nesten ikke gidder?

Man merker jo selvsagt forandringer her til lands, man trenger ikke være blind for å ikke se/merke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan hende det var det jeg leste :lol: men er vel litt usannsynlig at en hvithai kommer til Norge? :s

*klippe*

Jeg fortsetter litt OT: foreløpig er det veldig lite sannsynlig at hvithai kommer til nordiske farvann. Selvfølgelig kan det i teorien forekomme at en hvithai forviller seg opp hit, dog er det omtrent like sannsynlig som at en tropisk papegøye skulle komme til norske skoger. Likevel er jeg sikker på at dersom den globale oppvarmingen fortsetter (= høyere vanntemperaturer og så videre), så vil hvithaien muligens utvide sitt leveområde. Hvithaien er dessverre såpass sjelden per dags dato, så det er liten sannsynlighet for at den blir sett i norske farvann i løpet av den nærmeste framtid.

Ellers kan jeg jo nevne at "haihysteriet" i England, som jeg har fått med meg, sannsynligvis kun inkluderer brudge (basking shark) og enkelte andre mer eller mindre ufarlige haiarter (som av uerfarne "haipersoner" kan oppfattes som farlige arter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter litt OT: foreløpig er det veldig lite sannsynlig at hvithai kommer til nordiske farvann. Selvfølgelig kan det i teorien forekomme at en hvithai forviller seg opp hit, dog er det omtrent like sannsynlig som at en tropisk papegøye skulle komme til norske skoger. Likevel er jeg sikker på at dersom den globale oppvarmingen fortsetter (= høyere vanntemperaturer og så videre), så vil hvithaien muligens utvide sitt leveområde. Hvithaien er dessverre såpass sjelden per dags dato, så det er liten sannsynlighet for at den blir sett i norske farvann i løpet av den nærmeste framtid.

Ellers kan jeg jo nevne at "haihysteriet" i England, som jeg har fått med meg, sannsynligvis kun inkluderer brudge (basking shark) og enkelte andre mer eller mindre ufarlige haiarter (som av uerfarne "haipersoner" kan oppfattes som farlige arter).

Veldig OT: men jeg er vettskremt for fisk over en viss størrelse uansett (*ler* torsk går greit liksom, alt over der.. Grøss), og jeg kan LOVE deg at jeg ville utvist MYE hysteri dersom en brudge kom for å hilse på når jeg var på svømmetur. Oh, skrekk.

EDIT: Nirm, ja, jeg er HELT enig, det er utroolig digg å ta buss eller tog (dersom det er nok plass selvsagt, og ikke er så dyrt), bare sløve videre helt til man er på skole/arb. plass. Jeg tar myye buss og tog, bor på landet, men her i Rogaland er kollektivtilbudet knallbra, så det er skikkelig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT: men jeg er vettskremt for fisk over en viss størrelse uansett (*ler* torsk går greit liksom, alt over der.. Grøss), og jeg kan LOVE deg at jeg ville utvist MYE hysteri dersom en brudge kom for å hilse på når jeg var på svømmetur. Oh, skrekk.

EDIT: Nirm, ja, jeg er HELT enig, det er utroolig digg å ta buss eller tog (dersom det er nok plass selvsagt, og ikke er så dyrt), bare sløve videre helt til man er på skole/arb. plass. Jeg tar myye buss og tog, bor på landet, men her i Rogaland er kollektivtilbudet knallbra, så det er skikkelig deilig.

Du er herved den første jeg har hørt om med fiskefobi *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT: men jeg er vettskremt for fisk over en viss størrelse uansett (*ler* torsk går greit liksom, alt over der.. Grøss), og jeg kan LOVE deg at jeg ville utvist MYE hysteri dersom en brudge kom for å hilse på når jeg var på svømmetur. Oh, skrekk.

EDIT: Nirm, ja, jeg er HELT enig, det er utroolig digg å ta buss eller tog (dersom det er nok plass selvsagt, og ikke er så dyrt), bare sløve videre helt til man er på skole/arb. plass. Jeg tar myye buss og tog, bor på landet, men her i Rogaland er kollektivtilbudet knallbra, så det er skikkelig deilig.

Hehe, fint vi er 2 med fiskefobi :lol:

Alt over str til en torsk, så løper jeg på vannet.. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men som sagt lenger fram, hvorfor skal Norge gjøre så mye, når andre land nesten ikke gidder?

Hvis alle tenker sånn blir det i alle fall ikke gjort noe. Kanskje hvis Norge gidder så gidder andre land og etter hvert fordi de finner ut at "ja, det var jo lurt, tjo og hei, hurra for global nedvarming". Mulig jeg er naiv, men.

Og angående turisme: Hvis vi prioriterer at folk skal få dra på ferie jorda rundt og later som at vi ikke ødelegger klimaet, så har vi jo ikke noen steder å feriere om en del år fordi alt er forurenset eller oversvømt eller innvadert av hvithai eller et eller annet. Jeg syns ikke det er så veldig trist hvis folk ikke får dra jorda rundt hvis det kan være med å redde klimaet, selv om turisme kanskje ikke er det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så veldig trist hvis folk ikke får dra jorda rundt hvis det kan være med å redde klimaet, selv om turisme kanskje ikke er det største problemet.

Det kommer an på hva slags turisme, det. Flyturer type Norge-Thailand er enormt forurensende... Jeg husker det ble gjort en undersøkelse en gang (på FBI på NRK1 var det vel) hvor de sammenlignet det økologiske fotavtrykket til en som bodde i leilighet, ikke kjørte bil, spiste økologisk og kortreist mat osv med en som bodde i stor enebolig og kjørte langt til jobb hver dag. Sistnevnte tok kun kortere flyturer, mens førstnevnte spanderte på seg en ferietur et godt stykke unna. Det var den som ellers levde veldig miljøvennlig som hadde det klart største økologiske fotavtrykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan hende det var det jeg leste :lol: men er vel litt usannsynlig at en hvithai kommer til Norge? :s

Jojo, men som sagt lenger fram, hvorfor skal Norge gjøre så mye, når andre land nesten ikke gidder?

Man merker jo selvsagt forandringer her til lands, man trenger ikke være blind for å ikke se/merke det...

Eneste postitve med global oppvarming. Kunne dra på haisafari i Oslofjorden! *glede seg*

Men fra spøk til alvor.

Norge er et av verdens rikeste land. Synes det medfører at vi må gjøre noe ja. Dersom alle skal sette seg på gjerdet og vente på at noen andre gjør noe, så vil jo ingenting bli gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, på tide med dagens lille alvorstale fra meg. Som født i verdens rikeste land har vi ENORME muligheter; muligheter som svært få andre har. Vi får kunnskap gjennom god og langvarig skolegang. Å være født i Norge er en ufattelig velsignelse, for å bruke et sånt ord, men det medfører også ansvar. Vi kan ikke bare sitte på gjerdet, vi må bry oss, vi må lære og vi må lære bort. Vi må bruke de mulighetene vi har fått, og prøve å bruke det til alles gode.

Vi har ansvar for å BRY oss, vi har ansvar for å tenke fremover og lete etter nye løsninger; fordi vi KAN, fordi vi VET og fordi vi har MULIGHETEN. Vi har ingen unnskyldninger. Vi VET hva som forurenser, og til en viss grad vet vi også konsekvensene av det. Vi VET hva som kan gjøres for å bremse utviklingen, og vi har både råd og mulighet til å gjøre det. Dette er noe som i aller høyeste grad også angår oss, vi kan jo ikke lukke øynene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste postitve med global oppvarming. Kunne dra på haisafari i Oslofjorden! *glede seg*

Men fra spøk til alvor.

Norge er et av verdens rikeste land. Synes det medfører at vi må gjøre noe ja. Dersom alle skal sette seg på gjerdet og vente på at noen andre gjør noe, så vil jo ingenting bli gjort...

For å spøke videre, så er jeg veldig enig angående den haisafarien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haier kan man se på tv. Helt risikofritt, og hvis det blir kjedelig er det bare å bytte kanal. :lol:

Det er jo risikoen som er halve moroa! Det må jo være en fantastisk opplevelse å være under vann med hai, spesielt hvithai (heeelt objektivt selvsagt, med tanke på at dette er min store drøm :lol:).

Ellers kan jeg jo nevne, i forbindelse med tidligere innlegg i denne tråden, at det var et program om hvithai i britiske farvann i dag. Også dette programmet konkluderte med at det i teorien kan være hvithai i disse områdene, men det er ennå ikke bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...