Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter

IM

Recommended Posts

Skrevet

Er sikkert fler her inne som har gjort det samme som meg, men er litt stolt nå, så må bare skrive det.

Willy reagerte med eksem på tørket lever, så å lage godbiter av det var helt uaktuelt. På Bjerke i helgen hadde jeg kokt en kyllingfilè som jeg hadde med meg oppskåret i en pose. Veeldig klissete ja!

I går kokte jeg en til for å dra på ringtrening, fortsatt klissete, men til morgene i dag kom jeg på at jeg skulle prøve å tørke resten av bitene.

La dem utover bakepapir på en plate, og satte dem inn i ovnen på 100grader og varmluft! Har stått i ca 3 t nå, og er knusk tørre. Måtte spørre bikkjene om de var godkjent, og de kastet seg over og ville ha mer! :wub: jippi!

Så nå skal jeg på butikken og kjøpe hel høne, siden det er myyye billigere enn kyllingfilè, og koke og lage godbiter!

Genialt! :D

skikkelig fornøyd jeg! :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk for supert tips!

Skal absolutt prøve det, Willyen min er utrolig kresen så alle nye ting taes i mot med takk.. :console:

Har tørket blodpudding i ovnen, det var godkjent, og kan anbefales.. :)

Da er det jo bare å kutte blodpuddingen i små biter, og inn i ovnen på 50-70 grader over natten.. :P

Eneste er at det lukter litt... :rolleyes:

Skrevet

Dette var fine tips! Her var det ungene som kom på en kjempeide synes jeg. Kremtopping! Det var igjen litt på en boks etter et selskap og både ungene og bikkja sto som tente lys for å få smake. Da har jeg med hell brukt den under trening etterpå. Må ha litt store lommer på jakka da, men hunden jobber veldig bra for en liten sprut :console:

Skrevet

føler det enkleste og minst grisete er tuber med leverpostei og bacon/skinkeost. Tar tuben i lommen og så bare trykker en ut litt belønning ved behov. :console: (kanskje ikke så godt for intensiv trening, men på turer er det ypperlig for ymse ting vi trener på)

Skrevet

Jeg skjærer opp både blodpudding og fiskepudding i terninger og tørker i ovnen (kan selvsagt brukes uten å tørke de først, men det blir klissete). Jeg har erfaring med at hunden liker de best hvis de fremdeles er litt myke inni, så jeg tørker de bare slik at de er tørre på utsiden, ca ti-femten min på 175 grader. Fiskepudding skal man følge godt med, for de blåser seg opp og blir helt hule og fyllt av luft hvis de ligger for lenge, og da smaker de lite og ingenting. Pølsebiter kan også gjøres mindre klissete på denne måten, men de skrumper godt inn etterhvert, så skjær litt større biter enn du har tenkt å belønne med, så krymper de til passende størrelse. Alt dette setter jeg på ca 175 grader i 10-15 min.

Skrevet
Jeg skjærer opp både blodpudding og fiskepudding i terninger og tørker i ovnen (kan selvsagt brukes uten å tørke de først, men det blir klissete). Jeg har erfaring med at hunden liker de best hvis de fremdeles er litt myke inni, så jeg tørker de bare slik at de er tørre på utsiden, ca ti-femten min på 175 grader. Fiskepudding skal man følge godt med, for de blåser seg opp og blir helt hule og fyllt av luft hvis de ligger for lenge, og da smaker de lite og ingenting. Pølsebiter kan også gjøres mindre klissete på denne måten, men de skrumper godt inn etterhvert, så skjær litt større biter enn du har tenkt å belønne med, så krymper de til passende størrelse. Alt dette setter jeg på ca 175 grader i 10-15 min.

Dæven, nå forsto jeg plutselig hvorfor Sofus mistet interessen så fort jeg hadde hatt fiskepuddingen i ovnen.. Hehe.. har ikke slått meg engang dette!

Skrevet

Jeg steker kyllingkjøtt/hønsekjøtt i ovnen i en ildfast form til den er gjennomstekt. Har hvitløk i formen samtidig, det er nok til en liten smakforsterker på kjøttet som hundene går ville etter. Kjøttet blir ikke klissete når det stekes synes jeg. Tørker jeg de er hundene langt fra like ivrige.

Skrevet

Gjett om dette var vellykket 'a!?!! Tørket pølsebiter i ovnen, og bikkja gikk ved siden av meg som om han aldri hadde gjort annet! Dette var skikkelig moro! (Vi øver på å gå pent i bånd). Hadde kontakt med ham mer nå enn siste 7 dager tilsammen tror jeg! :P

Takk for supert tips! Gjett hvem som skal kjøpe høne i morra? Pølse var suksess, høne blir sikkert enda bedre!

Klem til deg! :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...