Gå til innhold
Hundesonen.no

Fulltidsjobb og hund?


Lurvefranzen

Recommended Posts

Hei!

Jeg bare lurer på en ting. Det er sikkert mange av dere som har sånn vanlig 08.00-16.00 jobb. OG dere har hund! Jeg har tenkt å skaffe meg min egen hund når jeg blir voksen, men lurer litt på hva folk gjør om man har en vanlig jobb der man er vekke hele dagen? Er ikke noe kjekt å la hunden være hjemme alene mange timer i strekk, spesielt ikke som valp!

Hva kan gjøres? :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tanken på det selv å la hunder ligge hele dagen alene. Men jeg har en samboer og han jobber kveld og natt, så hunden blir ikke alene. Jobber på skift. Hadde jeg ikke hatt samboer eller at vi begge jobbet likt, ville jeg prøvd å fått hatt med hund på jobben (det gjorde jeg den første tiden), eller finne hundepass noen dager i uken.

En hund kan trenes opp til å være alene hjemme, mens noen igjen aldri vil godta det. De aller fleste hundene ligger alene om dagene mens folk er på jobb, så det er det som er mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Shetland Sheepdog er en rase som klarer seg fint alene hjemme om dagene?

Nå er vel ikke det akkurat rasebetinget men.. Sheltien er ihvertfall en tilpasningdyktig rase, og mine 3 greier seg helt fint om jeg er borte en dag innimellom ihvertfall. Med riktig tilvenning går nok det helt fint :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er hjemme alene hver dag ( 10 timer ). Har ikke mulighet for å ha henne med på jobb ( ikke lov ), så hun er hjemme. Reiser selvsagt ikke fra henne på kvelden igjen, da er vi sammen.

Hun er vandt til dette og det går helt fint.

( hun var selvsagt ikke så lenge alene som valp ).

Det jo bare sånn at de fleste av oss jobber og da har man ikke så mange andre muligheter. Tror ikke hunder lider av dette, så lenge man aktiviserer hunden på ettermiddagen/kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkt på dette fra du får valpen, og tren på dette i tidlig stadie. De aller fleste hunder lærer seg å være alene, mens noen kan få seperasjonsproblemer (som min har og da vet jeg at hunden ikke har det så bra alene hjemme og dermed sliter det på meg når jeg må være borte og det blir mye bekymringer og tull.)

Noen får skikkelig angst og ødelegger ting, og er seriøst engstelig. Det er ikke veldig vanlig, men greit å ha i bakhodet, slik at man kan ta dette seriøst og trene fra dag en.

Noen raser er mer utsatt enn andre, som feks boxer og dobermann har jeg hørt at flere plages med seperasjonsangst. Du kan høre med oppdrettere av sheltie om dette er noe som går igjen i denne rasen. Har også lest i rasebeskrivelser/presentasjoner at noen raser ikke trives alene osv, og da bør man jo være obs.

Det som også går an er å ha selskap, som feks en katt eller noe. Og legger man vekt på trening fra valpetiden går det nok helt fint. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hundene hjemme alene fra halv åtte til halv fire. Mens jeg er på skolen. Samboer jobber tre skift. så enten sover han halve tiden jeg er borte, eller hele, eller så er han på jobb.

jeg løser min samvittighet i hvert fall, med at jeg står opp 1 time tidligere enn jeg hadde måttet og går en god tur med dem (har en runde på tre kvarter ca). Da har hunden fått luftet seg og er fornøyd. De ligger enten i buret (som er kjempesvært!) eller i stua. Kommer litt an på været. (våte hunder i stua er ikke sååå kult.. :D)

Når jeg kommer hjem er det full fart ut å gå tur, mens den andre i huset lager middag. :wub: Vi har fått inn en god rutine, og hundene ser ut til å takle det bra.

Men valpetid er selvfølgelig noe helt annet. Når jeg en gang skal ha valp, skal jeg prøve å få fri 14 dager i hvert fall fra valpen kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre hunder og alle er alene hjemme hele dagen da vi er på jobb. Ingen mulighet til å ta dem med (jobber på sykehus) og de er blitt vant til det helt fra starten.

Det er heller ingen hundepassere eller mulighet til å gå hjem og lufte dem så svaret vårt er hundegård. Resten av tiden er de med oss og blir aktivisert. Trygge og harmoniske hunder og ingen av dem har noe i mot å være i hundegården.

Sånn ER det bare - vi kan ikke slutte i jobb heller fordi vi har hund... Jeg tipper vel at mine tre bikkjer får mer trim og trening enn de andre bikkjene bor bor hos de hjemmeværende i nabolaget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bare lurer på en ting. Det er sikkert mange av dere som har sånn vanlig 08.00-16.00 jobb. OG dere har hund! Jeg har tenkt å skaffe meg min egen hund når jeg blir voksen, men lurer litt på hva folk gjør om man har en vanlig jobb der man er vekke hele dagen? Er ikke noe kjekt å la hunden være hjemme alene mange timer i strekk, spesielt ikke som valp!

Hva kan gjøres? :icon_fun:

Jobber fulltid så mine hunder er alene mellom 7,5 og 9 timer mandag - fredag hver uke, også litt i helgene. Jeg ser ikke på det som noe problem, de klarer seg fint.

Tok ut ferie når Birk var valp, var hjemme i 2,5 uke slik at han gradvis fikk venne seg til å være alene hjemme. Den neste måneden var min daværenede samboer hjemme i lunsjen å luftet hundene slik at vi slapp uhell.

Skjønner ikke helt hva du mener med "Hva kan gjøres?" - jobb må man jo stort sett ha for å få tingene til å gå rundt, og ikke minst pengene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full jobb, og da må hunden være alene hjemme (9-10t). Dette har gått veldig bra. Hun får en tur før jeg går om morgenen og det første jeg gjør er å gå tur med henne når jeg kommer hjem. Da hun var valp tok jeg ut litt ferie for å venne henne til å være alene, samt avsp fra jobben slik at hun fikk kortere dager. Men er ikke alle arb plasser det går på. Ellers reiste jeg hjem i pausen og luftet henne, da jeg bodde rett ved arb plassen. Det viktigste er at de venner seg til å være alene litt om gangen. Den forrige hunden min kunne ikke være alene, så da måtte jeg få familie til å passe henne mens jeg var på jobb eller skulle andre steder.(Ikke alle er like heldig som har det i nærheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - full jobb OG hunder hjemme.

Tar ut ferie, og bruker avspasseringstimer slik at en ny valp ikke må være alene så veldig lenge - men samtidig har jeg jo en enorm hjelp av andre hunder i huset, så den evt. valpen har jo godt med selskap. Det tar selvsagt litt lengre tid å få valpen renslig, men ellers har jeg ikke sett noen problemer med den løsningen.

Jeg forlater valpen "alene" (dvs med de andre hundene) nærmest fra dag EN. Alle mine hunder er vant til at jeg stikker ut en tur litt nå og da uten å ha med noen av dem. Og jeg har ennå ikke (bank i bordet!) ikke hatt noen problemer med hunder som står og hyler på dagtid.. Litt gnaging her og der skjer, selvsagt. Men DET er jo bare sånt man må regne med, når man velger å ta inn hunder i huset.

Jeg er virkelig ikke sikker på hva jeg skulle ha gjort hvis jeg ikke hadde noen andre hunder OG skaffet meg en ny valp, jeg.. Jeg kan heller ikke ha med hunden på jobb, annet enn i bilen selvsagt.

Men endel gjør jo det også - og det funker visst veldig bra, det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...