Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekk gikk ikke så bra, hehe.


Torunn1

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve å lære Nemo dekk i går, men det gikk ikke så bra. Jeg gjorde som det står i boken. Hunden sitter fint, jeg fører godbiten hurtig ned og fremfor hunden. I boken står det da at hunden skal dekke. (de andre hundene mine og gjorde det) Men hva gjør Nemo? Han tar hodet ned til bakken, og stirrer! :D Jeg prøvde fort, og sakte, men han sitter bare og ser. Jeg kunne ikke annet enn å le! :lol:

Alt skal ikke være like lett! Hehe.

Forresten noen som vet når neste hundesport kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å føre godbiten litt under beina på hunden? så han bakker bakover? Hadde litt problemmer med dette selv. Ett godt tips er å bruke en planke og føre godbiten inn under planken slik at hunden dekker for å komme under planken å få godbiten. Ble litt rotete forklart, men håper du forsto det. :lol: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Må være noe med kommandoen dekk nå fortiden. Omtrent alle valpeeiere jeg har snakket med i det siste har slitt litt med det :lol:

Neste hundesport blir sendt ut fra NKK den 20. August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å føre godbiten litt under beina på hunden? så han bakker bakover? Hadde litt problemmer med dette selv. Ett godt tips er å bruke en planke og føre godbiten inn under planken slik at hunden dekker for å komme under planken å få godbiten. Ble litt rotete forklart, men håper du forsto det. :lol: Lykke til!

Eller vente ut. Legge knyttneve med godbit i på gulvet og sette seg med lydbok og bare vente... De fleste valper vil da prøve veldig mange alternative måter å få tak i godbiten, men til slutt vil den også prøve å legge seg. Og da åpner pandoras box seg! Jubel og glede! Med denne metoden slipper du å ta vekk planken etterhvert. Jeg har tregangers regel. Når den delen har funket tre ganger etter hverandre så øker du brutalt vansklighetsgraden. Som f.eks å ikke legge hånden helt ned på bakken. Så sånn i prinsippet bør du klare å få en dekk i løpet av ett par dager om du er flink og tør øke vansklighetsgraden kjapt nok :D

Lykke til med småtten! Brått går det opp for h*n hva du mener og kan ikke dekke nok... og da sliter du med neste ting, som ikke funker som det står i boka... (dumme boka som juger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med småtten! Brått går det opp for h*n hva du mener og kan ikke dekke nok... og da sliter du med neste ting, som ikke funker som det står i boka... (dumme boka som juger)

Hehe, bøker lyver alltid! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde og problemer med dekk, og vi brukte noe lignende som plankemetoden. Vi satte oss ned og laget en tunnel med foten og førte godbiten under. Et par repetisjoner av det så kunne vi lokke på vanlig måte. Vi prøvde å vente han ut men hverken vi eller valpis hadde tålmodighet til det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en blanding av beagle og drever, som jeg hadde med på lydighetskurs, og han nektet plent å dekke! ikke snakk om! Instruktørene prøvde, men han ville bare ikke! Til slutt var det en av de andre på kurset som så snillt delte bort litt av godbitene sine. Vafler! Da ble det plutselig fart på sakene :lol: Vet ikke om vaffler er fasiten her altså, kom bare på det når jeg leste innlegget ditt.

Som nevt tidligere her, så kommer man langt med en god porsjon tålmodighet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å lære Nemo dekk i går, men det gikk ikke så bra. Jeg gjorde som det står i boken. Hunden sitter fint, jeg fører godbiten hurtig ned og fremfor hunden. I boken står det da at hunden skal dekke. (de andre hundene mine og gjorde det) Men hva gjør Nemo? Han tar hodet ned til bakken, og stirrer! ;) Jeg prøvde fort, og sakte, men han sitter bare og ser. Jeg kunne ikke annet enn å le! :D

Alt skal ikke være like lett! Hehe.

Forresten noen som vet når neste hundesport kommer ut?

i stedenfor å lokke og bruke hjelpebetingelser, så klikk og gi godbit når han ligger inne fks. på et eller annet tidspkt legger han seg. enten det er for å hvile, eller sove.... :D dumt å venne dem til håndbevegelse og kroppsspråk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å føre godbiten litt under beina på hunden? så han bakker bakover? Hadde litt problemmer med dette selv. Ett godt tips er å bruke en planke og føre godbiten inn under planken slik at hunden dekker for å komme under planken å få godbiten. Ble litt rotete forklart, men håper du forsto det. :lol: Lykke til!

Du kan gjøre akkurat det samme med foten din, har funket greit på de valpene på kurs hvor den tradisjonelle metoden ikke funker, dersom du ikke velger shaping da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette handler om tolmodighet. Man må bare vente til hunden legger seg. Jeg holdt en godbit i en lukket hånd ved bakken og ventet på at han la seg. Funka veldg bra. Men husk at en stresset/redd hund som oftest ikke vil legge seg. Men som sagt, tolmodighet er tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å finne et mykt sted hvor hunden ellers pleier å ligge (f.eks seng, dyne, teppe) og så forsøker du med å holde en godbit i en knyttet hånd ved bakken der? Hvis hunden er vant til å ligge der vil den trolig gjøre det igjen. Så kan en gradvis bevege seg mot andre overflater når dekk/ligg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...