Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta med små valper på utstilling

Nirm

Recommended Posts

Traff på en valp på 6 uker på Bjerke i dag. H*n som hadde den sa i hvert fall at den var det, og jeg misstenker at det er oppdretter også. Aner jo ikke om mor var med eller ikke, men det virket som de hadde med seg noen kullsøsken også. Og de hadde den ene valpen med seg rundt i det minste.

Men er dette tillatt? De er jo ikke vaksinerte. Men er det andre regler på det?

Syntes ikke så små valper har så mye å gjøre på en utstilling da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei det er ikke lov i hht til nkk sine regler. Orker ikke å finne linken nå, men det står at valper skal ha vaksinasjon ikke eldre enn 14 dager.. Dette er å forstå som at de SKAL være vaksinerte for å få adgang. Det er forøvrig andre hunder som er forbudt på utstillingsplassen også, bla aggresive hunder, tisper i løpetid, døve hunder, tisper med valper yngre enn 4 uker... bare for å nevne noen andre som også bryter reglene over en lav sko...ARGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er riktig som Gråtass her sier at valper skal selvsagt være vaksinert, og i tillegg er det jo 14 dagers karenstid fra første vaksine.

Dog vil jeg korrigere Gråtass litt pga påstanden: "Det er forøvrig andre hunder som er forbudt på utstillingsplassen også, bla aggresive hunder, tisper i løpetid, døve hunder, tisper med valper yngre enn 4 uker."

Tisper med løpetid har helt klart adgang, da det er tillatt å stille de i eksteriørbedømmelse. Ellers sier regelverket at hun ikke kan delta dersom: - den er syk, den har utøy, er blind og/eller døv, er mer enn 5 uker drektig eller har valper under 8 uker.

Det står ikke at den ikke får være på utst.området - kun at den ikke får delta.

Under vaksinebestemmelsene står det bare at "Hunder må være vaksinert...bla, bla..." - ergo gjelder dette for adgang på selve området.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dog vil jeg korrigere Gråtass litt pga påstanden: "Det er forøvrig andre hunder som er forbudt på utstillingsplassen også, bla aggresive hunder, tisper i løpetid, døve hunder, tisper med valper yngre enn 4 uker."

Tisper med løpetid har helt klart adgang, da det er tillatt å stille de i eksteriørbedømmelse.

Helt sikkert riktig det du skriver, jeg orket ikke finne linken og skrev bare etter hukommelsen..

Men etter min ringe hukommelse er det fortsatt ikke anledning til å ta med løpetisper på stevneplassen i LP, så hvordan løser man det, hvis man har LP og eksteriør på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert riktig det du skriver, jeg orket ikke finne linken og skrev bare etter hukommelsen..

Men etter min ringe hukommelse er det fortsatt ikke anledning til å ta med løpetisper på stevneplassen i LP, så hvordan løser man det, hvis man har LP og eksteriør på samme sted?

Klippet fra NKK lydighets regler

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...