Gå til innhold
Hundesonen.no

Imot testing av avlsdyr?


dorab01

Recommended Posts

Hei hei alle sammen tenkte jeg skulle høre deres mening litt om dette her.

Vi hadde en frytelig interesant til dels skremmende topic på ett rase forum. Hvor det var snakk om Krav for å godkjenne valpekull i raseklubben. Her mente jeg at utstillings resultat (ikke bruksrase) og testing av diverse sykdommer skulle bli innført for å beholde denne rasens egenskaper. Her ble jeg altså fullstendig halshugd til de grader at jeg nesten er skjokert. De største opdretterne (og de mest kjente ) syntes dette var håreisende å teste hunder for sykdom for perfekte valpe for man jo ikke uansett og at opdretteren burde vurdere om hvorvidt dette er nødvendig. Jeg er rett og slett skremt av denne tankegangen og det må jeg helt ærlig inrømme! Så hva synes dere? Fyr løs! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden man aldri har sjekket det før, hvordan kan man vite at alle de andre avsdyrene ikke har hatt det da? Selv om sykdommen ikke er utbredt synes jeg man skal teste. Kanskje man får seg en overaskelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden man aldri har sjekket det før, hvordan kan man vite at alle de andre avsdyrene ikke har hatt det da? Selv om sykdommen ikke er utbredt synes jeg man skal teste. Kanskje man får seg en overaskelse :wub:

Så du mener at man skal teste alle avlsdyr for absolutt alt som kan testes for? Det finnes utrolig mye man KAN teste for, men hva er grunnen så lenge det ikke er utbredt på rasen og dermed ikke er et reelt problem for rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for å få en klarhet i dette at man skulle tste for patella da denne rasen har hatt en god del situasjoner i hvertfall de siste årene hvor valpene hadde alvorlig grad av patella. samt hjertelidelser. Og for meg å si at dyrlegene er dårlige er en tynn unskyldning. Jeg ønsker ikke at dette skall bli en hd rase hvor annen ver hund er syk og da må man ta fra begynnelsen av og ikke avle videre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever at foreldrene til valpene mine er testet for PL og PRA. en hver seriøs oppdretter av chihuahua gjør dette. Ser ikke noe grunn for at oppdrettere av andre raser ikke skal sjekke sine avlsdyr for sykdommer som er vanlige på sine raser.

Synes det er respektløst over for en rase og enkeltindivider å ikke gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis en rase har problemmer med nedarvete sykdommer som kan være invalidiserende eller dødlige er det klart man skal prøve å gjøre noe med det, og da må man jo teste foreldredyr.

Det viktigste av alt er jo å ikke dobble feil, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...