Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har fått et sår på foten...

BareLinn

Recommended Posts

Skrevet

Som overskriften..

Jeg har fått et sår på foten..

Ikke klør det..Ikke gjør det vondt.. Merker det ikke..

Men begynner å lure hva det kan være...

Kan jo ikke gå uten sokker åsånn fordi det ser så stygt ut.. :wub:

Prøvde å ta et par bilder så dere kan se..

Det går liksom i en slags sirkel...

Hatt det sikkert en 3-4mndr nå.. Det gjør vondt om jeg smører det med hudkrem..

Prøvde det for å se, men det svei jo som f***.... ;)

Hva kan det være?

Som sagt..Hatt det lenge, men ikke tenkt over det før... Derfor har jeg ikke tatt det opp hos legen heller...

Skrevet

Enig med de over her. Det kan se ut til at du har fått ringorm. Ta en tur til legen du og få deg behandling, så slipper du å tenke noe mer på det.

Skrevet

Idag har jeg vært på apoteket..og spurt etter kremer...

Meen...Må nok til legen..

Hun på apoteket trodde det kunne være ringorm..(Hun så ikke ringen)

Men hørtes sånn ut... og også kunne det være flott..men tror ikke det..

Legetime bestilles på mandag, så får vi se..

Veldig usikkert..for dette klør jo ikke i hele tatt... :)

Skrevet

Jeg har hatt ringorm på armene da jeg var liten, og det klør ikke. Det ser bare stygt ut. Tar en god stund før det går vekk også. Dessuten er det VELDIG smittsomt for dyr (har iallefall jeg fått høre) så ikke ha nærkontakt med dyr på en stund.

Skrevet
Jeg har hatt ringorm på armene da jeg var liten, og det klør ikke. Det ser bare stygt ut. Tar en god stund før det går vekk også. Dessuten er det VELDIG smittsomt for dyr (har iallefall jeg fått høre) så ikke ha nærkontakt med dyr på en stund.

Det er veldig smittsomt ja, både fra menneske til dyr, og fra dyr til menneske. Vi fikk en hest på stallen en gang med ringorm, og man ble anbefalt å vaske seg grundig etter å ha vært i kontakt med denne. La meg si det det sånn: mer eller mindre samtlige som ikke overholdt denne anbefalingen, fikk ringorm.. Så da regner jeg med at dette også kan smitte fra menneske til dyr <_<

Skrevet

Sånn... ENDELIG !

Endelig fikk man tak på en lege.. Fikk bare tlf-time da det er så fullt..

Men det visste seg at det ER ringorm.. Fikk beskjed om at det er noe som går

vekk av seg selv etterhvert.. Måtte bare smøre meg med tålmodighet.. :lol:

Ellers kunne jeg dra på Apoteket å kjøpe Canesten..

Det skulle visst funke..

Så nå står jeg på tur ut døren på vei til Apoteket.. :P

Takk for gode råd :)

MEN..Jeg har åsså et annet problem nå.. :rolleyes:

Jeg ble nemlig operert for blindtarmsbetennelse 25nov.05..

Og det var en sånn kikhullsoperasjon..

Saken er at di gikk jo inn naveln (Har arr der), og to små hull på 1,& cm litt lenger ned..i lysken..

Men...Nå har det begynt å verke ut av naveln..

Det blir rødt, sårt,og kommer en slags gul veske som lukter helt motbydelig..

Dette glemte jeg selvfølgelig å ta opp med legen, så skal bestille time... Snart !

Fikk tips om at det kan sitte en innvendig betennelse der?

Men aner ikke... ;) Det e rjo sikkert fordi det blir varmt ogsånn der åsså..

Men at det skal lukte så j*vlig? :P

Skrevet

Kom deg til legen, sier nå jeg. Det skal IKKE komme illeluktende puss ut av operasjonssår så lenge etterpå. :lol:

Skrevet
Takk for gode råd :lol:

MEN..Jeg har åsså et annet problem nå.. :rolleyes:

Jeg ble nemlig operert for blindtarmsbetennelse 25nov.05..

Og det var en sånn kikhullsoperasjon..

Saken er at di gikk jo inn naveln (Har arr der), og to små hull på 1,& cm litt lenger ned..i lysken..

Men...Nå har det begynt å verke ut av naveln..

Det blir rødt, sårt,og kommer en slags gul veske som lukter helt motbydelig..

Dette glemte jeg selvfølgelig å ta opp med legen, så skal bestille time... Snart !

Fikk tips om at det kan sitte en innvendig betennelse der?

Men aner ikke... :lol: Det e rjo sikkert fordi det blir varmt ogsånn der åsså..

Men at det skal lukte så j*vlig? :lol:

Litt merkelig at det kommer så lenge etterpå. Men det høres ut som en betennelse. Kontakt legen igjen!

Skrevet

Dere må da ha en legevakt eller noe der dere bor?

Det hørtes skummelt ut, spesielt sååå lenge etter. SÅ jeg hadde ikke tvilt med å kommet meg til lege, og det med engang (hjemme har vi heldigvis "døgnåpen" legevakt)

Skrevet
Blir litt sånn uvel av deler av denne tråden. Sånn egentlig. Håper du får fikset både ringorm og illeluktende gugg..

Enig. Ugh. Anbefaler lege.

Skrevet

Ikke meningen å gjøre noen uvel her asså :lol:

Skal ringe legen imorra..

Så får jeg bare høre hva det er..

Syns det er litt skummelt selv åsså.. :lol:

Skrevet

For å være helt ærlig BareLinn, hvorfor legger du ut tråder om dette!?! Er det virkelig nødvendig?

Er nok neppe mange leger her inne... Bare stusser litt..

Skrevet
For å være helt ærlig BareLinn, hvorfor legger du ut tråder om dette!?! Er det virkelig nødvendig?

Er nok neppe mange leger her inne... Bare stusser litt..

OMG !

Er det noe å ta SÅ på vei for?

Jeg spurte vel først & fremst om det som viste seg å være ringorm ..

Fordi jeg ikke hadde peiling i hele tatt...

Og ser du... Folk ga meg råd,og trodde det var ringorm..

Ja, det var det gitt..

Finnes tråder her inne som er verre enn dette gitt...

Skrevet

Jeg syns også at det blir litt VEL mye informasjon, enkelte ting er litt for "intime" til at man deler det på et offentlig forum. Men det er nå min mening :console:

Skrevet

Jeg må si meg enig i en del andre her.... Det er forskjell fra å være personlig og å bli privat...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...