Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min er redd for biler


Førstegangseier

Recommended Posts

Har skaffet meg en Border Collie som nå er snart 4 1/2 mnd og er verdens flotteste hund! Problemet er dette:

Når vi går langs bilveg viser han tegn til å bli stresset og redd. Han går med halen mellom beina, legger ørene bakover og kryper så langt inntil murveggen langs fortauet som mulig. ;)

Ofte legger han seg rett ned på magen, og venter til bilene har kjørt forbi. Da spretter han opp og er klar for å krype videre. I tillegg drar han veldig i båndet, puster og peser. Dette er fryktelig slitsomt for både hund og eier, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Har sittet sammen med ham på avstand for "å se på bilene", og dette takler han bra. Så fort vi går igjen, er vi tilbake til "square one". Har alltid med godbit, men er fryktlig usikker på hva jeg skal belønne i en sånn situasjon? Jeg vil jo ikke belønne at han kryper langs fortauet, er redd og engstelig?? ;)

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som all desensitiveringstrening: Her gjelder det å gå langsomt fram. Ikke press hunden til å gå langs traffikert vei ennå, men fortsett å sitte og observere bilene på det hunden opplever som trygg avstand, og nærm dere gradvis.

OBS: Dette kan ta uker, måneder. Gå heller for langsomt enn for fort fram.

Målet med bruk av godbit eller annen positiv forsterkning i dette tilfellet, er ikke å belønne en bestemt atferd, men å få hunden til å assosiere trafikk med noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en BC valp, og dette er typisk adferd. I mine øyne ser det ut som han gjeter bilene, ikke at han nødvendigvis er redd de, eller en kombinasjon. Spesielt dette med at han spretter opp med en gang bilen er forbi, og at han kryper- det er typisk for en BC som gjeter biler, og veldig, veldig vanlig. Mitt tips er å trene inn en alternativ handling, som f.eks at han skal ta kontakt med deg eller dytte bort i hånden din med snuten. Begynn på så lang avstand at det går fint og gå sakte, sakte nærmere. Du kan gjerne og få en erfaren BCeier til å se på han mens han gjør det; er det kun gjeting det er snakk om kan dette også fjernes relativt raskt (ofte) med andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en BC valp, og dette er typisk adferd. I mine øyne ser det ut som han gjeter bilene, ikke at han nødvendigvis er redd de, eller en kombinasjon. Spesielt dette med at han spretter opp med en gang bilen er forbi, og at han kryper- det er typisk for en BC som gjeter biler, og veldig, veldig vanlig. Mitt tips er å trene inn en alternativ handling, som f.eks at han skal ta kontakt med deg eller dytte bort i hånden din med snuten. Begynn på så lang avstand at det går fint og gå sakte, sakte nærmere. Du kan gjerne og få en erfaren BCeier til å se på han mens han gjør det; er det kun gjeting det er snakk om kan dette også fjernes relativt raskt (ofte) med andre metoder.

Takk for veldig opplysende svar! Dette med gjeting har jeg selv vært inne på tanken på, og få bekreftelse på at dette er normal atferd og ikke noe jeg nødvendigvis gjør feil er godt å vite! Han var litt slik når det gjaldt sykler også, men dette har avtatt.

Jeg skal prøve å få ham til å gjøre noe annet neste gang. Noen forteller meg imidlertid at han er for ung til å ha noe særlig gjeterinstinkt enda, men da skjønner jeg at det er han ikke...

Takk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel mest enig med Bardmand her. Mulig det er typisk for BC, men det er også en ganske lettstresset rase. Du kan få store problemer senere hvis dette får utarte seg (tro meg, jeg har overtatt en hund som er superhysterisk for biler) og da tar det vinter og votter å få trent det vekk.

Ta det rolig, observer på avstand og nærm dere forsiktig i det tempoet som hunden takler. Hele tiden på en avstand som hunden takler uten å reagere. Det tar tid, men akkurat hvor lenge varierer jo.

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel mest enig med Bardmand her. Mulig det er typisk for BC, men det er også en ganske lettstresset rase. Du kan få store problemer senere hvis dette får utarte seg (tro meg, jeg har overtatt en hund som er superhysterisk for biler) og da tar det vinter og votter å få trent det vekk.

Ta det rolig, observer på avstand og nærm dere forsiktig i det tempoet som hunden takler. Hele tiden på en avstand som hunden takler uten å reagere. Det tar tid, men akkurat hvor lenge varierer jo.

Lykke til :)

Det virker som at det er det som funker best iallefall. Når vi nærmer oss bilvei, begynner han å dra voldsomt i båndet og puster og peser. Roer seg ikke før vi når fortauet og han kan gå ned i krypestilling. Da virker han vettskremt...

Tror jeg bare får gjøre som dere alle foreslår. Sitte og observere bilene til han blir tryggere, men også "finne på noe annet" når biler nærmer seg. Øvelse gjør mester sies det - da er det bare å sette igang å øve...

Tusen takk for informativt svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Aya her, dette høres helt klart ut som gjeting, og gjeting av biler kan være farlig...

Å finne en alternativ atferd er nok det beste, og sørg for at valpen får gjetet minst mulig. Dette er en veldig selvforsterkende adferd, så han blir litt "bedre" for hver gang han får muligheten.

Jeg vet ikke om jeg ville satt meg ned å bare observert bilene så alt for mye... Mange er gode til å gjete på avstand også, så det beste er å sysselsette han med "noe annet" slik at han glemmer bilene...

Min kunne og gjete biler når han var liten. Han gjetet når bilene kom fort, men sjelden. Atlså når det kun var en og annen bil som kom... I mangel på å vite hvordan angripe problemet valgte jeg å ikke gå på disse stedene en laaaang periode, og gjetingen ble borte. Det er selvfølgelig mye verre å ikke utsette han for det om han gjeter biler uansett, men jeg ville nok prøvd å skjerme mest mulig, og jobbet iherdig de gangene jeg måtte gå langs bilveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg har hatt tre BC'er nå som har gjetet biler. De to første brukte jeg den metoden jeg foreslo til deg, og brukte en to/tre mnd før hundene var relativt trygge i nærheten av biler. Siste frøkna ble tatt -hardt- første gang hun gjetet en bil, ca 11 uker gammel. Såppas hardt at hun ikke har gjort det igjen. Gjeting er livsfarlig, og noe man MÅ bli kvitt, men siden du ikke er sikker på om det er gjeting/redsel (jeg tror helt bestemt det er gjeting, og gjeterinstinkter hos så liten valp frembringer ofte stress og redsel samtidig, er min erfaring iallefall) ville jeg brukt den "langsomme" men "snillere" metoden. Eventuelt fått noen med peiling på BC og gjeteradferd til å observere han. Hvis du sender meg en PM med hvor i landet du bor kan jeg kanskje hjelpe deg?

EDIT: hjelpe med å finne noen som kan være med og kikke på han, mente jeg.

EDIT2: Er helt enig med Molly om at å observere bilene IKKE er tingen dersom han gjeter.. Mye vil ha mer og mange vil ha fler, og som hun sa, mange bordere er fryktelig dyktige til å gjete på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Nytter ikke å sitte og se på bilene hvis hunden reagerer. Trikset er å være så langt unna at hunden ikke bryr seg. At den går og snuser i bakken og dermed er opptatt av andre ting er en god pekepinn på at den er avslappet nok.

Da jeg begynte med tispen vår (overtok henne 5,5 år gammel og da var hun hysterisk for det meste, noe jeg vet er skremt inn i henne siden hun ikke var sånn første året av sitt liv i og med at jeg kjenner hun som hadde henne da) var vi vel 100 m unna før hun slappet av <_< Nå er vi nede i 4-5 m. Trailere noe lenger avstand. Å gjøre utfall slik hun gjorde er virkelig livsfarlig, ja, så det er bare å trene i vei så får du en rolig og avbalansert hund etterhvert :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende som trådstarter beskriver skjedde med en venninnes forrige bc når han var valp.

I det ene øyeblikket så han puslete og livredd ut, i det andre - hang han så langt båndet rakk ut i veien for å gjete biler..... :)

Birk prøvde å gjete biler en gang, da ble han tatt på fersken og filleristet. Han har aldri prøvd siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med godbit, men er fryktlig usikker på hva jeg skal belønne i en sånn situasjon? Jeg vil jo ikke belønne at han kryper langs fortauet, er redd og engstelig?? :)

Du er inne på noe viktig her. Timingen er alfa-omega i forhold til hvilke resultater du ender opp med. Men du må nok belønne FØR hunden viser redsel (skriver litt mer hvordan litt lenger ned i innlegget)

Jeg tror også at han i utgangspunktet er redd, eller ihvertfall usikker på bilene. Derfor løser han situasjonen på en måte som ligger naturlig for en BC. Gjeting. En redd/usikker schäferhund tyr lettere til busing og utfall i sånne tilfeller, for eksempel.

Når hunder ikke vet hvordan de skal løse vanskelige oppgaver, faller de lett over til instinktive handlinger. De vet ikke hva andre alternativer de har, stakkar.

Tror dermed det er lurt at du ikke setter han i vanskelige situasjoner før du har litt kontroll på hvordan han reagerer på biler når dere er i bevegelse på avstand. Han må ikke få øvd seg på denne gjetingen. Ta fra han muligheten til det (gå turer andre steder de gangene du ikke har anledning til å trene). Men du må også trene målbevisst på de gjeldende situasjoner. Trene masse.

Jeg gikk for et års tid siden et passeringskurs. Her benyttet vi klikkertrening på ulike typer passeringsproblemer. Alt fra hundeaggressive hunder, til bil- og sykkelgjetende hunder. Samme metode ble benyttet, uansett passeringsproblem.

Vi startet med å oppsøke problemsituasjonene med god avstand til det hunden reagerte på. Nok avstand til at hunden kunne se objektet, men likevel være relativt avslappet. Hver gang hunden så på objektet ( bil eller annen hund), ble det klikket. Hundene ble hjernevasket på å kikke på objektene uten å reagere med uønsket adferd (vi klikket kun når hunden var rolig). Etter masse repetisjoner med dette, holdt vi tilbake klikket. Hunden skulle ikke lenger få belønning for å se på (bilene, hundene). Når klikket uteble, begynte hunden å se på eier "Hey! Hvor blir godbiten av??". Idet hunden så på eier kom klikket, og vi kunne deretter jobbe med kontakten.

Det er utrolig vanskelig å få med alle nyanser i denne treningen, sånn skriftlig. Men metoden er vannvittig effektiv. Og egentlig veldig enkel.

Jeg bor i samme by som deg, hvis du vil kan vi gjerne treffes så kan jeg forklare og demonstrere litt for deg.

Bare send meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et hyggelig treff med "Førstegangseier" i dag, og det er ikke tvil om at småtten faktisk gjeter bilene :lol:

Han begynner å gjete (senker hode) allerede ved lyden av bildur, så "Førstegangseier" må inn med tiltak FØR bilen er innen synsvidde faktisk. I dette tilfellet.

Tenkte kanskje at andre kunne ha nytte av denne lille detaljen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...