Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål relatert til utstilling


dualknot

Recommended Posts

Hei alle. Til helgen er det stor NKK utstilling på Bjerke. Her skal jeg stille ut min rottweilertispe på 16mnd i Åpen Unghundklasse.

Nå er dette utstillingsregelverket temmelig vanskelig. Men jeg tror jeg har forstått en del, men noe er uklart.

Vi prøver!

Unghundklasse.

Slik jeg har forstått dette, så vil alle førstepremier i UK kalles 1.UK, og disse går videre til UKK. Unghund-konkurranse-klasse.

Spørsmål:Hvor mange 1.UK kan det være? Er det alle hunder som fortjener førsteplass, eller er det, den beste hunden?

I UKK så vil 1.UKK og de som får CK kunne gå videre til BTK/BHK som så igjen konkurrerer om å gå videre til BIR/BIM, og så igjen BIG/BIS hvis jeg har forstått dette korrekt. I tillegg deles det ut HP. Disse får ikke delta videre på noe, men får en HP-premie?

Men i hvilke klasser kan man få CERT? Kan man få CERT selv om hunden ikke har vunnet sin klasse?

Kremt... Ikke helt enkelt dette.

hilsen TA & Medusa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall vet jeg dette:

ALLE (ingen begrensninger på hvor mange) hunder med 1. UK går videre til UKK. Hunder som får CK (certifikatkvalitet) i UKK går videre til BTK/BHK. Hunder som får HP går ikke videre, men HP (hederspremie) betyr i det minste at hunden er av særdeles god kvalitet.

I BTK/BHK samles hundene fra alle klassene i samme kjønn, hundene rangeres og beste tispe og beste hannhund går videre til BIR/BIM. I BTK/BHK er det beste hund som ikke allerede er utstillingschampion som får CERT, uavhengig om den blir plassert som nr 1 eller "dårligere".

Ble du klokere eller det noe som må utdypes? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må man ikke... Feks, det var 3 championer med, og bare du av JK, AUK og AK fikk CK, og du blir plassert som 4 BTK/BHK og er den eneste som kan få certet får du det... Certet blir telt ut i BTK/BHK, og går til den som er plassert først med mulighet til certet... Feks, champion tispe som en, og åpen tispe som 2, da får åpen tispa certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Nei - certet blir tildelt den hunden som dommeren synes er best (men ennå ikke norsk champion) - enten hunden kommer fra junior, unghund, åpen eller veteranklasse.

Som regel vil det jo si at ringsekretæren ser over de 4 som blir plassert - hvis noen av dem ikke er champ. så er det jo veldig enkelt å dele ut cert'et. Hvis alle de plasserte allerede er champions må dommeren velge ut den han/hun synes er best av de andre hundene som stiller i klassen (beste hann/tispe).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, så da er det kun hvis man oppnår "minst" 1BTK/BHK at man kan oppnå å få CERT(et)?

Man må ha fått CK for åkunne ha sjans på cert (da kommer man videre til BHK/BTK). Dersom man blir 2 BTK og den som ble 1 BTK er NUCH, går Certet til nr. 2. Dersom dommeren plasserer 4 Champions i BTK må h*n drle ur Certet til en uplassert, dersom det er en uplassert med CK som ikke er Champion.. Ble det forståelig tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er litt forvirra selv jeg :rolleyes: Jeg skjønner at en som allerede er champion ikke får certet men at det går til den første som er uplassert...? Men hva får den som er champion da? Ingenting? Jeg spør fordi vi skal på utstilling neste måned og Amigo debuterer i champ.klassen. Hva slags premieringer får disse hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er litt forvirra selv jeg :rolleyes: Jeg skjønner at en som allerede er champion ikke får certet men at det går til den første som er uplassert...? Men hva får den som er champion da? Ingenting? Jeg spør fordi vi skal på utstilling neste måned og Amigo debuterer i champ.klassen. Hva slags premieringer får disse hundene?

Certet går til den første i plasseringen som ikke er champion, er det tre championer først og en som ikke er champ. bak der, får den bakerste certet.

Er alle de plasserte championer i bhk/btk så må dommeren velge ut en til etter de han har plassert som får certet. Om 1.bh/bt ikke er champion får den certet, men det blir ikke delt ut cert i rasen om ingen "ikke-champ.'er" ikke har fått CK i sine klasser.

En hund i champion klassen bedømmes på akkurat samme måte som de i jk,uk osv. først kvalitetsbedømmelse, deretter plassering i champion konkurranseklasse. Så kan dommeren dele ut ck, og de med ck fra champion klasse går videre til BHK/BTK, altså mot alle de andre med ck fra de andre klassene, championen kan ikke ta cert, men kan ta cacib på internasjonale utstillinger. Lurer på om jeg greide å få det ut riktig på "papiret".. Jeg vet hvertfall hva jeg mener selv, men om andre skjønner det med mine forklaringer spørs jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig komplisert... Hvordan lærte dere det, gjennom å lese og pugge, eller gjennom å GJØRE det?

Jeg ser for meg at når Symra ikke er valp lenger, så må noen stå ringside og rope til meg: "Nei, du skal ikke inn i ringen igjen nå! Hei, du skal inn sammen resten av tispene, fort deg litt da! Nå skal du ut av ringen!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig komplisert... Hvordan lærte dere det, gjennom å lese og pugge, eller gjennom å GJØRE det?

Jeg ser for meg at når Symra ikke er valp lenger, så må noen stå ringside og rope til meg: "Nei, du skal ikke inn i ringen igjen nå! Hei, du skal inn sammen resten av tispene, fort deg litt da! Nå skal du ut av ringen!" ;)

Den der kan jeg se for meg selv også.

Jeg tenker litt sånn "hm, skal jeg inn igjen, eller er jeg ferdig for dagen?!" Og at jeg bare står der å titter på ringen mens dem roper opp katalognr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassene, for eksempel junior (JK), bedømmes kvaliteten på hunden. Kun ved en 1 premie, rød sløyfe, går du videre til konkurranseklasse (JKK), alle andre farger sier at du er ferdig for dagen og fargen angir hva dommer syntes om kvaliteten på din hund. Dommer kan gi ut så mange 1 premier h*n vil.

I JKK konkurrerer de med 1 premie fra JK om plasseringen, altså 1 plass, igjen rød sløyfe, 2 plass, blå sløyfe etc. Her angir ikke sløyefargene kvalitet, men plassering. Dommer kan også gi Hederspremie (HP), da er man ferdig for dagen. Får du derimot en Certkvalitet (CK), skal du inn igjen i beste tispe/hannhundklasse sammen med deltagere fra Unghund konkurranseklasse (UKK), Åpen konkurranseklasse (AKK), Bruks konkurranseklasse (BKK), Champion konkurranseklasse (CHKK) og Veteran konkurranseklasse (VKK), som også har fått CK. Dommer kan gi ut så mange HP og CK som h*n ønsker.

Det er samme system i alle klasser, har bare brukt JK som eks her.

I BHK/BTK blir hundene plassert 1-4 og certet blir delt ut til høyest plassert hund som ikke er champion fra før. Dommer kan også endre på plasseringen i BHK/BTK slik at feks nr 2 fra AK går foran nr 1 fra samme klasse. Ikke ofte det skjer, men de kan. Grunnen kan feks være at nr 2 viser seg bedre enn nr 1 når de kommer til BHK/BTK og dommer ønsker denne høyere plassert her enn i enkeltklassen.

Er det bare champions som blir plassert i BHK/BTK blir certet delt ut til den uplasserte hund som dommer ønsker.

Cacib/res.Cacib kan deles ut til høyeste/nesthøyest plasserte hund i BHK/BTK med unntak av hunder fra JK. Må være fyllt 15 mnd for å motta Cacib.

Selv om man er alene i klassen kan man få 2. premie og nedover og derved være ferdig for dagen. Det er også litt andre regler for bruks alt I. De kjenner jeg ikke så godt til at jeg tør begynne forklare dem. Men her er link til hele regelverket så kan du lese selv: http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097756637684

Håper dette er til hjelp.

Lykke til på utstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig komplisert... Hvordan lærte dere det, gjennom å lese og pugge, eller gjennom å GJØRE det?

Jeg ser for meg at når Symra ikke er valp lenger, så må noen stå ringside og rope til meg: "Nei, du skal ikke inn i ringen igjen nå! Hei, du skal inn sammen resten av tispene, fort deg litt da! Nå skal du ut av ringen!" ;)

Jeg har lest og pugget, og observert andre på utstilling. Når jeg stiller selv får jeg ikke med meg noe som helst, er bare surrete og stressa ;) Taktikken med å lære underveis som jeg stilte fungerte absolutt ikke, har lært mest av å gå gjennom reglene i hodet og titte på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig komplisert... Hvordan lærte dere det, gjennom å lese og pugge, eller gjennom å GJØRE det?

Jeg ser for meg at når Symra ikke er valp lenger, så må noen stå ringside og rope til meg: "Nei, du skal ikke inn i ringen igjen nå! Hei, du skal inn sammen resten av tispene, fort deg litt da! Nå skal du ut av ringen!" ;)

Ringsekretæren er som regel så hyggelige at de roper deg opp ;) Hvis ikke så kan du jo trøste deg med at selv garva utstillere blir mast på innimellom.. hehe

Ikke ta det så alvorlig, så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er veldig komplisert... Hvordan lærte dere det, gjennom å lese og pugge, eller gjennom å GJØRE det?

Jeg ser for meg at når Symra ikke er valp lenger, så må noen stå ringside og rope til meg: "Nei, du skal ikke inn i ringen igjen nå! Hei, du skal inn sammen resten av tispene, fort deg litt da! Nå skal du ut av ringen!" ;)

om du er usikker så spør ringsekretæren, gjerne idet h*n gir det sløyfen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Automatisk og automatisk" du liksom ;) .. (Kjenner folk som har holdt på i et tiår som likevel ikke greier å komme seg inn i ringen når de skal..)

Men det er som regel ikke noe å uroe seg for - ringsekretæren SKAL få deg inn i ringen når det er din tur, og konkurranseklassen skal ikke starte før alle er på plass.

Det er i realiteten kun 2 ting å huske på, for å vite om man skal videre eller ikke.

Først foran dommeren skal man få en 1.premie (rødsløyfe) - DA går man videre til konkurranseklassen i sin aldersklasse. Der blir man plassert i rekkefølgen dommeren ønsker i konkurranse mot de andre i klassen sin som også har fått "rødt".

Hvis man får CK (rosa sløyfe) når man står plassert der skal man være med å konkurrere videre. Alt annet gjør at man kan gå hjem for dagen (eller i alle fall sette seg ned og se på resten av bedømmelsen...)

CK'n er "billetten" til beste hannhund/tispe klasse (som gjøres når alle i det kjønnet er ferdigbedømt).

Men aller enklest er jo å stille seg i nærheten av noen som kan det, og da vil de helt sikkert hint'e dere om når det er på tide å forberede seg på å gå inn i ringen igjen...

Be noen forklare det for deg - gang på gang - så vil du etterhvert skjønne det. Jeg lover!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje raseforskjeller, men dersom du spør noen som ikke ser veldig opptatte ut (siste finish før de entrer ringen ovs) så vil nok de fleste svare på spørsmålene dine. I hvertfall er det mitt intrykk rundt vår ring.. (Vi er jo veldig koselige vi flatfolka da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å printe ut en liten smørbrødpakke av uttrykk og "gangen" i utstilling og ha denne med seg på utstillingen. Der allierer du deg med en som er litt erfaren og får denne til å forklare seg MENS du ser på bedømmelsen og kan følge med på arket.

Tok meg et par utstillinger så satt det her.... (dog var jeg ung og hjernen frisk på den tiden :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ut denne tråden og satt den inn i en perm sammen NKK sine sider om utstilling (bl.a. "Ny i ringen") og tilsvarende stoff som jeg har funnet på mange ulike raseklubbsider. Denne perma kommer jeg til å ha med på utstillinger (så slipper jeg å sitte der å ikke vite hva fargene på bånd og rosetter betyr engang).

Men finnes det gode bøker om utstilling som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...