Gå til innhold
Hundesonen.no

En doberman, fler dobermen?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Har lurt på det samme, og kommet fram til at "dobermenn" faller mye lettere på tunga, så da sier jeg det (om det ikke er korrekt etter norsk rettskrivingsnorm, satser jeg på at de forandrer normen når bare nok mange gjør det samme...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme, og kommet fram til at "dobermenn" faller mye lettere på tunga, så da sier jeg det (om det ikke er korrekt etter norsk rettskrivingsnorm, satser jeg på at de forandrer normen når bare nok mange gjør det samme...)

Enig med Bardman her.. Selvfølgelig henger dette sammen med at man er vant til å si en mann, flere menn.. Men altså, seriøst.. skulle en virkelig si Dobbermannene? Det blir jo helt absurd. Kan ikke forstå hvorfor en norsk rettskrivningsbok sier noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier en Doberman,flere Dobere,og av og til Dobermenn..faktisk..

Synes det høres lettere ut og bedre ut.Dobermannane har jeg og sagt,men det høres helt fjernt ut.

Man kan vel egentlig ikke bøye "mann" i Dobermann som om det var "mann" som i hannkjønn,da dette var Karl Frederich Louis Dobermann sitt etternavn.Så da har det ingenting med menn og gjøre..Men jeg sier det likevel jeg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier selv en Dobermann flere Dobermanna alle Dobermannan. (litt dialekt) :)

Oooops - det sier visst jeg også, når jeg tenker meg om... Men i skrift synes jeg likevel "dobermenn" "triller av tunga/tastaturet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...