Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois på liste over "farlige hunder"

belgerac

Recommended Posts

Så vidt jeg vet, er det ingen som sier det.

Tyson skriver derimot:

Regner med det er kamp som belønning i trening det er snakk om, siden veldig få sitter i sofaen og kamper opp hunden (uavhengig av rase).

Hvis hunden skal jobbe, vil ihvertfall jeg (og veldig mange andre uten malle) at hunden skal "stå i taket" og lure på hva den kan gjøre for å få en kong til å fly, en bitepølse å henge i osv. Det er det som gir gode sportshunder, vet du. Uavhengig av rase. Dersom man ikke bruker godbiter, og heller ikke skal "hause dem opp" på jakt/kamp, hva belønner du med da? En overstimulert malle har jeg fortsatt til gode å møte, så det tviler jeg på at noen av dem bekymrer seg over.

Hvis du leser nøkkelordet i setningen til Tyson så skjønner du kanskje poenget mitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar
Hvis du leser nøkkelordet i setningen til Tyson så skjønner du kanskje poenget mitt også.

Nei, hva er for mye kamp? Har p.t. ikke møtt en hund med for mye kamp, så jeg skjønner (helt alvorlig) ikke hva dere mener. Mye kamp gir arbeidsvillig hund, i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva er for mye kamp? Har p.t. ikke møtt en hund med for mye kamp, så jeg skjønner (helt alvorlig) ikke hva dere mener. Mye kamp gir arbeidsvillig hund, i min verden.

Det er fortsatt malle du snakker om? Vel, for meg vil jeg i hvert fall påstå det har blitt for mye når: hunden står og knar en kong opp i fjeset på meg så fort sjansen byr seg, når den spretter opp som troll i eske i det jeg reiser meg fra sofaen og den venter på at det skal komme en flygende tallerken gjennom rommet og inn i kjeften på den, når den hopper rett i nærmeste arm i det den hører et klikk fra en klikker for å belønne seg selv...da har det gått for langt spør du meg. Er man litt for flink til å stimulere hunden sin med kamp og jakt så kan det fort hende at man sitter med en hund som går rett til værs, men som man har problemer med å få ned på jorden igjen. Synes du det er hyggelig med en sånn hund, så hver så god, jeg fortrekker heller en noe mer behersket hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om man ikke har møtt en malle i tiltmodus (dvs. en som er for klar) så har man neppe møtt særlig mange maller...........

En ting er nemig psykotiske BC'er som er klar som egg hele tiden og går i ku-stirr modus for å få i gang aktiviteter - en helt annen ting er en Malle i samme modus, som er så fiksert på at noe skal skje at den nesten blokkerer... eller nesten - den blokkerer og kommer ikke ut av modusen når den øyner sjansen til å gjøre noe den synes er stor stas...... Og sånne har jeg sett........ ikke så sjarmerende når bikkja dytter i deg, kjekser tak i deg osv. for å få igang en aktivitet - DET er en malle på høyoktan og de er rett og slett ikke noe for wannabe bruksfolk - sorry.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt malle du snakker om? Vel, for meg vil jeg i hvert fall påstå det har blitt for mye når: hunden står og knar en kong opp i fjeset på meg så fort sjansen byr seg, når den spretter opp som troll i eske i det jeg reiser meg fra sofaen og den venter på at det skal komme en flygende tallerken gjennom rommet og inn i kjeften på den, når den hopper rett i nærmeste arm i det den hører et klikk fra en klikker for å belønne seg selv...da har det gått for langt spør du meg. Er man litt for flink til å stimulere hunden sin med kamp og jakt så kan det fort hende at man sitter med en hund som går rett til værs, men som man har problemer med å få ned på jorden igjen. Synes du det er hyggelig med en sånn hund, så hver så god, jeg fortrekker heller en noe mer behersket hund.

Det er ikke for mye kamp du beskriver, men mangel på kontroll. At folk ikke har kontroll på hunden sin, er en helt annen diskusjon.

Om man ikke har møtt en malle i tiltmodus (dvs. en som er for klar) så har man neppe møtt særlig mange maller...........

En ting er nemig psykotiske BC'er som er klar som egg hele tiden og går i ku-stirr modus for å få i gang aktiviteter - en helt annen ting er en Malle i samme modus, som er så fiksert på at noe skal skje at den nesten blokkerer... eller nesten - den blokkerer og kommer ikke ut av modusen når den øyner sjansen til å gjøre noe den synes er stor stas...... Og sånne har jeg sett........ ikke så sjarmerende når bikkja dytter i deg, kjekser tak i deg osv. for å få igang en aktivitet - DET er en malle på høyoktan og de er rett og slett ikke noe for wannabe bruksfolk - sorry.........

Det jeg reagerte på var vel heller at de som drar opp en malle i kamp ble beskrevet som "wannabe's". Sånn kan mallene være, ikke noen nybegynnerhund, men for mye kamp?...næh! Fortsatt ikke møtt en sånn (og jeg har møtt en hel del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for mye kamp du beskriver, men mangel på kontroll. At folk ikke har kontroll på hunden sin, er en helt annen diskusjon.

Det jeg reagerte på var vel heller at de som drar opp en malle i kamp ble beskrevet som "wannabe's". Sånn kan mallene være, ikke noen nybegynnerhund, men for mye kamp?...næh! Fortsatt ikke møtt en sånn (og jeg har møtt en hel del).

Nei, det er ikke mangel på kontroll. For man kan ha så mye kontroll man bare vil, men når den lille, snille mallen blokkerer så spiller det ingen rolle hva du har, eventuelt ikke har. Du viser bare hvor lite du egentlig vet om rasen når du lirer av deg utsagn som dette :rolleyes: Les Belgerpia sitt innlegg igjen du, hun har faktisk et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mangel på kontroll. For man kan ha så mye kontroll man bare vil, men når den lille, snille mallen blokkerer så spiller det ingen rolle hva du har, eventuelt ikke har. Du viser bare hvor lite du egentlig vet om rasen når du lirer av deg utsagn som dette :rolleyes: Les Belgerpia sitt innlegg igjen du, hun har faktisk et godt poeng.

Oi oi oi, du briljerer med debatteknikken din her, ser jeg. :wub:

Siden du ikke aner noe om min erfaring med rasen, velger jeg å ikke ta meg spesielt nær av hva du måtte mene om nettopp det.

Mangel på kontroll, ja. En malle som prøver å "dytte deg i gang" eller kjekser etter deg for å få i gang aktivitet, er forøvrig ikke blokkert, men selv en hund som lett blokkerer kan kontrolleres. Gjerne med mye kamp som belønning. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Mangel på kontroll, ja. En malle som prøver å "dytte deg i gang" eller kjekser etter deg for å få i gang aktivitet, er forøvrig ikke blokkert, men selv en hund som lett blokkerer kan kontrolleres. Gjerne med mye kamp som belønning. :wub:

Javel?

Jeg skulle gjerne like å se hvordan du handterte en blokkert hund .... du virker nemlig innmari sikker i din sak, og akkurat nå skulle jeg ønske at vi fortsatt hadde en slik en tilgjengelig (den ble avlivet) sånn at du kunne fått vist hvordan man skulle kontrollert det.... og det var IKKE en malle for å si det sånn.

En hund som blokkerer kan ikke kontrolleres når den blokkerer, dersom den kan kontrolleres så er den ikke blokkert - enkelt.

Eksempel - og igjen, ikke malle det heller - min første groen hadde jaktlyst som var hinsides det meste, og dette tok hun ut på andre hunder - hun gikk rett i blokkeringsmodus hver gang vi passerte steder der det bodde andre hunder - og når hun gikk i dette modus så var hun ikke kontrollerbar, da hjalp hverken alternativ adferd eller juling for å si det sånn....... Og bare for å demonstrere hvor vekk en hund som blokkerer er så kan jeg si at jeg ved ett tilfelle faktisk syklet over hunden (midt på hele kroppen faktisk) og bikkja reiste seg bare å fortsatte..... Vi snakker her om en hund som egentlig var superlydig i alle andre sammenhenger...

Jeg er rimelig sikker på at når det gjelder blokkering så har du aldri møtt en hund som virkelig blokkerer, for da ville du aldri i verden kommet på ideen å påstå at de kan kontrolleres.... enkelt og greit...... Sorry

Mulig du har møtt en og annen malle med tendenser, men neppe en som virkelig går i blokkeringsmodus..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på kontroll, ja. En malle som prøver å "dytte deg i gang" eller kjekser etter deg for å få i gang aktivitet, er forøvrig ikke blokkert, men selv en hund som lett blokkerer kan kontrolleres. Gjerne med mye kamp som belønning. :wub:

Skal ikke skryte på meg å ha veldig mye erfaring med malle, men jeg har hatt en forholdsvis jakt- og kamplysten terv, og når han blokkerte i kamplek og ikke slapp, så ser jeg ikke helt hvordan man kunne bruke MER kamplek til å kontrollere overdreven kamplyst.. Du gidder kanskje å forklare det for meg?

Ingen av de hundene jeg har sett som har blokkert, har vært lette å kontrollere annet enn fysisk, det ligger liksom litt i blokkeringas natur at man ikke når inn psykisk nemlig.. Og da har man vel strengt tatt ikke kontroll, man holder vel bare fast bikkja.. Mulig at de jeg har sett når de har vært blokkerte, er veldig rare da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det er jeg ikke uenig i, - at en hund som kan blokkere kan kontrolleres. Da forutsetter vi at den ikke er i blokkeringsmodus - men en hund som er blokkert er hinsides mental påvirkning. En ikke ukjent form for blokkering kan du se når to "dødsfiender" sloss på alvor. Hvordan du opphever en slik blokkering ved å oppildne til mer kamp må du nesten forklare meg - jeg er ikke i stand til å se at det er mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at når det gjelder blokkering så har du aldri møtt en hund som virkelig blokkerer, for da ville du aldri i verden kommet på ideen å påstå at de kan kontrolleres.... enkelt og greit...... Sorry

Mulig du har møtt en og annen malle med tendenser, men neppe en som virkelig går i blokkeringsmodus..........

Joda, men hvis vi snakker maller, så blokkerer de gjerne i kamp, jakt eller forsvar. De to førstnevnte kan kontrolleres, rett og slett fordi du bruker jakt/kamp som belønning kombinert med krav. En forutsetning er jo at man vet hva man driver med og er tidlig ute. Blokkering i forsvar er stort sett resultat av dårlige erfaringer/trening, men kan visstnok også trenes kontrollerbart, om enn noe vanskeligere.

Jeg snakket maller, og heftig kamp, nettopp fordi en superforsterker er en forutsetning for god trening. Hundene i dine eksempler vet jeg ikke noe om, annet enn at "oversykling" tydeligvis ikke fungerte (regner ikke med det var med vilje). Blokkeringer(som alle andre adferder) bygger seg opp over tid og blir vanskeligere å trene, men ikke umulige.

Det er jeg ikke uenig i, - at en hund som kan blokkere kan kontrolleres. Da forutsetter vi at den ikke er i blokkeringsmodus - men en hund som er blokkert er hinsides mental påvirkning. En ikke ukjent form for blokkering kan du se når to "dødsfiender" sloss på alvor. Hvordan du opphever en slik blokkering ved å oppildne til mer kamp må du nesten forklare meg - jeg er ikke i stand til å se at det er mulig.

Du opphever ikke blokkeringen med kontroll. Du forebygger. Man leser hund, ser når den bygger seg opp og bryter den. Beløninngen for å bryte, f.eks. kamp for kampglad malle, lar hunden ta ut frustrasjon, bryte ned konflikt med fører og "nullstille" seg. Tro meg, det hjelper å ha en hund som ikke kan takke nei til bitepølsa. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken&rotta = ingen peiling på maller overhodet, MEN har litt peiling på trening av hund iallefall. Det therese snakker om, er jo en positiv måte å trene vekk (hva-det-nå-enn-skulle-være!) på. Klikkertrening rett og slett. Og det SKAL funke i praksis. Dette bruker mange folk på hunder som blokkerer i møte med andre hunder o.l. For det er visst hunder som stenger ute verden da også.. Men iallefall, man nærmer seg gradvis - og "shaper" nærmest inn en alternativ atferd. Hvorfor er det for utrolig til å tro?

QUOTE(Therese @ 21:39 - 15.08.2007) *

Tro meg, det hjelper å ha en hund som ikke kan takke nei til bitepølsa. :lol:

Det har iallefall jeg lett for å skjønne! Og det gjelder heller ikke bare maller, men alt av hunder. Har man mye kamp i en hund, men fremdeles har kontrollen, så kan man nesten gjøre mirakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke aner noe om min erfaring med rasen, velger jeg å ikke ta meg spesielt nær av hva du måtte mene om nettopp det.

Leser bare mellom linjene jeg...

Joda, men hvis vi snakker maller, så blokkerer de gjerne i kamp, jakt eller forsvar. De to førstnevnte kan kontrolleres, rett og slett fordi du bruker jakt/kamp som belønning kombinert med krav. En forutsetning er jo at man vet hva man driver med og er tidlig ute. Blokkering i forsvar er stort sett resultat av dårlige erfaringer/trening, men kan visstnok også trenes kontrollerbart, om enn noe vanskeligere.

Tidlig ute ja, før blokkeringen. Men når hunden faktisk blokkerer så kan jeg ikke skjønne hvordan det er mulig å begynne å prøve å kontrollere den med kamplek? Og hvorfor er blokkering i forsvar et resultat av dårlig trening/erfaring? Forsvar ligger faktisk i hunden enten den har erfart godt eller vondt...Dette vil jeg gjerne vite mer om, for dette var en smule nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ble for meg en litt merkelig debatt, det er tydligvis uenighet i hva som er blokkering, eller..? man kan ikke kontrollere en hund som har gått i blokkeringsmodus, for om man kan kontrollere det så har vel ikke hunden blokkert.

Blokkering må da rett og slett være at hunden ikke lar seg påvirke av noen ting. Det blir en helt annen sak å ha kontroll på hunden i bitearbeid, for så å ha en sterk påvirkning/belønning men det er vel ikke blokkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ble for meg en litt merkelig debatt, det er tydligvis uenighet i hva som er blokkering, eller..? man kan ikke kontrollere en hund som har gått i blokkeringsmodus, for om man kan kontrollere det så har vel ikke hunden blokkert.

Blokkering må da rett og slett være at hunden ikke lar seg påvirke av noen ting. Det blir en helt annen sak å ha kontroll på hunden i bitearbeid, for så å ha en sterk påvirkning/belønning men det er vel ikke blokkering.

Det er vel de fleste enige om. En hund som har blokkert er blokkert. Men man jobber jo med blokkeringen fordiom, selv om man ikke BRYTER selve blokkeringen. Og en kampglad hund er enklere å få på nett enn en som ikke er interessert i verken kamp eller mat, da den ikke har noe å bli belønnet med for å faktisk "komme tilbake til seg selv" og ikke blokkere mer. Hvorfor la være å blokkere hvis man ikke tjener noe på det liksom? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de fleste enige om. En hund som har blokkert er blokkert. Men man jobber jo med blokkeringen fordiom, selv om man ikke BRYTER selve blokkeringen. Og en kampglad hund er enklere å få på nett enn en som ikke er interessert i verken kamp eller mat, da den ikke har noe å bli belønnet med for å faktisk "komme tilbake til seg selv" og ikke blokkere mer. Hvorfor la være å blokkere hvis man ikke tjener noe på det liksom? :lol:

Men spørsmålet mitt er jo hvordan man gjør det i praksis - teorien høres flott ut, liksom..

Jeg har hatt ei bikkje jeg, som har vært så kamplysten at det var nesten klin umulig å bruke drakamp som belønning, fordi saken blokkerte omtrent med en gang vi fant frem filla. Det var ikke alltid han gadd å vente på at jeg skulle finne frem filla heller, det hendte det at han belønna seg sjøl med en liten drakamp i armen min - noe som resulterte i at jeg hadde hull i samtlige gensere og jakker på den tiden. Han gikk forøvrig ikke i full blokkeringsmodus heller alltid, selv om han ikke alltid syns det var nødvendig å slippe selv om han fikk beskjed om det. Og nei, han var ikke en malle, han var bare heftig..

Hvordan jobber man MED blokkeringen om man ikke bryter selve blokkeringa? De er ikke akkurat i læringsmodus om de blokkerer, så enten så er bikkja blokkert, eller så jobber du for å UNNGÅ blokkering - det er en forskjell der.

Har hatt hund som ikke var interessert i mat eller kamp og jeg, og han var enkel å trene i forhold til den noe overdrevne kampklare hunden - jeg måtte rett nok lære han at mat var belønning og at det å jobbe for mat var morsomt, men han var i det minste 100 % kontrollerbar. En annen hund jeg hadde måtte jeg leke opp helt fra grunnen av, han syns i begynnelsen at kamplek var ekkelt, men han hadde i det minste en slippkommando som ALLTID funka, til tross for at jeg kunne leke "karusell" med han etterhvert.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man kan bruke heftig drakamp for å forhindre at dyret blokkerer pga høy kamplyst jeg da, hadde vært veldig takknemlig om noen gadd å forklare meg prosedyren på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan hunder velge bevisst selv om de vil blokkere eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Tja, jeg prøver meg :lol:

Hvordan jobber man MED blokkeringen om man ikke bryter selve blokkeringa? De er ikke akkurat i læringsmodus om de blokkerer, så enten så er bikkja blokkert, eller så jobber du for å UNNGÅ blokkering - det er en forskjell der.

Har man en hund som f.eks blokkerer når den ser andre hunder, så jobber man med det ved å stå på avstand og nærme seg sakte - helst uten at hunden blokkerer. Blokkerer den har man gått for langt litt for fort, og burde gå noen skritt tilbake igjen. Når man oppnår pittesmå forbedringer, dvs. at hunden har lært å kunne SE på en annen hund uten å blokkere, så går man sakte men sikkert litt videre. Istedet for å blokkere burde man lære inn en alternativ atferd, f.eks kontakt med eier, o.l.. Ja, man jobber for å UNNGÅ blokkeringen, ikke for å bryte den. Man shaper inn en alternativ atferd som hunden kan lene seg til istedenfor å blokkere.

Nei jeg tror absolutt ikke hunder velger selv hva de vil blokkere for å på!

Når Emma var liten valp så "blokkerte" (mildt muligens) når vi var ute. Pølser, stemme eller noenting kunne ikke få henne ned på jorden igjen, og det var ikke vits i å prøve engang.

Jeg har hatt ei bikkje jeg, som har vært så kamplysten at det var nesten klin umulig å bruke drakamp som belønning, fordi saken blokkerte omtrent med en gang vi fant frem filla. Det var ikke alltid han gadd å vente på at jeg skulle finne frem filla heller, det hendte det at han belønna seg sjøl med en liten drakamp i armen min - noe som resulterte i at jeg hadde hull i samtlige gensere og jakker på den tiden. Han gikk forøvrig ikke i full blokkeringsmodus heller alltid, selv om han ikke alltid syns det var nødvendig å slippe selv om han fikk beskjed om det. Og nei, han var ikke en malle, han var bare heftig..

Og da blokkerte han altså? Hva gjorde du da når han satt i armen din? Jeg ville bindt han fast i nærmeste tre og banket hodet mitt i det samme treet mens jeg la en slagplan om hvilke regler jeg vil ha i lek, og hvilke regler som absolutt skal følges. Hvis man har en hund som er så utrolig glad i lekefilla si, så må det da være en once in a lifetime sjanse til å virkelig vise hvilke regler som gjelder? -Man får ikke leke med fillen hvis man kommer borti hud/kropp med tenner, man får ikke leke med fillen hvis man henger i mors arm osv.

Hmm.. Jeg vil ikke si at man bruker drakamp for å forhindre at hunden blokkerer, men jeg mener definitivt at HAR man en hund som er så glad i kongen/filla si at den hadde gjort nesten hva som helst, ja, da er man rimelig godt på vei mot det meste. Da har man noe man kan belønne hunden med for å ikke blokkere, eller hvis den plutselig faktisk "kommer til seg selv" en dag i en blokkeringssituasjon

Så lenge man har en viss kontroll da, og ikke har en hund som henger i overarmen når man beveger hånda mot "belønningslomma"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg å ha veldig mye erfaring med malle, men jeg har hatt en forholdsvis jakt- og kamplysten terv, og når han blokkerte i kamplek og ikke slapp, så ser jeg ikke helt hvordan man kunne bruke MER kamplek til å kontrollere overdreven kamplyst.. Du gidder kanskje å forklare det for meg?

Blir jo litt vanskelig å skulle gi dere fasiten på trening av diverse hunder jeg aldri har sett, men på generelt grunnlag sier jeg:

a)Mine første 5 cent setter jeg på at hunden ikke hadde lært slippen på skikkelig vis, men "shit happens and then you fix it", så...

b)mine neste 5 cent setter jeg på at du burde legge igjen godbiter og demping hjemme, ta med deg hunden, to filler og lære den at jo fortere den slipper fille nr.1, desto raskere kommer den mye kulere fille nr. to som du er med og kamper med.

Hva du legger i at hunden blokkerte i kamplek, vet ikke jeg, men det er nå en gang sånn at bikkja trenger noe å kampe mot for å fortsette kampen, så det burde jo være så enkelt som å slippe filla.

Ingen av de hundene jeg har sett som har blokkert, har vært lette å kontrollere annet enn fysisk, det ligger liksom litt i blokkeringas natur at man ikke når inn psykisk nemlig.. Og da har man vel strengt tatt ikke kontroll, man holder vel bare fast bikkja.. Mulig at de jeg har sett når de har vært blokkerte, er veldig rare da..

Enig med deg jeg. Du når ikke inn når hunden først er blokkert. Poenget var vel heller at den kan lære å høre på muttern før den blokkerer på en gitt stimulus, altså forebygging.

Det therese snakker om, er jo en positiv måte å trene vekk (hva-det-nå-enn-skulle-være!) på. Klikkertrening rett og slett. Og det SKAL funke i praksis.
Må innrømme at jeg ikke trener veldig "klikkersk"(nevnte vel noe om krav lenger opp i tråden), men prinsippene for innlæring er jo de samme.

Det har iallefall jeg lett for å skjønne! Og det gjelder heller ikke bare maller, men alt av hunder. Har man mye kamp i en hund, men fremdeles har kontrollen, så kan man nesten gjøre mirakler.

Nettopp!

Leser bare mellom linjene jeg...

Ikke alltid lurt, det står ofte lite der.

Og hvorfor er blokkering i forsvar et resultat av dårlig trening/erfaring? Forsvar ligger faktisk i hunden enten den har erfart godt eller vondt...Dette vil jeg gjerne vite mer om, for dette var en smule nytt for meg.

Hm, forsvar ligger i hunden, men å bruke forsvaret sitt har den lært at lønner seg. En hund som blokkerer i forsvar har lært at noe bør oppfattes som en trussel, og at den må bli sint for å få det til å opphøre.

Akkurat! Sterk påvirkning/belønning, f.eks. kamp, er ikke det samme som at hunden blokkerer, men blokkeringer kan forhindres med kontroll.

Merkelig debatt, ja. :lol:

Ja, helt klart! De står antakelig ikke og vurderer om de skal blokkere eller ikke, men de kan lære å "velge rett" når de får en kommando mens de bygger seg opp før de blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

[--]

Ja, helt klart! De står antakelig ikke og vurderer om de skal blokkere eller ikke, men de kan lære å "velge rett" når de får en kommando mens de bygger seg opp før de blokkerer.

Hvor lang tid mener du en hund trenger for å "bygge seg opp" før den går i blokkeringsmodus, og hvor lang tid trenger føreren for å avverge dette? Sånn generelt og ikke nødvendigvis i trenings/konkuranssesammenheng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en merkelig debatt, fra maller i Belgia til flere som sannsynligvis aldri har opplevd en blokkert hund. Dette skjer faderlig fort, som fører har du knapt mulighet til å gripe inn i tide. Du kan selvsagt prøve å forebygge, når du vet hva som trigger blokkeringen, men du må være lynrask, og det er ikke vi mennesker altid flinke til...At en hund bruker tid på å bygge opp en blokkering, er ikke rett. Rullegardinen går fort ned! Jeg skjønner ikke logikken i å belønne med kamplek, hvis hunden blokkerer på dette? Labradorgutten min slipper ned gardinen når han ser vann i bevegelse ( elv, bølger) og er helt uimottagelig for tilsnakk. Skulle jeg liksom bruke svømming som belønning? Opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en merkelig debatt, fra maller i Belgia til flere som sannsynligvis aldri har opplevd en blokkert hund. Dette skjer faderlig fort, som fører har du knapt mulighet til å gripe inn i tide. Du kan selvsagt prøve å forebygge, når du vet hva som trigger blokkeringen, men du må være lynrask, og det er ikke vi mennesker altid flinke til...At en hund bruker tid på å bygge opp en blokkering, er ikke rett. Rullegardinen går fort ned! Jeg skjønner ikke logikken i å belønne med kamplek, hvis hunden blokkerer på dette? Labradorgutten min slipper ned gardinen når han ser vann i bevegelse ( elv, bølger) og er helt uimottagelig for tilsnakk. Skulle jeg liksom bruke svømming som belønning? Opplys meg!

Amen, et innlegg jeg har ventet på. Og synes du det går fort med en labrador, så kan du tenke deg hvor kjapt det går med en malle. Men det er vel ikke så lett å forstå for enkelte som ikke har hatt en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorgutten min slipper ned gardinen når han ser vann i bevegelse ( elv, bølger) og er helt uimottagelig for tilsnakk. Skulle jeg liksom bruke svømming som belønning? Opplys meg!

Hmm...hvor går grensen mellom "blokkering" og "ulydighet" tro?

(Ja, sannelig tok denne diskusjonen en merkelig vending. Men artig lell :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...