Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørelim


netteliten

Recommended Posts

Nei, vet du, søsteren min taper ikke håret sitt (tro det eller ei).

Da er det kanskje ikke så sammenlignbart da? Såfremt det ikke er nakenhunder man taper..

"Man" skulle jo tro det. Men så skulle "man" jo tro at folk hadde sunn fornuft nok til å ikke forsøke å tvinge ørene til et stakkars dyr å legge seg en annen vei enn naturen hadde ment - men så feil kan "man" ta.

Ja, så feil kan man ta. For jeg ser virkelig ikke problemet med en liten tapebit festet til ørene de ukene tannfellingen varer så lenge hunden ikke har noen problemer med det. Og jeg vet ikke med deg, men synes det er relativt tydelig når bikkja har redusert allmenntilstand jeg.

Men man må også se forskjell på rasene da. Litt tape mot pelsen er vesentlig annerledes en mengder med lim rett mot huden. Skal man lime der det ikke er så mye pels bør man ta en liten test først for å unngå slikt som trådstarter opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke så sammenlignbart da? Såfremt det ikke er nakenhunder man taper..

Ja, så feil kan man ta. For jeg ser virkelig ikke problemet med en liten tapebit festet til ørene de ukene tannfellingen varer så lenge hunden ikke har noen problemer med det. Og jeg vet ikke med deg, men synes det er relativt tydelig når bikkja har redusert allmenntilstand jeg.

Men man må også se forskjell på rasene da. Litt tape mot pelsen er vesentlig annerledes en mengder med lim rett mot huden. Skal man lime der det ikke er så mye pels bør man ta en liten test først for å unngå slikt som trådstarter opplevde.

Jeg ser ikke på ei teipbit på øret som ett problem, jeg prøvde dette m Whi en ukes tid. Han brydde seg ikke engang.

Tror folk overdriver veldig her.. Virker sånn for meg.

Men helt enig med lim netteliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng, for denne "manipuleringen" av ørene gjør jo at man faktisk ikke vet sikkert om hunden ville fått kippører naturlig, og hvor rett er det nå å avle på hunder som naturlig ikke har riktige ører? Man avler jo da igrunn på hunder med feil ifølge standarden, for den har ikke kippører, den har ståører som er manipulert til kippører.(og manipulerte kippører går ikke i arv.)

Innenfor sheltien finnes det hunder med naturlig kipp, og tilogmed hunder med for tunge ører, men det er mye lette ører ute og går også, og man vet jo ikke hvor mange av de hundene med en god kipp som faktisk har den av naturlige grunner.

Og man kan jo da skape seg et problem om man avler på for mange hunder med lette ører som fører det videre og gjør problemet større til man tilslutt sitter igjen med hunder hvor man ikke engang kan "tvinge frem" kipp ved lim/teip/oasisfix engang.

Om jeg hadde vært oppdretter hadde jeg nok vært obs på dette når jeg avlet, så absolutt.

Med f.eks kinesisk nakenhund (som får ørene sine tapet opp) vet man jo om hunden har sterke

eller svake ører ved å se på hvor mye taping ørene faktisk trenger. Og er det en hund som trenger

å få ørene tapet lenge, så har man da en med svake ører, og om denne skulle bli brukt i avl,

så hadde jo ikke denne blitt parret med en partner med like svake ører. Da kan man jo risikere

å få avkom der man ikke får ørene opp i det hele tatt, og det er jo ikke ønskelig.

Jeg tror nå seriøse oppdrettere bruker (om mulig) avlsdyr som er mest mulig korrekt,

og er det noen feil på tispe f.eks, finner de da en hannhund som IKKE har de samme feilene,

nettopp for å ikke doble på feil.

Nei, klarer ikke å se det store problemet med bruk av tape, eller lim for den sagt skyld heller om det

blir brukt på den rette måten. Og ikke slik som er blitt gjort med den hunden som er avbildet.

Om min hund hadde reagert på tape, ja da hadde hundens ve og vel kommet først uten tvil.

Da hadde jeg gitt en ren blanke i om det ble hengeører på henne. Men så lenge tapen verken

plager eller noe annet, ja da taper jeg og håper jeg får opp ørene hennes med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis ikke hundenes ører ER slik pga. genetikk, da er det jo feil med hensyn til standarden og akkurat det samme som å f.eks. farge hundens pels?! Man manipulerer jo utseendet. Man burde i så fall la være å avle på disse hundene, og hvis "alle" hundene i en rase har feil ører, så er det da virkelig noe galt med stadarden, og det er den som burde forandres, ikke hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med f.eks kinesisk nakenhund (som får ørene sine tapet opp) vet man jo om hunden har sterke

eller svake ører ved å se på hvor mye taping ørene faktisk trenger. Og er det en hund som trenger

å få ørene tapet lenge, så har man da en med svake ører, og om denne skulle bli brukt i avl,

så hadde jo ikke denne blitt parret med en partner med like svake ører. Da kan man jo risikere

å få avkom der man ikke får ørene opp i det hele tatt, og det er jo ikke ønskelig.

Jeg tror nå seriøse oppdrettere bruker (om mulig) avlsdyr som er mest mulig korrekt,

og er det noen feil på tispe f.eks, finner de da en hannhund som IKKE har de samme feilene,

nettopp for å ikke doble på feil.

Nei, klarer ikke å se det store problemet med bruk av tape, eller lim for den sagt skyld heller om det

blir brukt på den rette måten. Og ikke slik som er blitt gjort med den hunden som er avbildet.

Om min hund hadde reagert på tape, ja da hadde hundens ve og vel kommet først uten tvil.

Da hadde jeg gitt en ren blanke i om det ble hengeører på henne. Men så lenge tapen verken

plager eller noe annet, ja da taper jeg og håper jeg får opp ørene hennes med tiden.

Ja, du har helt rett der. Jeg sa bare at det KAN bli et problem om man avler på for mange hunder med lette ører, for man risikerer og ende opp med for mange hunder med dårlige ører, og man har da skapt seg et problem.

Sålenge det er nok gode, seriøse oppdrettere innenfor rasen som faktisk bryr seg med dette er det jo ikke noe problem i det heletatt.

Men det er jo fortsatt diskutabelt hvor korrekt det nå er å manipulere hundens utseende for at den skal passe standarden da.

Jeg er ingen motstander av dette altså, da ville jeg jo ikke gjort det på mine egne hunder, men det er jo alltid lov å undres og tenke litt over det da..

Det er mulig jeg har oversett det, men bortsett fra rent utseendemessig, hva er galt med de diverse ørevariantene? Har det noe å si for hunden fysisk på noen måte om ørene er "feil"?

Nei, det er kun pga utseendet dette blir gjort, det har ingen betydning for hundene fysisk sett. Hvertfall på min rase, hvordan det ligger ann for alle andre raser skal jeg ikke si sikkert, men tror det er akkurat det samme for de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spike var min første hund, og siden jeg hadde kjøpt en phalene som da hadde et øre som nesten sto opp og et som nesten hang helt ned fikk jeg beskjed om å massere ørene på plass + putte thack it i ørene hans (av oppdretter). Vi prøvde å putte thack it i ørene hans en kveld, og det var et mareritt som vi aldri vil gjenta. Spike syntes det var superekkelt, var skikkelig forstyrret og ville ha det vekk. Vi tok det av(hvilket var et prosjekt siden det satt ganske godt fast i ørene etter Spikes iherdige forsøk på å få det av), på tross av forespørsel fra oppdretter om å putte mer i ørene hans. I dag har jeg en papillon, jeg syntes han er verdens fineste (helt objektivt selvfølgelig). Jeg ville aldri drømme om å prøve å manipulere utsende hans, uansett hvordan ørene hans er, etc. Han er min godgutt, med bestekompis, og han er helt perfekt til det jeg bruker han til. Vi har altså ingen ambisjoner om utstilling, noe som aldri hadde passet inn i vår livsstil uansett. Tur, lydighet, agility og freestyle er morsomt nok. Og da kan man ha hvordan ører man vil.

Det jeg prøver å si er at jeg ikke helt ser poenget med å måtte manipulere utseende til hunden. Hverken Spike eller jeg har perfekt utseende, men vi har det jo bra for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett der. Jeg sa bare at det KAN bli et problem om man avler på for mange hunder med lette ører, for man risikerer og ende opp med for mange hunder med dårlige ører, og man har da skapt seg et problem.

Sålenge det er nok gode, seriøse oppdrettere innenfor rasen som faktisk bryr seg med dette er det jo ikke noe problem i det heletatt.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Pproblemet ligger i at kipp-/knappører er veeeeldig vanskelig, om ikke umulig å renavle. Det er jo en mellomting av stå- og hengøre, og det skal ikke så mye til før de tipper over til en annen øreform - rosenører (som også er en mellomting, men kanskje ikke fullt så vanskelig å beholde - bare et fåtall whippets har problemer med ørestilling, f.eks.), hengeører eller ståører. Det kan godt hende at oppdrettere av disse rasene kan klare å få fram flere generasjoner med perfekte, naturlige ører, men da vil det høyst sannsynlig gå på bekostning av andre kvaliteter (eksteriøre, helse- eller temperamentsmessige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så enkelt. Pproblemet ligger i at kipp-/knappører er veeeeldig vanskelig, om ikke umulig å renavle. Det er jo en mellomting av stå- og hengøre, og det skal ikke så mye til før de tipper over til en annen øreform - rosenører (som også er en mellomting, men kanskje ikke fullt så vanskelig å beholde - bare et fåtall whippets har problemer med ørestilling, f.eks.), hengeører eller ståører. Det kan godt hende at oppdrettere av disse rasene kan klare å få fram flere generasjoner med perfekte, naturlige ører, men da vil det høyst sannsynlig gå på bekostning av andre kvaliteter (eksteriøre, helse- eller temperamentsmessige).

Jeg har da ikke sagt at man skal renavle kippører jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng, for denne "manipuleringen" av ørene gjør jo at man faktisk ikke vet sikkert om hunden ville fått kippører naturlig, og hvor rett er det nå å avle på hunder som naturlig ikke har riktige ører? Man avler jo da igrunn på hunder med feil ifølge standarden, for den har ikke kippører, den har ståører som er manipulert til kippører.(og manipulerte kippører går ikke i arv.)

Innenfor sheltien finnes det hunder med naturlig kipp, og tilogmed hunder med for tunge ører, men det er mye lette ører ute og går også, og man vet jo ikke hvor mange av de hundene med en god kipp som faktisk har den av naturlige grunner.

Og man kan jo da skape seg et problem om man avler på for mange hunder med lette ører som fører det videre og gjør problemet større til man tilslutt sitter igjen med hunder hvor man ikke engang kan "tvinge frem" kipp ved lim/teip/oasisfix engang.

Om jeg hadde vært oppdretter hadde jeg nok vært obs på dette når jeg avlet, så absolutt.

Hvis du hadde vært oppdretter, ville du gjort akkurat det samme som 90% av oss gjør, nemlig å prøve å få ørene på sheltiene til å se mest mulig perfekt ut. Jeg bruker ikke ofte oasisfix, men limer ørene med tekstillim som jeg kun bruker i pelsen. Limer kommer ikke i kontakt med hundens hud i det hele tatt. Det gjør nemlig oasisfix ;)

Noen oppdrettere bruker noe som kalles eartip (fås kun kjøpt i utlandet) Dette er et middel som er basert på tjære, og det kan gi utslett som klør.

Ja, du har helt rett der. Jeg sa bare at det KAN bli et problem om man avler på for mange hunder med lette ører, for man risikerer og ende opp med for mange hunder med dårlige ører, og man har da skapt seg et problem.

Sålenge det er nok gode, seriøse oppdrettere innenfor rasen som faktisk bryr seg med dette er det jo ikke noe problem i det heletatt.

Men det er jo fortsatt diskutabelt hvor korrekt det nå er å manipulere hundens utseende for at den skal passe standarden da.

Jeg er ingen motstander av dette altså, da ville jeg jo ikke gjort det på mine egne hunder, men det er jo alltid lov å undres og tenke litt over det da..

Nei, det er kun pga utseendet dette blir gjort, det har ingen betydning for hundene fysisk sett. Hvertfall på min rase, hvordan det ligger ann for alle andre raser skal jeg ikke si sikkert, men tror det er akkurat det samme for de og.

Sikker på at du ikke er motstander av dette?

Jeg har da ikke sagt at man skal renavle kippører jeg ;)

Hihihi det tror jeg du ville hatt store problemer med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde vært oppdretter, ville du gjort akkurat det samme som 90% av oss gjør, nemlig å prøve å få ørene på sheltiene til å se mest mulig perfekt ut. Jeg bruker ikke ofte oasisfix, men limer ørene med tekstillim som jeg kun bruker i pelsen. Limer kommer ikke i kontakt med hundens hud i det hele tatt. Det gjør nemlig oasisfix ;)

Oasisfixen kommer da ikke i kontakt med huden? ;) Jeg klistrer den nå ihvertfall fast i pelsen jeg da.

Grunnen til at jeg ikke vil lime er for det første at jeg ikke kan det, og jeg vil ikke begi meg ut på noe alene som jeg ikke kan.

Og for det andre har jeg forestilt meg at lim er vanskeligere å fjerne og "hemmer" vanlig bevegelse mer enn oasisfix. Mulig jeg tar feil der da. Har forøvrig ikke sagt at det er noe galt med liming, jeg vil bare ikke gjøre det.

Sikker på at du ikke er motstander av dette?

Jeg er ikke motstander av å "manipulere" ørene nei, er vel rimelig dumt å være imot noe man selv gjør ;)

Hihihi det tror jeg du ville hatt store problemer med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oasisfixen kommer da ikke i kontakt med huden? ;) Jeg klistrer den nå ihvertfall fast i pelsen jeg da.

Grunnen til at jeg ikke vil lime er for det første at jeg ikke kan det, og jeg vil ikke begi meg ut på noe alene som jeg ikke kan.

Og for det andre har jeg forestilt meg at lim er vanskeligere å fjerne og "hemmer" vanlig bevegelse mer enn oasisfix. Mulig jeg tar feil der da. Har forøvrig ikke sagt at det er noe galt med liming, jeg vil bare ikke gjøre det.

Sikker på at du ikke er motstander av dette?

Jeg er ikke motstander av å "manipulere" ørene nei, er vel rimelig dumt å være imot noe man selv gjør ;)

Oasisfix kan lett komme i kontakt med hundens ører om man setter den øverst i tuppen og hunden ikke har mye pels inne i øret. Ikke alle sheltier har mye pels. Det er ikke ofte hundene reagerer på oasisfix, men det hender.

Det som er fordelen med å lime, er at du ikke stimulerer musklene i ørene. Jeg limer da ikke ørene så fast at ikke hundene skal kunne bruke dem på normalt vis ;) . Så må jo også den tekstillimen man bruker være omtrent luktfri. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oasisfix kan lett komme i kontakt med hundens ører om man setter den øverst i tuppen og hunden ikke har mye pels inne i øret. Ikke alle sheltier har mye pels. Det er ikke ofte hundene reagerer på oasisfix, men det hender.

Det som er fordelen med å lime, er at du ikke stimulerer musklene i ørene. Jeg limer da ikke ørene så fast at ikke hundene skal kunne bruke dem på normalt vis :wub: . Så må jo også den tekstillimen man bruker være omtrent luktfri. ;)

Hmm.. Ja, det er jo mulig, mine har helt greit med hår i ørene(også er jeg litt slapp med klippinga når de ikke stilles. *kremt*) så oasisfix'en har aldri vært i kontakt med huden på mine hvertfall. Og jeg har aldri merket noen reaksjon ikke engang på området rett under oasisfix'en. Eneste problemet jeg har hatt er hvis fixen falt av uten at jeg merket det og bikkja fikk tak i det, de klarte på merkverdig vis hver gang det skjedde å tygge den grundig fast i brystpelsen, og merkverdig nok skjedde det gjerne rett før ei utstilling :rolleyes:

Men, jeg har prøvd å sett for meg denne liminga på sheltieører, hvordan gjøres det egentlig? Limes tuppen av øret fast helt nede i "bunnen" av øret eller?(Dårlig forklart men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idioti!

Hvis man må "jukse" eller manipulere en hunds eksteriør så har man gjort seg selv, hunden og rasen en bjørnetjeneste. Greit å klippe, frisere, kjemme, vaske, massere. Men teipe, lime, avstive (slik man gjorde med dobermannene før) er i mine øyne bare helt helt feil. Har man ikke en hund som har "korrekte" ører iht standarden, så har man det ikke. Swallow your pride.

Folk nå til dags... at ikke foreldrene griper inn! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, det er jo mulig, mine har helt greit med hår i ørene(også er jeg litt slapp med klippinga når de ikke stilles. *kremt*) så oasisfix'en har aldri vært i kontakt med huden på mine hvertfall. Og jeg har aldri merket noen reaksjon ikke engang på området rett under oasisfix'en. Eneste problemet jeg har hatt er hvis fixen falt av uten at jeg merket det og bikkja fikk tak i det, de klarte på merkverdig vis hver gang det skjedde å tygge den grundig fast i brystpelsen, og merkverdig nok skjedde det gjerne rett før ei utstilling :rolleyes:

Men, jeg har prøvd å sett for meg denne liminga på sheltieører, hvordan gjøres det egentlig? Limes tuppen av øret fast helt nede i "bunnen" av øret eller?(Dårlig forklart men)

Man tar en liten hårtust på innsiden av øretippen og en liten tust nede mot øreåpningen (guri så vanskelig å forklare, skal tegne på et bilde..), en liiten dært lim ogt holder hårene mot hverandre til det er tørt (ca. 30 sek.?). Skal finne bilde å klusse på jeg..

Edit: Nå med bilde

i201083338_18324_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar en liten hårtust på innsiden av øretippen og en liten tust nede mot øreåpningen (guri så vanskelig å forklare, skal tegne på et bilde..), en liiten dært lim ogt holder hårene mot hverandre til det er tørt (ca. 30 sek.?). Skal finne bilde å klusse på jeg..

Edit: Nå med bilde

i201083338_18324_2.jpg

Åja..Ja, det var slik jeg hadde sett det for meg.. :wub: (Også en så søt valp da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var hun søt og uskyldig ;) Nå er hun voksen gitt (og i desember kommer det forhåpentligvis småttiser ut av henne også :wub: )

Åja, det er saeta ;) Også skal du bruke Flynn da, nydelig gutt det. Nå ble jeg smålig valpesyk kjenner jeg ;)

(Ble veeldig OT detta gitt)

For å styre litt inn på diskusjonen, den ørelimingen der så ikke så gæli ut egentlig, men det vil jo fortsatt begrense hundens bevegelse av øret noe, den kan jo ikke legge øret normalt bakover om den er limt på det viset(?)

Samtidig går de vel med det i bare ei uke eller to så det er vel ikke store problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det er saeta :wub: Også skal du bruke Flynn da, nydelig gutt det. Nå ble jeg smålig valpesyk kjenner jeg ;)

(Ble veeldig OT detta gitt)

For å styre litt inn på diskusjonen, den ørelimingen der så ikke så gæli ut egentlig, men det vil jo fortsatt begrense hundens bevegelse av øret noe, den kan jo ikke legge øret normalt bakover om den er limt på det viset(?)

Samtidig går de vel med det i bare ei uke eller to så det er vel ikke store problemet..

Joda hunden kan legge ørene bakover selv om de er limte. Da snakker jeg om "sheltieliming" og etter slik Caroline har vist på bildet. Limet er ikke i kontakt med hud, og henger kun i pels, når limet skal bort klippes det bare bort pels. Og ja, det er jo ikke snakk om at hunden skal ha det hele sitt liv, men i den perioden da ørene er ustabile som tannfelling og på tisper første løpetid. Selv om hunden vil i sitt liv få perfekte kipører som voksen kan den likevel ha ståører denne perioden. En hund som ikke får lette ører denne perioden kan ofte få for tunge ører som voksen.

Jeg kan ta min Mala som eksempel. Under sin første løpetid var ørene hennes ganske ustabile og en periode sto de rett opp. De ble da limt som her på dette bildet. På høyre øret kan man se den lille pelsbiten som er limt. Ørene er ellers helt funksjonable og kan vippes i alle retninger. Det er jo ikke sånn at hunder med tunge ører, som f.eks en cocker ikke kan bevege ørene sine!

Malahelbilde9mnd.jpg

Etter et par uker med lim og ferdig løpetid har ørene hennes blitt stabile og har aldri hatt behov for verken lim eller andre remedier for å være perfekte. Her på dette bildet er hun 3 år og har ikke noe i.

Desember282006042Mala2lite.jpg

Grunnen til at jeg limer og ikke bruker oasisfix eller tyggis (som forresten er mye vanskeligere å få ut av ørene enn limet) er at etter min mening virker tyngden som vekter på ørene og bygger opp muskler i stedet for kun å bøye og mykgjøre brusken som igjen fører til at hunden må ha ting i ørene sine mye lengre. Ingen av mine hunder har hatt lim i mer enn noen uker, og alle har i dag perfekte kipører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Irsk terrier er det ikke så mye pels å ta av.

Da limer man kant i kant ører og hud, jeg er så dårlig på å forklare, så skal heller legge inn link.

http://www.flealess.org/irishterriers/information/index.html

http://www.tanagersongfarm.com/irish_terriers/ear_glue.html

http://www.baystoneirish.com/ear.htm

Problemet denne gangen var at jeg ikke limte som valp, så det ble lim også på baksiden av bretten, som er viktig på denne rasen, altså lim foran og bak øret.

Under limingen ble han tunghørt, og han kunne ikke lee så mye på ørene, men når de er ferdig limt kan de det.

Så en kan ikke sammenligne Irsk terrier og Sheltie ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig det vi har prøvd å få fram, at man ikke kan skjære alt over en kam :)

På din rase limes jo øret tydeligvis skikkelig fast,og de får umulig brukt dem på noe vis. Hvor lenge er det meningen at limet skal sitte forresten?

Tror det skal sitte en mnd til vanlig jeg, men jeg er ikke helt sikker.

men Peico sine ører skulle vist sitte et halvt år, helst. Lime opp etter som de løsner.

Men det går stort sett smertefritt. Men ikke på min hund...

Er mange av den rasen som limes tidlig og slipper alle plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...