Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser kattesand og tisser i møblene

pokoli

Recommended Posts

Min pusekatt er dessverre blitt litt gammel det siste året. Hun har begynt å gjøre rare ting som hun aldri har gjort før :icon_confused:

Blant annet har hun begynt å tisse og bæsje i møblene. Hun får gå ut og inn som hun vil og har i tillegg dokasse inne, men hun gjør heller fra seg i møblene! Noen som har opplevd at eldre katter begynner med dette? Noen råd?

Hun har også begynt å spise kattesand! Selv om hun har Hills kuler tilgjengelig døgnet rundt og får bløtfôr til middag hver dag. Noen som har tanker om denne adferden?

Er hun blitt litt forvirra på sine gamle dager? Eller er det noe i kattesanden hun trenger? Hun har fått både kattemelk, godis, kattegress, salmopet og alt annet jeg kan komme på, men det har ingen effekt på annet enn humøret hennes. Hun setter pris på særbehandlingen :P og tro det eller ei, hun er faktisk litt undervektig, dessverre.

Jeg er veldig bekymra for pusen min :unsure: men håper å slippe å drasse henne til veterinær ettersom det vil være enormt stressende for henne. Håper dere har noen innspill og erfaringer! Eller bare tanker rundt dette med rare gamle puser som vi er så alt for glad i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eldre katter kan jo bli litt sære når de blir gamle.... :P Dette hørtes ikke særlig trivelig ut. Hva med å bytte ut sand? Jeg har opplevd at min ene hannkatt bæsjet utenfor kassen. Da jeg bytta sand ble alt greit. Han er ikke gammel men han likte tydeligvis ikke den sanden lenger, enda han var vant til den typen.

At hun spiser sanden skjønner ikke jeg noe av.... :icon_confused: Det høres jo ut som hun har det helt perfekt med så mye stell og god mat.

Her er en link med noe informasjon- kommer opp ulike temaer med katters atferd-

http://home.no.net/huskatt/atferd.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, med en sånn adferdsendring så ville jeg tenkt på det som med hund. Jeg ville mao tatt henne med til veterinæren..

Katter kan fint forsøke å gi beskjed om at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol: Den nettsida om katter var jo grei å ha. Leser alltid så mye om hunder, men katten har klart seg så fint fram til nå uten trening eller noe. Gøy å endelig lese om pysekatter også.

Jeg vurderer å ta henne med til dyrlegen, men det blir siste utvei. Hun tåler dårlig biler og fremmede og nye steder, så for hennes skyld vil jeg helst prøve å løse det. Hun har jo fin allmenntilstand og er blid og glad, spiser normalt.

Får starte med å bytte kattesanda i alle fall. Men det kan godt være du har rett og det blir vet besøk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...