Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading og utstilling


Peers

Recommended Posts

Lurer rett og slett på når dere her inne bader (det vil si ordentlig bad med shampo osv) i forkant av utstilling, eventuelt om dere gjør det i det hele tatt?

I tillegg er jeg interessert i å vite om dere bader hunden før hver utstilling (tenk for eksempel at den stilles tre helger på rad, bades den da før hver?), eller om det ikke er så nøye?

Jeg sitter nemlig og lurer på hva som er "vanlig" når det gjelder akkurat dette, fordi jeg selv er litt usikker på hvor mye som egentlig er nødvendig. Er forøvrig klar over at dette kan variere avhengig av rase og individ, men dog; hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker hele hunden helst noen uker før. Den grå pelsen blir myk og fluffy når den er nyvasket, og det skal den ikke være. Den grå pelsen skal tuperes og stå opp. Dagen før utstilling vasker vi bare den hvite pelsen, og det gjør vi før hver utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes hunden dagen før utstillingen, er det utstillinger flere helger på rad vasker jeg fortsatt dagen før utstilling, en wheaten skal generellt bades ofte, gjerne hver til annenhver uke så har ikke så mye å si med flere utstillinger. Er det dobbelutstillinger unngår jeg å bade begge dager, vasker da over føtter og mage om nødvendig=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å reise på fredag, og da står jeg tidlig opp på fredag (gosh....) og begynner å bade, så hånkletørker jeg over før jeg begynner med å blåse beina, buksene, ryggen og halsen (tro meg, tar laaang tid) så gå jeg over med en hårføner som siste finish.

Hunder som bare skal være med på utstilling bader jeg noen dager før, siden jeg vanligvis har et par stykker å bade på fredagen, og jeg blåser dem ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiene bader jeg sjelden. Kanskje 4-5 ganger i året, og da i forbindelse med utstilling. De er forholdsvis enkle i stellet, da. Gå en tur i skogen, og rett inn i ringen. Kanskje dra over dem med et fuktig håndkle om det er gjørmete ute.

Sheltien derimot bades før hver utstilling. Om det er utstilling 3 helger på rad (som han enda ikke har vært med på) ville jeg nok sett det litt an.

Så lenge hunden er pen & ren er det ingen vits i å bade dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de bades før utstilling, 1 uke i forveien. Ellers blir pelsen for myk og fluffy, og det er feil, da de skal ha stri pels.

Er det utstilling flere helger på rad bader jeg kun det hvite. Det tar jeg uansett dagen før, for hvitt er ikke hvitt lenge :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Prøver nemlig å finne en god "baderutine", vi er ikke så gode i utstillingsgamet ennå, så er ikke helt sikker på hva som lønner seg :icon_confused:

Orry var nemlig på utstilling søndagen som var, og skal i morgen og lørdag+søndag neste helg. Litt usikker på hvor ofte jeg trenger å hive han i dusjen, med det hvite tar jeg nok uansett dagen før. Som andre har nevnt, hvitt holder seg ikke hvitt lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase trenger ikke gjøres så mye med; børsting holder i lange baner. Litt napping av hår på ørene - og ellers ingenting.

Men skal hunden bades så må det gjøres i alle fall 2-3 uker i forkant og ikke rett før. Pelsen blir veldig fluffy etter bading og trenger lang tid for å "sette" seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo helt og fullt på rase, så det ville kanskje vært nyttigere å spørre andre med samme rase?

Jeg bader i alle fall dagen (kvelden) før utstilling. Om det er dobbelutstilling bader jeg bare skjørtet og eventuelt beina den andre dagen. Om det er utstilling helga etter, kommer det jo litt an på hvor vi har vært, hvordan været har vært o.l. Men bader henne uansett, bare kanskje ikke like nøye som første gang. Jeg bader uansett henne ganske ofte, så det er begrenset hvor ille det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader henne dagen før hver utstilling - en gang badet jeg henne samme dagen (ikke spør hvordan jeg fikk tid :lol:)

Men jeg tror jeg skal begynne å bade to dager før utstillingen, fordi pelsen til Chessea er mye penere når den ikke er heelt puffa opp. Da ser hun ut som en eneste stor golfball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...