Gå til innhold
Hundesonen.no

Uenige vetrinærer

mokken

Recommended Posts

Skrevet

Tok kontakt med vetrinær for å spørre hvor lenge jeg må holde hundene vekke fra andre 4bente etter kennelhoste, dette gjorde også 2 venninner med sine vetrinærer.

Det som faller meg merkelig er at alle tre vetrinærene svarte forskjellig!

Hva skal man da tro og hvem skal man tro på?

En svarte forøvrig 24 t etter at hunden er hostefri, en svarte 3-4 deg etter at hunden er hostefri men s den tredje svarte at hunden kan smitte andre inntil en uke etter at den slutter å hoste og at det hele kommer an på hundens immunforsvar.

Hva sier din vetrinær?

Skrevet

Jeg har hørt en uke. Og det samme sa alle på kurset jeg gikk på da alle hundene fikk det.

Men jeg ville nok selv holdt hunden min unna andre hunder i 2 uker jeg da.

Skrevet

jeg har også hørt 1-2 uker... men velger å holde dem unna enda litt lengre... jeg vil ikke være med å spre skjiten!

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Ei på veterinærhøgskolen i oslo jeg var hos sa 7-8 dager etter symptomfri... Uansett er det jo greit å holde seg på den sikre sida og høre ¨på de som sier mest da. Det koster jo ikke så mye å unngå at hunden hilser på andre i litt over en uke, men det er ille om den skulle smitte andre. Da hjelper det lite om en vet har sakt det skal holde...

Skrevet

Vel..suprise! Her fikk jeg høre 2-3 uker av 2 dyreleger og har lest det samme...så det holdt jeg meg til. Kan forresten legge til at de som har ventet i et par dager og gått for å være med andre hunder i den tro at hunden deres er frisk,har smittet mange andre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...