Gå til innhold
Hundesonen.no

sportempo


comit

Recommended Posts

Har prøvd i over ett år å dempe farten på min riesen i ferske spor uten å ha lykkes. Det er "litt" slitsomt å olde igjen 50 kg. i sporet da han bykser å nærmest hopper framover.

Er vel samtidig litt forsiktig med justering/korrigering da jeg ikke vil "ødelegge" noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger er det pga tidsbrist, det er dager hvor jeg ikke har rett og slett tid til å la sporet ligge, og når vi er flere sammen så er det lett for at sporet blir litt for ferskt ( ja da, det kalles vel dårlig planlegging) men for min egen del hadde det vært greit å legge spor. ta en 30 min. med lydighet ol. og avslutte med spor og fått det "unnagjort" på rundt en time.

Så dette er egentlig kanskje mest for min egen del å kunne ta noen slike dager også, men i tillegg praktisk for å trene dekkmarkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går ferske spor, så er det som å gå i en tunnel av fert for hunden, og dermed veldig lett. Det er nok derfor hunden din raser avgårde. Ved å la det ligge lenger (over en time), så vil ferten konsentreres mer, og hunden vil gå bedre. Nå som den har gått slike spor i ett år, så har den antakelig lagt til seg en sporgang som kanskje vil skape trøbbel i eldre spor. Den er vant til å løpe sporene. Når det blir vanskeligere, så vil den antakelig løpe over vinkler og andre vanskeligheter og dermed får en veldig rotete sporgang.

Det er nesten umulig å holde igjen en så stor hund slik at den går i "normalt" tempo, og det fører også ofte til makt-motmakt. Altså at hunden blir mer opptatt av å trekke deg avgårde, enn å konsentrere seg om sporet.

I tillegg til å øke liggetiden på sporet, så ville jeg lagt inn så vanskelige spor som du kan klare å lage. Vinkler, spisse vinkler (der du vinkler mer enn 90 grader slik at vinkelen blir spissere. Legg sporet i et område der du har mye terrengskifter (skog, jorde, gress, grus, asfalt osv). Det krever konsentrasjon og gir de noe å tygge på. Serpentinger (slangemønster) i sporet er også en flott måte å øke konsentrasjonen i sporet. Da går sporet aldri rett frem og hunden må hele tiden konsentrere seg om hvor sporet tar veien, og da går farten ned. Prøv rett og slett å lage feller for hunden din. En hund med mye sporlyst vil tåle slike spor og vil antakelig like det mye bedre enn et enkelt, rett frem, ferskt spor.

Dekkmarkeringen ville jeg tatt utenom selve sporet. Det bør trenes for seg. Altså, jeg legger da opp et rett spor, legger pinner tett og trener kun på dette, og ikke måten hunden går sporet på. Tren på en ting av gangen: Sporet og dekkmarkeingen hver for seg.

En annen ting er lengden på sporet. Går man kun spor under 500 meter, så vil hunden vite (evt tro) at den kan køle på med energi, for den har jo bare noen få hundre meter å gå. Går den plutselig på en kilometer da, så vil den bli utrolig sliten, og det her de godt av! Et par-tre spor på en kilometer vil antakelig lære den til å senke farten noe, også i starten.

Husk bare å gå tilbake på både legnde, liggetid og vanskelighetsgrad.

Personlig synes jeg ikke det er noe poeng å gå lette spor, med mindre jeg går tilbake i treningen for å beholde et visst trøkk (det er som med all annen trening). Hunden får en dårlig sporgang, og man gjør jo bare det samme gang på gang på gang, noe som egentlig ikke er noen vits.

For at hunden virkelig skal bruke hodet, så må man gi den utfordringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt enig med deg, Teddy. Er klar over at det er for mye fert for min hund på ferske spor, så istedet for å lage meg et problem ut av det, er det vel den beste løsningen å gå eldre spor.

Ellers vil jeg si at når det blir litt alder på sporet så er tempoet akkurat passelig. Så normalt går vi spor som er alt mellom 2 til 8 timer med lengde mellom 300-1200 meter.

Etter ferien har jeg nok sett at han er litt i feriemodus og begynner å slite etter rundt 700 meter. Men går litt tilbake, og så litt fram så er vi vel sikkert der vi var før ferien.

Har brukt før å trene dekkmarkering på gress med flere 50 meters spor, sånn at jeg har prøvd å koble spor og gjenstander sammen da hunden alltid har diskriminert gjenstander. Noen gjenstander bare støter han lynraskt på for så å fortsette sporet.Det hjelper ikke med favorittleker heller da sporet i seg selv er nok forsterkning.

Har trent dekkmarkering på felt, noe som har fungert: Men når vi kommer til spor så er sporet så spennende at han raser over gjenstanden, har faktisk satt ut en matkopp med pølser som han tar og hopper over for å fortsette sporet.

Så det er grunnen til at jeg gjerne kunne tenkt meg å få bedre tempo på ferskere spor, men kanskje jeg bør la det ligge en time uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du et annet problem egentlig. Farten har selvfølgelig noe med at han ikke stopper på gjenstanden (løper over), men sporlysten vil alltid gjøre at han vil kunne ignorere en dekkmarkeing (kjedelige greier å måtte stoppe!). En måte flere gjør det på er rett og slett å nekte hunden å gå over gjenstander når de trener på nettopp dette. Er man konsekvent, og belønner skikkelig, så vil det kunne minimerer risikoen for at hunden velger bort gjenstanden. Samtidig ville jeg gått eldre spor, men droppet gjenstandene, slik at han alltid må stanse og dekke på gjenstand når de er der. Du kan selvfølgelig trene på begge tingene samtidig, men gjenstandene bør uansett merkes slik at han ikke får sjansen til å gå over.

En ting er selvfølgelig om han regelrett går over, altså at han ikke finner gjenstanden. En helt annen ting er om han velger de bort. Det skal han ikke få lov til i den forstand at du holder han igjen i lina, kommandrerer dekk, evt venter han ut til han legger seg. En hund med så stor sporlyst vil forstå at den eneste måten han kan få fortsette er å gjøre jobben først! Det er ganske god motivasjon for mange hunder. Jeg ville ikke korrigert i den forstand at du blir brysk, men heller at du ikke lar ham fortsette og er tålmodig og venter på at han gjør som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...