Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med 6 mnd gammel hund-


Aya

Recommended Posts

Hva kan skje da? Han er en blanding av tervueren, border collie og collie- det er jo ikke særlig utbredt med HD og sånt i noen av rasene, men hva kan skje med en 6 mnd gammel valp som er syklet litt med? Kan han få skader for resten av livet? Tror ikke de har syklet så langt eller noe, men jeg vet han er syklet litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.. Kan den få HD? Jeg spør fordi jeg fikk tilbud om en seks mnd gammel valp, blanding av terv, collie og BC. Høres jo igrunn ut som en grei blanding det, kan jo slå ut på forskjellige måter.. Men hun skrev at "det går fint å sykle turer med han da han liker det, han stråler da jeg tar frem sykkelen". Har jo tenkt til å undersøke hvor ofte hun gjør dette, hvor langt osv- jeg ville ALDRI gjort det før hunden var helt ferdig utvokst fysisk, men om det er en stor risk å ta å kjøpe denne valpen.. Om dette er noe jeg kommer til å kunne slite med lenge fremover.. Noen som har noen synspunkter/råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men sånn er det jo med blandingshund, noen risker må du ta. Nå er ikke HD noe utbredt i noen av rasene i stor grad, så akkurat det er jeg ikke så redd for. Det er værre med belastningskader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan jo faktisk få HD, selv om det ikke er utbredt i rasen liksom.

Kjente en Boarder Collie som ble avlivd pga det i fjor.

Og har hørt om Cavalierer som har fått det også så alle kan jo få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får ikke HD med mindre den er arvelig belastet med det, men kanskje vanskelig å vite med såpass mange raser i?  :?

dette er nok litt feil... Du kan påføre en hund HD og. Det er ikke bare arvelig belastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt det er veldig omdiskutert

Det stemmer... Så da har jeg en annen mening enn deg, som jeg deler med veterinærene mine..hehe.. Men jeg tror mer på at de kan få belastningsskader og beinproblemer av for mye og for hard mosjon.

Og så skal man aldri se bort ifra at det finnes ett ledd i hunden laaaangt tilbake som sørger for akkurat den lille delen den trenger for å utvikle HD..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk på nettet "HD+hund" og fikk frem en rekke artikler som omhandler dette. Tidligere trodde man at dette kun var medfødt, men flere og flere snakker nå om at miljø også kan ha en faktor.

En artikkel sa at HD kun var arvelig med 20%...

Jeg trodde som flere av dere at det kun var medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er omdiskutert så er det forskjell innen de forskjellige rasene. I schäfer miljøet er det ikke tvil om at du selv kan påføre hunden din HD.

Jeg har også fått vite at du kan påføre HD på hunden..

Var en veterinær som sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...