Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med 6 mnd gammel hund-

Aya

Recommended Posts

Hva kan skje da? Han er en blanding av tervueren, border collie og collie- det er jo ikke særlig utbredt med HD og sånt i noen av rasene, men hva kan skje med en 6 mnd gammel valp som er syklet litt med? Kan han få skader for resten av livet? Tror ikke de har syklet så langt eller noe, men jeg vet han er syklet litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.. Kan den få HD? Jeg spør fordi jeg fikk tilbud om en seks mnd gammel valp, blanding av terv, collie og BC. Høres jo igrunn ut som en grei blanding det, kan jo slå ut på forskjellige måter.. Men hun skrev at "det går fint å sykle turer med han da han liker det, han stråler da jeg tar frem sykkelen". Har jo tenkt til å undersøke hvor ofte hun gjør dette, hvor langt osv- jeg ville ALDRI gjort det før hunden var helt ferdig utvokst fysisk, men om det er en stor risk å ta å kjøpe denne valpen.. Om dette er noe jeg kommer til å kunne slite med lenge fremover.. Noen som har noen synspunkter/råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men sånn er det jo med blandingshund, noen risker må du ta. Nå er ikke HD noe utbredt i noen av rasene i stor grad, så akkurat det er jeg ikke så redd for. Det er værre med belastningskader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan jo faktisk få HD, selv om det ikke er utbredt i rasen liksom.

Kjente en Boarder Collie som ble avlivd pga det i fjor.

Og har hørt om Cavalierer som har fått det også så alle kan jo få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får ikke HD med mindre den er arvelig belastet med det, men kanskje vanskelig å vite med såpass mange raser i?  :?

dette er nok litt feil... Du kan påføre en hund HD og. Det er ikke bare arvelig belastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt det er veldig omdiskutert

Det stemmer... Så da har jeg en annen mening enn deg, som jeg deler med veterinærene mine..hehe.. Men jeg tror mer på at de kan få belastningsskader og beinproblemer av for mye og for hard mosjon.

Og så skal man aldri se bort ifra at det finnes ett ledd i hunden laaaangt tilbake som sørger for akkurat den lille delen den trenger for å utvikle HD..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk på nettet "HD+hund" og fikk frem en rekke artikler som omhandler dette. Tidligere trodde man at dette kun var medfødt, men flere og flere snakker nå om at miljø også kan ha en faktor.

En artikkel sa at HD kun var arvelig med 20%...

Jeg trodde som flere av dere at det kun var medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er omdiskutert så er det forskjell innen de forskjellige rasene. I schäfer miljøet er det ikke tvil om at du selv kan påføre hunden din HD.

Jeg har også fått vite at du kan påføre HD på hunden..

Var en veterinær som sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...