Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsline

Recommended Posts

Jeg er på leting etter ny utstillingsline, men er litt usikker på hva jeg skal velge.

Har nå en som er omtrent som denne i brun, men jeg er ikke helt fornøyd.

Vurderer kanskje noe lignende dette (håper det går greit at jeg lånte bildet, Caroline):

i98919167_81766_2.jpg

Kanskje da med brun line i stedet, eller kan hvit passe til en lever/hvit springer? Uansett, er det noen som vet om en nettbutikk, eventuelt butikk i Osloområdet jeg kan få tak i noe lignende?

Jeg har også sett noen enkle brune, flate og uflettede liner som ser helt greie ut, men har dessverre ikke bilde på disse.

Noen som har tips, anbefalinger og sted ting kan kjøpes?

På forhånd takk hvis noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - hvit utst.line er veldig sjelden noe "sjakktrekk", da det i de aller, aller fleste tilfellene får pelsen til å se gul ut ved siden av. Det samme med hvite klær til en hvit hund.

Lys, lys grå er i så fall bedre (da ser pelsen hvitere ut) - eller noe som matcher hundens andre farge.

Veldig mange dyreforretninger har tynne kjettinglenker og slike nylonbånd - og da kan man veldig enkelt lage sitt eget utst.bånd. De store dyreforr. på f.eks. Strømmen Storsenter, Vinterbro etc tror jeg har sånt inne veldig ofte i hvertfall. Ganske sikkert også Løwenborg nede i sentrum.

Men prisen på slikt er sikkert dobbelt i forhold til det du kan få tak i på NKK Bjerke, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Akkurat det med at hvitt bånd mot hvit pels fører til at pelsen får en gulaktig farge, er nettopp det jeg har tenkt på. Vurderer derfor heller brun, som går mer i ett med hans egen pelsfarge (det gjør i hvert fall det med det båndet jeg har nå).

Problemet er likevel at jeg aldri har sett den typen bånd med krok i noen butikker... I tillegg har jeg heller ikke funnet "flate" kjettinghalsbånd, jeg har kun funnet de som er satt sammen av "ringer".

Lurer derfor på om noen vet nøyaktig hvor jeg kan få tak i "flate" gullfargede kjettingshalsbånd og slik brun line med krok?

Jeg er også selvfølgelig åpen for andre forslag til line, om noen vet om noe som passer bedre til min hund.

Edit: jeg vil gjerne også ha tak i dette så fort som mulig, så jeg rekker å trene med det i forkant av utstilling. Vi skal på utstilling til helgen (rekker neppe å få det innen da, med mindre noen vet om butikker jeg kan dra innom), i tillegg til at vi skal stille 11 og 12. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt sånt flatt kjetting halsbånd i sølv i allefall, på hunderiet på strømmen. Tror nok de har i gull også. Ligger like utenfor sentrum, hvis man kan kalle det det lenger. Men de er ganske mye dyrere enn de som er satt sammen av ringer:)

Så har de i gull på jesshem zoo.. Ring og hør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen praktisk grunn til at dere vil ha kjetting? Symra har tynt svart nylonbånd, jeg tenkte kanskje at det slet minst på pelsen?

(Idag har jeg kjøpt ett til, for å ha i reserve, jeg har sett for meg situasjonen der det er vår tur i ringen og så finner jeg ikke utstillingslinen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen praktisk grunn til at dere vil ha kjetting? Symra har tynt svart nylonbånd, jeg tenkte kanskje at det slet minst på pelsen?

(Idag har jeg kjøpt ett til, for å ha i reserve, jeg har sett for meg situasjonen der det er vår tur i ringen og så finner jeg ikke utstillingslinen...).

Vi har kjetting fordi Tussie er stor og sterk og har en tendens til å se helt andre veier osv. Derfor er det mye enklere å handle henne i kjetting.

De selger utstillingliner i de fleste dyrebutikker. Men tror som Susanne sier, at det er mye billigere å kjøpe på bjerke. (Men det blir ofte dyrt tilsutt for man skal bare ha en ting.. og en til da.. og så var jo den såå fiin :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg vurderer kjetting både praktisk og estetisk. Den utstillingslinen jeg har nå (vist i første innlegg) er en standard utstillingsline, hovedproblemet mitt praktisk sett er at jeg føler den er for tynn. Jeg har en mer eller mindre "medium" rase, men han er STERK (noe mange har blitt overrasket over med tanke på størrelse kontra hans krefter), og jeg er faktisk redd denne kan ryke dersom han av en eller annen grunn skulle rykke til eller trekke mot noe. På søndag for eksempel ville han gjerne snuse på en del spor i gresset mens vi ventet på tur til å være alene i ringen; han trakk litt i linen og jeg hadde problemer med å holde han igjen i en så tynn, lett og "umerkelig" line (for hans del).

I tillegg, estetisk sett, ønsker jeg en pen line som både passer hunden og ser fin ut i ringen.

Jeg vurderer derfor gullkjetting fordi han respekterer denne typen bånd (strup, han er nemlig ikke vant til det i "daglig" sammenheng) i høy grad, i tillegg til at jeg synes det ser pent ut.

Jeg bruker dette på Tequila, kjempe fornøyd da det er kort. Så slipper den lange tråden henganes rundt..

img2225679x564224x186cz8.jpg

Men blir jo feil farge til Orry

Jeg synes denne linen som du handlet med var knallfin, men som du nevner så passer den fargemessig ikke til Orry. Men er i utgangspunket noe sånt jeg er ute etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg simpelthen HATER nylonliner og bruker det aldri når jeg stiller mine hunder, møkkabånd - de er hverken praktiske eller pene å se på synes jeg......

Selv har jeg tynn lærline med messingkrok, ca. 120 langt - og kjettinghalsbånd - gull i sånn kjedeutforming som vist på bildet. Denne type bånd bruker jeg på alle. Nylonline kjøpte jeg til terrierdyret - men jeg kommer ikke til å bruke det - det er pyton. Ett godt mykt lærbånd er mye bedre og også penere å se på synes jeg.

Til en springer ville jeg satset på gullfarget halsbånd og en 0,5 cm lærline i leverbrunt - om du ikke finner med messingkroker så får man kjøpt det løs i alle jernvarehandler og det er svært enkelt å bytte ut kroken dersom man kjøper en kvalitetsline av lær, dvs. en line som er flettet i endene ikke sydd.

Det var altså min mening - he he he he - og jeg synes lærbånd helt opp til 1 cm. er mye lekrere enn noe nylon bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vart æ skræmt :D Neida, helt greit at du lånte bildet :)

Jeg bruker kjetting ja, og er veldig fornøyd med det. Jeg stiller hundene fritt ved at de står foran og ser på meg, og da slakker kjettingen seg og henger fritt og fint, nylonbånd "henger igjen" der de ble satt på, så det blir mye draing for å få båndet på plass synes jeg.. Kjettingen i seg selv synes jo knapt i pelsen, så det er vel aller mest praktisk for min del da..

Ang. hvit line så holder ikke den seg hvit lenge, og nå er pelsen til hundene definitivt mye hvitere enn båndet engang var ihvertfall :rolleyes: Jeg har heller aldri sett brun line, derimot har jeg en svart. Jeg har også bare tredd kjettingen på et beige nylonbånd uten krok, det gikk også an..

Men altså, til en større hund ville jeg nok vurdert sånn line som Belgerpia nevner. Mine er alle under 8 kg. liksom, og går i slakk line, så det blir ikke ubehagelig, men jeg har stilt større raser med samme bånd, og det var ikke noe særlig. Så lær var et godt tips synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Enn til en rød/hvit ES da?

Har brukt hvit nylonline hele tiden, men den blir så fort skitten...

Syns virkelig det er så utrolig nydelig når folk stiller i bredt halsbånd og turbåndet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lettere med flat enn med flerfargete hunder, men dersom man klarer å finne en line i omtrent samme farge som hunden, så vil ikke linen bryte opp halsen. F.eks flat som skal ha lange, slanke halser, så vil en kjettingline dele opp halsen, og inntrykket vil bli en kortere hals.

Jeg for min del liker tynne sorte nylon- eller skinnliner (med strup, ikke sånn ring man dytter ned, for det er helt umulig å få gjort i en fei når man skal skifte mellom oppstilling og løping).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kapre tråden, men hva slags utstillingsline ør jeg ha til Bocca? Og gjerne kom med tips til farge.

Legger ved et bilde

IMG_0578.jpg

Synes dette på bildet var fint jeg? Ligner på det jeg har til Odin, bare tynnere. Tidligere brukte vi svart, men jeg tror de fleste "naturlige" farger passer til dsg. (unngå rosa ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hvitt til Bocca, med tanke på at hun har så mye hvitt, så kan et rent hvitt utstillingsbånd få fargen hennes til å se skitten ut.

Nei det er det jeg tenker også. (men et møkkete hvitt hadde kanskje hvert bedre ;) ?!)

Nå blir det nok lenke i gull, så håper det blir fint. (eller hva tror du Caroline?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hvitt til Bocca, med tanke på at hun har så mye hvitt, så kan et rent hvitt utstillingsbånd få fargen hennes til å se skitten ut.

Odin er også en dsg (samme rase), og alle de har mye hvitt. Jeg synes det fungerer greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...