Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit Scäefer vs mørk


daland

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av hund, bør legges til at jeg ikke har hatt egen hund før, men er fra barndommen av veldig vant med både hund og andre dyr.

Har nå fått ny jobb innen sikkerhet hvor arbeidsgiver oppfordrer og betaler for at de ansatte skal ha egen vakthund, har derfor bestemt meg for at dette er noe jeg har lyst til. Har lest mye rundt og er vel (lite overasskende) overbevist om Scäefer er veien og gå her.

Det jeg da lurer på hos dere er om hvit Scäefer er noe å satse på, har sett litt bilder av disse og de er jo rett og slett nydelig hunder. Men de er tydeligvis ganske sjeldne, så jeg regner med at det er en grunn til dette...?

Håper noen har noen gode svar/erfaringer rundt disse

mvh

Alex Daland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at den hvite ikke på langt nær er så krevende som den standardfargede. :) Dermed en litt lettere hund. Om det er den eller den vanlige som egner se best som vakthund aner jeg ikke, men fikk inntryket at den hvite var mye mindre skarp. Det er ikke så mange av dem, men det er en oppdretter her i modt norge hvertfall :D White rewyr. Morsom ordning da...får dekket kjøpet av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av hund, bør legges til at jeg ikke har hatt egen hund før, men er fra barndommen av veldig vant med både hund og andre dyr.

Har nå fått ny jobb innen sikkerhet hvor arbeidsgiver oppfordrer og betaler for at de ansatte skal ha egen vakthund, har derfor bestemt meg for at dette er noe jeg har lyst til. Har lest mye rundt og er vel (lite overasskende) overbevist om Scäefer er veien og gå her.

Det jeg da lurer på hos dere er om hvit Scäefer er noe å satse på, har sett litt bilder av disse og de er jo rett og slett nydelig hunder. Men de er tydeligvis ganske sjeldne, så jeg regner med at det er en grunn til dette...?

Håper noen har noen gode svar/erfaringer rundt disse

mvh

Alex Daland

Hvit schäferhund er ingen rase, hvit gjeterhund er derimot en egen, godkjent rase i FCI. Den stammer hvite schäfere. Temperamentet skal visstnok være mildere enn på schäferhunden, og den har også annerledes fysikk. På Hvit Gjeterhundgruppes hjemmeside kan du lese mer om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
ikke ihjelavlet slik vanlig schæfer.

Tysk hvit gjeterhund heter rasen og er i Norge ihvertfall basert på mye linjeavl (pent ord for innavel).

Vet ikke hva du legger i "ihjelavlet", men hvis det går på mentale egenskaper så imponerer ikke THG meg..

Skal du ha en tjenestehund i vaktselskap så vil jeg anbefale deg å kontakte din hundefaglige ansvarlige evt instruktøren i selskapet (dette må de ha om de er seriøse og følger lovverket) slik at denne kan hjelpe deg med å finne en hund av rette linjer og alder til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildere?

Her i Sverige er det mange hvite hyrdeshunder og jeg kan ikke se at de er noe mildere i vesen enn min standard schäfer, heller tvertimot. Vaktsomme og bjeffete er mitt inntrykk. Skarphet vet jeg ikke noe om - heller ikke hos egen hund. (Har aldri testet den biten.) Men vakre er de og kan sikkert bli akkurat dt som eieren vil ha ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Mildere?

Her i Sverige er det mange hvite hyrdeshunder og jeg kan ikke se at de er noe mildere i vesen enn min standard schäfer, heller tvertimot. Vaktsomme og bjeffete er mitt inntrykk. Skarphet vet jeg ikke noe om - heller ikke hos egen hund. (Har aldri testet den biten.) Men vakre er de og kan sikkert bli akkurat dt som eieren vil ha ut av dem.

Har tittet litt i Genetica på gjennomsnitte av rasen der. Når rasen nesten ikke har lek, jakt, bruker litt tid på avreagering og trenger generelt støtte fra fører for å løse igjennom hele testen så ser jeg ikke helt det som ett tjenestehund emne.

Hvit hyrder Korthåret

Hvit hyrder Langhåret

Jeg vil faktisk si at det er litt dårligere enn en "gjonnomsnitts Schäfer" . En kjapp titt på Spindelen sier meg at Schäferen har mer lek. Testen er jo ett snitt av alle testede Schäfere fra både bruks og utstillingslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hvite gjeterhunden ble registrert 21. aug 2000 i Norge som egen rase. Jeg har selv en HG valp nå.

Det finnes pr dags dato 2 oppdrettere i Norge, min og rewyr. min holder til på Os utenfor Bergen. Fikk et kull på 17. mai i år. Som første valp i første kullet er jeg svært stolt. Kennelen er svært seriøs og lyder navne Kennel White Viking.

Dette er en livlig rase på alle måter, og svært så vaktsom. og som det står i rasestandarden, den er veldig reservert ovenfor fremmede men aldri aggresiv. og her kommer det inn og det med hvordan en sosialiserer valpen fra den er liten.

Jeg skulle kjøpe vanlig schæfer, men i mangel på brukshunder/normal schæfer uten all slags sykdommer og den veldige innavlen og en mangel på de som ikke er så skrå bak (kaster vel på meg folk her nå men er kun min mening om avlen)...

Så falt jeg for HG.. og Angrer ikke et sekund, Har selv en schæfer hanne på elleve år med prolaps. Så jeg orker ikke de sykdommene den rasen har kun 69% er HD fri, det sier litt om avlen! Jeg kommer aldri til å skrå mine hunder eller akseptre et samarbeid emd folk som gjør det. Skal jeg en dag drive oppdrett med denne rasen skjer det på rettrygga/SUNNE linjer :D

Ellers er denne hunden helt super i gemytt, glad i mennesker og barn som andre hunder.. :) Angrer ikke et sekund på at jeg fikk han jeg har nå. Lykke til med rasevalget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en livlig rase på alle måter, og svært så vaktsom. og som det står i rasestandarden, den er veldig reservert ovenfor fremmede men aldri aggresiv. og her kommer det inn og det med hvordan en sosialiserer valpen fra den er liten.

Ellers er denne hunden helt super i gemytt, glad i mennesker og barn som andre hunder.. :D Angrer ikke et sekund på at jeg fikk han jeg har nå. Lykke til med rasevalget...

Er ikke disse to utsagnene litt selvmotsigende; den er veldig reservert ovenfor fremmede, men samtidig glad i mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke disse to utsagnene litt selvmotsigende; den er veldig reservert ovenfor fremmede, men samtidig glad i mennesker?

Det er vel ikke nødvendigvis det vel? Belgeren skal f.eks være reservert/uinteressert i fremmede, men yngstemann her har ikke lest rasestandarden hun, og oppfører seg som en oversosial labrador..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendigvis det vel? Belgeren skal f.eks være reservert/uinteressert i fremmede, men yngstemann her har ikke lest rasestandarden hun, og oppfører seg som en oversosial labrador..

Jeg mente ikke å trekke frem hvordan enkeltindivider kan oppføre seg i forhold til standard. Men at jeg synes det var litt merkelig at en rase beskrives på generelt grunnlag som svært reservert, men samtidig glad i folk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er også ganske så reservert, men blir jo helt utrolig glad i de hun blir kjent med da :D (og da blir hun gjerne omtalt som veldig omgjengelig og sosial..) Men har god kjennskap til dette med å være reservert.

Jeg blir mest sannsynlig å importere en hund, og selvsagt er jo mentalitet og helse meget viktig. Vanlig schæfer kan ha masse sykdommer og gemyttet har blitt mer skrantet med tiden. Du kan jo absolutt finne gode schæfere, men da må man lete litt.

Syns selv vanlig schæfer er veldig flotte, men jeg "tør" ikke satse på en slik en, pga alt jeg har hørt, sett og lest om rasen. Har flere kjenninger som har hatt mange schæfere og som ikke ønsker flere, netopp pga mye sykdom og aggressjon. Trist.

Men nå blir dette vel en schæfer debatt istedet hehe :)

Uansett hvis du er utelukkende ute etter en vakthund kan du kontakte forsvaret etc. og høre deres erfaringer med raser. Det er jo utrolig mange raser som fungerer godt som vakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke disse to utsagnene litt selvmotsigende; den er veldig reservert ovenfor fremmede, men samtidig glad i mennesker?

Hvorfor skulle det være selvmotsigende? Alle mennesker er/forblir vel forhåpentligvis ikke fremmede for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av den hvite gjeterhunden er som et par andre her: Lite arbeidskapasitet og veldig voktete/skeptisk. Det er jo ikke så overraskende, da denne rasen er avlet kun på farge.

En hund som skal brukes som tjenestehund bør ha egenskaper som gjør at den er lett å trene/motivere. En hvit gjeterhund ville i så tilfelle være et dårlig valg. For å kunne få realtivt god informasjon om den mentale statusen til hundene, så er det tryggeste valget en bruksschäfer. Det er stor variasjon med tanke på skarphet (forsvar blandet med skepsis) hos dissse hundene og grundig research er nødvendig. Det er også kjekt å ha et miljø der man kan få hjelp til trening av en slik hund. Siden det er første egne hund, så er det mye å lære, og en tispe kan også være aktuelt, da disse som regel er litt mildere i gemyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mest sannsynlig å importere en hund, og selvsagt er jo mentalitet og helse meget viktig. Vanlig schæfer kan ha masse sykdommer og gemyttet har blitt mer skrantet med tiden. Du kan jo absolutt finne gode schæfere, men da må man lete litt.

Syns selv vanlig schæfer er veldig flotte, men jeg "tør" ikke satse på en slik en, pga alt jeg har hørt, sett og lest om rasen. Har flere kjenninger som har hatt mange schæfere og som ikke ønsker flere, netopp pga mye sykdom og aggressjon. Trist.

Men nå blir dette vel en schæfer debatt istedet hehe :D

Uansett hvis du er utelukkende ute etter en vakthund kan du kontakte forsvaret etc. og høre deres erfaringer med raser. Det er jo utrolig mange raser som fungerer godt som vakthund.

Hva mener du med at gemyttet har skrantet med tiden? Var de bedre for 15-20 år siden, før man begynte å mentalteste dem liksom? Klart man må lete hvis man skal ha en god schäfer, men ærlig talt gjelder ikke dette alle raser? Mener du at du hopper over schäferen fordi da slipper du det orket med å lete? Flaks at det er så få hvite gjetere for da blir det et mye enklere valg og mye mindre leting. Og det at rasen ser funksjonell ut gjør den ikke til en friskere hund, jeg kan garantere deg at de også kan bli syke.

Og så var det dette med det misforståtte begrepet "aggresjon". Tja, det ligger nok noe genetikk i det, men det har en hel del med at mange ikke vet hva de har fått mellom hendene når de skaffer seg schäfer. Og man trenger ikke å gå på bruksschäferen for å lett kunne få seg mer enn en håndfull.

Skulle jeg hatt meg en god vakthund hadde jeg nok ikke stusset over hva jeg ville valgt. Og valget hadde ikke falt på hvit gjeterhund. De er pene å se på, og de er sikkert greie og trivelige familiehunder, men det er vel en grunn til at rasen ikke er særlig utbredt som "arbeidshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at gemyttet har skrantet med tiden? Var de bedre for 15-20 år siden, før man begynte å mentalteste dem liksom? Klart man må lete hvis man skal ha en god schäfer, men ærlig talt gjelder ikke dette alle raser? Mener du at du hopper over schäferen fordi da slipper du det orket med å lete? Flaks at det er så få hvite gjetere for da blir det et mye enklere valg og mye mindre leting. Og det at rasen ser funksjonell ut gjør den ikke til en friskere hund, jeg kan garantere deg at de også kan bli syke.

Og så var det dette med det misforståtte begrepet "aggresjon". Tja, det ligger nok noe genetikk i det, men det har en hel del med at mange ikke vet hva de har fått mellom hendene når de skaffer seg schäfer. Og man trenger ikke å gå på bruksschäferen for å lett kunne få seg mer enn en håndfull.

Skulle jeg hatt meg en god vakthund hadde jeg nok ikke stusset over hva jeg ville valgt. Og valget hadde ikke falt på hvit gjeterhund. De er pene å se på, og de er sikkert greie og trivelige familiehunder, men det er vel en grunn til at rasen ikke er særlig utbredt som "arbeidshund".

Ærlig talt! Du ser selv hvordan man ødelegger rasen ved dagens avl. Hørt om mange som har fått problemer med gemyttet selv om de er svært dyktig som hundeeir og gjør alt "perfekt" (ingen er perfekt men du forstår hva jeg mener) Stress, allergier, hudsykdommer, hd/aa, rygg problemer, fistler osv. Det er sykdommer vi presterer å avle frem ved den avlen på syke, innavl osv. Selvsagt må man lete for å finne gode dyr. Men pga den uvetige avlen har det nesten blitt umulig å finne gode dyr. DESSVERRE! HG er en super arbeidshund, og den kommer nok til å bli populær i vårt vidstrakte land. Folk må bare få øynene opp for rasen.

Greit vi har delte meninger, men ser ikke poenget med den avlen vi har i dag.. =(

Mitt inntrykk av den hvite gjeterhunden er som et par andre her: Lite arbeidskapasitet og veldig voktete/skeptisk. Det er jo ikke så overraskende, da denne rasen er avlet kun på farge.

En hund som skal brukes som tjenestehund bør ha egenskaper som gjør at den er lett å trene/motivere. En hvit gjeterhund ville i så tilfelle være et dårlig valg. For å kunne få realtivt god informasjon om den mentale statusen til hundene, så er det tryggeste valget en bruksschäfer. Det er stor variasjon med tanke på skarphet (forsvar blandet med skepsis) hos dissse hundene og grundig research er nødvendig. Det er også kjekt å ha et miljø der man kan få hjelp til trening av en slik hund. Siden det er første egne hund, så er det mye å lære, og en tispe kan også være aktuelt, da disse som regel er litt mildere i gemyttet.

Helt op til hver enkelt, dessverre så er det en del "utseende avl" på den hvite og =( ikke å kome utenom.. Men får håpe de forbedrer det etterhvert også :D

Bruks schæferen er super.. synd det er så få av dem.. ! Nydelige hunder (rettrygga sunne linjer altså :) )

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! Du ser selv hvordan man ødelegger rasen ved dagens avl. Hørt om mange som har fått problemer med gemyttet selv om de er svært dyktig som hundeeir og gjør alt "perfekt" (ingen er perfekt men du forstår hva jeg mener) Stress, allergier, hudsykdommer, hd/aa, rygg problemer, fistler osv. Det er sykdommer vi presterer å avle frem ved den avlen på syke, innavl osv. Selvsagt må man lete for å finne gode dyr. Men pga den uvetige avlen har det nesten blitt umulig å finne gode dyr. DESSVERRE! HG er en super arbeidshund, og den kommer nok til å bli populær i vårt vidstrakte land. Folk må bare få øynene opp for rasen.

Greit vi har delte meninger, men ser ikke poenget med den avlen vi har i dag.. =(

Eh...jo jeg ser en rase som sliter med mye sykdom, har jeg sagt at schäferavlen er tipp topp eller? Du har sikkert hørt mye rart om både det ene og det andre, for det har nemlig hvermansen alltid gjort når det gjelder schäferhunden. Hvis den hvite gjeteren er en fantastisk arbeidshund så gleder jeg meg til å se den i aksjon. Men det er ikke den rasen jeg skaffer meg hvis jeg skal ha en hund som skal jobbe, da går jeg på linjer med dokumentert gode arbeidshunder.

Bruks schæferen er super.. synd det er så få av dem.. ! Nydelige hunder (rettrygga sunne linjer altså :D )

Og for ente gang, det er ikke utseende som avgjør hvor mange sykdommer en hund bærer på. Man finner mange krumryggede hunder, også innenfor brukslinjene, for det er ikke utseende som avgjør rasens helsebilde!

EDIT: som Teddy sier, det er ikke så få bruksschäfere, men du ser dem nok sjelden daffende rundt i parken, for det er nemlig brukshunder. Og det er nok ikke færre av dem enn at de seriøse som vil ha en hund som duger i arbeid, lett kan få tak i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dette sklir helt ut i en helsediskusjon på Schæfer minner jeg om startinnlegget

Hei

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av hund, bør legges til at jeg ikke har hatt egen hund før, men er fra barndommen av veldig vant med både hund og andre dyr.

Har nå fått ny jobb innen sikkerhet hvor arbeidsgiver oppfordrer og betaler for at de ansatte skal ha egen vakthund, har derfor bestemt meg for at dette er noe jeg har lyst til. Har lest mye rundt og er vel (lite overasskende) overbevist om Scäefer er veien og gå her.

Det jeg da lurer på hos dere er om hvit Scäefer er noe å satse på, har sett litt bilder av disse og de er jo rett og slett nydelig hunder. Men de er tydeligvis ganske sjeldne, så jeg regner med at det er en grunn til dette...?

Håper noen har noen gode svar/erfaringer rundt disse

mvh

Alex Daland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...jo jeg ser en rase som sliter med mye sykdom, har jeg sagt at schäferavlen er tipp topp eller? Du har sikkert hørt mye rart om både det ene og det andre, for det har nemlig hvermansen alltid gjort når det gjelder schäferhunden. Hvis den hvite gjeteren er en fantastisk arbeidshund så gleder jeg meg til å se den i aksjon. Men det er ikke den rasen jeg skaffer meg hvis jeg skal ha en hund som skal jobbe, da går jeg på linjer med dokumentert gode arbeidshunder.

Og for ente gang, det er ikke utseende som avgjør hvor mange sykdommer en hund bærer på. Man finner mange krumryggede hunder, også innenfor brukslinjene, for det er ikke utseende som avgjør rasenes helsebilde!

Helt sant at ikke utseende teller, emn du ser og selv at statistikker er bedre ved rettryggede dyr. (som oftest, kan jo og være heldig med den skråe da)

Pleier som regel gi meg i diskusjoner der jeg ser det "tar av" men klarte ikke dy meg nå.. Får satse på at du en dag ser HG da.. min skal bli redningshund og skal starte ipo.. så vi får se :D men enig at BRUKSLINJENE er fin (men få av de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo ingen hemmelighet at schæferen både er plaget med sykdom og gemyttet er blitt dårligere enn før. Rart hvis du ikke har sett det, eller kanskje du ikke vil de se det? Det er jo en av Norges mest populære hunderaser og har vært det i flere år. Og flesteparten er ikke folk som er så aktiv i brukshundarbeid.

Jeg selv ville satset på en annen rase hvis jeg skulle trene skikkelig bruks, eller ha en skikkelig vakthund. Er ikke i tvil om at Hvit H. egner seg godt i bruks, men jeg tror andre raser kan passe bedre. (kanskje letet etter garva bruks schæfere som finnes fler av enn hvit H. Da har man flere valg og linjer og resultater å gå etter.)

At jeg velger Hvit H. fordi det er få og jeg slipper å lete, er helt på jordet. Jeg foretrekker å ha mange valg hvis når jeg ser etter rase, og dermed ser jeg ut av Norge og dessuten vet jeg vet utmerket godt at en pent eksteriør ikke er garantert en frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemyttet er blitt dårligere enn før. Rart hvis du ikke har sett det, eller kanskje du ikke vil de se det?

Javel? Og hvilken dypt, seriøs kilde har du dette fra?

Jeg vet at dagens schäferhunder, gjerne blir avlet med et mer "dempet" gemytt nå enn tidligere, noe som gjør dem mindre egnet til bruksarbeid. Men det vil ikke si at rasen er blitt mer aggressiv og uberegnelig. Og det er en grunn til at raseklubben har innført mentaltester som avlskrav for hunder som skal gå videre i avl, nettopp fordi nervøsitet og skarphet var et problem hos rasen tidligere.

Og som nevnt, så vil jeg faktisk påstå at det er mer gøtts i schäferen sammenlignet med hvit gjeterhund. Og igjen også anbefale den vanlige fremfor den hvite om en likevel er ute etter en arbeidshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må stille meg litt bak Emilie i dette jeg; nei, Schæferen er ingen superhund mentalt/fysisk sett- men på hvilket grunnlag kan du si at dette var BEDRE før? Før man begynte å mentalteste f.eks? Man er så fryktelig raske til å rope ut om hvordan dagens avl ødelegger Schæferen, men spørsmålet er om det var så fryktelig mye bedre før i tiden da. Sorry, det ble noe OT dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy sier det meste, ikke minst om det mentale. De er - ifølge svenske raseentusiaster og diverse hjemmesider - avlet mer mot å bli en god familiehund som kan brukes. De jeg har truffet, har vært "schäfer light" - de har vært snille, men gaulete og mye lyd på de litt veikere, de har ikke samme intense konsentrasjon/intensitet som du får på bruksschäfere flest. Om de virker reserverte, er det vel heller fordi de ikke har så mye guts - men de jeg har truffet og kjent, har også vært veldig... snille, for å si det slik.

Helsemessig? Vel, de som grunnla interesseforeningen i Norge først, gav vel opp avlsplaner pga HD på svenskeimporten. Skal du ha registrert hund, blir det hvit gjeterhund. Det er noen som avler uregistrerte hunder og kaller det hvit schäfer. Men altså... dette er hunder som i sin helhet skriver seg fra vanlig schäferlinjer, og så er de blitt fargeavlet på, altså har man begrenset avlsbasen på schäfer ENDA mer. Ergo er det vel like mye HD der som på vanlig schäfer, skulle jeg tippe - fordi hvit gjeterhund ER en utstillingsavlet hund i første omgang.

Og ifølge den private hjemmesiden under har det vært MYE innavl på rasen... og det anbefales å sjekke stamtavlen nøye. Vedkommende skriver også at hun har observert mange reserverte men også mange sky hunder.

Bruksschäfer i Sverige har BEDRE HD-tall, men de ser jo tilsvarende ut ofte da :D

Jeg hadde sjekket i Sverige, der rasen er større, iallfall for informasjon.

http://www.vitherdehund.com/

På denne siden:

http://www.vitherdehund.com/

står det endel nyttig info om det å jobbe med hvit gjeterhund. Hun skriver ærlig og rett frem, og jeg hadde kanskje lest denne med tanke på om det virkelig høres ut som en arbeidshund å satse på.

Jeg hadde sagt nei, akkurat som Teddy, og heller fått hjelp til å lete opp en vettug bruksavlet hund fra eventuelt svenske linjer. Da er sannsynligheten større for å lykkes, når det for eksempel kan være hele kull som blir godkjente tjenestehunder av ymse slag, kontra det å finne den ENE i et hvit gjeterhundkull som har "det i seg". Særlig hvis man er litt fersk selv i forhold til å trene brukshund men faktisk skal ha det i jobbsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...