Gå til innhold
Hundesonen.no

blårev til salgs

Fillerya

Recommended Posts

Skrevet

Blårev og Fjellrev er ikke helt det samme, blårev er svært vanlig i pelskåper.. Reven er antageligvis etterkommer av farmdyr..

Forøvrig; nei, det er ikke lov å holde Fjellrev i fangenskap.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg møtte en som hadde en sånn rev. han hadde fått lov til å ha den siden han ikke reagerte på den alergisk. Den oppførte seg helt som en vanlig hund, og hadde gått på dressur kurs og det hele.

Skrevet

Det er fullt lov å holde blårev i fangenskap. Det finnes så vidt jeg vet ikke viltlevende blårev, med mindre noen har rømt :wub:. De blir pelskåpe alle man, bortsett fra de som er kjæledyr.

Jeg har selv kjent en blårev som var kjæledyr og den fungerte helt fint som det og var bestis med hunden (men ikke kaninene vel og merke)

Skrevet

Wow! Kan de bli så tamme altså? :wub: Trodde de var helt ville jeg..

Kanskje jeg skal vurdere en sånn en. Bortsett fra de kanin-problemet da.. :closedeyes:

Skrevet

En blårev er ikke et viltlevende dyr i norge. Den er like tam som kuer, sauer, griser etc og blir holdt på samme måte (bare at blåreven aldri slipper ut av det lille buret sitt og at de blir holdt for pelsens del, ikke kjøttet). De er svært svært kjælne.

Blåfargen er en mutasjon.

Blåreven klarer seg ikke særlig godt ute i naturen på egenhånd, derfor er det lite smart av idealister som NOAH etc å slippe de ut. (selv om jeg er enig i poenget, har jeg svært lite til overs for metodene)

Rever er hyggelige kjæledyr på sin måte men de kan SKRIKE. Spesiellt skriker tispene rundt løpetid.

Det er vel derfor de ikke har blitt motedyr riktig enda . Litt kjipt med en skrikende rev i en fancy leilighet i Paris liksom :lol:

Skrevet

Er det disse revene som STINKER også? Mener å ha lest om en pelsrev som blir holdt i fangenskap pga pelsen, og disse skulle visst være ekstremt "tamme" av seg hvis man har valpen fra den er liten som en vanlig valp. Derimot skulle de visst STINKE skikkelig ille, og det var visst derfor folk flest ikke valgte å ha seg en sånn som kjæledyr?

EDIT: Ok, fant ingenting om kroppslukt, haha.

Blårev er en slags samlebeskrivelse for alle de andre fargevarietetene. Den stålblå fargen er et resultat av en spontan mutasjon. Blåreven holder stor sett til på snøfattige øyer i arktiske strøk, noe som trolig er årsaken til den mørke pelsen, der mørk pelsfarge gir bedre kamuflasje. Den finnes ikke naturlig i Norge. Blårevpels er mest ettertraktet og best betalt. Blåreven feller gjerne vinterpelsen i mai i arktiske strøk og har sommerdrakt fram til september. Oppdrettet blårev gir gjerne ett lysere (mer sølvfarget) inntrykk enn vill blårev.

Blåreven er litt vennligere enn de andre revene på grunn av denne spontane mutasjonen, og den er derav blant de få dyrene som kan undertrykke instinkter. Den har lett for å bli hengiven mot mennesker, og er derfor det nærmeste du kommer et tamt villdyr.

Den er sosial, som andre rever, og lever ofte i flokk. I oppdrett blir den selvfølgelig større og lysere enn de ville. ((Dette kan endres etter behov))

-Wikipedia.no om blårev og andre rever

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...