Gå til innhold
Hundesonen.no

Røytesesong?


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Synes jeg har hørt noe snakk om røytesesong og lurte på om det i det hele tatt noe som egentlig heter det. Og i så tilfelle når er det, og når er den sånn ca. ferdig...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund røyter som et uvær nå. Har gjort i flere uker. Er det bare min eller er vi flere ?

Du er så definitivt ikke alene Monica ;) Amigo begynte å røyte for flere uker siden og nå ser han ikke ut i måneskinn. Eneste som er flott på ham er halen - den er som en fane i vinden. Resten av bikkja ser forskrekkelig ut.

Det er første gangen han røyter slik som dette - og nå begynner jeg å bli en smule bekymret for hvordan han kommer til å se ut når vi skal på utstilling om en måneds tid. Jeg kan liksom ikke se for meg at alt vokser ut til dess? Hvordan er det med deres hunder? Tar det lang tid før pelsen er på plass? Og hva med utstillingen? Er det i det hele tatt vits i å stille med delvis pels (nå er det jo 5 uker til da og pelsen er begynt å komme tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så trenger jeg ikke å bekymre meg for utstillinger iaf siden pelsen er av ypperste blanding ;) Men hele røytingen begynner å gå meg på nervene. Igår puttet jeg ham i badekaret og gikk løs på ham med kam, børste og det meste. Fikk av litt, men dog.... enda mer gikk av etterpå når vi sto utendør (når gutten hadde tørket), da lå det løst på hele ham. Fikk litt av da også, men det er på ingen måte "slutt" dessverre.. Så nå tror jeg faktisk at jeg er nødt til å se litt rundt etter et annet fôr og om dette kan ha noe av grunnen. Seff kan det også ha noe med hormonendringer etter kastrering, men siden dette er over et år siden det inngrepet, synes jeg det er en smule sent med at det egentlig er grunnen.. Men tiden vil vise (og imens vokser hybelkaninene meg over hodet arggg!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg begynner å få totalt fnatt av alt håret som er overalt! Hår i senga, hår i sofaen, hår på gulvet, hår på det nyvaskede tøyet, hår i maten...you name it! De siste ukene har vært helt forferdelige, og nå er det rett før jeg barberer hele bikkja.. :P

Welcome too my life.

:P

Her er det røyte tide hele året, og klærna er alltid full av pels .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. her røytes det til våren og til høsten. vurderte faktisk å samle opp underullen og spinne garn etterhvert. (min husflidiske side må uuuuut) Men, nå er det for seint. Får vente til våren. :P

kan godt tømme støvsugerposen å sende innholdet til deg :Laugh: meen..litt usikker på hvor godt beaglepels egner seg som garn igrunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver oppdrett av hybelkaniner vi! Da er det fint at det røytes, så de vokser fort og blir leveringsklare snart :closedeyes:

EDIT: Stine, hvis du trenger sort ull, så kan jeg godt spare frøkna her sitt til deg? hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tisper. Har røytinga noe forbindet med løpetid å gjøre?

Min røyter som et uvær nå ja.. så hittill har hun røyta vår og høst... Prøvde å børste hu for å få bort litt hår og da fikk jeg en brødpose full..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå...2ne: jeg kan da godt lage noe votter/lue/sjal av svart ull? Men det må blandes med saueull for å få spunnet det :icon_redface: Synes det er synd å kaste all den fine underullen jeg...

Ja, det er jo egentlig det, men jeg eier ikke husflid-evner eller lyster i det hele tatt, så her blir det kasta.. hehe - Men hun røyter såpass at jeg drar av henne en bærepose underull når hun førstes røyter, så om du vil ha, så er det bare å si fra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er to slags røytinger. Det er den sesongavhengige som skjer vår og høst. Da går underulla og byttes til en som er bedre for kommende årstid - tynn om sommeren, kraftig om vinteren. I tillegg så er det året rundt røytingen som kan sammenlignes med at vi selv mister døde hår.

Her er det høstrøyting på gang. For to dager siden fikk hunden en grundig sjamponering for å sette fortgang i prosessen og jeg går fortsatt og napper dotter med ull av ham. Jeg syns disse dagene rett etter et grundig bad er forferdelige. Pelsen er uten fett og hårene føyker rundt i luften. Pelsen er også så silkeglatt at kardene får meg seg lite av den løse pelsen. Min løsning er å klø hunden mye for å få unna mest mulig løst hår på så kort tid som mulig. Tørrmoppen er hyppig framme og jeg er veldig glad for at jeg ikke har støv på hjernen. Da hadde jeg ikke holdt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Vi driver oppdrett av hybelkaniner vi! Da er det fint at det røytes, så de vokser fort og blir leveringsklare snart :closedeyes:

Dere også? Må nesten sette opp en linkeside på "kennel støvlia" siden(link i signaturen=) min snart jeg... :icon_redface:

Her røytes det også hele året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...