Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten gladtråd..

Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Må bare først advare at dette ikke er store greiene - og Archie har aldri vært noen psykisk syk hund, men vi har da klart å løse noen av våres småproblemer. Og utrolig deilig er det!

Først og fremst har vi reist mye i sommer, tatt han med overalt og det er noe han veldig tydelig trives med, selvom han fort kan bli usikker. I løpet av sommeren har han tatt Fløibanen i Bergen, seilt i seilbåt, bodd hos flere fremmede og vært de fleste stedet på vestlandet. Som sagt kan han plutselig bli redd, men det løser seg for det meste å roe han ned. Gir vi oss har han lett for å forstå at han "vant" det trekket. Mer aktivisering har også gjort han roligere både ute og inne, samt at voktingen (bjeffing) har tydelig minsket. Han virker mer trygg og avslappet. :icon_cry:

Ting bedret seg fort etter at vi begynte med klikkeren, og både jeg og Archie ble mer motivert i treningen. Han gjør som oftest alt for en godbit, selvom det inngår at han må inn i en t-bane eller tasse på Oslo S. Var med han der i dag, det gikk helt strålende! Bare snille folk som godtok at han trøstet seg hos beina deres (han har en forkjærlighet for fremmede ben) og rosen fløt på.

Takket være klikkeren har han nå også blitt mer oppmerksom på meg og søker kontakt oftere. Har hørt at jeg jobber best med han i denne familien, og det er jo både motiverende og koselig!

Siste og største problemet har nesten alltid vært andre hunder. Som liten var han voldsom og vill, og det utviklet seg til jokking og terging hos eldre hannhunder. Idag på utstillinga reagerte han en gang på en hund som knurret, ellers hørte han på mine kommandoer om bli og holdt kontakten. Det var så fantatisk gøy! Selvom resultatene i ringen ikke ble strålende var det utrolig fin trening som gav meg en god porsjon "mot". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Søte flinke Archie! Wheatenterriere er (ofte) lettlærte og lette å få kontakt med, det skal liksom så lite til synes jeg. Jeg har også brukt mye klikker på Pippin, og har ofte blitt overrasket over hvor fort han tar ting, plutselig bare sitter det.

Det betyr jo selvfølgelig også at de unotene han fortsatt har skyldes min latskap... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Just me!!

Gutten blir bare bedre og bedre. Nå kan småsøsknene mine håndtere han lettere, han har mye mer respekt for dem. Han har blitt så rolig og tilpasningsdyktig, og hører mer etter. Etter mange utstillinger i det siste har han vendt seg til å være med mange andre hunder uten å hisse seg opp. Bjeffer ikke heller. :)

Tiltross for "uhellet" i ringen har jeg tro på at han greier å oppføre seg nestegang, jeg tar på meg skylden fordet som skjedde i helgen. :) Blir spennende å se hvordan han vil være på Bjerke, med alle de hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...