Gå til innhold
Hundesonen.no

tørrfor


comit

Recommended Posts

Har drevet med hund en god del år, og en ting jeg ikke forstår i det hele tatt og det er alt det tilskuddet som blir gitt hundene. Har alle dere syke hunder, eller er det tips dere har fått av hundebutikker? Kan noen av forumets foreksperter svare meg på Hvorfor........??

Her bruker f.eks RC mill. av kroner til forskning på fòr så at det skal være optimalt for hunden , og hva skjer med fòret når det tilsettes div olje og vitaminer ?

Fra de fleste fòr produsenter står det jo TYDELIG Fullfor, altså er foret tilsatt alt en hund trenger ! eller tar produsentene feil siden mange av dere absolutt må tilsette noe ekstra. Hva skjer med balansen i tørrforet da ?

Min konklusjon er at enten er tørrfòret for dårlig (noe jeg nekter å tro), eller så er det en masse her ute som har lært at alt tilskudd som fåes kjøpt i dyrebutikker til over tusen lappen pr. liter gjør hunden friskere og pelsen penere.

Heldigvis så har jeg alltid hatt superfriske hunder som bare har fått tørrfor, bortsett fra at vi deler brødskiva på tur :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN forklaring kan jo være at selv om det er et fullverdig fôr, så har eierne (hundene) forskjellige krav til hvordan fôret skal "fungere". Dvs. noen raser (og enkeltindivider) trenger kanskje mer fett eller proteiner enn den normale vanlige standardhunden.

Selv om norsk tradisjonsrik og allsidig kost er fullverdig for det normale mennesket, så tviler jeg på at det er tilstrekkelig for en toppidrettsutøver, f.eks. Og DA kommer tilleggene inn i bildet.

Jeg vil jo anta at de fleste fôrtilskudd man kan kjøpe til hund kun inneholder vitaminer/mineraler som ikke lagres i kroppen, men forsvinner ut ved overdosering. DET er jo årsaken til at man IKKE skal bruke tran til sine hunder, men det finnes flere typer fiskeoljer beregnet på hund som ikke er "farlige" på samme måte.

Men JA, jeg er forsåvidt helt enig med deg comit - et godt og fullverdig fôr burde jo være tilstrekkelig for de aller, aller fleste normale og friske hundene her i verden. Selv bruker jeg ikke noe tilskudd til noen av mine - og de har da mer enn tilstrekkelig både kropp, ben og pels fordet..

Ang. hva man kan kjøpe for 1000,- literen? Tja, vet om helsekostprodukter til hund som koster rundt 200-250,- for et 2-3 dl. ja - faktisk ikke helt utrolig (dessverre)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shait. Trodde ikke sånt var så dyrt! Nå skal det sies at hunden min spiser tørrfor og bare det for tiden, men jeg skulle gjerne gitt selolje over maten hadde vi hatt enkel tilgang på det. :icon_cry: Ikke fordi hun MÅ ha det, men fordi jeg gjerne kunne tenkt meg til å se om labbene og pelsen hadde blitt litt bedre. Pelsen er flott som den er nå, men selolje blir såppass billig at det ikke gjør noe å tilsette. Ligger vel på 70kr. literen, tror jeg!

Ellers kan jeg jo si at jeg ikke har lagt merke til at folk tilsetter foret så mye rart... Eneste jeg har hørt om må være fiskeoljer av forskjellig slag, og det er da ikke så "uhuu" ? Man trenger ikke være ernæringsekspert for å gi hunden litt olje over maten liksom. Ikke trenger man tro at man er det heller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker f.eks RC mill. av kroner til forskning på fòr så at det skal være optimalt for hunden , og hva skjer med fòret når det tilsettes div olje og vitaminer ?

Nja, nå er ikke jeg ernæringsekspert, og ikke gir jeg hunden min noen tillegg heller, men likevel: Blir litt trist når RCs tekstreklamekampanje i Hundesport går så rett hjem. RC lager sikkert gode for (selv om ingen av mine hunder noensinne har hatt apetitt på det), men OPTIMALT? Selv om jeg ikke råforer selv, får jeg meg ikke til å tro at tørrfor noensinne kan bli optimal føde for en hund. Jeg tror heller ikke RC er helt uten tanke for råvare- og produksjonskostnader når de utvikler sine fór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter ikke noe i fôret, men jeg kan forstå at noen gjør det. Allikevel er det tydeligvis ikke alle som har særlig peiling, og tenker at jo mer de tilsetter - jo bedre for hunden. Jeg har hørt om mange mange valpeeiere som strør BEINMEL over maten. Også er det jo veldig vanlig at hundeeiere kaster masse fiskeolje over maten, uten å balansere det med omega 6.

Nja, nå er ikke jeg ernæringsekspert, og ikke gir jeg hunden min noen tillegg heller, men likevel: Blir litt trist når RCs tekstreklamekampanje i Hundesport går så rett hjem. RC lager sikkert gode for (selv om ingen av mine hunder noensinne har hatt apetitt på det), men OPTIMALT? Selv om jeg ikke råforer selv, får jeg meg ikke til å tro at tørrfor noensinne kan bli optimal føde for en hund. Jeg tror heller ikke RC er helt uten tanke for råvare- og produksjonskostnader når de utvikler sine fór.

Det er jeg enig i, de utvikler jo sine fôr hele tiden, så de kan aldri bli optimale. Allikevel er det tydeligvis ikke alle hundeeiere som helt vet hva de kaster over fôret.

Og hadde royal canin vært optimal burde de da virkelig ha dental care i alle fôrene sine :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure sterkt på hva det er folk liksom kjøper på dyrebutikken til 1000kr literen.. Liten overdrivelse?

mulig jeg overdriver litt.................men ser bare det eneste produktet jeg har hjemme er PlaqueOff til 185.- for 60 gr. Dvs litt over 3.- pr. gr, noe som vil gi en kilopris på over 3000.- Kr !!.

Bruker High Energy fòr til min i aktive perioder, med en fett% på opp mot 20, som har vist seg å være tilstrekkelig for min/mine hunder. Forstår selvsagt at det er hunder med ekstra behov, men på meg virker det som at mange tilsetter ukritisk , uten å være klar over hhvilken nytte/skade det vil medføre. Jeg for min del hadde vel kontaktet vet. eller en ernærings ekspert om mine hunder ikke hadde virket friske.

Tror jeg så i et svar innlegg at det ble samenlignet med at toppidrettsutøvere bruker tilskudd også, men jeg vil jo mene at næringsopptaket på hunder ikke på noen måte kan samenlignes med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i tørrfôr og bare det. Ved diarè ol, har jeg gått inn med ris og fiskeboller, men det er veldig lenge siden. Får hun noe tillegg, så er det f.eks bittelitt rå karbonadedeig med kulene, når vi skal ha spagetti, eller en delt opp fiskekake til godbiter når vi har det til middag. Dessuten sørger hun for tilskudd selv, ved å stjele en pizzabit fra styebordet hvis vi er så dumme å gå fra, eller en tørr brødskive på fra kjøkkenbenken. I grunnen smaker visst stjålet mat best. :icon_cry:

Da hun var så pelsløs her i fjor, fikk hun litt matolje + en gang i mellom en rå eggeplomme i maten. Vet ikke om det hadde noe å si. Pelsen kom jo sakte men sikkert på plass igjen, uansett.

Sålenge pelsen er blank og hunden er frisk, er det rent tørrfôr som er hovednæringen her. Får hun noe annet, er det altså som godbiter, eller fordi hun er en bortskjemt liten prinsesse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om dem hadde knekt den optimale koden for hva alle hunder trengte for at alt hadde vært perfekt så hadde jo det vært "super dupert", men det er jo individer vi har med å gjøre.

Jeg har selv föret en Schäfer med imunsvikt på ett för med dårlig rykte som han fungerte optimalt på, men spesial föret fra Hills o.l. ikke hadde noen effekt på.

Jeg har prøvd rå föring 100% en periode på Blaze og hun fungerte ikke på det, 50% råföring gikk bedre, men ikke bra det heller. Og ett tørrför jeg har föret henne og andre hunder på fungerer nå ikke optimalt på henne så jeg har byttet (etter å ha gitt det i 5år til hunder jeg har hatt i hus).

Det er jo individer vi har med å gjøre. På lik linje som noen hester har dårlig opptak på en type kraftför, noen folk lever ett flott liv på pølse og noen hunder fungerer på hva som helst.

Ellers må jeg si at jeg gir tilskudd og har gitt det en av dem en god stund: Ascobinsyre (ren C-vitamin) for å forebygge div på hundene og smøre ledd og Blaze får også vitamin tilskudd (Vetegroodolje) pga avl. Jeg føler det er det rikitge å gjøre, men jeg vil nok ikke kalle meg en ernærinsekspert. jeg har heller hørt posetivt om det av flere oppdrettere og dermed "kastet" meg på :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får Glycosamin tilskudd og c-vitaminer pga leddproblemer i maten sin, hun får også omega3 olje.

Har jeg en hund med beinproblemer så tilsetter jeg selvfølgelig dett i maten hennes for å gjøre hun bedre, da tenker jeg ikke på pengene det koster (MÅ hun ha det så SKAL hun ha det :icon_cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilsetter noe i foret, men kan vel si at jeg bruker i gjennomsnitt 10 kr i mnd på det :D

Grunner er nok fordi av alle typer for jeg har prøvd, så får han litt tørr pels. Og fikk et godt tips mot dette av en dyktig hundekar, så da har jeg holdt meg til det :icon_cry:

Men jeg ville nok aldri kjøpt for flere 100-kr i mnd, så lenge jeg har en frisk hund, som ikke trenger noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tilsetter både lakseolje, hemovital og prima pels i maten til ludde. dette er et forsøk på å se om røytingen blir bedre. det hjelper faktisk og da ser jeg ikke noe grunn til å ikke bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan selvsagt bare svare for meg selv og mine hunder.

hannene mine har flott pels og pelskvalitet og røyter minimalt. De får bare rapsolje i maten, og denne gjør pelsen både blankere og mykere. Selv om de begge går på Hills som er fullfor.

Tispen min får en blanding av RC chihuahua og RC Beauty. Sistnevnte er tilsatt ekstra oljer for flottere pels. Men hun røyter og har en annen "type pels", den er grovere og ikke fullt så myk. Selv om RC beauty skal gi ekstra flott og glansfull pels, får hun også rapsolje + Superpels i maten sin. denne er av ren lakseolje.

Etter at jeg begynte å gi henne rapsolje har jeg merket at pelsen hennes er blitt mykere.

Etter at hun begynte å få Superpels i tillegg, merket jeg etter bare halvannen uke at hun røyter bare halvparten så mye som før! Hun røyter fremdeles mye, men jeg har tro på at det vil bedre seg etterhvert, når jeg så en slik drastisk endring etter bare 10-12 dager..

Så for min egen del bruker jeg "ting" i foret for å forbedre i forhold til behov i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som en tilleggs opplysning så fòrer jeg med nordisk fòr, da jeg slettes ikke er så sikker på div utenlandsk produsert fòr. Slike multinasjonale selskaper har i de fleste tilfeller tendens til å presse råvareprisene nedover og nedover, noe som selvsagt vil gå utover kvalitet og ikke minst sikkerheten til hundene. Er nok redd for at Minst 4 store produsenter som selger fòr i Norge ikke har helt rent mel i posen.

Siden mange hunder har blitt alvorlig syke, så tar jeg ingen sjanse så jeg forer med rene nordiske produkter.

Og det er sikkert noen som lurer på hvilke selskap jeg sikter til og da kan jeg nevne

Iams

Nutro nugetts

Eukanuba

Royal Canin,

Hills

Det eneste utenlandskwe selskapet som jeg kjenner til som bruker kun Lokale råvare leverandører er det tyske Joseira, ellers så er det jo opp til hver enkelt hundeeier hva man stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Og som en tilleggs opplysning så fòrer jeg med nordisk fòr, da jeg slettes ikke er så sikker på div utenlandsk produsert fòr. Slike multinasjonale selskaper har i de fleste tilfeller tendens til å presse råvareprisene nedover og nedover, noe som selvsagt vil gå utover kvalitet og ikke minst sikkerheten til hundene. Er nok redd for at Minst 4 store produsenter som selger fòr i Norge ikke har helt rent mel i posen.

Siden mange hunder har blitt alvorlig syke, så tar jeg ingen sjanse så jeg forer med rene nordiske produkter.

Og det er sikkert noen som lurer på hvilke selskap jeg sikter til og da kan jeg nevne

Iams

Nutro nugetts

Eukanuba

Royal Canin,

Hills

Det eneste utenlandskwe selskapet som jeg kjenner til som bruker kun Lokale råvare leverandører er det tyske Joseira, ellers så er det jo opp til hver enkelt hundeeier hva man stoler på.

Bare lurte på hvor du finner dukumentasjon på at dem selskapene ikke har "rent mel" i posen? Evt hvor den dokumentasjone er fra?

Jeg har selv dårlig erfaringer med noen av dem du förtypene du nevner, men jeg tror nok ikke det har så mye med "dårlige" råvarer (selvsagt dukker det opp der også, på lik linje som det gjør det i kjølen på butikken, tror heller det har noe med sammensettningen av innholde og individene som fikk föret.

Jeg har en kompis som i mange år jobbet som selger for RC (det betyr besøk til fabrikk o.l.) og siden han enda bruker föret, men selger ikke lengre, så får jeg liksom ikke ting til å stemme.

At noen hunder blir syke av föret kan ha noe med förallergi å gjøre, annen sykdom o.l. (På lik linje som folk plutselig slutter å tåle ting dem har gjort i "alle år")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC produseres i europa for det europeiske markedet, så jeg nevte RC og de andre merkene produsert i USA, og hvor de måtte trekke tilbake hundefòr som var tilsatt vegetabilsk fett fra Kina.

Grunnen til at jeg skrev det er at det er samme eiere For europa, så når det kan skje der så hvorfor være 100% trygg her på berget?

Mine opplysninger stammer fra "US Food and Drug Administration" under Pet food recall list. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan selvsagt bare svare for meg selv og mine hunder.

hannene mine har flott pels og pelskvalitet og røyter minimalt. De får bare rapsolje i maten, og denne gjør pelsen både blankere og mykere. Selv om de begge går på Hills som er fullfor.

Tispen min får en blanding av RC chihuahua og RC Beauty. Sistnevnte er tilsatt ekstra oljer for flottere pels. Men hun røyter og har en annen "type pels", den er grovere og ikke fullt så myk. Selv om RC beauty skal gi ekstra flott og glansfull pels, får hun også rapsolje + Superpels i maten sin. denne er av ren lakseolje.

Etter at jeg begynte å gi henne rapsolje har jeg merket at pelsen hennes er blitt mykere.

Etter at hun begynte å få Superpels i tillegg, merket jeg etter bare halvannen uke at hun røyter bare halvparten så mye som før! Hun røyter fremdeles mye, men jeg har tro på at det vil bedre seg etterhvert, når jeg så en slik drastisk endring etter bare 10-12 dager..

Så for min egen del bruker jeg "ting" i foret for å forbedre i forhold til behov i tillegg :D

Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikker alle kvalitetsfôr bra i seg selv, for forskjellige individer.

Her har jeg fôret dachsen på RC sitt dachsefôr, og syntes hun fungerte kjempegodt på det et års tid eller så, før hun ble tørr og rar i pelsen. Har nå fôret på Sportmans Pride i 3 år og synes det fungerer kjempefint!

Hills er sikkert vel og bra det, men når jeg fôret dalmisen her på det, så var det kun luft for han. Etter å ha spist frokost var han fortsatt skrubbsulten og glupsk. Han er ikke det nå når jeg forer på sportmans pride.

Som sagt tidligerer tror jeg alle for er bra, men ikke nødvendigvis for alle hunder. Hører kjempemye bra om Hills og RC, men når det ikke fungerer som jeg synes det skal på mine hunder, så ser jeg ikke poenget med å fore med det.

Jeg tilsetter også olje i maten, det er pga veterinær og homeopat har anbefalt meg det pga eksem hos største, for å "smøre" huden.

Nå har jeg byttet til pro plan i dag fordi jeg har hørt mange andre dalmiseiere være så fornøyd med laks og ris foret dems.... Vet ikke om det fungerer som jeg vil, men synes det er verdt et forsøk. Kanskje eksemen forsvinner også..??

Men når det kommer til tilsetninger så synes jeg folk må tilsette det dem synes fungerer for dems hund.

Hvis jeg skulle begynt på et tillegg, som f.eks superpels (ja, hva er det??), så ville jeg jo sluttet å bruke det hvis ikke jeg så noen forandring på et par tre måneder liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...