Gå til innhold
Hundesonen.no

4-åring overfalt

jaktlykke

Recommended Posts

Aviser selger ved å lage dramatiske overskrifter. Sannsynligvis er dette ikke så gale som det framstilles - det er valper og de har sylkvasse tenner og er heftige når de leker. At valpene har kommet seg løs og skremt vettet av jenta er såklart veldig dumt; men det er vel neppe et ANGREP som det fremstår i avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjer, dessverre - når folk ikke klarer å holde orden på gjerder og dører og denslags. Men fire måneder gamle valper som "angriper", det er nå litt sterke ord å bruke likevel.

Det er forøvrig en liten advarsel til endel hundeeiere, som kanskje ikke oppfatter helt at småbarn kan bli like redd "den snille hunden" som de kan firbeinte med mindre kjærlig forhold til barn. Ser litt ofte hunder som "overhilser" på barn, kanskje ofte unge hunder. Er det barn i nærheten, så bør hunder kalles inn og gå under kontroll forbi - er min personlige mening.

Ikke bare for barnas skyld... men for hundens egen skyld også. Husker en lite trivelig småbarnspappa som hadde hund selv (jakthund i innhegning), og som hadde en liten datter som var litt redd livlige, masete hunder. Vel, stakkars den snille halvvoksne flatvalpen som kom bort og rev jentungen overende i parken, mens eier ropte "den skal bare leke" - den fikk seg et så realt spark av den faren, at det var lite trivelig å høre om det av felles bekjente som hadde vært tilstede. Fordi eier ikke har helt kontroll, kan man risikere at rasende/redde småbarnsforeldre nærmest "gjør" valpen usikker på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en eier/oppdretter ikke greier å holde styr på sine valper. Briardvalper på 4 mnd kan være skikkelige monstre, og i flokk vil de nok kunne være riktig ekle også dersom man er liten og kanskje til og med faller overende. Jeg måtte selv ta tilbake en valp som var bare drøyt 4 mnd fordi jenta i huset etterhvert ble livredd valpen som beit - slik valper gjør... Det hjelper liksom lite å forklare at det bare er valper - de BITER jo likefullt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en eier/oppdretter ikke greier å holde styr på sine valper. Briardvalper på 4 mnd kan være skikkelige monstre, og i flokk vil de nok kunne være riktig ekle

Nå må jo nesten briardene forbys her i landet. Disse skumle og blodtørstige kamphundene angriper jo små uskyldige barn i flokk allerede som små valper. Tenke seg til når de blir store og fæle hundemonstre. Angrepshunder for narkomane, torpedoer og yrkeskriminelle. Sikkert i slekt med ulver er de vel også. Kamuflert som gjeterhunder er de nok ansvarlig for halvparten av saue- og reindrapene her i landet også. De to ørnene i Finnmark som drepte 7000+ rein på ett år blir pinglete i forhold. Når selv briard-eiere vedgår at de er monstre er det på tide med handling. (sic)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet går jo såpass langt at de skriver "Fireåring skambitt av hunder" i overskriften... <_<

De skriver lenger ned at skadene ikke er alvorlige, så da lurer jeg virkelig på hva "skambitt" betyr....? Det høres liksom litt alvorlig ut...

Edit... Endret litt, da jeg siterte feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tristeste her er vel neppe det at jenta er "angrepet", men hvordan saken fremstilles hos Dagbladet. Akkurat hvor ille dette var for jenta kan vel ingen av oss si, da artikkelen (den orginale til NRK) ikke egentlig sier noe annet enn at det ikke var spesielt alvorlig.

Skal man anta litt kan man jo tenke seg at valpene, som valper gjerne gjør, så ei lita jente, ville leke/hilse, og ting ble litt voldsomt. Jenta ble redd, og valpetenner er skarpe. Tviler ikke på at hun kan ha fått vondt, og litt blod fra en overfladisk skrape kommer det jo fort.

Men, hvordan dette blir til overskriften "Fireåring skambitt av hunder" med ingressen "Lekte på hytta i Degernes da seks hunder angrep" er bare trist for hundenorge.

Vi vet alle hvorfor det gjøres hos avisene, og vi vet også at det skjer igjen og igjen, men, det er alikevel trist at slikt skal gjøres for å få et blikkfang og selge ei avis eller to til. Selv om ting ikke er (helt) sant vil det i stor grad oppfattes slik av den jevne leser.

"Heldigvis" var dette Briard'er. Hadde det vært en SBT eller en hvilken som helst annen muskuløs korthåret hund ville saken blitt vinklet enda mer ut på viddene.

Trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke komme med bortforklaringer eller unnskyldninger, for at de ikke hadde sikret hundene godt nok, er fakta, og at jenta antagelig har blitt vettskremt hunder er også antagelig dessverre fakta.

Men dette har blitt blåst ut av proposjoner av media... Jeg kjenner eierne av hundene. Valpene er 4 1/2 mnd gamle, hverken eldre eller yngre. Politiet som kom på stedet bekreftet at det ikke var bittskader på jenta, men kloremerker. Og jenta ble ikke kjørt akutt til sykehuset (som det sto i artikkelen på nett), de dro til sykehuset noen timer senere.

Som sagt: ingen unnskyldning eller bortforklaring, bare korrigering av hva som har stått i media.

Dette ble skrevet på et annet forum. Oppklarer litt av hvert, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

"Heldigvis" var dette Briard'er. Hadde det vært en SBT eller en hvilken som helst annen muskuløs korthåret hund ville saken blitt vinklet enda mer ut på viddene.

Trist...

Hehe.. men det fikk meg til å tenke, hvor mye mer "ut på viddene" er det mulig å få det enn "skambitt"??

Spist opp??

Jeg er skikkelig møkk lei media og evt. voksne mennesker som selger historier uten egentlig å følge opp hva som blir skrevet i avisen!

Men for alt jeg vet, så trenger jo ikke akkurat de voksne å være involvert her, kan være at media bare har snust på egenhånd, neppe god research i dette tilfellet isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
    • Søk er fint, men ellers synes jeg det virker som det kan være litt mye løping og stress-jobbing, enn ro og fokus. Jeg ville droppet kasting av ball/leker/apport, og agility. La henne løpe litt fra seg, og så ta økter med roligere øvelser. Lengre søk, flere gjenstander, rolige øvelser som sitt, dekk, stå, veksling mellom posisjoner, gå fot, og andre roligere lydighetsøvelser. Bli-øvelser krever også fokus og selvbeherskelse. Det kan også være det hjelper å gi henne oppgaver på tur. Selv om jeg i prinsippet er motstander av at hunder skal gå fot på tur, så kan det være en idé å gjøre det for noen strekninger. Variere med å veksle hvilken side hun går på (etterhvert bytte side under gange, og veksle mellom å bytte side ved å gå foran eller bak deg), snurr mens dere går fot, osv. Ta korte stopp med gjennomgang av et par øvelser. Hopp opp på steiner og benker dere går forbi. Og stopp innimellom og kast en neve godbiter i grøftekanten så hun får søke opp. Dette høres ut som en hund som kjeder seg på tur, og trenger litt fokus og jobb. Gjør det lønnsomt å ha slakt bånd når dere ikke fokuserer aktivt på en oppgave. Bruk kontaktkommando litt før båndet blir helt stramt, og belønn kontakt og nærhet til deg. Og ja, det tar tid og tålmodighet!
    • Det er en border collie på 2 år. Før tur får ho løpe fra seg på et jorde en halvtimes tid. Da pleier vi også å leke litt søk med ulike gjenstander som ho skal finne. Eller så trener vi litt agility hvor hvor ho også får kjørt seg litt både mentalt og fysisk, men ho er likevel alt for gira og stresset på turen etterpå.. 
    • Gulvredsel er ikke uvanlig på en del raser. Hvilken rase er det? Selv om søsknene ikke har det ligger det også typisk i genene, det er jo arven bakover som er relevant her. Jeg ville jobbet med å gjøre det å gå gjennom dører en positiv ting. Finn en ukjent døråpning, la hunden stå nærmest døren. Stå på avstand, og belønn at hunden ser på døråpningen. Hvis hunden beveger seg nærmere på egenhånd, belønn igjen. Ikke gå for fort fram, og belønn gjerne med å ta noen skritt bort fra døråpningen igjen innimellom. Ta pauser, men la hunden selv også styre tempo mot og gjennom døren. Gjør dette med både kjente og ukjente dører en periode, og se om adferden endrer seg.
    • Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...