Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor


borderen

Recommended Posts

Hei! Yippie er helt rå i spor (tror jeg). Hun følger fot-tråkk som om nesa skulle vært satt på skinner!

Derfor har jeg lyst til å starte litt med bruks, og har noen spørsmål i den sammenheng.

Hvordan starter man? (hvordan skal det første sporet foregå? man legger godbiter under der man har tråkket (regelmessig til å begynne med, deretter uregelmessig)... eller?)

Det jeg gjorde nå i dag, var å hoppe en meter i fra der jeg tråkket sist (slik at det ikke er noen spor helt inntil ruta), og tråkke opp en rute (ca 80x80 cm). Jeg markerte hvert hjørne med en pinne, og la godbiter inni hele ruta og var nøye med at ingen lå itenom der jeg hadde tråkket.

Hva når sporet er slutt? (skal det ligge en gjenstand i enden? hva skal gjøres med denne gjenstanden?)

Skal det ligge pinner i sporet? (skal det være lukt fra meg på pinnene? skal hunden markere at den fant en pinne? hvordan lærer man i såfall hunden det?)

Hvordan foregår en spor-konkuranse?

Er sport bare snakk om mennesketråkk? eller kan man plutselig få blodspor, slepespor e.l. på konkuranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Hvordan du lærer inn sporet kommer litt an på hvilken type spor du ønsker å trene. IPO-spor er jo spor på gressplen som skal være pinlig nøyaktig. De som trener dette bruker gjerne godbitspor der de legger en godbit i hvert fotspor og følger hunden fra godbit til godbit i starten.

Er det mer skogsspor du er ute etter å trene på, så kan det læres inn på mange forskjellige måter, avhengig av hva som fungerer best for din hund. Jeg bruker å starte med å gå ut et spor (merke startpunktet med ei sløyfe) på ca 30-40 m. Deretter tar jeg med hunden og går mot sporet og ser om hunden tar det opp av seg selv. Så lar jeg hunden få gå framover til den finner slutten av sporet. I slutten bør det ligge noe hunden setter stor pris på - enten det er noe å spise eller noe å leke med. Når hunden finner slutten leker man eller roser mye å lar hunden få spise opp godisen.

Det som er viktig er at hunden går med snuten i bakken - og ikke på overvær - derfor kan det være lurt å tenke litt på å ha medvind i sporet man legger i starten, da er det lettere for at hunden går med nesa i bakken.

Pinner i sporet er noe man får på konkurranse. Disse pinnene er ca 10 cm lange, og ca 2 cm i diameter. Disse trener man gjerne inn på andre steder enn i sporet i starten. Hunden skal forbinde pinne med at den får en belønning (i form av godbit eller lek - ikke lek MED pinnen, det er funn av pinne som - i god klikkerånd - skal utløse belønning). Dersom du begynner å legge pinner i sporet er det lukt fra deg eller den som legger sporet som er essensielt. Hunden skal tydelig markere pinnen - enten ved at den apporterer pinnen (uten å tygge..), setter seg eller legger seg - eller bare stopper opp ved pinnen. Man kan selv velge hvilken måte hunden skal markere pinnen på - men det skal være tydelig slik at man vet at hunden markerer (kan være lurt å utnytte hundens naturlige adferd ved funn).

Dersom du har tenkt å forsøke deg i det nordiske bruksprøveprogrammet, så er det alltid menneskespor man får på prøve. Blodspor er noe helt annet og det er egne konkurranser for det. Slepespor er bare en betegnelse på en måte å lære inn spor på - det er ikke noen egen gren innen sporten. Det går kort sagt ut på at man sleper en gjenstand etter seg slik at hunden får synspåvirkning på at noe forsvinner inn i skogen - det er ikke gjenstanden som slepes hunden lukter etter - det er mennesket som sleper gjenstanden den kjenner lukta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :icon_confused:

Det er NBF-konkuranser jeg tenker på etterhvert.

Ang burdføring: skal hunden innta utgangsstilling hos hjelpefører og fører uten kommando (kun utseningskommando fra fører/hjelefører)?

Ja, hunden skal helt på egen hånd komme i utgangsstillingen - men man får ikke automatisk 0 dersom man må kalle på den eller kommandere den :whistle:. Hjelpefører skal forøvrig også kunne ta på hunden uten at den rører seg, før h*n gir kommando om å gå tilbake til fører (ehhh... løpe tilbake.. hehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hunden skal forbinde pinne med at den får en belønning (i form av godbit eller lek - ikke lek MED pinnen, det er funn av pinne som - i god klikkerånd - skal utløse belønning).

*rekke opp hånden*Jeg er ikke enig! :whistle: Jeg trener inn pinner med lek og starter med pinner i sporet fra start av. Har gjort det på Blaze og nå på Talli.

Har ikke problemer med kverking av pinner og hundene blir lært opp til å kampe med meg og kommer med pinnen for å kampe. på konkurranser så har jeg bare med meg en reserve pinne.

Blaze er faktisk så hjernevasket at hun ikke tar imot andre beønninger når hun går spor (verken mat/andre leker) Hos henne er det pinner som gjelder :icon_confused:

Det du egetngli må gjøre er å finne ut om du har evnen til å ta fort tak i det om det begynner å kverke pinnene.

Edit:

Skriver litt mer jeg. Jeg begynner med spontanspor (slik Siri) beskriver. Det kan ta noe lengre tid før du får respons, men du har da bygget en hel øvelse opp uten påvirkning og har da mer å bygge på om du skulle få motivasjon problemer senere.

Godbit spor anbefaler jeg ikke å starte med da dette faktisk er dempende (med mindre du har ett stresset hyperaktiv dyr) For å komme deg rundt ett A-spor må du ha litt tempo for å rekke rundt på tiden. For at du skal kunne enklest mulig lese hunden så er det greit å ha drag i linen når den går sporet. Om du har en hund som ikke trekker på sporet så vil det være vanskeligå si om hunden går primærspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg er helt nybegynner, og skjønner ikke så mye av dette, men skjønner litt :icon_confused: Hva mener du med primærspor?

Primærspor er å gå med nesen/kroppen akkurat der hvor personen har tråkket. Å gå sekunderspor er å følge sporet med gå litt i fra det den veien vinden fører lukten.

Om du vil lære mer så anbefaler jeg deg å lese denne boken

NBF solgte også ett fint hefte før om spor, men det ser ut som dem er tom for det ettersom det ikke fins i nettbutikken dems... (dem har om felt og rundering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette forklarer veldig fort, det eneste jeg vil si er at de fleste aussiene jeg har trent sammen med og kjent har en tendens til å gå veldig fort på sporet. Til tider litt for fort;) Så hvis du ikke vil ha lina surret rundt hånda på 6t gamle spor, så er det greit å passe litt på underveis. De fleste aussier jeg kjenner har litt ben i nesa, og er ikke redde for å gå på, bare pass på at de ikke blir slørvete.. hehe :rolleyes: Min er veldig lett å lese, tilogmed de som ikke kjenner ham ser når han tar sporet;)

Det med pinner er vel litt forskjellig alt etter som. Jeg trener pinneplukking ved sidenav først, for så å ta pauser i sporet og trene det ved siden av sporet (og gradvis trene det på sporet). For gutten min er sporet så utrolig mye morsommere enn å det meste annet, så vi har tatt det den veien, og det fungerer veldig bra for oss. Så det er flere veier til rom. Jeg vil ikke finne på å leke med pinnene etter å ha opplevd hvordan det kan bli.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeanette forklarer veldig fort

:icon_confused: har fått klager mange ganger på at jeg prater fort, men nå skriver jeg vist fort også..

Det med tempo kan kontrolleres med riktig line bruk. Jeg har også hunder som går fort, men med riktig kontakt og teknik med linen så er det ikke vanskelig å kontrollere. (Men å finne riktig teknikk er en helt annen sak)

Hvordan du vil ha hunden til å gå bruker jeg heller linen til å lære hunder å kontrollere seg selv. Det handler om å holde igjen, finne riktig tempo, lese hunden og hvor tett du kan gå på hunden uten å forstyrre og hvor mye krav du kan legge på i linen osv osv.

Det er ikke bare til å "henge i linen".

Om du ikke har gått noe særlig spor før så anbefaler jeg deg å gå ett kurs, men finn riktig instruktør med kompetanse på spor og har rasekunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har gått noe særlig spor før så anbefaler jeg deg å gå ett kurs, men finn riktig instruktør med kompetanse på spor og har rasekunnskap.

DET er vel i grunnen det beste rådet man kan gi :icon_confused:. Det er så vanskelig å gi konkrete råd over nettet når man ikke ser hvordan hunden jobber - man må liksom se an dyret og velge metoder ut fra hvordan hunden er og hva som virker bra på hver enkelt - for som Mailin (?) sa, er det stor forskjell på hunder. Noen tar det veldig lett, andre må man lete lenge for å finne de rette knappene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: har fått klager mange ganger på at jeg prater fort, men nå skriver jeg vist fort også..

Det med tempo kan kontrolleres med riktig line bruk. Jeg har også hunder som går fort, men med riktig kontakt og teknik med linen så er det ikke vanskelig å kontrollere. (Men å finne riktig teknikk er en helt annen sak)

Hvordan du vil ha hunden til å gå bruker jeg heller linen til å lære hunder å kontrollere seg selv. Det handler om å holde igjen, finne riktig tempo, lese hunden og hvor tett du kan gå på hunden uten å forstyrre og hvor mye krav du kan legge på i linen osv osv.

Det er ikke bare til å "henge i linen".

Om du ikke har gått noe særlig spor før så anbefaler jeg deg å gå ett kurs, men finn riktig instruktør med kompetanse på spor og har rasekunnskap.

Tror heller det går litt for fort i svingene her;) Meningen var at du skriver godt;) Hvordan det ble fort aner jeg ikke ;):icon_confused:

Det med teknikken og linebruk er ikke lett. Var på kurs med Morten Egtvedt i høst med lille klumpen min, hvor vi prøvde ut litt forskjellige teknikker på å holde ham igjen litt for å få ned tempoet. Men jo mer jeg holdt jo mer stressete ble han. Nesten panisk til tider..(og jo lengre inn på lina jeg var, jo værre ble det) Så løsningen vår på akkurat det problemet var å gå (gamle) spor når bikkja allerede var sliten slik at han forbinder det med en roligere aktivitet. samt å holde meg ganske lankt bak på lina. Har fungert veldig bra for meg. Fikk ikke noen kommentarer på dårlig linebruk i allefall:) Men, dette er min hund, og dette gjelder slettes ikke på alle andre aussier, bare så det er nevnt!

Kurs er nok det aller greieste å gå om en er helt fersk, med en god instruktør. Hvis du har en hund med litt motor og stress, så ville jeg styrt unna slepespor og forfølgelsesspor i starten, er flere med kjappe, aktive raser som aussie som har "slitt" litt med det i ettertid. Selv om det fungerer fint for mange schæferer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kurs er nok det aller greieste å gå om en er helt fersk, med en god instruktør. Hvis du har en hund med litt motor og stress, så ville jeg styrt unna slepespor og forfølgelsesspor i starten, er flere med kjappe, aktive raser som aussie som har "slitt" litt med det i ettertid. Selv om det fungerer fint for mange schæferer...

Syns ikke det fungerer noe særlig for schäfere heller, jeg da.

Jeg anbefaler innlæring med næringsspor. Altså fortsett med rutene dine, trekk de etterhvert mindre og så mot en trekant som du går sporet på en streng utifra. Start med å legge bittesmå godiser i hvert avtrykk og etterhvert legger du på variasjon. Jeg lærer inn gjenstander på utsiden av sporet, med shaping på dekkmarkering av gjenstand ved hjelp av en boks med godbiter oppi. Det lærer de fort. Selv om Jeanette mener at man har det så himla travelt i A-sporet, så får du en fin nøyaktighet og ett bra sporsug ved næringgspor som gjør at du ikke kaster bort tid på sportap og evt oppsøk. Trenger du mere fart senere (noe jeg tviler på) er det bare å grave ned noen små baller i sporet, så får du brannsår igjen.. Når folk sier at man skal holde igjen i sporlina, så tenk på at trykk skaper mottrykk, så jo mer du holder igjen, jo mer vil hunden kjempe for å komme framover. Jeg bruker en litt lang førerline ( ca 3 meter) som ALLTID er slakk i innlæringsfasen. Slik at hunden lærer seg riktig teknikk først, fart blir det stortsett alltid nok av når hunden gjør seg noen erfaringer..

I sporslutt har jeg et depot(=haug) med godis som jeg legger ned hunden på, der får jeg inn dekkmarkeringen tidlig..

Lurer du på noe eller vil ha tips til kurs send meg gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne siden her i innleggent ang. feltsøk. Her har man jo godt beskrivende alternativer.

Foreløpig er yippie ganske lett distraherbar, så vi fortsetter med å legge litt godbiter i sporet, så kan vi jo utvikle det etterhvert. Jeg prøvde med ball i slutten av det korte sporet jeg la, men hun ville ikke ha den... Hun ville bare finne flere godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Selv om Jeanette mener at man har det så himla travelt i A-sporet, så får du en fin nøyaktighet og ett bra sporsug ved næringgspor som gjør at du ikke kaster bort tid på sportap og evt oppsøk.

Lurer du på noe eller vil ha tips til kurs send meg gjerne en PM.

Jeg mener ikke at mann har dårlig tid pga sportap eller oppsøk igjen, generelt så har folk dårlig tid og kommer inn med liten margin. Og hadde dem hatt sportap så hadde nok, mange gått over. (Eller du har dem som alltid har sportap og alltid mangler pinner som klarer å komme i mål pga dem "løper" igjennom sporet)

Anngående gobit spor så er det mange veier til Rom :icon_confused:

Fant denne siden her i innleggent ang. feltsøk. Her har man jo godt beskrivende alternativer.

Alternativ 4 er den jeg prøvde å beskrive.

Selv har jeg ikke sansen for å legge noe til i søk/spor som jeg er nødt til å fjerne igjen godbiter/slep/ball/generelt påvirkning. Da jeg har sett resultatet av hunder som er trent på dette som gjerne trenger påfyll i lengden og tenderer til å "oversee" kjedelige gjenstander.

Dette er pga hunden lærer at det er gjanstander som er viktig. Det er jo meget bra, men for hunder med dårlig motivasjon så kan det bli vanskelig for når det er 200m eller lengre imellom pinnene da dem kan miste interessen for gjenstanddene og heller begynne etter overvær søk etter gjenstander.

ps: i nbf er det ikke nødvendig med ligg/sitt/stå markering. Dommeren er kun med deg i D-spor, resten av klassene går du og hunden alene i skogen. Anbefaler deg å velge en markeringsform som er mest naturlig for hunden.

Selv liker jeg best apportering da hunden kommer til deg med gjenstanden og du slipper å forstyrre sporet med evt lek/godbiter som gies som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill!

Det må nok bli apportering, men tanke på at vi skal konkurere i lp (i klasse 3 og elite har man jo neseprøve som en egen øvelse).

Du velger den markeringsformen som er lettest for deg og hunden, ikke etter om dere skal konkurrere i LP eller ikke. Settingen på gjenstandene i sporet, og neseprøve er ganske forskjellig, så hunden din skal klare å skille. Samme med felt også. Enkelte trur de må ha apportering i sporet, dersom hunden skal apportere i feltet. Men hunden klarer å skille settingene.

Ang leker i sporet, så må noen hunder "læres" å leke der. I det hunden finner leken, så må du ta initiativet for å leke med den. Jeg bruker leker i sporet på Vida for å få opp mer intensitet, selv om vi går godisspor. Men man må se an hunden på slike ting. Vida kan jeg stoppe opp og virkelig herje skikkelig og lenge, og i det jeg tar fra leken, så søker hu sporet fint videre. Mens andre hunder hadde vel blitt for heite, og økt farta alt for mye etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes at alle bør teste hunden uten godbiter i sporet først, for det finnes en god del hunder som synes sporet er det beste, så hvorfor gå omveien om næringsspor?

Næringsspor er jo bare et hjelpemiddel i starten av innlæringa som må fjernes etterhvert uansett, og lar du en hund som er sporsugen bare få gå når nesa er i bakken så vil du slippe en god del jobb.

Har en treningskollege som har brukt godbit spor, og hunden har slettes ikke økt tempoet senere, til tross for slepespor og figurant i slutten. Etter min mening går det for sent(ipo tempo) så når vi går lengre spor så tar det jo forferdelig lang tid.

Ser også at det er mange, mange ekvipasjer som har næringsspor i innlæringsfasen og som sporer utmerket, så det jeg bare ville poengtere er at hvorfor ikke prøve hunden uten først .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...