Gå til innhold
Hundesonen.no

For de spesielt interesserte: Ontogenetisk atferd (tror jeg det heter på norsk)

Miriam

Recommended Posts

Ja... Jeg sitter nå og leser en bok på engelsk som heter "Coaching people to train their dogs" av Terry Ryan.. Boka er bra, og stort sett lettlest, men så hender det jo det stopper opp :)

Hun skriver (i kap. 2 om etologi, side 20):

"An ontogenetic behavior is a response to environmental influences. It has been learned in the dog's individual lifetime."

Det jeg lurer på, er om man ut fra ovenstående sitat kan si at aggressiv atferd kan være en variant av dette? Eller har jeg rotet meg bort på feil jorde? Det er jo egentlig ikke spesielt viktig, men det er jo greit å få en "statussjekk" på resonnerende tenking av og til :D

Håper jeg får et svar eller to da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg sitter nå og leser en bok på engelsk som heter "Coaching people to train their dogs" av Terry Ryan.. Boka er bra, og stort sett lettlest, men så hender det jo det stopper opp :)

Hun skriver (i kap. 2 om etologi, side 20):

"An ontogenetic behavior is a response to environmental influences. It has been learned in the dog's individual lifetime."

Det jeg lurer på, er om man ut fra ovenstående sitat kan si at aggressiv atferd kan være en variant av dette? Eller har jeg rotet meg bort på feil jorde? Det er jo egentlig ikke spesielt viktig, men det er jo greit å få en "statussjekk" på resonnerende tenking av og til :D

Håper jeg får et svar eller to da :D

Det kan det jo være. Det betyr jo at det er atferd som er en respons på miljømessig innflytelse som har blitt lært i hundens individuelle livsløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de lærde strides om det jeg? Hvor kommer tallet fra?

Selvsagt strides det om dette ømme temaet, akkuratt som barneopdragelse og alle tror de vet best det.

Hvor tallet kommer fra vet jeg ikke, bare noe jeg har alltid hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt strides det om dette ømme temaet, akkuratt som barneopdragelse og alle tror de vet best det.

Hvor tallet kommer fra vet jeg ikke, bare noe jeg har alltid hørt..

Det var da svært. Da er det altså noe du har hørt og ikke noe du vet. Det er jo en vesensforskjell der. Driver og googler meg til en definisjon på "ontogenetisk" og har dumpet over både rimord (kjekt å ha :rolleyes: ) og artikler om biologiens spennende mangfold, men definisjion, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært aktivt i hundemiljøet i mange mange år, man lærer hele tiden noe nytt og alle er "småeksperter" som vet best, men dette er faktisk noe jeg har alltid hørt fra ulike hold og i ulike tidsrom, sier ikke at det er det som er fasiten her ( for den tror jeg vi aldri vil finne ) men sier at det er nok noe i det at man sier 30 % er fra genene og 70 % er miljøpreget.

Jeg tror på det ihvertfall uten at jeg skal kalle meg noen ekspert på området :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare søkte i ordboka for hva det var:

ontogenetisk ~gene'tisk a2 som gjelder ontogenese

ontogenese onto|gene`se -n (av gr on 'værende' og genese) (læren om) individets utvikling fra eggstadium til død .

Men var kanskje ikke det Ida mente. Men slang den ut likevel jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare søkte i ordboka for hva det var:

ontogenetisk ~gene'tisk a2 som gjelder ontogenese

ontogenese onto|gene`se -n (av gr on 'værende' og genese) (læren om) individets utvikling fra eggstadium til død .

Men var kanskje ikke det Ida mente. Men slang den ut likevel jeg :D

Jo! :) Du er så flink til å finne ut av ting, Monica! :D Da er det vel atferd som en respons på organismens (her hundens) miljøpåvirkete utvikling gjennom et livsløp, da. (Ble dette rett, da? :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...