Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan og hvor driver dere ringtrening?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Symra og jeg er litt overlatt til oss selv for tiden når det gjelder ringtrening, terrierklubben har ferie og beardisklubben trener bare sånn av og til innimellom utstillingsreising. Selvsagt kan vi trene kontakt og på å stå pent, men vi trenger å trene på å løpe pent i stor ring! Jeg har sittet og sett på en filmsnutt vi tok på Lillehammer av SusanneL sin lille Moses og Symra i ringen. Du verden så perfekt Moses løper, og du verden så eh... mye penere Symra skal løpe neste gang! :)

Men ikke har jeg noen kjempestor plen, og det er ingen i nærheten heller. Hvis jeg skal kjøre til Statoil på Lade hver gang vi skal trene, så tviler jeg på om det blir SÅ ofte.

Hvordan gjør dere det folkens? Har alle kjempestore plener eller plasser rett i nærheten?

Og Susanne, hvordan har Moses blitt så flink??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Tja - hvordan har HAN liksom bare skjønt dette? Er ikke helt sikker, jeg. Men ståingen har han bare helt enkelt gjort fra han var sånn rundt 4 uker - har altid bare "stått" akkurat slik jeg har plassert ha. Han har liksom aldri vurdert muligheten av å gjøre noe annet... Har trent endel på dette inne, da. Stå blikkstille i noen sekunder for så å få ros, øke litt på tiden, holde litt under hodet, helt enkelt en "frys"-trening hvor verken hode eller ben skal flyttes av han selv - men av meg (han får logre, selvsagt).

Gåingen var det værre med, men jeg trente han nok bare et par ganger her hjemme før vi kastet oss inn i en utst.ring for første gang. Og når du så han så var det den 13.gangen han faktisk gikk inn i en utst.ring - så han var jo allerede da nærmest å regne som en "ringrev", da..

Vi har en asfaltert plass foran huset som jeg trener hundene på. Den er ikke så bred - men ganske lang - så vi trener aldri på å gå i ring - kun fram og tilbake. Også er jo Moses nærmest sykt glad i mat (og godbiter), så med det som lokkemiddel kan man troligvis gå utfor et stup med han også...

Dog er det aller, aller viktigste at han faktisk LIKER å vise seg fram - og det har han alltid gjort. Han stråler når man roser han, og han LIKER faktisk å løpe rundt i en utst.ring og høre hvor peeen han er, osv.

Og når de har vært stilt ut en god del ganger (+ alle de gangene han har vært med uten å stilles selv + at han bor sammen med flere andre hunder) - så er det selvsagt mye enklere å beholde kontakten i ringen også.

Han klarer da å ignorere andre hunder, folk og ting som skjer utenfor ringen - og DET gjør det jo selvsagt mye enklere å få han til å følge med på hva jeg vil at han skal gjøre, da.

Faktisk ganske hyggelig at Moses faktisk synes dette er moro. Husker faren hans - han mislikte utstillinger så fælt at han kastet opp i ringen, gang på gang på gang på gang..

(heldigvis har han ikke gitt den mindre hyggelige "egenskapen" videre til valpene sine - i alle fall er det ikke oppdaget til nå!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...