Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetrøbbel. isj.

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg bare funnet verdens herligste hund. En border collie gutt på 5 mnd.. Han er dødsherlig; langbeint og halv lang pels, med halve hodet i svart og halve i hvitt.. Jeg falt litt totalt for å si det sånn. Problemet er at han koster 6000, og jeg snakka med en venn av oss som driver BC oppdrett og er på landslaget i gjeting eller noe, og INGEN av de beste valpene hans går over 5500. Han er heller ikke chip'et. Uff. Han er bare DEN lille røveren, og så herlig, men jeg kan ikke betale "tomme penger" for en hund, hvis dere skjønner.. Er ikke så rik. Litt sur nå ja.

Skrevet

linniogamy: Du er aktiv her inne i dag du :D

Aya: Har du skjekket rundt ham, er det en seriøs kennel eller oppdrett han kommer fra? Har han stamtavle?

Har foreldrene hans gode gener, gemytt og helse?

Det kan jo være han er ment-to-be-valpen?! :D:wink:

Skjekk litt rundt du :P

Skrevet

Oioi! Spennende.. sjekk opp mer rundt hunden da, og finn ut om han er verdt pengene. Dersom han bare er en tusing mer enn vanlig pris er det kanskje en grunn? :?

Skrevet

ja, har sjekket litt rundt.. en god venn av familien driver BC avl og starter gjeterhund konkurranser på det høyeste nivået, samt at han er dommer. Og ingen av hans beste valper går for mer enn 5500. Dessuten er han ikke stueren for hun har endel hunder, og de har eget sted å bo på gårdsplassen. Han er sosialisert og sånn men.. Allikevel! Skal undersøke mer. Jeg får ikke lagt ut bilder fra denne dataen, noen som vil ha bilder på mail av meg og legge ut? pliis?

:D

Skrevet

Takk takk! Julie legger ut hun.. Nå må dere ikke tenke på at han er litt større bak enn foran og sånt, han er jo bare fem mnd enda.. :D

Skrevet

Photobucket streiker! Er det noen jeg kan sende dem til som kan legge dem ut? Jeg tror det er maskinen jeg sitter på som bare ikke vil laste dem opp..

Skrevet

Jeg må jo si jeg blir litt mistenksom på hvorfor hunden blir solgt for 500 kr mer enn vanlig pris, når den er 5 mnd, ikke chipet...

Hva er det som gjør at den er så dyr? Er foreldrene premierte innen bruks eller ekstriør...

Ville nok sjekket opp litt her ja... ikke la kjærligheten for ham gjøre deg blind :D

Skrevet

6000,- er mye for en BC. De fleste tar 5000,-.

Du kan jo sjekke om det er kommet en begrensning på salgssum.

Det er i hvert fall det på bruks kelpie. Ikke lov å selg for mer enn 4000 eller var det 5000,-...?

Skrevet

Jeg VET jo det er for mye, og derfor vil jeg ikke kjøpe han. Jeg er litt inne i BC miljøet, og er fullt klar over at prisen på de aller beste valpene ikke overstiger 5500. Og dette er ikke en premiert hund!

Skrevet
Var det border collie du hadde tenkt deg forresten? Bare lurer... :D

De rasene jeg har tenkt mest på er BC, Schäfer, JRT, Belgerne og Flatcoat sånn ca.. Så har andre raser vært mer eller mindre aktuelle. BC er den rasen -av alle- jeg har mest erfaring med, så det er litt "trygt" når man skal overta en eldre hund

Skrevet

Hva sier oppdretteren til prisen da - hva er grunnen til at den er så dyr? Hun/han burde da vite hva BC ellers selges for...

PS: Han er helskjønn! Spesielt det ansiktet da... <3

Skrevet

Ah!! Nydelig bilde (og hund :P ), ligener nesten på vennina mi sin BC, bare den er mer hvit :P Nesten litt mer sånn som Vicky (så mye hvit liksom)... :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...